מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק מעניין של הרבי אמרי אמת זי"ע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתפעל
הודעות: 3958
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

ספק מעניין של הרבי אמרי אמת זי"ע

הודעהעל ידי מתפעל » ג' אוקטובר 11, 2011 10:23 am

ילד לפני בר מצוה אחה"צ אכל אכילה שיש בה כדי שביעה ועדיין לא בירך ובתוך 72 דקות נהיה צאת הכוכבים ונהיה גדול, האם הוא חייב כעת בברכת המזון מדאורייתא או מדרבנן. נפקא מינא לזמן ולהוציא אחרים גדולים ידי חיוב.

האם אזלינן בתר שעת האכילה שאז היה פטור מהתורה או שעת הברכה.

הוא שואל כנ"ל לגבי אונן רח"ל שאכל ובלילה כבר אינו אונן. שם הספק קצת שונה כי האונן פטור מברכת המזון, ואם אזלינן בתר שעת האכילה, הרי פטור לגמרי מברכת המזון. והצד השני, הרי הוא כעת שבע ונמצא בתוך 72 דקות מהאכילה וכעת הוא בר חיובא.

הסברא נותנת שהמחייב של ברכת המזון זו האכילה ולא איכפת לן מה שנהיה בר חיובא לאחר האכילה.

מתפעל
הודעות: 3958
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ספק מעניין של הרבי אמרי אמת זי"ע

הודעהעל ידי מתפעל » ד' אוקטובר 12, 2011 10:25 am

אמר לי ת"ח אחד שהספק השני נמצא כבר בהגהות הגרעק"א ויש שם גם פשיטות מחתנו.
עדיין לא היה סיפק בידי לחפש את זה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ספק מעניין של הרבי אמרי אמת זי"ע

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' אוקטובר 12, 2011 11:35 am

זכרוני שגם הספק הראשון הוזכר בבי מדרשא משמיה דרעק"א.

אבי קלמן
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2011 9:06 pm

Re: ספק מעניין של הרבי אמרי אמת זי"ע

הודעהעל ידי אבי קלמן » ה' נובמבר 24, 2011 12:34 am

רע"א (שהוזכר) בגיליון השו"ע או"ח קפו, ב:
מסתפקנא באוכל ביום האחרון של שנת י"ב לעת ערב קודם הלילה, ובתחילת הלילה שנעשה גדול עדיין לא נתעכל המזון, אם מחוייב מדאורייתא לברך.

ואם נדון דהוא דאורייתא, י"ל דאם ברך קודם הלילה - דכשהחשיך צריך לחזור ולברך, כיוון דבעידן דבירך לא היה חייב מה"ת לברך א"י לפטור חיובא של דאורייתא. עי' מג"א סי' רסז סק"א ד"ה וצ"ע עיי"ש.



אח"כ הראה לי חתני הרב מהו' שמואל דכעין זה נסתפק בספר חכמת אדם באם אכל כשהוא אונן ונקבר המת קודם דנתעכל המזון, אם צריך לברך.

ויש לחלק דהתם החיוב נמשך מהתחלת האכילה עד אחר עיכול, אלא דבעידן דעוסק במצוה, היינו באנינות, - פטור מלברך, בזה י"ל דתיכף כשגמר המצוה צריך לעשות מצותו דברכהמ"ז; אבל בזה ניד"ד בעידן אכילה הגברא בעצמו אינו בר חיובא, י"ל דלעולם לא מתחייב מדאורייתא וצ"ע לדינא.

כפי הנראה האמרי אמת דן בדברי רע"א הנ"ל, והשמועה קיצרה.

אגב, יש ע"ז דרשות רבות של בר-מצוות, נשמח אם יעלו לכאן סברות וראיות בחקירה זו.

חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

Re: ספק מעניין של הרבי אמרי אמת זי"ע

הודעהעל ידי חצקל » ה' נובמבר 24, 2011 2:57 am

מתפעל, מזל טוב על הבר מצוה אצלכם [אחיך\בנך\נכדך], הספק הזה מובא בעשרות מקומות ובעשרות וריאציות.
אחת מהם היא לגבי ברכות התורה שהיא מדאוריתא אם חייב לברך אחרי השקיעה [והגרי"ז כידוע הסתפק בזה,] ולמעשה כבר פשט המנהג ללמד לחתן הבר מצוה היקר לכוין לצאת באהבת עולם של מעריב והדברים עתיקים
שיהיה הרבה נחת מהצדיקל'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 535 אורחים