עמוד 1 מתוך 1

שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 5:42 pm
על ידי פרוזבול
ידוע בשם הגר"א זיע"א דע' פרי החג שהוקרבו כנגד אוה"ע חלוקים לשנים, ל"ה כנגד עשו ול"ה כנגד ישמעאל, ובימים שהקריבו כנגד ישמעאל כתי' 'שעיר עזים' וביום שכנגד עשו כתי' 'שעיר' סתם, והחשבון עולה ל"ה פרים לכל אחד.
ובקול אליהו הובא שמקור הדברים שישמעאל מכונה 'שעיר עזים' ועשו 'שעיר' סתם - הוא מהזוה"ק, וזה"ל המובא בקו"א: ויש לבאר דהענין כך הוא, דהנה דרשו חז"ל (סוכה נ"ה) דפרי החג הם כנגד השבעים אומות, ואיתא בזוהר הקדוש דעיקר השבעים אומות הם ישמעאל ועשו, ושאר האומות יונקים מהם, ועוד איתא בזוהר הקדוש ובשאר ספרי מקובלים דשעיר עזים נקרא ישמעאל, ועשו נקרא שעיר סתם, וכך הוא בסליחות לי"ז בתמוז הצפיר והשעיר ע"ש, והשתא לפי ההקדמות הנז"ל מה מאד מכוון לשון הפסוקים, דהנה היו צריכים להקריב חמשה ושלשים פרים בשביל ישמעאל וחמשה ושלשים פרים בשביל עשו וכו'.
ומעתה ג' בירורים בידי:
א. מישהו יכול לציין היכן מצויים דברי הזוהר המודגשים לעיל? [והיכן הם מצויים בספרי המקובלים?]
ב. מדוע באמת 'עשיו' מכונה 'שעיר' סתם וישמעאל 'שעיר עזים'?
ג. מה הראיה ממה שאומרים בסליחות 'והצפיר והשעיר', הלא זהו מתוך פסוק בדניאל [ח כא] ושם כתיב 'והצפיר והשעיר מלך יון'. [ושמא לא הבנתי היטב דברי הפייט שם].

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 8:00 pm
על ידי חכם באשי
עשיו כונה 'שעיר' (בעל חי) ע"ש מקומו (הר שעיר) וגם משום שיצא 'שעיר' (מלא שערות), עי', לדוגמא במדרשים ובפירושי הראשונים ר"פ תולדות, על הפסוק 'ויצא עשיו שעיר'.

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 8:01 pm
על ידי יאיר

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 8:36 pm
על ידי פרוזבול
חכם באשי כתב:עשיו כונה 'שעיר' (בעל חי) ע"ש מקומו (הר שעיר) וגם משום שיצא 'שעיר' (מלא שערות), עי', לדוגמא במדרשים ובפירושי הראשונים ר"פ תולדות, על הפסוק 'ויצא עשיו שעיר'.

ברור. עיקר שאלתי היא מדוע נקרא ישמעאל 'שעיר עיזים'.
[וזה לא מצאתי גם בזוה"ק שצויין].
עכ"פ ייש"כ.

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 8:40 pm
על ידי לייטנר
1

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 8:46 pm
על ידי פרוזבול
לכאורה אין כלל הבדל בין 'שעיר' ל'שעיר עזים', כשם שאין הבדל בין 'גדי' ל'גדי עזים' (וא"צ להזכיר שאכן יש גם גדי כבשים, כי הוא מקרה חריג ואכמ"ל).

במחילה, מדובר בכינויים קבליים ואין כאן מקום לדיון זיאולוגי.

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 10:24 pm
על ידי יאיר
לא מצאתי אך ראיתי מי שכותב שביו"כ משלחים שעיר עיזים המדברה לעזאזל כנגד ישמעאל שגם הוא שולח המדברה ע"י אברהם.

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 10:42 pm
על ידי פרוזבול
יאיר כתב:לא מצאתי אך ראיתי מי שכותב שביו"כ משלחים שעיר עיזים המדברה לעזאזל כנגד ישמעאל שגם הוא שולח המדברה ע"י אברהם.

תודה.
מי זה שכותב כך? מקור תורני?

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 10:44 pm
על ידי יאיר

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 10:49 pm
על ידי יאיר
עיין כאן היטב:
download/file.php?id=455

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 11:33 pm
על ידי לייטנר
9

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2011 11:46 pm
על ידי גוראריה
לייטנר כתב:
פרוזבול כתב:
חכם באשי כתב:עשיו כונה 'שעיר' (בעל חי) ע"ש מקומו (הר שעיר) וגם משום שיצא 'שעיר' (מלא שערות), עי', לדוגמא במדרשים ובפירושי הראשונים ר"פ תולדות, על הפסוק 'ויצא עשיו שעיר'.

ברור. עיקר שאלתי היא מדוע נקרא ישמעאל 'שעיר עיזים'.
[וזה לא מצאתי גם בזוה"ק שצויין].
עכ"פ ייש"כ.


לכאורה אין כלל הבדל בין 'שעיר' ל'שעיר עזים', כשם שאין הבדל בין 'גדי' ל'גדי עזים' (וא"צ להזכיר שאכן יש גם גדי כבשים, כי הוא מקרה חריג ואכמ"ל). לדורשי רשומות אומר כי 'שעיר עזים' בגימ' 'רמזי ישמעאל'...

ומה נעשה שהגמ' בחולין פ' כל הבשר אכן מחלקת בין גדי לגדי עיזים?

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2011 12:48 am
על ידי המהדיר
לייטנר כתב:
פרוזבול כתב:
חכם באשי כתב:עשיו כונה 'שעיר' (בעל חי) ע"ש מקומו (הר שעיר) וגם משום שיצא 'שעיר' (מלא שערות), עי', לדוגמא במדרשים ובפירושי הראשונים ר"פ תולדות, על הפסוק 'ויצא עשיו שעיר'.

ברור. עיקר שאלתי היא מדוע נקרא ישמעאל 'שעיר עיזים'.
[וזה לא מצאתי גם בזוה"ק שצויין].
עכ"פ ייש"כ.


לכאורה אין כלל הבדל בין 'שעיר' ל'שעיר עזים', כשם שאין הבדל בין 'גדי' ל'גדי עזים' (וא"צ להזכיר שאכן יש גם גדי כבשים, כי הוא מקרה חריג ואכמ"ל). לדורשי רשומות אומר כי 'שעיר עזים' בגימ' 'רמזי ישמעאל'...


רמב"ם, מאכלות אסורות, פרק ט, הלכה ג:
"וגדי הוא כולל ולד השור ולד השה ולד העז עד שיפרוט ויאמר גדי עזים".

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2011 12:51 am
על ידי גוראריה
אלו אכן ד' הגמ' שהבאתי לעיל

Re: שעיר ושעיר עזים - עשו וישמעאל

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2011 12:40 pm
על ידי פגע רע
יאיר כתב:לא מצאתי אך ראיתי מי שכותב שביו"כ משלחים שעיר עיזים המדברה לעזאזל כנגד ישמעאל שגם הוא שולח המדברה ע"י אברהם.

ברע"מ [שיש נוהגים לאמרו קודם התקיעות] אי' ששעיר לעזאזל הוא מנחה לעשו, 'אולי אכפרה פניו במנחה'.