עמוד 1 מתוך 1

להסיר מכשול - יין שאינו משומר

פורסם: א' יוני 23, 2024 10:47 am
על ידי דרומי
בהרבה בתי כנסת נוהגים לעשות קידוש קטן בכל שבת בבוקר [ובפרט בימי הקיץ החמים כאשר יש מתפללים שרוצים לשתות משהו לפני הליכתם הביתה], ופשיטא שכאשר יש איזו שמחה מוסיפים בכמות ובאיכות.

כמובן עיקר הקידוש הוא ביין, ובדרך כלל מצוי (בפרט בבתי כנסת שאין בהם קהל גדול) שנשאר בקבוק יין פתוח משבת לחברתה.

דא עקא, שלא כל המתפללים מודעים לכך שהרבה פעמים קורה שעובדי הנקיון בבית הכנסת (במהלך השבוע) אינם יהודים, ובעת עבודתם הם חופשיים לגעת בכל אשר במקרר וכו', ולכאורה הדבר בעייתי מאוד.

רבים סומכים על הכיתוב "מבושל ע"י פיסטור" שעל רוב בקבוקי היין. אולם כידוע רבים מהפוסקים מפקפקים בהיתר זה, וגם אם במחלל שבת וכיו"ב נקל, הרי כשמדובר בגוי ממש מסתבר יותר להחמיר.

זאת ועוד, שלאחרונה רבו בקבוקי יין 'יוקרתיים' שמחירם יקר יותר, ומי שמכבד את עצמו מביא דוקא בקבוקי יין כאלו... ועל רובם של בקבוקי יין אלו כתוב במפורש "לא מבושל"!

באופן אישי, מאז שהבחנתי בדבר אני נוהג בל"נ שלא לטעום בבית הכנסת מיין הקידוש כלל (ואח"כ עושה קידוש בבית), אא"כ אני רואה בקבוק חתום וסגור שפתחו אותו ברגע זה.

אשמח לכל תוספת מידע בענין זה.

Re: להסיר מכשול - יין שאינו משומר

פורסם: א' יוני 23, 2024 4:31 pm
על ידי אראל
בקבוק סגור בפקק אין בו משום ניסוך, מעיקר הדין, גם אם לא חתום

Re: להסיר מכשול - יין שאינו משומר

פורסם: א' יוני 23, 2024 5:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
אבל מי אומר שהגוי לא פתח אותו?

Re: להסיר מכשול - יין שאינו משומר

פורסם: א' יוני 23, 2024 8:52 pm
על ידי אראל
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:בקבוק סגור בפקק אין בו משום ניסוך, מעיקר הדין, גם אם לא חתום

אבל מי אומר שהגוי לא פתח אותו?

ע"ז לכאורה מהני יוצא ונכנס

Re: להסיר מכשול - יין שאינו משומר

פורסם: א' יוני 23, 2024 11:25 pm
על ידי דרומי
יש בתי כנסת קטנים שפועלים רק בשבת ובמשך ימי השבוע אין יוצא ונכנס, ואז בדיוק הוא הזמן שמגיע פועל הנקיון הנכרי!

Re: להסיר מכשול - יין שאינו משומר

פורסם: ב' יוני 24, 2024 7:24 am
על ידי עזריאל ברגר
אראל כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:בקבוק סגור בפקק אין בו משום ניסוך, מעיקר הדין, גם אם לא חתום

אבל מי אומר שהגוי לא פתח אותו?

ע"ז לכאורה מהני יוצא ונכנס

אם הגוי נתפס-כגנב על הדברים המונחים במקרר.

אבל אם לא מקפידים עליו באם הוא יפתח בקבוק שתיה (אחר, שאיננו יין) וישתה ממנו מעט להרוות צמאונו וכדו' - אז אין כאן "מירתת".