מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כולל וירטואלי ללומדי קניין הלכה - הלכות שבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

כולל וירטואלי ללומדי קניין הלכה - הלכות שבת

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' נובמבר 30, 2011 9:43 pm

מידי עוסקי כעת בהלכות שהיה וחזרה ראיתי שיש כל מיני סתירות ותמיהות בדיני סמיכה בשבת ות"ל מצאתי דרך סלולה לבאר הכל בס"ד.
אני מעלה זאת לכאן אולי זה יעזור למישהו
{ובפרט ללומדים במסלול "קניין הלכה" של דרשו...)

כמובן שאשמח גם לקבל הערות.
בדין סמיכה לכירה והמסתעף.pdf
(45.65 KiB) הורד 384 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ארי במסתרים ב ה' דצמבר 01, 2011 11:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בחושךאור1
הודעות: 41
הצטרף: ד' מרץ 30, 2011 3:14 pm

Re: דין סמיכה לכירה בשבת

הודעהעל ידי בחושךאור1 » ה' דצמבר 01, 2011 3:37 pm

תודה רבה. נראה יפה מאד.

האם הניחו לך מקום להתגדר בו או שמא ישנם עוד המדברים מעניין זה רק לא התיישבו הדברים על לבך...

אגב,
מה דעתך על דברי הפמ"ג (רנ"ד משבצות זהב ס"ק א) ד"ה "והווי יודע" שגם לרש"י ודעימיה המובשל כמאב"ד ומצטמק ויפה לו אין להשהותו על כירה שאינה גרו"ק (וכן דייק הדרישה רנ"ג ס"ק ז אלא שהביא זאת כקושיה וטרח ודחק ליישב) והוא לכאורה כשיטת הרז"ה המובאת בב"י.

מלבד מה שלא מובן מה הפשט בדבר שאינו מבושל כ"צ ומצטמק ורע לו גם לפ"ז קשה מה שהקשה הדרישה הנ"ל לגבי דיוק הראשונים העומדים בשיטת הרמב"ם (לאפוקי מדעת רש"י) מהגמ' לגבי שתי כירות וכו' - הלא אפשר לאוקמיה בעיית הגמ' גם לחנניה - באופן שמצטמק ורע לו וכנ"ל. (מלבד מה שקשה דנוקמי שאלת הגמ' בלא הגיע למאב"ד וכעין דברי התוס' שם).

אולי אפשר להקדיש אשכול זה ללומדי קניין הלכה לברור עניינים הנוגעים לנושאים הנלמדים (תוך שינוי הכותרת)...

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: דין סמיכה לכירה בשבת

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ה' דצמבר 01, 2011 11:10 pm

בחושךאור1 כתב:האם הניחו לך מקום להתגדר בו או שמא ישנם עוד המדברים מעניין זה רק לא התיישבו הדברים על לבך...
גם וגם. שים לב שהמאמר מורכב מכמה נושאים הקשורים זב"ז, אין בו חידושים עצומים אלא בעיקר סידור הדברים וכמה ישובים בפשט, חלקם מדילי וחלקם מספרים.
בחושךאור1 כתב:מה דעתך על דברי הפמ"ג (רנ"ד משבצות זהב ס"ק א) ד"ה "והווי יודע" שגם לרש"י ודעימיה המובשל כמאב"ד ומצטמק ויפה לו אין להשהותו על כירה שאינה גרו"ק (וכן דייק הדרישה רנ"ג ס"ק ז אלא שהביא זאת כקושיה וטרח ודחק ליישב) והוא לכאורה כשיטת הרז"ה המובאת בב"י.

עיינתי בפמ"ג מקופיא והוא אכן מחודש מאוד, אמנם עי' במשב"ז ריש סימן רנ"ג בסוגריים שנראה דלהלכה ס"ל כרש"י
בחושךאור1 כתב:מלבד מה שלא מובן מה הפשט בדבר שאינו מבושל כ"צ ומצטמק ורע לו גם לפ"ז קשה מה שהקשה הדרישה הנ"ל לגבי דיוק הראשונים העומדים בשיטת הרמב"ם (לאפוקי מדעת רש"י) מהגמ' לגבי שתי כירות וכו' - הלא אפשר לאוקמיה בעיית הגמ' גם לחנניה - באופן שמצטמק ורע לו וכנ"ל. (מלבד מה שקשה דנוקמי שאלת הגמ' בלא הגיע למאב"ד וכעין דברי התוס' שם).

מכאן לא כל כך הבנתי מה כונתך, אם אתה מתכוין לשאול איך יכול להיות שהמאכל מבושל כמאב"ד והוא מצטמק ורע לו התשובה היא פשוטה שמדובר בסוג מאכל שאחרי שיגיע למבושל כ"צ יתחיל להיות רע לו הצימוק.
בדרישה הנ"ל (סק"ז) לא ראיתי שמדייק לגבי הגמ' של שתי כירות כלום, אולי טעית במראה מקום?
(בכל מקרה לא הבנתי מה הקושיא על הרמב"ם וסיעתו מבעיית הגמ' מהו לסמוך, בודאי שאף לדעתם אפשר לבאר בעיית הגמ' לגבי חזרה או לגבי פחות ממאב"ד, הם לא הוכיחו כלום מבעיית הגמ' מהו לסמוך אלא ראייתם היתה רק מזה שהגמ' נוקטת מהו לסמוך תוכה וגבה הוא דאסור ומשמע דתוכה וגבה חד טעמא לאיסורן (עיי"ש בר"ן על הרי"ף))
בחושךאור1 כתב:אולי אפשר להקדיש אשכול זה ללומדי קניין הלכה לברור עניינים הנוגעים לנושאים הנלמדים (תוך שינוי הכותרת)...
בודאי ובשמחה. שיניתי הכותרת של האשכול.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 516 אורחים