מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6415
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

הודעהעל ידי מיללער » ה' יולי 20, 2023 4:46 am

כ' הפמ"ג בפתיחה להל' שבת וז"ל:

נסתפקתי אם בעינן שיהא החצי שיעור שעשה שחרית קיים בין הערביים (כשעושה החצי השני) או לא, ובכתיבה אם כתב אות אחת שחרית ונמחק או נשרף וכתב אות שני בין הערביים פשיטא דפטור דאין כאן מלאכה כל זמן שאין שתי אותיות לפנינו, כי קא מיבעיא לי בקצר וטחן וכדו' אם קצר חצי שיעור ונאכל או נשרף ואח"כ קצר עוד חצי שיעור הרי עשה מלאכת הקצירה כשיעור או לאו.

והנה בהוצאה אמרינן בהמוציא יין דף פ. דהוציא חצי שיעור ונשרף וחזר והוציא חצי שיעור פטור, וכן פסק הרמב"ם ז"ל (פי"ח מהל' שבת הכ"ג) ואפשר דהוצאה מלאכה גרועה ואין לך בו אלא חידושו או אפשר לחלק בענין אחר, משא"כ בקצר וטחן מאי אכפ"ל אי נאכל או נשרף הראשון הרי עשה שיעור שלם, עיי"ש.


אני מחפש ביאור לדבריו לחלק בין מלאכת הוצאה בזה לשאר מלאכות ובדבריו משמע שיש לחלק ביניהן משני פנים, או משום דהוצאה מלאכה גרועה (דהיינו אף אם אין ביניהן חילוק משמעותי ליכא לדמות שאר מלאכות למלאכת הוצאה) וגם יש לחלק באופן אחר - דהיינו שבמהותם אין המלאכות דומות להוצאה דשם מובן למה אם נאבד החצי הראשון לא יתחייב.

מהו הסברא?

והנה במנחת חינוך מצוה טו באיסור הוצאת בשר הפסח חוצה, הביא המנ"ח את ספקו של הפמ"ג ונסתפק אם הדין של נאבד החצי שיעור יהי' שייך בהוצאת הפסח עיי"ש - ובדברים קצרים מציין שם לדברי רש"י בשבת פ. ד"ה כמי שכתב "דכי גמרה הוצאה בטלה להנחה קמייתא והויא כמאן דליתא" - ודייק מזה המנ"ח כסברת הפמ"ג דדוקא במלאכת הוצאה דינא הכי 'להטעם שפירש'. ולא פי' די כוונתו למה יש מכאן הוכחה שזה דוקא בהוצאה, אבל מכ"מ משמע שהמנ"ח נחית כאן להטעם השני של הפמ"ג שיש בעצם מהות מלאכת הוצאה שינוי משאר מלאכות ודבר זה נשמע מרש"י שם - אבל מהו אכן הסברא לחלק ומה נמצא ברש"י לגלות בזה?

דעתן
הודעות: 59
הצטרף: ד' יוני 17, 2020 9:57 pm

Re: ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

הודעהעל ידי דעתן » ה' יולי 20, 2023 1:23 pm

כמדומני שר' חיים קנייבסקי בקונטרסו 'פתשגן הכתב' מתעסק בזה (שם הוא מחלק בין דבר שמעיקרו תלוי במידת שיעור. ולכן בחצי מעשה עבירה לא אמרינן חצי שיעור)

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6415
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

הודעהעל ידי מיללער » ה' יולי 20, 2023 1:47 pm

דעתן כתב:כמדומני שר' חיים קנייבסקי בקונטרסו 'פתשגן הכתב' מתעסק בזה (שם הוא מחלק בין דבר שמעיקרו תלוי במידת שיעור. ולכן בחצי מעשה עבירה לא אמרינן חצי שיעור)

יישר כח

אפשר להעלות?


חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ה' יולי 20, 2023 4:23 pm

לא עיינתי בדבר אבל מקופיא בעלמא אני ממליץ לעיין במגד שמים על פמ"ג שם, ובשו"ת נפש חיה יו"ד סי' י"ב

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6415
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

הודעהעל ידי מיללער » ו' יולי 21, 2023 4:47 am

י. אברהם כתב:כמדומה שרק הביא דברי הגרי"פ על הרס"ג
אוצר החכמה_ספר המצות לרס-ג -ביאורי הגרי-פ פערלא- - ב - סעדיה בן יוסף גאון_59_65 (1).pdf

תודה רבה - אולם אע"פ שיש שם דיון ארוך בעניני חצי שיעור וחזי לאצטרופי והמסתעף, לא מצאתי משהו מענין ספקו של הפמ"ג.

חלא בר חמרא כתב:לא עיינתי בדבר אבל מקופיא בעלמא אני ממליץ לעיין במגד שמים על פמ"ג שם, ובשו"ת נפש חיה יו"ד סי' י"ב


יישר כחכם! בנפש חיה שם אכן מנסה לחלק בין מלאכת הוצאה לשאר מלאכות מסברא, ואם הבנתי את דבריו על נכון רוצה לומר דשאני מלאכת הוצאה כיון שכל המלאכה הוא כדי שיהי' לו הדבר בכאן בשיעטר חשוב שראוי למלאכתו או לצורך מה שהוציאו, ולכן אם בשעה שמוציא חצי השיעור השני כבר נאבדה החצי הראשון לא הועיל כלום בכל הוצאתו. משא"כ בשאר מלאכות כגון קצירה או בישול, התכלית הוא עצם הקצירה ואע"פ שצריך שיעור, הרי קצר כשיעור שלם, ולאו דוקא הוא שיהא צריך לו דבר הנקצר.

אבל אם לדין יש תשובה, ראשית מנא לן הא מילתא דבשאר מלאכות לא צריך לו השלימות של השיעור ביחד כדי להחשיבה מלאכה ומאי שנא הוצאה משאר מלאכות, ועוד דלדבריו אם הוציא חצי גרוגרות ואכלו ואח"כ הוציא חצי גרוגרות ואכלו (נניח שאכלם בכדי אכ"פ) יהא חייב אף לדידיה, שהרי למעשה הרי היה לו החשיבות של כל הגרוגרות, ורק אם נאבדה או נשרפה פטור - וזו דבר שלא מצינו בגמרא והרמב"ם ונו"כ.

ממשמעות דברי הפמ"ג וביותר דברי המנ"ח הנ"ח נראה דהחילוק בין הוצאה לשאר מלאכות הוא דבהוצאה כיון שעצם הדבר אינו משתנה בשינוי רשות, וכל צורת המלאכה הוא רק זה שנתהווה שינוי רשות בהחפץ שמתחלת בעיקרה ברה"י ונגמרת בהנחתה ברה"ר, נמצא דעצם היותו עכשיו ברה"ר הוא חלק מהמלאכה, משא"כ בקצירה לדוגמא ברגע שהדבר נקצר נגמרה המלאכה ואם נאבד או נשרפה אין זה סותר ומנגד לקיום מלאכת הקצירה ולכן אינה פוכלת לבטל מעשיו שקצר חצי הגרוגרות מלצרף הקצירה עם חצי השני שקצר לאחר שנשרפה הראשונה. אבל בהוצאה אם החצי כבר נאבדה או נעקרה ממקומה בשעה שהניח החצי השני, עצם עקירת החפץ ממקום הנחתה סותר ומנגד למה שהונחה שם מקודם וממילא לא שייך לצרפה אם החצי השניה.

אני מחפש סברא כזו בדברי המפרשים

דעתן
הודעות: 59
הצטרף: ד' יוני 17, 2020 9:57 pm

Re: ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

הודעהעל ידי דעתן » א' יולי 23, 2023 11:47 am

יש משנה למלך ושפת אמת בנושא
[בגר"ח שציינתי לעיל, כמדומני שביסוד שהוא מעלה בכמה מקומות שם הדבר מתיישב שפיר.]
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שפת אמת -ש-ס- - מועד א - אלטר, יהודה אריה ליב בן אברהם מרדכי_10.pdf
(1.82 MiB) הורד 42 פעמים
אוצר החכמה_משנה למלך - רוזאניס, יהודה בן שמואל_27_28.pdf
(10.37 MiB) הורד 29 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5682
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספקו של הפמ"ג: חצי שיעור במלאכת שבת שנאבד טרם שעשה החצי השני

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יולי 23, 2023 12:09 pm

מיללער כתב:ממשמעות דברי הפמ"ג וביותר דברי המנ"ח הנ"ח נראה דהחילוק בין הוצאה לשאר מלאכות הוא דבהוצאה כיון שעצם הדבר אינו משתנה בשינוי רשות, וכל צורת המלאכה הוא רק זה שנתהווה שינוי רשות בהחפץ שמתחלת בעיקרה ברה"י ונגמרת בהנחתה ברה"ר, נמצא דעצם היותו עכשיו ברה"ר הוא חלק מהמלאכה, משא"כ בקצירה לדוגמא ברגע שהדבר נקצר נגמרה המלאכה ואם נאבד או נשרפה אין זה סותר ומנגד לקיום מלאכת הקצירה ולכן אינה פוכלת לבטל מעשיו שקצר חצי הגרוגרות מלצרף הקצירה עם חצי השני שקצר לאחר שנשרפה הראשונה. אבל בהוצאה אם החצי כבר נאבדה או נעקרה ממקומה בשעה שהניח החצי השני, עצם עקירת החפץ ממקום הנחתה סותר ומנגד למה שהונחה שם מקודם וממילא לא שייך לצרפה אם החצי השניה.

בסגנון אחר קצת, הנחת החפץ עיקרה שיהא החפץ מונח באותה רשות (ולא פעולת ההנחה). וכן משמעות תו"י (שבת ג, א) דבהא דבעי רב אם עקירת גופו כעקירת חפץ לא בעי על ההנחה, דפשיטא שהנחת גופו כהנחת חפץ כיון שסוכ"ס הרי החפץ מונח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 469 אורחים