עמוד 1 מתוך 1

השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 7:37 pm
על ידי נחומצ'ה
יהודי הולך ברחוב ומוצא על הקרקע וכדו', חפיסת כדורים פסיכיאטרים
תוך ציון שמו של המטופל בעל החפיסה. אך אויה, הנ"ל הוא איש נכבד בקהילה.

לכאורה יש חובת השבת אבידה, מצות עשה ולא תעשה. אך מנגד זה אינו לפי כבודו של המאבד
אולי בכלל מעדיף שלא יחזירו לו, כי אם יוודע שהוא נוטל כדורים....

אקיצער. האם נשארת חובה או פטורים, או בכלל אסור להחזיר כדי לא לבייש

ב. אם נניח שאסור או פטורים מלהחזיר, האם ראוי להעלים החפיסה כדי לא לגרום פרסום וכו' או שב ואל תעשה עדיף
[ואולי המאבד יחזור על עקבותיו לחפש ולמצא, כדרך עט או מפתח שההוראה להשאיר במקומם]

Re: השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 7:44 pm
על ידי הוה אמינא
בציור השאלה,
זה עולה די הרבה כסף, ובדר"כ אין אפשרות לרכוש זאת ללא מרשם ולא נמצא בגמחי"ם.
ואם המסכן חי על זה, זה ממש צורך הכרחי שגובר על כל שיקולי הכבוד והיוקרה.
ודאי שחייבים להשיב, רק השאלה היא אחרת, באיזה טכניקה או ערמה להשתמש כדי שלא יתבייש.
אם זה מעשי אוכל לייעץ באישי.

Re: השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 8:02 pm
על ידי HaimL
לא הבנתי את השאלה. קודם כל, אני לא זוכר היכן כתוב פעמים שאתה מתעלם, כגון שאינה לפי כבודו של המאבד. אשמח למקור.
דבר שני, אם הוא מצא, וכבר מידע ידיע שפלוני המכובד צריך תרופות פסיכיאטריות, מאי גריעותא איכא במה שישיב לו, הרי כבר יודע, והמאבד יודע. ובר מינייהו לית מאן דידיע. או שהשאלה היא משום שהמאבד אינו רוצה שימצאו וישיבו לו, וה"ל ייאוש מעיקרא. אבל אם שמו כתוב על התרופות, ליכא שום ייאוש, דאין לך סימן גדול מזה, ואף אם יעמוד ויתפלל שלא ימצאו, בפשטות ל"ש בזה דין ייאוש.
אשמח לדעת אם פספסתי משהו בהבנה הבסיסית.

Re: השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 8:54 pm
על ידי נחומצ'ה
HaimL כתב:לא הבנתי את השאלה. קודם כל, אני לא זוכר היכן כתוב פעמים שאתה מתעלם, כגון שאינה לפי כבודו של המאבד. אשמח למקור.
.

זה גופא היתה השאלה לבירור הלכתי. האם גם שאינה לפי כבוד המאבד, התורה אומרת פעמים שאתה מתעלם...

Re: השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 9:08 pm
על ידי הוה אמינא
לעצם השאלה [לולא מש"כ קודם על מקרה ספציפי של הציור],
אמת שלא נכלל בפעמים שאתה מתעלם.
אבל זיל בתר טעמא דהשבת אבידה - להציל המאבד מנזק. ואם הנזק שבהשבה גדול מהתועלת שבה, יש פטור, דאי ישיב יגרום לו נזק ולא תועלת.
וזה מפורש בדיני כל דבר שאוכל ואינו עושה וכו'.
ויש עוד דוגמאות.
ע"כ לו יצויר מקרה שההשבה תזיק למאבד יותר מתועלת ההשבה - פטור מהשבה.

Re: השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 10:31 pm
על ידי אראל
לשאלת פוה"א, אולי יש לדון משום 'מחילה והפקר', דניחא ליה להמאבד שמוחל להמוצא שלא יכריז את אבידתו ובדעתו הוא מפקיר את החפץ שלא יגיע לו בזיונות עי"ז...

אשאל שאלה דומה
מה דין השבת אבידה כזו שאינו מן הכבוד להכריז האבידה עצמה
הנה, כבר זה כמה חדשים שמונח אצלי ספר המדבר מענין מצות עונה.. ספר שאנשים מחזיקים בהחבא, ומצאתיו ברחוב, לקחתי הספר הביתה, אבל אני נבוך , האיך אני מכריז ספר כזה???
האם יש פטור של 'אינו לפי כבודו של האבידה'?

Re: השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 11:14 pm
על ידי שמואל דוד
הוה אמינא כתב:לעצם השאלה [לולא מש"כ קודם על מקרה ספציפי של הציור],
אמת שלא נכלל בפעמים שאתה מתעלם.
אבל זיל בתר טעמא דהשבת אבידה - להציל המאבד מנזק. ואם הנזק שבהשבה גדול מהתועלת שבה, יש פטור, דאי ישיב יגרום לו נזק ולא תועלת.
וזה מפורש בדיני כל דבר שאוכל ואינו עושה וכו'.
ויש עוד דוגמאות.
ע"כ לו יצויר מקרה שההשבה תזיק למאבד יותר מתועלת ההשבה - פטור מהשבה.

למשל להשיב סיגריות ;) ועיין https://din.org.il/2017/12/24/%D7%94%D7 ... %90%D7%95/

Re: השבת אבידה שאינה לכבוד המאבד

פורסם: א' מרץ 17, 2024 11:40 pm
על ידי נחומצ'ה
אראל כתב:לשאלת פוה"א, אולי יש לדון משום 'מחילה והפקר', דניחא ליה להמאבד שמוחל להמוצא שלא יכריז את אבידתו ובדעתו הוא מפקיר את החפץ שלא יגיע לו בזיונות עי"ז...

אשאל שאלה דומה
מה דין השבת אבידה כזו שאינו מן הכבוד להכריז האבידה עצמה
הנה, כבר זה כמה חדשים שמונח אצלי ספר המדבר מענין מצות עונה.. ספר שאנשים מחזיקים בהחבא, ומצאתיו ברחוב, לקחתי הספר הביתה, אבל אני נבוך , האיך אני מכריז ספר כזה???
האם יש פטור של 'אינו לפי כבודו של האבידה'?


מכריזין שֵם האבידה... היינו נמצא 'ספר הלכה'.
ולפרט מקום האבידה....