עמוד 1 מתוך 1

פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 1:23 pm
על ידי גאולה בקרוב
בלומדנו מסכת ברכות יט בדין של המוצא כלאים בשוק פושטו אפילו בשוק, העיר אחד מהבחורים איך הדין באשה.
ובס"ד מצאתי בברכת אברהם לג"ר אברהם ארלנגר שליט"א (על ברכות, יצא לאור שנה שעברה) שהעיר על זה בקיצור, ושמסתבר ששב ואל תעשה עדיף כדי לא להכשיל אנשים בהסתכלות, וכן העיר ע"ז בקיצור הג"ר מרדכי גרוס שליט"א ב"אום אני חומה" עמ' נט.
ומה שהגמ' והפוסקים סתמו, צ"ל שהיה פשיטא להם, ולא דיברו בדבר נדיר של אשה שבדיוק ברחוב מצאה כלאים ואין לה בגד נוסף להתכסות בו.

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 1:32 pm
על ידי חכם באשי
לכאורה יש להוכיח מהנזכר שם באותה סוגיא, באחד שקרע בגד אדום מאשה (שלאחר מכן נודע שהיא כותית והוצרך לשלם ד' מאות זוזין).
אך עדיין אין זו ראייה ברורה. והמבין יבין.

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 2:43 pm
על ידי קלונימוס הזקן
דוקא זו ראיה מצויינת להמבואר ברש"י שם שפשט ממנה את הבגד - בגלל כלאים!!!

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 3:52 pm
על ידי צh33
אבל לא ברירא שבלי בגד זה לא היתה קיימא בצניעותה וק"ל

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 3:59 pm
על ידי קלונימוס הזקן
מ"מ מבואר שיש בכך סתירה לכבוד הבריות, כך שלא מדובר במעיל עליון
עכ"פ, האם ספק המסתפק איירי בענין שקים לי' להקורע שיבוא מכשול עי"ז?
א"כ פשיט"ל דבאופן שאין שם אדם עד ביתה יכול לקרוע? אם כן - הדין שוה באיש ואשה
וכל השאלה היא האם מותר להעמיד אפשרות להכשלת אנשים, כדי להציל או להינצל מאיסור
מעתה נגדיר את הספק כך - אם לאו דלפנ"ע נדחה מפני לאוין ודאין שבתורה
כמדומה שכיון שיש לאו ודאי על העמדת מכשול, הרי הלאוין שקולים

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 4:48 pm
על ידי לייטנר
.

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 5:31 pm
על ידי קלונימוס הזקן
למה תאמר כן, וחז"ל אמרו שיער באשה ערוה, ובפרט כשנהגו לכסות והוא מילתא דתמיהי
וכמובן הכל לפי מה שהוא איש, אך ע"ז דנו כאן האם הענין מתיר לו להעמיד אפשרות עבירה לקהל הרחב (כשישנה אפשרות שמישהו יכשל - הרי יש כאן נתינת מכשול בתורת ודאי)

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 5:49 pm
על ידי לייטנר
.

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 12:44 am
על ידי גאולה בקרוב
כפי שהעירו בצדק, אין הוכחה מהכרבלתא, שמסתבר שאינו בגדה היחידי.

לגבי סברת הברכת אברהם ש"שב ואל תעשה עדיף" צריך להוסיף מעט, שגם עבירת הכלאים נחשבת כמעשה (רש"י שם כ. למעלה), ומ"מ "מאי חזית" להעדיף עבירה זו מעבירה אחרת.
וסברא נוספת ישנה, שעדיף שתעבור היא את עבירתה הפרטית, ולא תחטיא את הרבים.

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:13 pm
על ידי גאולה בקרוב
ואמנם היה מקום להתפלפל לשיטות שאיסור ההסתכלות אינו מדאוריתא, אלא שלרוב השיטות בראשונים ובאחרונים נראה שהוא מדאוריתא מצד לא תתורו, וגם לסוברים שמדרבנן יש שיטות באחרונים שהמכשיל רעהו באיסור דרבנן עובר על לפני עיור מדאוריתא.

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: א' דצמבר 11, 2011 9:43 am
על ידי חיים
גאולה בקרוב כתב:ואמנם היה מקום להתפלפל לשיטות שאיסור ההסתכלות אינו מדאוריתא, אלא שלרוב השיטות בראשונים ובאחרונים נראה שהוא מדאוריתא מצד לא תתורו, וגם לסוברים שמדרבנן יש שיטות באחרונים שהמכשיל רעהו באיסור דרבנן עובר על לפני עיור מדאוריתא.

ומה עם הרהור, הוא לא דאורייתא?

Re: פושט את בגדו אפילו בשוק האם גם באשה

פורסם: א' דצמבר 11, 2011 10:11 am
על ידי אוצר החכמה
לכאורה נקודת המוצא צריכה להיות מחלוקת ר"י ורבנן בסוטה גבי אם היה ליבה נאה אינו מגלהו.