עמוד 1 מתוך 1

עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 6:10 pm
על ידי עשוי לנחת
מבואר ברש"י שיעקב אבינו שם אבנים מסביב למראשותיו להגן מפני חיות רעות.
אח"כ מביא רש"י שהאבנים רבו וכ"א אמרה עלי יניח צדיק ראשי.
ותימה, שלפי הנראה לעיל, לעולם לא שם את האבנים תחת לראשו, אלא רק מסביב ראשו, וא"כ על מה היה הויכוח?
[ואמנם יש שמשיבים ע"כ בהלצה ידועה אך] ראיתי פעם פשט בזה ואיני זוכר כעת.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 6:52 pm
על ידי מוישה
עשוי לנחת כתב:ואמנם יש שמשיבים ע"כ בהלצה ידועה

מסתמא כוונתך למה שאומרים שהגדוילים שמים משב"קים בשביל לשמור בחוץ מ'מזיקים'...
ובסוף הם נדחפים בפנים 'מתחת לראש', ומנהלים את כל העניינים...

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 6:54 pm
על ידי עשוי לנחת
מוישה כתב:
עשוי לנחת כתב:ואמנם יש שמשיבים ע"כ בהלצה ידועה

מסתמא כוונתך למה שאומרים שהגדוילים שמים משב"קים בשביל לשמור בחוץ מ'מזיקים'...
ובסוף הם נדחפים בפנים 'מתחת לראש', ומנהלים את כל העניינים...

אכן, ויש גם סיפור בהקשר לפסוק זה מהנצי"ב ואכמ"ל.
אבל אני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 6:59 pm
על ידי איש שלום
אף אנא כד הוינא טליא נתקשיתי בכך:

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 7:06 pm
על ידי עשוי לנחת
ברוך שכיוונתי
"כיתב ו" - ???

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 7:29 pm
על ידי איש שלום
שו"מ שכפי הנראה כבר עמד על קושיא זו המהרש"א בחולין צ"א ע"ב

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 7:42 pm
על ידי לייטנר
.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 8:20 pm
על ידי ארי שבחבורה
לייטנר כתב:
עשוי לנחת כתב:אכן, ויש גם סיפור בהקשר לפסוק זה מהנצי"ב ואכמ"ל.


מהו אותו סיפור שהזכרת?

[באותה הזדמנות אזכיר את אותו אחד שהתיישב על כיסא קש, וכל חור אמר: "עלי יניח הצדיק את...", נעשה נס וכל החורים התחברו לחור אחד, ונפל אותו צדיק ארצה...]

כמדומני שההלצה שהזכרת בסוגריים מיוחסת בכמה מקומות לנצי"ב שביקש לפייס באימרה חביבה זו את בן שיחו שהתרחש לו מאורע לא נעים זה, ומן הסתם לכך נתכוון הרב 'עשוי לנחת'.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 8:33 pm
על ידי עשוי לנחת
אכן, מעשה זה היה עם הנצי"ב שהגיע פעם לכנס יהודי איזה נציב עליון או משהו רוסי, וכדו', וכיבדו אותו לישב על כסא נצרים ונפער חור ונפל, וע"כ אמר לו הנצי"ב שבתורה שלנו כתוב על יעקב וכו' וגם כאן רצו כל החורים שעליהם ישב הנ"ל, ונעשו חור אחד.
בכל אופן לענייננו, ייש"כ לאיש שלום על הבאת דברי המהרש"א.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 9:08 pm
על ידי חצקל
מוישה כתב:
עשוי לנחת כתב:ואמנם יש שמשיבים ע"כ בהלצה ידועה

מסתמא כוונתך למה שאומרים שהגדוילים שמים משב"קים בשביל לשמור בחוץ מ'מזיקים'...
ובסוף הם נדחפים בפנים 'מתחת לראש', ומנהלים את כל העניינים...

ההלצה היותר מוצלחת שיעקב אמר אכן יש אל' במקום הזה ואנכי לא ידעתי, וכעת איך ידע?
העוילם אומר - שיעקב אמר לעצמו אם אפילו האבנים כאן יודעות לריב, אכן זה מקום תורה גדול

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 9:10 pm
על ידי חצקל
איש שלום כתב:אף אנא כד הוינא טליא נתקשיתי בכך:

פששששש במעלליו התנכר נער... עדיו לגדולות

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ו' דצמבר 02, 2011 1:51 am
על ידי אוהב אוצר
ובכן,בשם הרב עמרב בר מוחא ז"ל: הנה ראינו שעקב וויכוח האבנים, חיבר הקב"ה את כולם בכדי לזכות את כולם. נשאלת השאלה, א"כ מדוע לא עשה כך קב"ה אצל ההרים שכל אחד רצה שהתורה תינתן עליו? יכל בורא עולם לחבר את כל ההרים להר אחד ולזכות את כולם???

אלא הכא, ב'אבני יעקב' כל אחד חפיצה בזכות שיניח עליה צדיק ראשה ותו לא, משא"כ בהרים, שכל אחד תלה זאת בזכות עצמו,גובהו,יופיו וכו'. א"כ פה נמצאת בעיה של 'מידות' ולכן קב"ה לא יכול לעשות חיבור עם בעיות של 'מידות' בכדי לתת על חיבור שכזה את התורה, ללמדינו שבשביל לזכות בתורה, צריך לעבוד על 'המידות'...

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ו' דצמבר 02, 2011 11:02 am
על ידי ארי במסתרים
בשם האדמו"ר מקרלין:
אם האבנים התחברו לאבן אחת גדולה, מדוע לא נהפכו לכרית?
אלא שהמשב"קים לא מעניין אותם כלל תועלת הצדיק אלא רק טובת עצמם...

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ו' דצמבר 02, 2011 11:11 am
על ידי ארי שבחבורה
ואם בהלצות עסקינן -
מטו משמיה דאחד מרבני ישיבת 'חברון':
לכאורה יש לתמוה מדוע יעקב לא הניח את ראשו על נעליו - שהרי יש להניח שהן היו נוחות יותר מן האבנים?
אלא חשש יעקב שהן תהפוכנה לנעל אחת...

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 4:26 am
על ידי בגולה
כמדומה לי שבספר גן יוסף הביא סיפור הנ"ל מהנצי"ב - לא זוכר אם בשמו או לא.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 11:30 pm
על ידי יאיר
לייטנר כתב:אם באת לפשוטו של מקרא, היה עליך לעיין באותו מפרש שהזכרת: "ויקח מאבני המקום - עשה לו מצע ארוך כאורך גופו שלא יישן על הארץ ממש וישם מראשותיו - עוד אבן אחת גבוה מעט למראשותיו" (העמק דבר לנצי"ב שם). שלא לדבר על פשוטו של מקרא ממש, כפי שכתב הרשב"ם: "ויקח אבן מאבני המקום וישם מראשותיו".

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?6599&&page=14- למטה פרשת "ויצא" אות כז'.

ועיין עוד בדברי הגר"א על הפס' "ויעש אלקים את שני המאורות הגדולים" שביאר את 'מקור' דרשת חז"ל.
אך ב"אדרת אליהו" פירש כפשוטו כמו שפירש ה'אבן עזרא' דשניהם נקראו גדולים ביחס לכוכבים. (כפי שעיננו רואות ולא כפי המציאות שבאמת יש כוכבים יותר גדולים אף מהשמש ואכמ"ל) ולענ"ד לא יפה עשו מחברי "פנינים משלחן הגר"א" ו"המאור הגדול" שכתבו שהגר"א הכריח דרשת חז"ל דלא כ'אבן עזרא' כפשוטו (ומקורם מ"קול אליהו" עיין בלינק המצ"ב) דהרי הגר"א בעצמו פירש שם ב"אדרת אליהו" כאב"ע בעצמו!
אות ב': http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?6599&&page=4

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ב' נובמבר 19, 2012 2:57 pm
על ידי עשוי לנחת
.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ד' נובמבר 21, 2012 8:49 pm
על ידי ארי שבחבורה
מישהו שאל אותי השבוע שאלה מענינת בהקשר זה, והיא - מדוע לא נהג הקב"ה כלפי ההרים שהתווכחו ביניהם על מי מהם תנתן התורה כידוע כפי שנהג כאן כלפי האבנים שהתווכחו ביניהם ויכוח זהה לגבי ראשו של יעקב אבינו ולא עשה מהם הר אחד שעליו תנתן התורה? ויש ליישב.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ד' נובמבר 21, 2012 9:23 pm
על ידי אוצר החכמה
עיין למעלה שהביאו בזה

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ד' נובמבר 21, 2012 9:25 pm
על ידי ארי שבחבורה
אכן, לא שמתי לב.

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ב' דצמבר 09, 2019 2:34 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בגולה כתב:כמדומה לי שבספר גן יוסף הביא סיפור הנ"ל מהנצי"ב - לא זוכר אם בשמו או לא.

מי הוא ס' זה?

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 10:16 pm
על ידי נר דרומי
הקפצה

Re: עלי יניח צדיק

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 5:45 pm
על ידי בן_אליעזר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
בגולה כתב:כמדומה לי שבספר גן יוסף הביא סיפור הנ"ל מהנצי"ב - לא זוכר אם בשמו או לא.

מי הוא ס' זה?

הספר הנ"ל מופיע באוצר בשם: גן יוסף - פרי יוסף - לקט יוסף והוא ג' ספרים מהגאון בעל "פרדס יוסף" זצ"ל.

הסיפור הנ"ל אכן מופיע שם בריש פ' ויצא. ושם: "ראש הישיבה" ב"וולאזנע".