מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הקלקול במרבה מעשרותיו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1639
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

מה הקלקול במרבה מעשרותיו

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' מאי 04, 2023 12:15 am

הגמרא במסכת עירובין דף נ, וקידושין דף נא, ומנחות דך נד מביאה את התוספתא, שהמרבה במעשרות מעשרותיו מקולקלין.
והשאלה מה הקלקול?
כמובן שאם היו 101 פירות והוא נטל 11 פירות למעשר ראשון אז פרי אחד הוא טבל.
השאלה האם הוא טבול למעשר ראשון או רק למעשר שני/עני?

כלומר, האם המעשר ראשון חל גם על הפרי האחד עשרה.

ברש"י מנחות נד עמוד ב כתב: מעשרותיו מקולקלין - טבל ומעשר מעורבין דחצי קב החמישי הוי מעשר וחציו הוי טבל כשאר תבואה שבכרי.

מפורש ברש"י שהמעשר חל על הפרי האחד עשר, כפי שחל על הפירות שבכרי, שהרי אמר שהוא טבל כשאר פירות שבכרי. והקלקול רק במה הוא טבול למעשר שני או עני


דרך אמונה הלכות מעשר פרק א
(צג) מעשרותיו מקולקלין. (קכד) כגון שהיו לו ס' קבין והי' צריך לתת ו' קבין ונתן ז' קבין הרי הכרי של נ"ג קבין הנשארין מתוקן וחל מעשר על ה' קבין וח' תשיעיות קב שזהו המעשר של נ"ג קבין וקב ותשיעית קב נשאר טבל במה שהפריש (קכה) שלא כיון לפטור זה רק לעשותו מעשר ולא נודע איזה הטבל שם:

וכן בס"ק קודם כתב שדין זה נוהג גם במעשר שני ועני, וזה אומר שלא חל המעשר על הפרי האחד עשרה.

בפירוש מנחת ביכורים על התוספתא דמאי פרק ח פרק יג, מפורש שקלקול מפני שטבול למעשר שני ועני.

מה יש לכם להוסיף??
תודה

חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים