עמוד 1 מתוך 1

חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: ש' ינואר 27, 2024 7:20 pm
על ידי אבי-העזרי
לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א
לאחרונה יוצא לי לשמוע כמה מוצי"ם ותחי"ם שאומרים שנורת 'לד' איסורה הוא דרבנן בלבד, והוציאו עפ"ז כמה קולות.
(ונראה דס"ל דאיסור החשמל בשבת הוא משום מבעיר ומכבה ולא משום בונה וסותר - ונורת 'לד' אין בה הבערה).
א"כ יוצא, שהדבר נכון כלפי כל מכשיר חשמלי שאינו מתלבן (מאוורר מזגן וכו').

ושאלתי: א' האם באמת שמענו מהפוסקים הגדולים (קודם ה'לד'), התייחסות לאותן הקולות בשל היות האיסור דרבנן? (יודעני שהגרש"ז אוירבאך למשל הקיל בחשמל -לפחות באופן תיאורטי- אבל הוא התייחס לחשמל כולו כדבר אחד, או שהוא מותר או שהוא אסור. אבל היום יש תחושה שמשהו התחדש ב'לד' בשונה מכל המכשירים האחרים שהיו קיימים עד היום, ועל זה ורק על זה אני שואל, האם כן הוא או שאני טועה?).

ב' מהו אותו איסור דרבנן; אם משום 'נולד', א"כ כיבוי מכשיר חשמלי יהא מותר לכתחילה. [וראיתי בפורום אשכול בשם 'כיבוי חשמל בשבת' (איני יודע לע"ע לעשות קישור), ושם כותב 'כולל יונגערמאן' כה"ל: "וגבי שאר כלים שכל השאלה רק על חשמל, אכן כתבו מחברי זמנינו שמן הדין אין איסור גמור לנתק מהחשמל אבל מה אעשה שכבר קיבלו עליהם לאסור כדאורייתא" ע"כ. כמובן שאין זה נוגע לענייננו, כי אני שואל על אלו שטוענים ש'הלד' אפי' הדלקתו דרבנן ויש לכך השלכות דיניות, א"כ לדעתם מהו האיסור].
ואם משום 'מיחזי' או 'מראית העין', א"כ מהו המיחזי ומראית העין, והלא כל מהות החשמל מותרת כל שאין הבערה.
ואם משום 'עובדין דחול', א"כ כל דבר שאנו רגילים בלא"ה לעשותו בשבת (כגון לפתוח חלון כדי שיכנס אויר), יהא מותר לעשותו אפי' ע"י חשמל (כגון לפתוח תריס חשמלי). ומכאן שה"ה שיהא מותר להדליק מאוורר בשבת, כמו שמותר להשתמש מניפה.
ושאר סברות וחששות, יל"ע אם אנו רשאים לגזור מדעתינו, ומ"מ גם ה'לד' יאסר.

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: ש' ינואר 27, 2024 8:38 pm
על ידי עקביה
ברוך בואך לפורום!

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: ש' ינואר 27, 2024 10:13 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעוייו במש"כ בזה הקדוש הרב איתם הנקין הי"ד בספרו אש תמיד, בנספחים.

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: ש' ינואר 27, 2024 11:20 pm
על ידי שומר
הרב יצחק יוסף אמר בשיעור שהחזוא ברוח קודשו הבין מה יכול להיות . ולכן חידושו שחשמל זה בונה מונע פריצת השבת

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 1:45 am
על ידי אבי-העזרי
שומר כתב:הרב יצחק יוסף אמר בשיעור שהחזוא ברוח קודשו הבין מה יכול להיות . ולכן חידושו שחשמל זה בונה מונע פריצת השבת

או קיי, אבל אם כן גם 'לד' יהיה בכלל זה, (למיטב ידיעתי דוקא הרב יצחק סובר שה'לד' הוא דרבנן, השאלה האם לדעתו מאוורר יהיה שונה או לא).

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 2:02 am
על ידי קרית מלך
שמעתי ממרן הגרשז"א זצללה"ה שלמעשה אי אפשר להקל כנגד דעת החזו"א שיש איסור בונה בחשמל, וא"כ הכל נכלל בזה.

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 2:30 am
על ידי נוריאל עזרא
אבי-העזרי כתב:
שומר כתב:הרב יצחק יוסף אמר בשיעור שהחזוא ברוח קודשו הבין מה יכול להיות . ולכן חידושו שחשמל זה בונה מונע פריצת השבת

או קיי, אבל אם כן גם 'לד' יהיה בכלל זה, (למיטב ידיעתי דוקא הרב יצחק סובר שה'לד' הוא דרבנן, השאלה האם לדעתו מאוורר יהיה שונה או לא).

הרב יצחק יוסף אמר כן על החזון איש דווקא בהקשר של הלד. שלאחרונה חכם אחד טען לו שיש בזה איסור דאורייתא והרב יצחק אמר שהוא מסופק בזה ואין לו הכרע בזה וצ"ע.
אותו חכם קוראים לו ר' משה משה.[וטוען כמדומה שיש בזה מישום מבשל-כך בזכרוני לא קראתי שוב מחוסר זמן].
הנה המאמר:
מנורת לד ר' משה משה.pdf
(832.83 KiB) הורד 43 פעמים


בפורום מורשת מרן(שם התפרסם המאמר הנ"ל העיר אחד הכותבים על דבריו וז"ל:
https://forum.moreshet-maran.com/thread ... 092/page-4
ברוך אביכזר

לא מובן מה התחדש במכתב זה.

בקשר לשנאי - אין שום נ"מ במה שמגיע ל75 מעלות כיון שאין הבערה במתכת אא"כ הגיעה לאדמימות וזה רק בכמה מאות מעלות.
בקשר לבישול השמן - ג"כ אין בזה איסור דאוריתא משום דהוי פס"ר דלא איכפת ליה, שהרי השמן נועד 'לקרר' את הקבל, ואדרבה ככל שיהיה קר יותר - יותר טוב, ואין שום ענין לאדם או למכשיר שהשמן יהיה חם.
ומה שהביא שם משו"ת אז נדברו (ח"א סי' לד) שבדבר שדרך תשמישו מתחילתו לכך, לא מקילינן בפסיק רישיה דלא ניח"ל (או לא איכפ"ל), הנה שם קאי על דוד שמש, וידועה תשובתו הרמתה של מרן זצ"ל ביבי"א ח"ד סי' לד להתיר מטעם זה, ומוכח דלא סבירא ליה כהאז נדברו הללו.

אם כדברי הכותב - בכל מזגן או מקרר יש שמן שמתחמם ומתקרר, אז צריך לאסור את כל הדברים האלה מדאוריתא, ולא שמענו כן. והטעם הוא כנ"ל.


עוד כתב שם כתגובה לאחד המגיבים האחרים:
שוב ראיתי שזה אפילו לא קשור למלאכה שאינה צריכה לגופה, כי שם לגבי שורף בית חבירו [שהוא בפי"ב ה"א מהל' שבת] הרי מדובר במלאכת מבעיר, וברור שהוא צריך לגוף ההבערה, אלא שהנידון הוא מצד שזה "מקלקל", וע"ז כתב הרמב"ם שאם עושה נחת רוח ליצרו לצורך נקמה וכד', לא הוי מקלקל. אבל לא קשור כלל וכלל לעניין מלאכה שאינה צריכה לגופה וגם לא לעניין פסיק רישיה.
תדע שהרי הרמב"ם סובר (בפ"א ה"ז מהל' שבת) שמלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה! ומדוע כאן חילק בין אם עשה את זה דרך השחתה לדרך נקמה שבדרך השחתה פטור? אלא ודאי שזה לא קשור כלל, וכאן מיירי מצד "מקלקל". ותו לא מידי.


ונראין דברי המעיר דברי טעם.

נ.ב יש שם עוד כמה מכתבים ומאמרים ואין לי פנאי להעביר מהתם להכא כעת.

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 9:24 am
על ידי שומר
לפי החזון כל מעגל חשמלי אסור משום בונה . ונראה אכן ראוי לחשוש לדעתו לחשש אסור דאוריתא

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 8:09 pm
על ידי כן מסתבר
קרית מלך כתב:שמעתי ממרן הגרשז"א זצללה"ה שלמעשה אי אפשר להקל כנגד דעת החזו"א שיש איסור בונה בחשמל, וא"כ הכל נכלל בזה.

תוכל להרחיב?

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 8:15 pm
על ידי קרית מלך
כן מסתבר כתב:
קרית מלך כתב:שמעתי ממרן הגרשז"א זצללה"ה שלמעשה אי אפשר להקל כנגד דעת החזו"א שיש איסור בונה בחשמל, וא"כ הכל נכלל בזה.

תוכל להרחיב?


שאלתי אודות השימוש במאוורר בשבת דאם איסור חשמל בשבת הוא רק מחמת מבעיר א"כ אמאי אסור להדליק מאוורר בשבת, והשיב שביסוד הדבר יש בו עובדין דחול ולכן בודאי שאסור לעשות כן, אך גם בעיקר הדבר אי אפשר להקל כנגד דעתו של החזו"א שיש איסור בונה בכל סגירת מעגל חשמלי. [רק במקרים של דוחק גדול מאד היה לעיתים מצרף כסברא להקל שהאיסור הוא רק מבעיר, וכמדומני שכל זה מפורש בספרי ההלכה המבארים שיטתו בענינים אלו. לך נא ראה].

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 8:20 pm
על ידי כן מסתבר
קרית מלך כתב:
כן מסתבר כתב:
קרית מלך כתב:שמעתי ממרן הגרשז"א זצללה"ה שלמעשה אי אפשר להקל כנגד דעת החזו"א שיש איסור בונה בחשמל, וא"כ הכל נכלל בזה.

תוכל להרחיב?


שאלתי אודות השימוש במאוורר בשבת דאם איסור חשמל בשבת הוא רק מחמת מבעיר א"כ אמאי אסור להדליק מאוורר בשבת, והשיב שביסוד הדבר יש בו עובדין דחול ולכן בודאי שאסור לעשות כן, אך גם בעיקר הדבר אי אפשר להקל כנגד דעתו של החזו"א שיש איסור בונה בכל סגירת מעגל חשמלי. [רק במקרים של דוחק גדול מאד היה לעיתים מצרף כסברא להקל שהאיסור הוא רק מבעיר, וכמדומני שכל זה מפורש בספרי ההלכה המבארים שיטתו בענינים אלו. לך נא ראה].

יישר כוחכם.

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 9:15 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מי זה הרב משה משה הזה? האם המאמר התפרסם איפה שהוא?

Re: חשמל בשבת (נורת 'לד')

פורסם: א' ינואר 28, 2024 11:21 pm
על ידי א מבקש
הקבצים הבאים מכילים חומר רב ואמכ"ל בכל הנידונים והרי שלכם לפניכם!