מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כוונה לשם תפילה אחרת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בן אליהו
הודעות: 1021
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' ספטמבר 13, 2023 6:33 pm

אדם התפלל עמידה לאחר חצות היום בחושבו שהזמן הוא לפני חצות היום. האם יצא ידי חובת תפילת מנחה?
מסברת הכרס יש לדון בתרתי שיצא:
א. לכאורה אין דין תמיד של שחר ותמיד של בין הערביים מצוות שונות. הם מצוות זהות שיש לעשותן בשעת השחר ובשעת בין הערביים.
והוא הדין הכא: יש דין להתפלל עמידה בשעת שחרית ובשעת המנחה ולכן מחשבתו כאן לא משנה כלום.
ב. גם אם טעיתי בהנ"ל יש לומר שקי"ל שמצוות דרבנן לא צריכות כוונה. ואם כן יצא ידי חובת תפילת מנחה למרות שכיוון לשחרית.

אלא שלכאורה יש להקשות שאם כן לא מצאנו ידינו ורגלינו
בהלכה של המכוון לשם תפילת תשלומין ראשונה ולשם תפילת החובה שנייה לא יצא כלל. ויש אולי ליישב.

מה דעתכם?

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 13, 2023 6:55 pm

אין מושג לפי האמת של "תפילת שחרית" "תפילת מנחה" ו"תפילת ערבית", כישויות, מהויות או שמות נפרדים, מפני שכולם אותה התפילה, ויש רק תפילת "שעת" שחרית, תפילת "שעת" מנחה, ותפילת "שעת" ערבית.
אף בתשלומין, ההבדל בכוונה הוא רק כוונת תפילת "חובה", וכוונת תפילת "תשלומין", לא שחרית מנחה וערבית, שכולם אחת, כנ"ל.

בן אליהו
הודעות: 1021
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' ספטמבר 13, 2023 7:17 pm

באמונתו כתב:אין מושג לפי האמת של "תפילת שחרית" "תפילת מנחה" ו"תפילת ערבית", כישויות, מהויות או שמות נפרדים, מפני שכולם אותה התפילה, ויש רק תפילת "שעת" שחרית, תפילת "שעת" מנחה, ותפילת "שעת" ערבית.
אף בתשלומין, ההבדל בכוונה הוא רק כוונת תפילת "חובה", וכוונת תפילת "תשלומין", לא שחרית מנחה וערבית, שכולם אחת, כנ"ל.

כך חשבתי ליישב אף אני ובש"כ

בן אליהו
הודעות: 1021
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' ספטמבר 13, 2023 7:18 pm

האם מישהו יכול להפנות למי שדן בעניין?

באר בשדה
הודעות: 493
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' ספטמבר 13, 2023 9:23 pm

בן אליהו כתב:א. לכאורה אין דין תמיד של שחר ותמיד של בין הערביים מצוות שונות. הם מצוות זהות שיש לעשותן בשעת השחר ובשעת בין הערביים.
יעוי' כאן.

בן אליהו כתב:ב. גם אם טעיתי בהנ"ל יש לומר שקי"ל שמצוות דרבנן לא צריכות כוונה. ואם כן יצא ידי חובת תפילת מנחה למרות שכיוון לשחרית.
אך זה הוי כמו כונה הפכית.

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 13, 2023 9:53 pm

מה עם מצוות ק"ש של שחרית ושל ערבית, כשכיוון הפוך בטעות?
לענ"ד, ודאי אינה צריכה לפנים.
אף בתפילה, הוא הדין והוא הטעם.
viewtopic.php?f=17&t=33028#p531254

עזריאל ברגר
הודעות: 13068
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 13, 2023 9:57 pm

מצאנו בפוסקים שמי שהיה צריך להתפלל שחרית וטעה והתפלל בנוסח של מוסף - יצא ידי חובת מוסף, ויתפלל אחר כך שחרית.
ומכאן ראיה שאין חיוב להתכוון לשם אותה תפילה וכדו'.

ועד"ז יש דיון בגמרא אם אפשר לצאת ידי חובת ערבית בתפילת נעילה - לפי הדעה שהן באותו זמן.

כולל יונגערמאן
הודעות: 598
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' ספטמבר 14, 2023 6:17 am

איפה יש דין כזה שהכוונה לחוד מעכבת? ולכאורה גם אם מישהו הפך הסדר הרי בוודאי יצא ידי חובתו בהתפילה שזמנה עכשיו (והוא התפלל אותה בשניה) כי מה איכפת לן בזה שמקודם התפלל תפילה שגויה, דל התפילה הראשונה מכאן ועדיין יש כאן תפילה גמורה.

מה שכן מבואר שיש בעיה זה באופן שלא סתם כיון אלא בההזכרה הוכיח בעצמו, למשל הזכיר הבדלה בהתפילה הלא נכונה הרי הוכיח בזה שתפילה זו היא של ערבית ולא התפלל כתיקונה. וכפשוט שבקרי"ש לא שייך זה לעולם

עזריאל ברגר
הודעות: 13068
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 14, 2023 9:22 am

כולל יונגערמאן כתב:איפה יש דין כזה שהכוונה לחוד מעכבת? ולכאורה גם אם מישהו הפך הסדר הרי בוודאי יצא ידי חובתו בהתפילה שזמנה עכשיו (והוא התפלל אותה בשניה) כי מה איכפת לן בזה שמקודם התפלל תפילה שגויה, דל התפילה הראשונה מכאן ועדיין יש כאן תפילה גמורה.

מה שכן מבואר שיש בעיה זה באופן שלא סתם כיון אלא בההזכרה הוכיח בעצמו, למשל הזכיר הבדלה בהתפילה הלא נכונה הרי הוכיח בזה שתפילה זו היא של ערבית ולא התפלל כתיקונה. וכפשוט שבקרי"ש לא שייך זה לעולם

סברתך תלויה במחלוקת ראשונים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15682
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ספטמבר 14, 2023 9:33 am

בן אליהו כתב:האם מישהו יכול להפנות למי שדן בעניין?
עי' כאן
וכאן.

עושה חדשות
הודעות: 12695
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 14, 2023 4:13 pm

עי' משנ"ב רסח,יז בשם המג"א ובאגרו"מ או"ח ג,צז. וצ"ע במשנ"ב קח,כא.

עושה חדשות
הודעות: 12695
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 25, 2023 11:00 pm

ע"ע בחכמת שלמה סי' תרכג על המחליף מנחה בנעילה.

הנאמן
הודעות: 59
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי הנאמן » ד' ספטמבר 27, 2023 11:36 am

לכאורה יש לדמות למי שמתפלל תפילה אחרת מהציבור אם חשיב תפילה בציבור שבפשוטו תלוי בחקירה שצוינה לעיל ואינו מוכרח.
[ובענין נידון זה יש המג"א בסי' צ סקי"ז מהגמ' בע"ז ד: לענין מוסף ושחרית, והביאו במשנ"ב שם סק"צ עם חילוק הצל"ח שאם נמצא איתם בבכנ"ס חשיב תפילת הציבור, ועוד יש המג"א בסי' רלו סק"ג לענין מנחה וערבית ושם ג"כ הביאו המשנ"ב סקי"א, ולכאורה פסקי המשנ"ב סותרים עי' מנחת יצחק ח"ב קלב, וע"ע ישועות יעקב סי' פט סק"ה ועוד יש המעשה הידוע עם הגר"ח לענין שחרית ומוסף מובא בסהז"כ 'אש תמיד' (עמ' תקמב), ע"כ מהמצוין אצלי ויש כמובן לדון ולפלפל בגדרים השונים של תפילת הציבור ותפילה עם הציבור ועת רצון דציבור וכו' ובשייכותם זל"ז ולחקירה הנ"ל.]

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 27, 2023 6:57 pm

לעניות דעתי, אין להביא ראיה לשאר תפילות ממוסף, כי שאני מוסף משחרית, מנחה (נעילה) וערבית.
לאמיתו של דבר, מסתמא אף מוסף בכלל, אלא שראיה אין להביא משם לחומרא.

הנאמן
הודעות: 59
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי הנאמן » ד' ספטמבר 27, 2023 8:50 pm

[במג"א שם כתב שמנחה וערבית יש ללמוד במכ"ש משחרית ומוסף]

באמונתו
הודעות: 3258
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כוונה לשם תפילה אחרת

הודעהעל ידי באמונתו » ה' ספטמבר 28, 2023 1:24 am

הנאמן כתב:[במג"א שם כתב שמנחה וערבית יש ללמוד במכ"ש משחרית ומוסף]

מפני שמנחה היא ביום, מעריב בלילה, וסתרי אהדדי, שהינו נושא אחר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים