עמוד 1 מתוך 1

"הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: א' אפריל 30, 2023 10:45 am
על ידי איש_ספר
הוזל המשכון.jpg
הוזל המשכון.jpg (93.13 KiB) נצפה 803 פעמים


מי יכול לבאר את הקטע?

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: א' אפריל 30, 2023 11:24 am
על ידי פלוריש
איש_ספר כתב:
הוזל המשכון.jpg


מי יכול לבאר את הקטע?

אולי הכוונה שאם אדם לווה מאה דינרים והשאיר משכון ששוה מאה, ולאחר מכן הוזל המשכון ושווה חמישים, הוא לא יכול להשאיר למלוה את המשכון תמורת החוב אלא חייב לפדות את המשכון על ידי החזרת מאה הדינרים.
(אגב, דבריו שהלכה כרשב"ג הם כמו שלושת עמודי ההוראה וכפסק השו"ע, אבל הראב"ד והראב"ן כתבו שהלכה כת"ק)

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: א' אפריל 30, 2023 11:42 am
על ידי איש_ספר
מעניין.

ראיתי במרוצה שמביאים מחלוקת אחרונים, בהוזל המשכון אם הבע"ח הפסיד, כי המשכון היה כפרעון וסילוק החוב, או שהלווה הפסיד כי המשכון אינו אלא "ערבון" אבל לא פריעת החוב. מקור חיים של הנתיבות ועוד. לדבריך זה הנושא כאן.

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: א' אפריל 30, 2023 2:01 pm
על ידי פלוריש
איש_ספר כתב:מעניין.

ראיתי במרוצה שמביאים מחלוקת אחרונים, בהוזל המשכון אם הבע"ח הפסיד, כי המשכון היה כפרעון וסילוק החוב, או שהלווה הפסיד כי המשכון אינו אלא "ערבון" אבל לא פריעת החוב. מקור חיים של הנתיבות ועוד. לדבריך זה הנושא כאן.

נשמע מעניין. אשמח לציון מקורות.
לכאורה זה תלוי באיזה סוג משכון מדובר, לא?

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ב' מאי 01, 2023 12:32 am
על ידי חלא בר חמרא
מצטרף לבקשה לפרט איזה אחרונים, לי ידוע הדין בחו"מ סו"ס ע"ב דהן במשכון בשיעור חובו והן במשכון הקטן משיעור חובו, מחויב הלווה לפרוע החוב ואינו יכול להשאיר המשכון ביד מלוה וליפטר.

לגבי דברי האגודה, יתכן שחסרות תיבות בסופו ור"ל במשכון שהוזל ומחויב לוה לפדותו, אם בא אחר והזיקו, מחויב לשלם כל החוב מדין מזיק שעבודו, אף שגוף המשכון אינו שוה כל כך.

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ב' מאי 01, 2023 8:38 am
על ידי יהודה בן יעקב
עי' פת"ש סי' עג ס"ק יז.

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ב' מאי 01, 2023 11:20 am
על ידי איש_ספר
פלוריש כתב:
איש_ספר כתב:מעניין.

ראיתי במרוצה שמביאים מחלוקת אחרונים, בהוזל המשכון אם הבע"ח הפסיד, כי המשכון היה כפרעון וסילוק החוב, או שהלווה הפסיד כי המשכון אינו אלא "ערבון" אבל לא פריעת החוב. מקור חיים של הנתיבות ועוד. לדבריך זה הנושא כאן.

נשמע מעניין. אשמח לציון מקורות.
לכאורה זה תלוי באיזה סוג משכון מדובר, לא?
חלא בר חמרא כתב:מצטרף לבקשה לפרט איזה אחרונים,

יהודה בן יעקב כתב:עי' פת"ש סי' עג ס"ק יז.


[למקרה שלא היה מובן...
הרב חב"ח, יש"כ. ועדין דברי אגודה נותרו סתומים]

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ג' מאי 02, 2023 1:16 am
על ידי חלא בר חמרא
רק להדגיש, שהפת"ש בסי' ע"ג לא מדבר במשכון סתמא אלא במי שהתנה שאם לא יפרע לזמן פלוני יהיה המשכון כולו חלוט לו, דאז גם בהוזל י"ל הגיעו.
וא"כ אליבא ד'פלוריש' נצטרך להעמיד את האגודה בכה"ג. [מלבד הקושי המרכזי בביאור זה- מדוע זה תלוי בדין מזיק שעבודו]

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ד' מאי 03, 2023 12:16 am
על ידי כח עליון
איש_ספר כתב:מעניין.

ראיתי במרוצה שמביאים מחלוקת אחרונים, בהוזל המשכון אם הבע"ח הפסיד, כי המשכון היה כפרעון וסילוק החוב, או שהלווה הפסיד כי המשכון אינו אלא "ערבון" אבל לא פריעת החוב. מקור חיים של הנתיבות ועוד. לדבריך זה הנושא כאן.

עי' תוספתא מסכת ב"מ פרק א
המלוה את חבירו על המשכון ואמר לו אם לא נתתי לך עד יום פלוני אין לי בידך כלום הגיע זמן ולא נתן הגיעו משכון בין רע בין יפה.

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ד' מאי 03, 2023 2:50 pm
על ידי איש_ספר
הציעו שיש להגיה

צריך לפצותו.


ולפי"ז אולי באמת הנידון כאן כבד' האחרונים הנז', היינו שהמשכון היה מעכשיו וכעת הוזל.
ולדינא הרי"ז כהמקו"ח. אלא שעדין אין הדברים מבוארים. כי למקו"ח הלווה צריך לשלם משום שהמשכון אינו כפרעון חוב.
אבל לד' האגודה משמע שאינו סובר כך, מדהוצרך לטעם אחר, ואם כך, אם החוב סולק, מה חטא ומה פשע הלווה שהוזל המשכון, ומה אחריותו לזה אפילו מדינא דגרמי.

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ד' מאי 03, 2023 6:07 pm
על ידי איש_ספר
ואולי בכלל המדובר על המלווה שהוא שצריך לפצות את הלווה?

והכ"נ מסתברא, שמהלווה לא מדברים כאן כלל.

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ד' מאי 03, 2023 6:33 pm
על ידי כדכד
האם הלשון "לפצות" בכה"ג שכיח בספר האגודה ובכלל בספרי הראשונים מתקופה זו?

Re: "הוזל המשכון צריך לפדותו"

פורסם: ד' מאי 03, 2023 8:41 pm
על ידי יהודה בן יעקב
רש"י כתובות צא, ב ד"ה וטירפא; צב, א ד"ה כבעל חוב
רשב"ם ב"ב מה, א ד"ה אבל; נא, א ד"ה ה"ג במסכת