עמוד 1 מתוך 3

יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:10 pm
על ידי ישיבישקייט
בפרשות האחרונות אנו רואים שכל אימותינו היו יפות תואר, בתפילת הרמב"ן וכד' אנחנו מתפללים שיהיו בינינו ובנותינו בעלי קומה ויופי וחן, רבי אלעזר ברבי שמעון קרא למכוער ריקא כי ראה בכיעורו ביטוי לכיעור המעשים. וע"כ מובן שיופי האמהות הוא ביטוי ליופי המעשים.
מאידך מרבי יהושע בן חנניה למדנו שהיופי פוגם בכח ההשגה הרוחני.

אז יופי הוא רצוי או גורע?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:17 pm
על ידי לייטנר
.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:30 pm
על ידי צh33
במילות ההגיון מבואר שהיופי הוא בא מהנפש
זה צ"ל שער י ואינו תח"י כעת

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:31 pm
על ידי ישיבישקייט
מסכים לדבריך, אבל א"כ למה רבי יהושע בן חנניה סבר אחרת ממך?
הוא אמר דכמה דסני טפי גמירי (או חכימי) טפי.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:48 pm
על ידי יעקב מאיר
איפה מוזכר המאמר של רבי יהושע בן חנניא?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:51 pm
על ידי זקן ששכח
הרי בין כך ובין כך אינו ביד האדם לשנות תואר פניו, ומאי נ"מ?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:57 pm
על ידי איסתרא בלגינא
זקן ששכח כתב:הרי בין כך ובין כך אינו ביד האדם לשנות תואר פניו, ומאי נ"מ?


לקדושי אשה.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:58 pm
על ידי יאיר
יעקב מאיר כתב:איפה מוזכר המאמר של רבי יהושע בן חנניא?

תענית ריש ז: "אי הוו סנו, טפי הוו גמירי"
וברש"י:אי הוו סנו - אותם נאים שהם חכמים.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 9:59 pm
על ידי יאיר
זקן ששכח כתב:הרי בין כך ובין כך אינו ביד האדם לשנות תואר פניו, ומאי נ"מ?

מה עם "חכמת אדם תאיר פניו"?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 10:06 pm
על ידי ארי שבחבורה
מן הראוי להביא כאן את דברי הרד"ק בפרשתנו שנוגע בנושא זה ממש. דברי הרד"ק מוסבים על הפסוקים "וללבן שתי בנות שם הגדולה לאה ושם הקטנה רחל, ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה, ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (בראשית כט,טז-יח), וז"ל:
ויש לשאול, אחר שכוונת הצדיקים לאשה לזרע למה היו מחזירים אחר אשה יפה כיון שאין כוונתם לתאוה, ויעקב אבינו בחר ברחל לפי שהיתה יפה מאוד ועבד בה שבע שנים והתרעם בלבן אחר שנתן לו לאה תמורתה לפי שלא היתה יפה כמו רחל? ויש לומר, כי כוונתם לטובה - לפי שהאשה יפה מעוררת התאוה, וכדי להרבות בנים היתה כוונתם לעורר תאוותם. ועוד, כדי שיהיו הבנים והבנות יפה מראה ויהיו דומים להם. ועוד, כי הצורה הנאה משמחת לב האדם - כל שכן הצורה שתהיה לפניו תמיד שתהיה שמחתו בה תמידי, וצריך שיהיה האדם שמח בעולמו ובחלקו שנתן לו האל - כי האלוהים מענה בשמחת אדם, ומזמין לצדיק אשה יפה, כמו שעשה לאבות ולשאר הצדיקים - שיהיו שמחים בחלקם ומולידים בנים כמותם.
עכ"ל.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 10:12 pm
על ידי יאיר
לייטנר כתב:"שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל" - במה תתהלל? ביופי ובחן שלה.
כלומר, כשהיופי הוא קנקן נאה ויאה למה שיש בו, הרי ראוי להתנאות באותו יופי, ואם לא, הריהו "נזם זהב באף חזיר, אשה יפה וסרת טעם".

היש עוד מפרש כך מלבד הגר"א?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 10:26 pm
על ידי לולי דמיסתפינא
ויופי באיש, הרצוי הוא אם לא?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' דצמבר 04, 2011 10:27 pm
על ידי יאיר
לולי דמיסתפינא כתב:ויופי באיש, הרצוי הוא אם לא?

זו היתה חלק משאלת הפתיחה.
ובאמת אולי יש לחלק. דיופי בנשים כשרות מעליא, אך באנשים כיעורי עדיף טפי.
אך לכאורה עדיין יהיה קשה מהמגמ' על ר' יוחנן דהיה יפה תואר ועוד אישים דמשמע דאת יופים השיגו מכח התורה וכמ"ש לעיל מהפס' "חכמת אדם תאיר פניו" ומשמע דבכח התורה ליפות ולהאיר את פני האדם א"כ איך אמר ר' יהושע דכיעורי עדיף טפי? וצ"ע.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 12:56 am
על ידי מבקש להבין
בס"ד
יאיר הנכבד!
פירוש אדוננו הגר"א מספק אותנו.
כתב הגר"א בפירושו לשיר השירים (פ"א פט"ז) עה"פ הנך יפה דודי אף נעים: כי יש שתי מעלות באדם: שהוא יפה, ואם אין ליבו טוב לעבור על מידותיו אינו מעלה, רק אם הוא נעים בודאי הוא מעלה גדולה. ויש אדם שהוא טוב רואי אפס אינו נעים וכו'
עכ"ל אדוננו הגר"א ז"ל.
עכ"פ בפסוק שם הרי מדובר על האיש, "הדוד" בשיר השירים, וע"ז כתוב שהוא מעלה הגדולה אם ליבו טוב.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 1:08 am
על ידי יאיר
ישר כח!
ואיך יתורצו דברי ר' יהושע בן חנניה וזה:
יאיר כתב:עדיין יהיה קשה מהגמ' על ר' יוחנן דהיה יפה תואר ועוד אישים דמשמע דאת יופים השיגו מכח התורה וכמ"ש לעיל מהפס' "חכמת אדם תאיר פניו" ומשמע דבכח התורה ליפות ולהאיר את פני האדם א"כ איך אמר ר' יהושע דכיעורי עדיף טפי? וצ"ע.

[עוד יש להוסיף הגמ' בברכות שר' יוחנן חשף זרועו והתמלא הבית אורה ובכה חבירו כנגדו על האי שופרא דבלי בעפרא דהוא יופי דנבע מכח לימוד התורה של ר' יוחנן (כך ענו לי כששאלתי מהפס' אומר: "שקר החן והבל היופי" אלא שבכה על היופי שבא מכח התורה)].

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 1:32 pm
על ידי חיים
חלק מקטע מספר דרך פיקודך העוסק בענין זה, ומבאר שהאבות הקדושים הידרו אחר יופי מטעם 'זה אלי ואנווהו', כמו אתרוג נאה:
דרך פיקודך.png
דרך פיקודך.png (87.73 KiB) נצפה 13762 פעמים

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?2 ... 5&page=108

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 2:00 pm
על ידי יאיר
יישר כח ר' חיים!
הזוכר אתה מה תשובתו בענין "אסור לאדם שיקדש אשה עד שיראנה"? (התשובה לא ברורה עד הסוף מקטע זה).

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 4:28 pm
על ידי נאשער
בחילוק בין יפת תואר ליפת מראה הנני להעתיק בזה מדברי האוה"ח הק' בפרשת ויצא:

אור החיים פרשת ויצא

יפת תאר ויפת מראה. פי' שיש ב' בחינות ביופי, הא' בכל פרט ופרט כמו שתאמר העינים האף הרקת צואר, וצא ולמד ממה שפרט שלמה המלך בשיר השירים, ובחינה ב' היא כללות הפנים וכללות הגוף, לזה אמר יפת תאר ויפת מראה שהיו פרטיה כל אחד יפה בפני עצמו וגם בדרך התקבצותם יחד:

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' דצמבר 05, 2011 7:28 pm
על ידי יתר10
באבות פ"ו מפורש הנוי והכוח והעושר וכו' נאה לצדיקים ונאה לעולם.
ר' מנחם נחום מאיצקן (כבר הוזכר כאן או במטפחת?) חיבר ספר "על היופי" אולם איננו נמצא במאגרים התורניים הקיימים, ספרו על האמת נמצא באוצר וספרו החלום ופתרונו נמצא בה"ב

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 10:01 pm
על ידי אדג
אין למדין מן תשובת המינים, והא דאמר ריב"ח לבת הקיסר הוא דאמרה, שלגלגה עליו שמכוער הוא. ובאמת, עתה יש לתמוה תמיהה אחריתי למה היה ריב"ח מכוער. ובזה יש לתרץ בכמה פנים, ואכמ"ל.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 9:23 am
על ידי גאולה בקרוב
ונזכיר את דברי המהרש"א בתחילת פרק שני דכתובות שמותר לב"ה לשיר בחתונה "כלה נאה וחסודה" גם אם אינה כזאת, מצד שלחתן היא כן נאה...
וכן אמרו חז"ל שכל אחד ייפה לו הקב"ה אומנותו בפניו, וכן אמרו שחן מקום על יושביו למרות שבאמת אינו כ"כ טוב (מדרש רבה)...
והיינו, שיופי וחן הוא דבר אישי.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ה' ינואר 10, 2013 7:32 pm
על ידי בית שביעי
מישהו זוכר "אברהם בן הרמב"ם" כי העיגול היפה שבצורות, לגבי המזבח?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ה' ינואר 10, 2013 8:40 pm
על ידי יאיר
בית שביעי כתב:מישהו זוכר "אברהם בן הרמב"ם" כי העיגול היפה שבצורות, לגבי המזבח?

http://www.otzar.org/aspcrops/159027_46 ... 012013.asp

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ה' ינואר 10, 2013 9:47 pm
על ידי מזמור שיר
אשכול דומה לנד"ד. מהתקופה האחרונה.
viewtopic.php?f=17&t=11755&p=113346&hilit=%D7%A0%D7%AA%D7%A2%D7%A7%D7%A8%D7%95#p113346

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ו' ינואר 11, 2013 5:30 am
על ידי בית שביעי
יאיר כתב:
בית שביעי כתב:מישהו זוכר "אברהם בן הרמב"ם" כי העיגול היפה שבצורות, לגבי המזבח?

http://www.otzar.org/aspcrops/159027_46 ... 012013.asp

יישכ מרובה מאד
ובאמת הרבה דברים לקח הרמב"ם מכתבי הגויים, ואכמ"ל כשחור כדיו לגבי תכלת.

"ומפני שהוא עגול"

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ו' ינואר 11, 2013 9:47 am
על ידי ההוא תלמידא
יאיר כתב:
לייטנר כתב:"שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל" - במה תתהלל? ביופי ובחן שלה.
כלומר, כשהיופי הוא קנקן נאה ויאה למה שיש בו, הרי ראוי להתנאות באותו יופי, ואם לא, הריהו "נזם זהב באף חזיר, אשה יפה וסרת טעם".

היש עוד מפרש כך מלבד הגר"א?



החידוש הזה אמנם ידוע יותר בשם הגר"א, ברם בקושטא הוא קדום יותר, דעי' להגחיד"א בפתח עיניים (סנהדרין ק:) שהביא חידוש זה
בשם הרמ"א, ודבריו שם גם נוגעים לנושא.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 6:37 pm
על ידי רחמים
ישיבישקייט כתב:בפרשות האחרונות אנו רואים שכל אימותינו היו יפות תואר, בתפילת הרמב"ן וכד' אנחנו מתפללים שיהיו בינינו ובנותינו בעלי קומה ויופי וחן, רבי אלעזר ברבי שמעון קרא למכוער ריקא כי ראה בכיעורו ביטוי לכיעור המעשים. וע"כ מובן שיופי האמהות הוא ביטוי ליופי המעשים.
מאידך מרבי יהושע בן חנניה למדנו שהיופי פוגם בכח ההשגה הרוחני.

אז יופי הוא רצוי או גורע?


וז''ל הגמ' בתענית ז ע''א:
רבי חנינא בר אידי למה נמשלו דברי תורה למים דכתיב הוי כל צמא לכו למים לומר לך מה מים מניחין מקום גבוה והולכין למקום נמוך אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה ואמר רבי אושעיא למה נמשלו דברי תורה לשלשה משקין הללו במים וביין ובחלב דכתיב הוי כל צמא לכו למים וכתיב {ישעיה נה-א} לכו שברו ואכלו ולכו שברו בלא כסף ובלא מחיר יין וחלב לומר לך מה שלשה משקין הללו אין מתקיימין אלא בפחות שבכלים אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער אמר לה אביך רמי חמרא במני דפחרא אמרה ליה אלא במאי נירמי אמר לה אתון דחשביתו רמו במאני דהבא וכספא אזלה ואמרה ליה לאבוה רמייא לחמרא במני דהבא וכספא ותקיף אתו ואמרו ליה אמר לה לברתיה מאן אמר לך הכי אמרה ליה רבי יהושע בן חנניה קריוהו אמר ליה אמאי אמרת לה הכי אמר ליה כי היכי דאמרה לי אמרי לה והא איכא שפירי דגמירי אי הוו סנו טפי הוו גמירי

ויש לבאר שכל הגמ' כאן מדברת שכדי שהתורה תשתמר באדם צריך ‏שתהיה דעתו שפלה, וא''כ י''ל שלעולם גם ר' יהושוע בן חנניה היה ‏אדם יפה מאוד ביסודו [וכנ''ל שהיופי בא מכח טוהר הנשמה והמידות] אלא שלא היה מסלסל בשערו ממשמש בעיניו ‏ומתנאה בבגדיו, כדי שלא להתפאר וכדי שדעתו תהיה שפלה ועל זה ‏אמרה לו בת הקיסר [שלפי מושגיה] הוא נחשב למכוער משום שהרי ‏הרומאים העריצו יופי וכח ולפי דעתה היה לו להשקיע בעצמו וכפי ‏רוב חכמתו הפנימית שגם החיצוניות שלו תראה בהתאם ועל זה אמר ‏לה ר' יהושוע ב''ח שכל חכם אם לא יתפאר אלא ישאיר עצמו ביופי ‏הבסיסי שלו יהיה חכם יותר, אבל לעולם אין היופי כשלעצמו מפריע לחכמה אלא אם כן גורם לאדם להתפארות ואז ההתפארות גורמת לשכחת התורה דווקא ולא לשכחת חכמות אחרות שיודע.‏

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 7:48 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
ארי שבחבורה כתב:מן הראוי להביא כאן את דברי הרד"ק בפרשתנו שנוגע בנושא זה ממש. דברי הרד"ק מוסבים על הפסוקים "וללבן שתי בנות שם הגדולה לאה ושם הקטנה רחל, ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה, ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (בראשית כט,טז-יח), וז"ל:
ויש לשאול, אחר שכוונת הצדיקים לאשה לזרע למה היו מחזירים אחר אשה יפה כיון שאין כוונתם לתאוה, ויעקב אבינו בחר ברחל לפי שהיתה יפה מאוד ועבד בה שבע שנים והתרעם בלבן אחר שנתן לו לאה תמורתה לפי שלא היתה יפה כמו רחל? ויש לומר, כי כוונתם לטובה - לפי שהאשה יפה מעוררת התאוה, וכדי להרבות בנים היתה כוונתם לעורר תאוותם. ועוד, כדי שיהיו הבנים והבנות יפה מראה ויהיו דומים להם. ועוד, כי הצורה הנאה משמחת לב האדם - כל שכן הצורה שתהיה לפניו תמיד שתהיה שמחתו בה תמידי, וצריך שיהיה האדם שמח בעולמו ובחלקו שנתן לו האל - כי האלוהים מענה בשמחת אדם, ומזמין לצדיק אשה יפה, כמו שעשה לאבות ולשאר הצדיקים - שיהיו שמחים בחלקם ומולידים בנים כמותם.
עכ"ל.

הרואה יראה שם דבר תמוה בדברי הרד"ק שמפרש דמה שכתוב שרחל היתה יפת מראה ר"ל "מראה הבשר שהיה לבן ואדום והשער שחור". וזה כמה ימים ושנים שכבר תמהני על כוונת הרד"ק האם כוונת לומר שזהו גדר יופי מי שיש לה בשר לבן ואדום ושער שחור או שכוונתו שיש לו קבלה שכך היתה מראה רחל או כוונתu שכן הוא סובר לעצמו בפירוש ענין יופי (דבאמת גדר היופי תלוי בכל אחד כפי מה שעיניו רואות וכדאיתא בספרי פ' כי תצא ואבן עזרא שם דברים כא:יא)?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 8:34 pm
על ידי ההוא תלמידא
.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 8:40 pm
על ידי ההוא תלמידא
ר_חיים_הקטן כתב:
ארי שבחבורה כתב:מן הראוי להביא כאן את דברי הרד"ק בפרשתנו שנוגע בנושא זה ממש. דברי הרד"ק מוסבים על הפסוקים "וללבן שתי בנות שם הגדולה לאה ושם הקטנה רחל, ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה, ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (בראשית כט,טז-יח), וז"ל:
ויש לשאול, אחר שכוונת הצדיקים לאשה לזרע למה היו מחזירים אחר אשה יפה כיון שאין כוונתם לתאוה, ויעקב אבינו בחר ברחל לפי שהיתה יפה מאוד ועבד בה שבע שנים והתרעם בלבן אחר שנתן לו לאה תמורתה לפי שלא היתה יפה כמו רחל? ויש לומר, כי כוונתם לטובה - לפי שהאשה יפה מעוררת התאוה, וכדי להרבות בנים היתה כוונתם לעורר תאוותם. ועוד, כדי שיהיו הבנים והבנות יפה מראה ויהיו דומים להם. ועוד, כי הצורה הנאה משמחת לב האדם - כל שכן הצורה שתהיה לפניו תמיד שתהיה שמחתו בה תמידי, וצריך שיהיה האדם שמח בעולמו ובחלקו שנתן לו האל - כי האלוהים מענה בשמחת אדם, ומזמין לצדיק אשה יפה, כמו שעשה לאבות ולשאר הצדיקים - שיהיו שמחים בחלקם ומולידים בנים כמותם.
עכ"ל.

הרואה יראה שם דבר תמוה בדברי הרד"ק שמפרש דמה שכתוב שרחל היתה יפת מראה ר"ל "מראה הבשר שהיה לבן ואדום והשער שחור". וזה כמה ימים ושנים שכבר תמהני על כוונת הרד"ק האם כוונת לומר שזהו גדר יופי מי שיש לה בשר לבן ואדום ושער שחור או שכוונתו שיש לו קבלה שכך היתה מראה רחל או כוונתu שכן הוא סובר לעצמו בפירוש ענין יופי (דבאמת גדר היופי תלוי בכל אחד כפי מה שעיניו רואות וכדאיתא בספרי פ' כי תצא ואבן עזרא שם דברים כא:יא)?


עניין אדמימות הבשר נזכר כמה פעמים בחז"ל בקשר ליופי, עי' בסוטה (יב.) שהיו פניו דומין כורד. וע"ע שם (לו:) גבי ארד. ועי' ברש"י נדה (יט:) ד"ה אמי. וע"ע בפירש"י בשבת (פ:) ד"ה אצבע, ובפירושו שם ( סד: צד:) גבי פוקסת. וגם בב"מ (פד.) משמע קצת שיופיו של ר' יוחנן היה בין היתר בגלל היותו אדום. וקרא כתיב: "דודי צח ואדום". ודי בזה.

ומה שהביא הרב גאולה בקרוב מחן מקום ממד"ר והקיש לנידוננו, יותר הו"ל להביא גמ' מפורשת בשלהי סוטה (מז.) שאמרו חן אשה על בעלה, ופירש"י: חן האשה תמיד על בעלה ואפי' היא מכוערת נושאת חן בעיניו. ע"כ.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 8:41 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
ההוא תלמידא כתב:עניין אדמימות הבשר נזכר כמה פעמים בחז"ל בקשר ליופי, עי' בסוטה (יב.) שהיו פניו דומין כורד. וע"ע שם (לו:) גבי ארד. ועי' ברש"י נדה (יט:) ד"ה אמי. וע"ע בפירש"י בשבת (פ:) ד"ה אצבע, ובפירושו שם ( סד: צד:) גבי פוקסת. וגם בב"מ (פד.) משמע קצת שיופיו של ר' יוחנן היה בין היתר בגלל היותו אדום. וקרא כתיב: "דודי צח ואדום". ודי בזה.

ומה עם שער שחור?

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 8:55 pm
על ידי ההוא תלמידא
איני יודע. ואולי מההמשך בשה"ר: "קווצותיו תלתלים שחורות כעורב" (ועי' נדרים ט: וגיטין נח. וגם שם לעניין יופי של איש).
וצל"ע בדברי המפרשים בסוטה (ז.) גבי אם היה שערה נאה, מה פירשו בו.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 9:39 pm
על ידי רחמים
כנראה שבתחילה נברא האדם עם הצבעים שהזכיר הרד''ק אלא שאח''כ כאשר התישבו במקומות רחוקים וקרים או חמים נשתנו הצבעים ברמות שונות אלא שמחסדי הבורא לתת חן המקום על יושביו וחן אשה על בעלה ולכן כל אחד אוהב את הסגנון שראה מילדותו.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ש' ינואר 12, 2013 9:49 pm
על ידי ארי שבחבורה
ההוא תלמידא כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
ארי שבחבורה כתב:מן הראוי להביא כאן את דברי הרד"ק בפרשתנו שנוגע בנושא זה ממש. דברי הרד"ק מוסבים על הפסוקים "וללבן שתי בנות שם הגדולה לאה ושם הקטנה רחל, ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה, ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (בראשית כט,טז-יח), וז"ל:
ויש לשאול, אחר שכוונת הצדיקים לאשה לזרע למה היו מחזירים אחר אשה יפה כיון שאין כוונתם לתאוה, ויעקב אבינו בחר ברחל לפי שהיתה יפה מאוד ועבד בה שבע שנים והתרעם בלבן אחר שנתן לו לאה תמורתה לפי שלא היתה יפה כמו רחל? ויש לומר, כי כוונתם לטובה - לפי שהאשה יפה מעוררת התאוה, וכדי להרבות בנים היתה כוונתם לעורר תאוותם. ועוד, כדי שיהיו הבנים והבנות יפה מראה ויהיו דומים להם. ועוד, כי הצורה הנאה משמחת לב האדם - כל שכן הצורה שתהיה לפניו תמיד שתהיה שמחתו בה תמידי, וצריך שיהיה האדם שמח בעולמו ובחלקו שנתן לו האל - כי האלוהים מענה בשמחת אדם, ומזמין לצדיק אשה יפה, כמו שעשה לאבות ולשאר הצדיקים - שיהיו שמחים בחלקם ומולידים בנים כמותם.
עכ"ל.

הרואה יראה שם דבר תמוה בדברי הרד"ק שמפרש דמה שכתוב שרחל היתה יפת מראה ר"ל "מראה הבשר שהיה לבן ואדום והשער שחור". וזה כמה ימים ושנים שכבר תמהני על כוונת הרד"ק האם כוונת לומר שזהו גדר יופי מי שיש לה בשר לבן ואדום ושער שחור או שכוונתו שיש לו קבלה שכך היתה מראה רחל או כוונתu שכן הוא סובר לעצמו בפירוש ענין יופי (דבאמת גדר היופי תלוי בכל אחד כפי מה שעיניו רואות וכדאיתא בספרי פ' כי תצא ואבן עזרא שם דברים כא:יא)?


עניין אדמימות הבשר נזכר כמה פעמים בחז"ל בקשר ליופי, עי' בסוטה (יב.) שהיו פניו דומין כורד. וע"ע שם (לו:) גבי ארד. ועי' ברש"י נדה (יט:) ד"ה אמי. וע"ע בפירש"י בשבת (פ:) ד"ה אצבע, ובפירושו שם ( סד: צד:) גבי פוקסת. וגם בב"מ (פד.) משמע קצת שיופיו של ר' יוחנן היה בין היתר בגלל היותו אדום. וקרא כתיב: "דודי צח ואדום". ודי בזה.

והשוה לדברי ה'ספורנו' על אתר: "ויפת מראה" - בצבע העור שהיה צח ואדום כי אמנם הצבע הוא מושג לחוש הראות, עכ"ל, וכאן ההשוואה ללשון הפסוק הנ"ל בשה"ש ממש מתבקשת.
ויעוין עוד ברשב"ם על אתר.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: א' ינואר 13, 2013 1:50 am
על ידי אוהב אוצר
לפי עניות דעתי הקלו' נראה לי שבירידת הדורות שלנו, בהחלט יהיה קשה למצוא אנשים ונשים בעלי יופי מיוחד וגם שיהיו יראי ה' במדרגה מאד גבוהה.
אני חושב שאם כל אחד יסתכל ויתבונן בסובבים אותו שהוא מכיר יראה הרבה צדק בדברי במציאות העכשיות.
מה שבטוח שאל לנו לנסות לחשוב שיש היום מציאות להגיע לרמה של הקדמונים יפי התואר שהיו ענקים ברוח. אין מצב היום לרמת יופי כזו ורמת רוחניות כזו.
חכמת אדם תאיר פניו, לא קשור לנושא זה כלל. מי שראה את מרן הגריש"א זצ"ל, הרב משאש זצ"ל יכול להבין מה כוונת מאמר זה. [יש עוד, רק שקדושים אלו עלו לי ברגע הכתיבה]

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' ינואר 14, 2013 10:17 am
על ידי לייטנר
אוהב אוצר כתב:לפי עניות דעתי הקלו' נראה לי שבירידת הדורות שלנו, בהחלט יהיה קשה למצוא אנשים ונשים בעלי יופי מיוחד וגם שיהיו יראי ה' במדרגה מאד גבוהה.
אני חושב שאם כל אחד יסתכל ויתבונן בסובבים אותו שהוא מכיר יראה הרבה צדק בדברי במציאות העכשיות.
מה שבטוח שאל לנו לנסות לחשוב שיש היום מציאות להגיע לרמה של הקדמונים יפי התואר שהיו ענקים ברוח. אין מצב היום לרמת יופי כזו ורמת רוחניות כזו.
חכמת אדם תאיר פניו, לא קשור לנושא זה כלל. מי שראה את מרן הגריש"א זצ"ל, הרב משאש זצ"ל יכול להבין מה כוונת מאמר זה. [יש עוד, רק שקדושים אלו עלו לי ברגע הכתיבה]


אני, אישית, מכיר מישהו כזה: בתמונות בצעירותו היה יפה, אך אז טרם למד תורה, וראו זה פלא מאז למד תורה במשך למעלה מחמישים שנה, ונשאר יפה (מלבד 'חכמת אדם תאיר פניו') והוא בהחלט מיראי ה' במדרגה גבוהה מאוד (אף כי האדם יראה לעיניים).

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ב' ינואר 14, 2013 10:55 am
על ידי אוהב אוצר
אמרתי: קשה, אבל יכול להיות.

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ג' ינואר 15, 2013 12:49 am
על ידי היא שיחתי
לייטנר כתב:"שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל" - במה תתהלל? ביופי ובחן שלה.
כלומר, כשהיופי הוא קנקן נאה ויאה למה שיש בו, הרי ראוי להתנאות באותו יופי, ואם לא, הריהו "נזם זהב באף חזיר, אשה יפה וסרת טעם".

אגב, את אותה שאלה יכולת לשאול על יופיו של ביהמ"ק וכו'.

כפירוש זה ידוע משם הגר"א
(לא עברתי על כל האשכול )

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ג' ינואר 15, 2013 12:52 am
על ידי יאיר
היא שיחתי כתב:
לייטנר כתב:"שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל" - במה תתהלל? ביופי ובחן שלה.
כלומר, כשהיופי הוא קנקן נאה ויאה למה שיש בו, הרי ראוי להתנאות באותו יופי, ואם לא, הריהו "נזם זהב באף חזיר, אשה יפה וסרת טעם".

אגב, את אותה שאלה יכולת לשאול על יופיו של ביהמ"ק וכו'.

כפירוש זה ידוע משם הגר"א
(לא עברתי על כל האשכול )

viewtopic.php?f=17&t=7131#p115751

Re: יופי, רצוי או לא?

פורסם: ג' ינואר 15, 2013 4:33 pm
על ידי אחד אני והוא איש
פותח הדיון התכוין בודאי לדון מחינה רוחנית ערכית ולא מבחינת תפיסת בני האדם ואסתטיות גרידא, (כי לגבי זה הרצוי הוא פשוט וא"צ לפנים), יתכבדו נא הכותבים גם לבאר, גם מדוע כך הדבר ומהו הרצוי ביופי. (מאותה בחינה). ואם היופי הוא דבר שיש בו ערך לכשעצמו היאך הוא תלוי במעשים הטובים של האדם. (בנ"א, דברי הגר"א צ"ב)