מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטוב שמך ולך נאה להודות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהושע
הודעות: 13
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 11:08 pm

הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי יהושע » ג' נובמבר 01, 2011 11:20 pm

שלום לכל חכמי הפורום, אני חדש כאן ולכן אני מקווה שאני פועל "לפי הכללים". לפי מיטב הבנתי זהו פורום כללי לכל מיני נושאים מנושאים שונים ולכן אציג את שאלתי שאני מתקשה בה כבר זמן רב ולא מצאתי לה תשובה. הרוב המוחלט של הברכות הן ברכות הנהנין והן הברכות שבתפילה מתחילות בנוכח - "ברוך אתה" ומסתיימות בנסתר, כגון "שהכל נהיה בדברו", "המחזיר שכינתו לציון" ועוד דוגמאות רבות. בנשא זה של מעבר מנוכח לנסתר כבר דנו רבים ראשונים ואחרונים ואכמ"ל. יוצאת מן הכלל היא חתימת ברכת "מודים" שמסיימת כולה בנוכח - "הטוב שמך ולך נאה להודות", ושאלתי היא למה? למה רק ברכה זו מיוחדת בכך? האם יש למישהו רעיון? אודה לכל מי שיכול לתרום לנושא. תודה, יהושע.

מגיב_בעלמא
הודעות: 47
הצטרף: ה' אוקטובר 27, 2011 11:18 am

Re: הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי מגיב_בעלמא » ד' נובמבר 02, 2011 2:11 am


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 02, 2011 8:37 am

עשה חיפוש "+נאה-להו* +נוכח" ומצא כ-20 ספרים (במקוון http://www.otzar.org/wotzar/otzar.aspx ) המדברים בזה.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 30, 2017 3:13 pm

סליחה רבותי אף אחד לא ענה לו.
יתכן, הודאה יפה לה הנוכח, אני מודה לך, לא מסתתר ואפי' לא לנסתר, מה דעתך, דעתכם?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' ינואר 30, 2017 3:46 pm

פרי יהושע כתב:סליחה רבותי אף אחד לא ענה לו.
יתכן, הודאה יפה לה הנוכח, אני מודה לך, לא מסתתר ואפי' לא לנסתר, מה דעתך, דעתכם?

אחר שש שנים הגיע הזמן שיענו...

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי חיי נר » ב' ינואר 30, 2017 3:51 pm

בספר נפש חיה או"ח סי' מ"ו כתב ליישב בזה וכן בברכת "שאותך לבדך ביראה נעבד" דצ"ל ששתי ברכות אלו שונות שכל הברכות קאי על שבחי הקב"ה או פעולותיו שהוא מגן אברהם, מחיה מתים, חונן הדעת וכו', אך שתי ברכות אלו הן פעולת האדם שעליו להודות לה' ולעבדו ביראה לכך בשתי ברכות אלו יש לאומרן בלשון נוכח ככל ברכה שיש בה פניה אל הקב"ה הנאמרת בלשון נוכח

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ינואר 30, 2017 8:13 pm

חיי נר כתב:בספר נפש חיה או"ח סי' מ"ו כתב ליישב בזה וכן בברכת "שאותך לבדך ביראה נעבד" דצ"ל ששתי ברכות אלו שונות שכל הברכות קאי על שבחי הקב"ה או פעולותיו שהוא מגן אברהם, מחיה מתים, חונן הדעת וכו', אך שתי ברכות אלו הן פעולת האדם שעליו להודות לה' ולעבדו ביראה לכך בשתי ברכות אלו יש לאומרן בלשון נוכח ככל ברכה שיש בה פניה אל הקב"ה הנאמרת בלשון נוכח

ברוך שכוונתי למעין דרך זו לעיל!.
[ואכן מה שכתב הרב עומקו, משום מה נראה לי כיון והתנצל על חדשותו, הכהו בשליחתו לאן ששלחו, וזה לא יפה כך לא עושים, וצריך ללמוד מכאן מוסר, כמו שנוהגים כאן היום לעתים, שאומרים "ברוך הבא בצל קורתינו"

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הטוב שמך ולך נאה להודות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' ינואר 30, 2017 8:56 pm

איך אומרים אצלנו? וואלה לא הבנתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 445 אורחים