מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הלכה מסוגית קמצא ובר קמצא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מן הדרום
הודעות: 728
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

הלכה מסוגית קמצא ובר קמצא

הודעהעל ידי מן הדרום » ג' יולי 18, 2023 4:37 pm

ע"פ המובא בשם ר' גרשום פסק השולחן ערוך קנג סעיף טז מי שהשאיל ביתו לבהכ"נ ויש לו מריבה עם אחד מהקהל, אינו יכול לאסרה אא"כ יאסרנה לכל הקהל כאחד.

במשנה ברורה הסביר אינו יכול לאסרה - היינו מצד חרגמ"ה שיש ע"ז והטעם נראה דחששו לבזיון דההוא גברא עיין גיטין נ"ז משא"כ כשיאסור לכולם ליכא כיסופא.
[אמנם ערוך השולחן הסביר אחרת ותקנו כך מפני המחלוקת דהפעם יכעוס זה על זה ויאסור עליו ומחר יעשה כה השני ואין לדבר סוף]

לפני מספר ימים פורסם שהרב זילברשטיין העיר כך יש לעיין אם דברי רבנו גרשום נאמרו גם בזמן הזה,שכן יתכן שדבריו נאמרו בתקופה שהשלטון על א"י היה בידי אומות העולם, ואז היה חשש שבעל המריבה ילשין בפני השלטון ויספר להם שעם ישראל מרד בו, וייצא מזה חורבן. אולם בימינו, שאם ירצה הנפגע להלשין -אין לו בפני מי לעשות זאת, כי כיום אומות העולם אינן שולטות בס"ד על ארצנו, וא"כ אין מי שייפגע מהמלשין, ולכן אין כל חשש., וא"כ אפילו אם בעל הבית יעשה מריבה עם היחיד , אין סיבה לחשוש. וגם נראה שאין לומר על כך 'לא פלוג רבנן'

ואני שואל- מנין שהבעיה היא רק בגלל המסירה לגוים, ולא בגלל עצם הפגיעה והחשש שתלבה שנאה וכו'?

HaimL
הודעות: 861
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: הלכה מסוגית קמצא ובר קמצא

הודעהעל ידי HaimL » ג' יולי 18, 2023 5:40 pm

אולי כבודו לא דק בדברי הגאון הנזכר. אין ספק שכבודו צודק, מצד דרך ארץ, ואונאת דברים, וחשש איסור תורה של נקימה ונטירה ולאו של לא תשנא וגו'. אבל להחרים, יש לומר דלא החרים רגמ"ה, וכל בתי דינים שעמדו לפניו ולאחריו, אלא בדבר שהוא תקנת הקהל וצורך הרבים, ולא תיקון המידות וכל איסורים שבלב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים