עמוד 1 מתוך 1

מונחת בקרן זווית

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2023 9:33 pm
על ידי אליהו בן עמרם
רבינו בחיי על פרשת האזינו – דברים ל'ב מ'ג כתב וז"ל: "גם ענין העוה"ב שלא נזכר בתורה בפירוש גם כן מתוך העלמתו, כי התורה נתנה להמון, ודעת ההמון לא יכילו הענינים השכליים, וכן תמסור התורה אותם אל רמז קטן ודק, יעברו ההמון עליו והיחיד המשכיל יתעורר אליו"

העולה מדבריו לכאו':
א. התורה נמסרה לכל העם – שרובו הגדול "המון העם", ולאו דווקא ליחידים המשכילים שבעם.
ב. לפיכך תוכן התורה הנגלה והמפורש מכוון להבנת ההמון ואין ענין לכתוב באופן גלוי ומפורש תוכן בלתי נהיר להמון (או אף עדיף שלא לכתוב מה שעלול להזיקם).
ג. התוכן המיועד ל"משכילים" נמסר ונכתב ברמז בלבד, כדי שה"המון" לא "יתקל" בו. הווי אומר ש"תורת המשכילים" הנחבאת ב"קרן זווית" "לא תפריע" לקריאת ו"לא תזיק" להבנת ה"המון" בתורה המפורשת והגלויה המכוונת להם.

ומכאן אולי מתבהר, כי "תורה מונחת בקרן זווית" איננה "המצאה" מאוחרת מימי ינאי המלך (קידושין ס'ו) שנובעת מאילוץ כלשהו, אלא היא מהלך מכוון מעת מסירת התורה של הנחת חלקים מסויימים בתורה (הרבדים העמוקים שלה) בקרן זווית אפילה, במטרה מכוונת שרוב העם – ההמון ידלג עליה, ורק המשכיל להבין ש"הגלוי והמפורש" אינו "הכל" יחפש בחורים וסדקים ולא ידלג על אף "קרן זווית" מבלי שבדקה היטב כפי שחננו הי"ת.

האם צריך להשאיר אותם רבדים עמוקים ב"קרן זווית", ולא לפרסם אותם? לכאורה כן, כי לכך נוצרו.
ומה שרבינו בחיי עצמו האיר את "קרן הזווית" בפרשת האזינו בענין שכר העולם הבא, אינו אלא כדי להאיר לנו דוגמא אחת, ולתת אותה לחכם שיחכם עוד ועוד לחטט בחורים וסדקים אחר הנחבא בקרנות הזווית.

Re: מונחת בקרן זווית

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2023 9:38 pm
על ידי כדכד
קרן זוית היא כן המצאה מימי ינאי המלך
שהומצאה ע"י צדוקים כדי לטעון שאין צורך בתורה שבע"פ ואפשר להבין הכל מהתורה שבכתב שכל מי שירצה יוכל לקחתה מקרן ה זוית
והרי זה בדיוק ההיפך ממה שהביא מר מרבנו בחיי
שהתורה החביאה חלקים מסויימים שלא יובנו ע"י המון עם ולא כל מי שרוצה יבין אותם

Re: מונחת בקרן זווית

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2023 10:03 pm
על ידי אליהו בן עמרם
כדכד כתב:קרן זוית היא כן המצאה מימי ינאי המלך
שהומצאה ע"י צדוקים כדי לטעון שאין צורך בתורה שבע"פ ואפשר להבין הכל מהתורה שבכתב שכל מי שירצה יוכל לקחתה מקרן ה זוית
והרי זה בדיוק ההיפך ממה שהביא מר מרבנו בחיי
שהתורה החביאה חלקים מסויימים שלא יובנו ע"י המון עם ולא כל מי שרוצה יבין אותם


ברור שהמובן מימי ינאי המלך אחר לחלוטין, והפוך מ"אידיאלי".
התכוונתי ל"מטבע לשון" זה שמקבל בעצם בדברי רבינו בחיי היבט "אידיאלי" ו"שיטתי" כבר מאז מסירת התורה.

Re: מונחת בקרן זווית

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2023 10:26 pm
על ידי כדכד
מטבע הלשון לדברי מר הוא שקרן זוית היא מקום סתור
בגמרא במעשה דינאי המובן הוא הפוך לחלוטין
לא התכוונתי להכנס לעצם הדברים שמר כותב אלא לסגנון
איך "קרן זווית" קבלה מטבע לשון הפוכה בדיוק ממובנה המקורי?

Re: מונחת בקרן זווית

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2023 1:31 am
על ידי יעקל
כדכד כתב:מטבע הלשון לדברי מר הוא שקרן זוית היא מקום סתור
בגמרא במעשה דינאי המובן הוא הפוך לחלוטין
לא התכוונתי להכנס לעצם הדברים שמר כותב אלא לסגנון
איך "קרן זווית" קבלה מטבע לשון הפוכה בדיוק ממובנה המקורי?



לא יודע אם הנקודה הבאה קשורה ישחרות לנושא האשכול, אבל כבר כתב הר"מ ז"ל בפיה"מ בפ' חלק - פירוש שלכאור' ניתן לכל - בהקדמה לי"ג העיקרים ש"עיקרי האמונה חביבים עליו ללמדם מכל אשר ילמדהו"

Re: מונחת בקרן זווית

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 11:45 pm
על ידי אליהו בן עמרם
כדכד כתב:מטבע הלשון לדברי מר הוא שקרן זוית היא מקום סתור
בגמרא במעשה דינאי המובן הוא הפוך לחלוטין
לא התכוונתי להכנס לעצם הדברים שמר כותב אלא לסגנון
איך "קרן זווית" קבלה מטבע לשון הפוכה בדיוק ממובנה המקורי?

אולי אפשר למצוא בסיס משותף.
אומר אלעזר בן פועירה לינאי המלך, אין הפסד מכילוי החכמים, כי התורה מונחת מאז ומעולם באופן כזה שמכוון בעיקר ל-המון העם, שילמדו את רבדיה הפשוטים והגלויים, ולא יתעמקו בה יותר מדאי.ואם נותן התורה היה רוצה בהבנת החכמים המשכילים לא היה מניחה בקרן זווית אלא במקום גלוי לכולם, כלומר מפרש לכולם את צפונותיה.