עמוד 1 מתוך 1

שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ב' אפריל 17, 2023 11:19 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
אמרו חז"ל ונפסק בשו"ע [קע, ח] שמידת ד"א לשתות בב"פ.
היה משמע לי מדברי המ"ב שם שנראה שרק ביין ההנהגה הראויה היא כך ולא במים שאר משקים.
האם למאן דהו יש ידיעה בענין?

Re: שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 8:06 am
על ידי כדכד
פשוט לי כך
איני זוכר כרגע מקורות בענין
נדמה לי שיש נפקותא לדיני ברכות שביין כיון שדרך ארץ לשתות בב' פעמים גם השותה רביעית בב' פעמים חייב ברכה אחרונה (שער הציון סי' רי ס"ק יא אבל לא חילק שם בין יין לשאר משקים) אבל בשאר משקים צריך לשתות הכל בב"א כדי להתחייב לכ"ע בברכה אחרונה

Re: שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 8:37 am
על ידי עזריאל ברגר
הפשוט בפשטותו כתב:אמרו חז"ל ונפסק בשו"ע [קע, ח] שמידת ד"א לשתות בב"פ.
היה משמע לי מדברי המ"ב שם שנראה שרק ביין ההנהגה הראויה היא כך ולא במים שאר משקים.
האם למאן דהו יש ידיעה בענין?

"לא אמרו ביינך מתוק".

Re: שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 8:43 am
על ידי כדכד
לכאורה אין מזה ראיה כי המעשה היה ביין אבל אולי ה"ה בשאר משקים

Re: שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 9:06 am
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:לכאורה אין מזה ראיה כי המעשה היה ביין אבל אולי ה"ה בשאר משקים

ביין מתוק (אולי הכוונה למיץ ענבים?) אמרו שמותר לשתותו בפעם אחת (עכ"פ כשהכוס קטן והכרס רחבה). וכ"ש שאר משקים!

Re: שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 9:53 am
על ידי כדכד
יתכן שיין מתוק הוא סיבה דוקא לשתותו מהר יותר מכל המשקים ולא רק מיין שאינו מתוק
מ"מ זה רק לדחות הראיה אבל לעצם הענין אני מסכים וכמ"ש לעיל

Re: שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 9:50 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
כדכד כתב:פשוט לי כך
איני זוכר כרגע מקורות בענין
נדמה לי שיש נפקותא לדיני ברכות שביין כיון שדרך ארץ לשתות בב' פעמים גם השותה רביעית בב' פעמים חייב ברכה אחרונה (שער הציון סי' רי ס"ק יא אבל לא חילק שם בין יין לשאר משקים) אבל בשאר משקים צריך לשתות הכל בב"א כדי להתחייב לכ"ע בברכה אחרונה

אכן, בשעה"צ שהבאת משמע שהוא בכל המשקים. ויש לעיין אם יש מקורות מפורשים בנידון.
וז"ל:עיין בלחם משנה פרק ב מהלכות עשור הלכה ד ותבין מה ששינינו הלשון מלקמן סימן תרי"ב. ונראה לי דסתם שתיית רביעית משערינן כדרך שתיית בני אדם, שאינו שותהו בבת אחת כי אם בשתי פעמים, שהוא מדת דרך ארץ, כדלעיל בסימן ק"ע סעיף ח, עיין שם ומה דאיתא ברמב"ם פרק י"ד מהלכות מאכלות אסורות, שתה מעט וחזר ושתה, אם יש מתחלת שתיה ראשונה עד סוף שתיה אחרונה כדי שתיית רביעית, מצטרפין לכשיעור וכו', מיירי בכהאי גוונא שלא הפסיק יותר משיעור זה, ומה שכתב עוד, ואם לאו אין מצטרפין, היינו, שהפסיק יותר משיעור זה מעט. ובזה ניחא מה שהקשה שם בלחם משנה, וכד תעיין הוא תירץ גם כן מעין זה. ומה שכתבנו בפנים והפסיק מעט, היינו ששהה מעט יותר משאר בני אדם ששוהין באמצע השתיה. ועיין בנשמת אדם כלל נ' אות דלי"ת, והנראה לעניות דעתי כתבתי:

Re: שתיית שאר משקין בב' פעמים

פורסם: ו' אפריל 21, 2023 4:26 am
על ידי איקטורין
שונה הלכות.jpeg
שונה הלכות.jpeg (67.29 KiB) נצפה 426 פעמים

להדיא למד הגר"ח בשעה"צ שיש חילוק בין יין לשאר משקים!