מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבו המובהק למקרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 10, 2023 1:21 am

כ' השו"ע בהל' כבוד רבו; "כל אלו הדברים שאמרנו שצריך לכבד בהם את רבו, לא אמרו אלא ברבו מובהק דהיינו שרוב חכמתו ממנו; אם מקרא מקרא, אם משנה, משנה; אם גמרא, גמרא".

ובפשטות הכוונה ש"רוב חכמתו" נמדד כל אחד לפי מה שהוא, אם מקרא או משנה וכו', כפי ידיעתו יש למדוד מיהו רבו המובהק.

אבל הש"ך פי' אחרת, שבא ליישב הקו' איך יתכן שיהיה לאדם כמה "רבו מובהק", וע"ז תירץ ד"יש לומר שלמד אצל זה רוב חכמתו במקרא ואצל זה רוב חכמתו במשנה ואצל זה רוב חכמתו בש"ס ואצל זה רוב חכמתו במדרש ואגדות ואצל זה רוב חכמתו בקבלה וכיוצא בזה בשאר חכמות התורה".

ולכאו' מפליא הדבר לאסור לחכם להורות בפני רבו שלמדו 'מקרא' לחוד, וזה ודאי נראה שאם אותו המלמד בכלל אינו בר הוראה, ואין חכמתו אלא במקרא, מהיכ"ת לאסור על תלמידו להורות הלכה במקומו, וא"כ מאי נפק"מ במה שאותו המלמד גם הגיע להוראה. וגם צ"ע מה קובע את החלוקה הפנימית בין משנה לגמרא ובין אגדות לקבלה וכו', והאם יש לחלק בין תלמוד בבלי לירושלמי.

מסתמא כבר עסקו לבאר זאת, אשמח להפניות ומ"מ.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 10, 2023 3:52 pm

לא הבנתי
ההלכה היא בדברים שצריך לכבד בהם את רבו או באיסור להורות במקום רבו?

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 10, 2023 4:19 pm

גם וגם.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 10, 2023 4:44 pm

האם אפשר לומר שההלכה בקשר ל"רבו מובהק למקרא" נאמרה רק בקשר לשאר עניני כבוד רבו ולא בקשר להוראה בפניו?

צופה_ומביט
הודעות: 4770
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 10, 2023 5:40 pm

אולי כלפי רבו מובהק במקרא (כשמתקיימים התנאים להיחשב כזה) האיסור הוא לפרש פסוקים/עניינים במקרא בפניו.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 10, 2023 6:08 pm

קשה לומר
הלכה היא ענין מוחלט והקביעה שלה נקראת פסק ואם תלמיד מורה הלכה כאשר הרב אמור לעשות זאת זו פגיעה בכבודו
אבל פרשנות של פסוקים הרי שבעים פנים לתורה וכל אדם יכול לדרוש ולא מסתבר שיש בזה פחיתות כבוד לרב

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 10, 2023 7:47 pm

כדכד כתב:האם אפשר לומר שההלכה בקשר ל"רבו מובהק למקרא" נאמרה רק בקשר לשאר עניני כבוד רבו ולא בקשר להוראה בפניו?

עשה זאת בעצמך:
הש"ך נמצא בחלק יו"ד, סימן רמב, סקי"ב.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' יולי 11, 2023 1:17 am

עושה חדשות כתב:
אבל הש"ך פי' אחרת, שבא ליישב הקו' איך יתכן שיהיה לאדם כמה "רבו מובהק", וע"ז תירץ ד"יש לומר שלמד אצל זה רוב חכמתו במקרא ואצל זה רוב חכמתו במשנה ואצל זה רוב חכמתו בש"ס ואצל זה רוב חכמתו במדרש ואגדות ואצל זה רוב חכמתו בקבלה וכיוצא בזה בשאר חכמות התורה".

ולכאו' מפליא הדבר לאסור לחכם להורות בפני רבו שלמדו 'מקרא' לחוד, וזה ודאי נראה שאם אותו המלמד בכלל אינו בר הוראה, ואין חכמתו אלא במקרא, מהיכ"ת לאסור על תלמידו להורות הלכה במקומו, וא"כ מאי נפק"מ במה שאותו המלמד גם הגיע להוראה. וגם צ"ע מה קובע את החלוקה הפנימית בין משנה לגמרא ובין אגדות לקבלה וכו', והאם יש לחלק בין תלמוד בבלי לירושלמי.

מסתמא כבר עסקו לבאר זאת, אשמח להפניות ומ"מ.

א. אולי אפש'ל שהמלמד בקי בתורה בכלל ובהוראת הלכה בפרט, אלא שכל מה שלמד ממנו התלמיד אינו אלא תנ'ך, ובכל אופן חשיב כרבו מובהק ולא יורה הלכה בפניו.
ב. כל מקצוע בתורה שיש לו כלי הבנה יחודיים לו, וגם ידיעות בסיס שרלוונטיות בעיקר לו ולא לאחרים, יכול להחשב כ'מקצוע' נפרד בתורה. לפי זה קדשים וטהרות יחשבו למקצוע נפרד לכאורה משלושת הבבות, קרי חושן משפט. ופוק חזי, כמה 'פורים-תוירה' יוצאים מעירוב מהלכים למדניים של שלושת הבבות וכיוצ'ב באגדות חז'ל....

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 11, 2023 9:18 am

עושה חדשות כתב:
כדכד כתב:האם אפשר לומר שההלכה בקשר ל"רבו מובהק למקרא" נאמרה רק בקשר לשאר עניני כבוד רבו ולא בקשר להוראה בפניו?

עשה זאת בעצמך:
הש"ך נמצא בחלק יו"ד, סימן רמב, סקי"ב.

אכן אי אפשר
הש"ך עוסק שם באפשרות של כמה רבנים מובהקים שצריך רשות מכולם כדי להורות
חשבתי אולי מדובר לא בלימוד פשט המקראות אלא בלימוד ההלכות הנלמדות מהמקרא

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 12, 2023 12:49 am

מעל"ע
הרמ"א באותו הסימן פוסק את דברי התרוה"ד "מי שלומד בישיבה זמן אחד, נהגו לומר שהוא תלמיד בעל הישיבה, אף על פי שאפשר שבעל הישיבה שמע יותר חידושים ממנו, ויש למנהגים אלו עיקר על מה שיסמוכו", אבל לא נתפרש בדבריו ולא בדברי התרוה"ד האם יש לזה השלכה מעשית בדיני כבוד והוראה, או רק קריאת שם בעלמא. (אולי זה יתברר אם תבואר כוונת התרוה"ד שם שכ' ד"קצת ראיה יש לי לזה מתוספות דברכות").

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 12, 2023 11:41 am

לכאורה שאסור לו לחלוק על ראש הישיבה

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי בן פקועה » ד' יולי 12, 2023 12:39 pm

הכוונה לקבלת היתר הוראה ממנו כדי להורות. ההקשר הוא "תלמיד אל יורה אלא אם כן נטל רשות מרבו".

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 16, 2023 9:22 pm

לגבי רב מובהק ללימוד המקרא ראה בברכ"י שם אות ל דאם אינו ת"ח ודאי אי"צ לקום מפניו.

והוסיף שם עוד דאם למדו בשכר אז כבר בא בשכרו על לימוד התינוקות ובצר ליה יקריה, וכדברי הרמ"א בסעיף לד. (ומשמע שקדימות האב לרב באופן שהוא שילם לו זה גריעותא ברב במה שהוא מלמד בשכר, ולא מעלה באב. אמנם הש"ך והרעק"א שם הביאו מספר חסידים דה"ה אבידת רבו ואבידת המשלם לרבו, דאבידת המשלם קודמת לרבו. ודוק. וצ"ע האם מצינו דין כבוד רבו במי ששילם לרבו המלמדו, או שאין כאן אלא דין מקומי בענין השבת אבידה לרבו ולנותן שכרו וצ"ע).

מעל"ע אשאל עוד, במש"כ השו"ע שם סעיף ל דאף רבו שאינו מובהק, ואפילו לא לימדו אלא דבר אחד, חייב לכבדו בעמידה לפניו וכן קורע עליו, ואמנם כבר כ' הרמ"א בסי' שמ ס"ח דלא נהיגי לקרוע בחברים הלומדים זע"ז, אבל לא מצאתי האם כוונתו להקל גם בשאר ענייני כיבוד או רק לגבי קריעה. והאידנא הרי לא נהיגי לכבד כלל את מי שלמד ממנו רק דבר אחד.

באמונתו
הודעות: 3260
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: רבו המובהק למקרא

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 16, 2023 10:14 pm

עושה חדשות כתב:מעל"ע אשאל עוד, במש"כ השו"ע שם סעיף ל דאף רבו שאינו מובהק, ואפילו לא לימדו אלא דבר אחד, חייב לכבדו בעמידה לפניו וכן קורע עליו, ואמנם כבר כ' הרמ"א בסי' שמ ס"ח דלא נהיגי לקרוע בחברים הלומדים זע"ז, אבל לא מצאתי האם כוונתו להקל גם בשאר ענייני כיבוד או רק לגבי קריעה. והאידנא הרי לא נהיגי לכבד כלל את מי שלמד ממנו רק דבר אחד.

יבמות - דף סב עמוד ב:
אמרו: שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא, מגבת עד אנטיפרס, וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה, ...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 252 אורחים