עמוד 1 מתוך 1

בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: ש' נובמבר 18, 2023 10:30 pm
על ידי הארי החי
בשעה"צ (קעד סקנ"ג) כתב 'ומ"מ טוב שהמברך על הכוס ימתין מלברך עד שיגמרו הכל יראו את ה' וגו' שנוהגין לומר ועיין בא"ר.'

לא הבנתי כוונתו, אם הוא משום שמוציא בברכתו את שאר המסובין [כמבואר שם שדן לענין אמירת סברי] א"כ פשיטא שצריך להמתין להם כדי שיוכלו לצאת בברכתו. ואם אינו מוציאם למה ימתין. ומ"ש 'ועיין בא"ר' לא מצאתי מאומה מזה. [ורק בלבוש שם כשדן על אמירת סברי בכוס בהמ"ז הזכיר שכיון שאומר המברך יראו את ה' וגו' בלחש א"כ סוברים האחרים שכבר גמר לברך ואינם מאזינים לו ע"ש]

בדרך אגב אעורר שלא מצאתי שהקפידו ע"ז - ואולי משום דכ"א מברך לעצמו באמת אין טעם להמתין וכנ"ל.

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: א' נובמבר 19, 2023 5:52 pm
על ידי כדכד
גם אם אינו מוציאם - הלא מברך בשביל כולם על הכוס ולמה לא ימתין להם?

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: א' נובמבר 19, 2023 8:52 pm
על ידי הארי החי
כדכד כתב:גם אם אינו מוציאם - הלא מברך בשביל כולם על הכוס ולמה לא ימתין להם?


מה הכוונה 'מברך בשביל כולם' הלא כל אחד מברך לעצמו ומה שייך כאן לחכות. ובאמת כבר גמרו כולם ברכת המזון ואומרים יראו את ה' וגו' ולמה יחכה עוד יותר. ומה נמצא בדברי הא"ר שציין אליו המ"ב?

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: ב' נובמבר 20, 2023 1:51 pm
על ידי כדכד
ברכת המזון כשמברכים על הכוס גם אם רק המברך שותה הרי עצם הברכה על הכוס היא הברכה של כולם

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: ב' נובמבר 20, 2023 2:18 pm
על ידי הארי החי
כדכד כתב:ברכת המזון כשמברכים על הכוס גם אם רק המברך שותה הרי עצם הברכה על הכוס היא הברכה של כולם


אם קבלה היא נקבל. ואפי' לדעתך, מה בעינן? שיאזינו לברכת המברך, שיגמרו בהמ"ז? יש לך ראיות?

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: ב' נובמבר 20, 2023 5:14 pm
על ידי כדכד
לא קבלה ולא דעתי
כשמברכים בזימון על הכוס - ה ברכה והכוס שייכים לכל החבורה המזמנת.
כן שיאזינו לברכת המברך.
זה שבשבע ברכות הקהל צריך לשמוע כל הברכות כולל הגפן מקובל על מר?
אם כן - מאי שנא?

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: ב' נובמבר 20, 2023 7:51 pm
על ידי הארי החי
כדכד כתב:לא קבלה ולא דעתי
כשמברכים בזימון על הכוס - ה ברכה והכוס שייכים לכל החבורה המזמנת.
כן שיאזינו לברכת המברך.
זה שבשבע ברכות הקהל צריך לשמוע כל הברכות כולל הגפן מקובל על מר?
אם כן - מאי שנא?


תלי דלא תניא בדלא תניא..
ואפי' אם נכונים דבריך, וכי לזה התכוון המשנ"ב? מה הקשר בין הלומדות שלך לבין דיון האחרונים אם צריך לומר סברי בכוס בהמ"ז? ומב מצא המזנ"ב בא"ר בענין זה?

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: ב' נובמבר 20, 2023 9:26 pm
על ידי כדכד
לא צריך להיות תניא
פשוט מסברא ומהמנהג
מה שתמהו בגמרא הוא על מי שתלה תניא בדלא תניא ולא על דלא תניא
כל שאלות מר לא הובנו לי ולא הבנתי איפה מצא לומדות בדבריי
אני כתבתי דברים פשוטים
כשמברכים ברכהמ"ז על הכוס הברכה על הכוס שייכת לכל החבורה שמברכת בין אם שותים מהכוס ובין אם לא ולכן צריך שכולם יסיימו לברך כדי שכולם יוכלו לשמוע
אם למר יש קושייא על כך מסברא או ממקור כתוב- אדרבה שיקשה, אבל מה טעם לשאול בצורה כזו "וכי לזה התכוון" וכו'?

Re: בפה"ג בכוס בהמ"ז - האם צריך לחכות שיגמרו כולם לברך

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 10:16 am
על ידי כדכד
הארי החי כתב:בשעה"צ (קעד סקנ"ג) כתב 'ומ"מ טוב שהמברך על הכוס ימתין מלברך עד שיגמרו הכל יראו את ה' וגו' שנוהגין לומר ועיין בא"ר.'

לא הבנתי כוונתו, אם הוא משום שמוציא בברכתו את שאר המסובין [כמבואר שם שדן לענין אמירת סברי] א"כ פשיטא שצריך להמתין להם כדי שיוכלו לצאת בברכתו. ואם אינו מוציאם למה ימתין. ומ"ש 'ועיין בא"ר' לא מצאתי מאומה מזה. [ורק בלבוש שם כשדן על אמירת סברי בכוס בהמ"ז הזכיר שכיון שאומר המברך יראו את ה' וגו' בלחש א"כ סוברים האחרים שכבר גמר לברך ואינם מאזינים לו ע"ש]...

גם אני חפשתי בא"ר ולא מצאתי
לדעתי כוונתו לאליהו זוטא ס"ק יב