עמוד 1 מתוך 2

ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 2:47 pm
על ידי נאשער
[בשטייגן לא הביאו משהו רלוונטי לזה, אולי מכאן תצמח הישועה.]
בשבועות האחרונים קראנו בפרשיות התורה ובמפרשיהם אודות ישיבת שם ועבר, נשמח לדעת מהו המקור ל'ישיבת שם ועבר', היכן היתה הישיבה, ומה המיוחד בישיבה זו שלא היה קודם לכן, איך התקיימה הישיבה, מהיכן היו בה לומדים ומי הם, הדבר נקשר בכך שרבקה שראתה את עוברה משחר לפתחי תיאטראות ובתי כנסיות, הלכה להיוועץ בשם ועבר ולא בחמיה הגדול, וכן יעקב בלכתו לחרן בציווי אביו, סוטה ממסלולו והולך לישיבת שם ועבר ולומד בה י"ד שנה ברציפות יומם ולילה, מהי הישיבה, מה למדו בה במיוחד, ומה ניתן להרחיב עליה ממקורות חכמינו.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 2:49 pm
על ידי נאשער

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 2:52 pm
על ידי בראנסוויל
נאשער לעבן, וואס פונקטליך ווילסטו געוואויר ווערן?

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 3:02 pm
על ידי חכם באשי
נאשער,
האם פרטים על מספר התלמידים, הכיתות, וצורת הבנין יעזרו לך?....

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 3:07 pm
על ידי נאשער
בראנסוויל כתב:נאשער לעבן, וואס פונקטליך ווילסטו געוואויר ווערן?

וער איז גיוועזן דער ראביי דארט, וויפל תלמידים האבן דארט געלערנט, וואס האט מען געלערנט, ווער האט אויף-געשטעלט דאס ישיבה, ווער האט ממשיך גיווען דאס ישיבה, אוואו איז אין דעם דאזיגן מאמענט אזאנס ישיבה, און אזוי וואטער, אויב די האסט עפעס צו פארברייטערן דאס נושא, ביטע שיק א מעטש' אדער קאלד אריין א הודעה אין דאזיגן פאראמס.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 3:09 pm
על ידי נאשער
חכם באשי כתב:נאשער,
האם פרטים על מספר התלמידים, הכיתות, וצורת הבנין יעזרו לך?....

כן.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 3:45 pm
על ידי חכם באשי
והמשכורות של הר"מים?
יש גם פרטים עסיסים על הפוליטקה שהייתה שם, ממש 'חבל על הזמן'... מה שהיה הוא שיהיה...
ידועים לי גם כמה מבוגרי הישיבה המשתתפים בפורום...

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 4:12 pm
על ידי נאשער
חכם באשי כתב:והמשכורות של הר"מים?
יש גם פרטים עסיסים על הפוליטקה שהייתה שם, ממש 'חבל על הזמן'... מה שהיה הוא שיהיה...
ידועים לי גם כמה מבוגרי הישיבה המשתתפים בפורום...

אכן הטבת להגדיר את עצמיך...
עיין באריכות בכל זה במאמרו של פרו' שוסטר בירחון על הידיעות בעלמא ח"ב מאמר קט"ו, וכמדומני שהפרו' ליברמן בשנתון לענייני מיסטיקה גם האריך בזה, אם ידוע לך על עוד מ"מ אשר אתך בכתובים או רשומים אצלך אתה מוזמן להחכים את החכמים ואת האויבער חכמים דכאן....הדק היטב.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 4:13 pm
על ידי שילה
דומני שהגר"ש שקאפ כותב בהקדמה לשערי יושר איך יתכן שהיה שם ראש ישיבה שהרי עד אברהם אבינו ע"ה לא היה זיקנה ולא יתכן לקבל מראש ישיבה שנראה בגילך ולא ניתן לכבדו.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 6:10 pm
על ידי קלונימוס הזקן
אחר שיגמור נאשער להכות את באשי וחוזר חלילה וחס

ביני וביני אנסה לקדם את ה"מחקר" בפרט פיקנטי עבור שניכם:
נראה פשוט שהיא לא היתה ישיבה בסגנון 'חסידי'. ידוע לנו על בחור אחד שלמד שם 14 שנה לפני חתונתו, ולא היה פוצה פה ומצפצף...



נ.ב. מצד שני גם לא היתה ישיבה ליטאית בסגנון המקובל, ידוע לנו שהיו שם שני ראשי ישיבה - ולמרות זאת לא 'שתי ישיבות' אלא ישיבה אחת...

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 6:48 pm
על ידי עשוי לנחת
כדאי לעשות חיפוש "שם ועבר" בכל אופן אענה את חלקי.

א. ראשי הישיבה - נביאים [בחז"ל והובא במלבי"ם (בראשית י כה) וכבר בארו חז"ל שהיה מדרשו של שם ועבר, שהיו נביאים ובעלי הרוח.]

ב. שפת הלימוד - לשון הקודש [בתי מדרשות (חלק א צוואת נפתלי) - "ולא נשאר לשון הקודש לשון עברי כי אם בבית שם ועבר ובבית אברהם אבינו שהוא מבני בניהן" והובא כעי"ז במשכיל לדוד (בראשית יא א) שפה אחת לה"ק. שאם תאמר שהרשעים ההם בדו להם לשון א' ולעולם לאו לה"ק הוא הא ע"כ הצדיקים כגון שם ועבר היו מדברים בלה"ק שבו נברא העולם והכא כתיב כל הארץ שפה אחת כעם ככהן א"כ מוכרח אתה לומר דהיינו לה"ק].

ג. תנאי קבלה - כל מבקש ה' [ספורנו (בראשית כו ה) ואמרו ראה ראינו כי היה ה' עמך אתה עתה ברוך ה'. ולא מצאוהו עוד תלאות מקנאים ודברי ריבות כאשר בראשונ' אמנם ליעקב לא תלה בזכות אחרים כלל כי הוא אמנם מנעוריו יושב אהלים ללמוד וללמד דעת את העם בפרט באהלי שם ועבר ששם עלה כל מבקש ה' בלי ספק.]

ד. מקורות מימון - האבות הקדושים [מסתמא בין היתר...] [רמב"ן (בראשית כו ה) כי היו האבות נדיבי עמים לתת מעשרות לעניים, או לכהני ה', כגון שם ועבר ותלמידיהם, כענין והוא כהן לאל עליון.]

ועוד היד נטויה.....

אגב, רבינו נאשער כותב מאמר על הישיבות בהיסטוריה וכדו'??
או מדין תורה היא וללמוד אני צריך [כי אני יכול למצוא לך פטור...]

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 6:59 pm
על ידי חכם באשי
פרטים נוספים:
היתה קבלת קהל מסודרת, כולל לנשים. כי הרי רבקה באה והתייעצה בדבר תאומיה.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 7:02 pm
על ידי חיים
עוד פרטים: הנושא של האוכל היה מסודר, אבל פנימיה פחות, יעקב לא ישן י"ד שנים.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 7:04 pm
על ידי קלונימוס הזקן
הישיבה לא אפשרה 'פעילות', עד אברהם אבינו לא היה מי שיפרסם שמו של השי"ת בעולם האלילי

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 7:51 pm
על ידי נאשער
רבותי! הרגעו ותפסיקו להשתעמם.
שאלתי כי זה באמת מאוד מעניין איך היו התנאים בישיבה מי למד שם וכדו' כמו שכתוב בראש האשכול, אך מה אעשה שאלו שאין להם מה להגיד במקרה הזה וחושבים שהם צריכים להגיב על כל אשכול טעו פה בככתובת הגסה...
ולמי ששאל מקודם, תורה היא וללמוד אני צריך.[לא לשם מחקר או השוואות למאמרים מפרופסורים ודומיהם ודו"ק].

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 8:41 pm
על ידי חיים
המהרש"א (מגילה יז, א) כותב שישיבת עבר היתה בבאר שבע.
הוא מוסיף שם שהיו שם בבאר שבע 3 בתי מדרשות:
א. בית המדרש של שם.
ב. של עבר.
ג. של יצחק אבינו.
עיין שם לרמזים בשם העיר "באר שבע" רמז ל-3 בתי המדרשות ששכנו שם כבוד.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 9:06 pm
על ידי ארי שבחבורה
אבחנה נפלאה ומקורית אודות יחודיותה של ישיבת שם ועבר והתורה שנלמדה שם ביחס לביתם ותורתם של האבות הקדושים תוכל למצוא בספרו של הגר"י קמינצקי זצ"ל 'אמת ליעקב' על התורה בפרשת ויצא (בראשית כח,יא) המאריך בענין זה.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 9:10 pm
על ידי עשוי לנחת
נאשער כתב:רבותי! הרגעו ותפסיקו להשתעמם.
שאלתי כי זה באמת מאוד מעניין איך היו התנאים בישיבה מי למד שם וכדו' כמו שכתוב בראש האשכול, אך מה אעשה שאלו שאין להם מה להגיד במקרה הזה וחושבים שהם צריכים להגיב על כל אשכול טעו פה בככתובת הגסה...
ולמי ששאל מקודם, תורה היא וללמוד אני צריך.[לא לשם מחקר או השוואות למאמרים מפרופסורים ודומיהם ודו"ק].

דווקא אני חושב שהבאתי מידע יפה ומבוסס עם מקורות, ונא לא להכליל.
בכל אופן התכוונתי בהוספתי כי לא נראה לי שזה לימוד תורה, כי כל זמן שבתורה לא דיברו על הישיבה, אז לפו"ר אי"ז לימוד תורה [אא"כ במה שנוגע לשהייתו של יעקב אבינו בישיבה או שאלת רבקה ותלך לדרוש את ה', אך לא רקע כללי], וכמו שמחקר על ה'נבל ועוגב' של תובל קין וכיו"ב מסתמא לא ייחשב ללימוד תורה, ה"ה לדידן וצ"ע.
עכ"פ קענס'ט קוקן אייכט דא http://66.199.166.105/forum/viewtopic.p ... 7d#p364045

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 9:15 pm
על ידי עשוי לנחת
ארי שבחבורה כתב:אבחנה נפלאה ומקורית אודות יחודיותה של ישיבת שם ועבר והתורה שנלמדה שם ביחס לביתם ותורתם של האבות הקדושים תוכל למצוא בספרו של הגר"י קמינצקי זצ"ל 'אמת ליעקב' על התורה בפרשת ויצא (בראשית כח,יא) המאריך בענין זה.

הנקודה שהג"ר יעקב קמנצקי מדבר עליה בקצרה היא שיעקב אבינו הוצרך ללכת לישיבת שם ועבר דווקא, כי אצל אברהם ויצחק למדו תורה אנשים שאין להם עסק עם העולם החיצוני, אך יעקב שהוצרך ללכת ללבן הארמי ולהיות בסביבה של אנשים מושחתים היה חייב ללכת לישיבה של שם ועבר שהיו מדור המבול והורגלו להתעלות ולעבוד את ה' דווקא בסביבה של מושחתים. ואת זה יכל יעקב ללמוד רק אצל שם ועבר.
הנה לך - נאשער - דוגמא של נפ"מ למהלך של יעקב אבינו, וזו היא תורה ממש. אך רקע על הישיבה באופן כללי, אולי באמת אינו נחשב כתורה ולא באתי להכריע אלא הנלענ"ד כתבתי. [ומסתמא אפשר למצוא ראיות לכאן ולכאן]

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 9:16 pm
על ידי חיים
חומר הלימודים:
ספר דרך שיחה להגרח"ק פרשת ויצא:

שאלה: בישיבת שם ועבר, אם למדו רק תורת ז' מצוות או כל התורה, כי אצל אברהם אבינו כתוב שנעשו ב' כליותיו וכו' ולמד תורה.

תשובה: למדו יראת שמים.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 10:10 pm
על ידי נויירא
לקלונימוס לגבי פעילות:
ראה בראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נב: ובשעה שבקשו אומות העולם לתעות מדרכיו של הקדוש ברוך הוא העמיד להם שני גדולים משל בית אבא שם ועבר והיו מתרים בהן
[בילקו"ש הגירסה כגון שם ועבר, מעניין מי עוד?].

לחיים לגבי שינה שם באמת נראה שזה היה בעייה עקרונית:
ראה קהלת רבה (וילנא) פרשה ה: א"ר יוחנן כל מי שהוא יגע בתורה בעוה"ז לעוה"ב אין מניחין אותו לישון אלא מוליכין אותו לבית מדרשו של שם ושל עבר [ושל אברהם יצחק ויעקב ומשה ואהרן]

למעשה אפשר לבדוק בפנים, במערת שם ועבר בצפת, לפי האגדה זה שם
transparent.gif
transparent.gif (49 Bytes) נצפה 15511 פעמים

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 10:16 pm
על ידי נויירא
ובעיה מעניינת באמת אם היו אלה שני ישיבות או אחת
במהרש"א הנז"ל מבואר שהם היו שניים
ברש"י על ויתרוצצו: כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר
במדרשים וראשונים על יושב אהלים: יעקב איש תם יושב אהלים, שהיה למד בבית מדרשו של עבר ובבית מדרשו של שם
אכן בס' גימטריאות ר"ג באהל שם ועבר - באהל מטה ובאוהל מעלה, ועדיין לא הספקתי לבדוק את הערות המהדיר, אולי חכם באשי יבדוק
עד כמה שהם היו שני ישיבות, כנראה שיעקב היה בעיקר בישיבת עבר, ולכך מצינו גירסה שהיה בבית עבר, והוא היה הולך לחיזוק לבית שם
ועוד אפשרות [בשביל קלונימוס] שאדרבה היה ישיבה אחת והם התפלגו, ואז יעקב הלך לזרם של עבר, רק שמסתמא לא היו זורקים סטנדרים, הרי הם היו צריכים אותם לישון עליהם

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 10:17 pm
על ידי חיים
נויירא כתב:לקלונימוס לגבי פעילות:
ראה בראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נב: ובשעה שבקשו אומות העולם לתעות מדרכיו של הקדוש ברוך הוא העמיד להם שני גדולים משל בית אבא שם ועבר והיו מתרים בהן
[בילקו"ש הגירסה כגון שם ועבר, מעניין מי עוד?].

אבל לא באותה רמה של אברהם כמו שכתב הכסף משנה הלכות עבודה זרה א, ג.
ושם ועבר היו מודיעים דרך ה' לתלמידיהם אבל לא נתעוררו לקרוא ולהכריז כמו אברהם ועל כן גדלה מעלתו ביותר.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 10:20 pm
על ידי נוטר הכרמים
חיים כתב:
נויירא כתב:לקלונימוס לגבי פעילות:
ראה בראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נב: ובשעה שבקשו אומות העולם לתעות מדרכיו של הקדוש ברוך הוא העמיד להם שני גדולים משל בית אבא שם ועבר והיו מתרים בהן
[בילקו"ש הגירסה כגון שם ועבר, מעניין מי עוד?].

אבל לא באותה רמה של אברהם כמו שכתב הכסף משנה הלכות עבודה זרה א, ג.
ושם ועבר היו מודיעים דרך ה' לתלמידיהם אבל לא נתעוררו לקרוא ולהכריז כמו אברהם ועל כן גדלה מעלתו ביותר.


מתוך שיחתו של מו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א בשבת האחרונה:

אדם הראשון בדרגתו העליונה ע"י חטאו קלקל את כל העולם כולו, והיה העולם מקולקל עד שבאו האבות ותקנו את העולם, ואף שהיו באותם דורות צדיקים כשם ועבר מ"מ לא היה בכוחם לתקן את העולם, וממילא העולם לא נמשך אחריהם. התיקון נעשה ע"י האבות "האיתנים מוסדי ארץ" אומר המדרש אלו האבות, שהם מוסדי הארץ העולם תוקן על ידם

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 10:26 pm
על ידי נויירא
במדרש הרי מבו' שזה לא היה רק לתלמידים ודלא כהכס"מ, אולי היו רק מתרים ולא מלמדים, מוזר הייתי חושב שרק היום יש אנשים שעושים חצי עבודה בצורה כזו, אלא שאכן הם לא הצליחו כמו אברהם כדברי הרב הנוטר

אגב ברדב"ז ח"א ע"ז:
למזכרת אהבה, אציין לכת"ר איזה הערות קטנות על ספרו "בית המדרש של שם ועבר" ...
מישהו מכיר את הספר?

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 10:29 pm
על ידי נויירא
על מערת שם ועבר מכאן:
http://www.tzfat-kabbalah.org/he/tour.asp?p=1148
המערה הקרויה על שמם של שם ועבר נמצאת במרכז העיר צפת, במרחק דקות ספורות של הליכה מהעיר העתיקה. המסורת היהודית מזהה במערה את בית מדרשם של שם, בנו של נח, ועבר נינו.
במדרש הקדום נאמר: ' כל מי שהוא עוסק בתורה בעולם הזה, אף לעתיד לבוא אין מניחין אותו לישון, אלא מוליכין אותו לבית המדרש של שם ועבר'.
המסורת היהודית מספרת שבהליכתו של יעקב אבינו לחרן, משם חזר עם 12 השבטים ו-4 נשותיו, התעכב 14 שנה ללימוד תורה בבית המדרש שבמערה זו. מאוחר יותר למד את ההלכה במערה זו עם בנו יוסף.
נוסעים יהודים שביקרו בצפת בימי הביניים , מציינים שבמקום זה קבורים חכמי המשנה הקדמונים מלפני כ- 2,000 שנה , רבי חנינא בן הרכינס ורבי דוסא בן הרכינס.
האר"י הקדוש מספר גם הוא על המערה וסגולותיה ומציין ששמה במסורת הערבית הינו 'בני יעקב'.
מקום קדוש ועתיק זה הינו דוגמא מובהקת להשפעתה של צפת על התרבות האנושית כולה.
כאן למדו ולימדו את החכמה הא-להית העתיקה בדורות הראשונים של האנושות, ומכאן נפוצה האמונה שהשפיעה על העולם כולו.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 10:48 pm
על ידי נאשער
נויירא: תוכל להביא לנו מה שכתוב בקישור שהבאת, האתר חסום לי, תודה.
---------------
הג"ר יענקל גלינסקי שליט"א ביאר למה הוצרך יעקב ללמוד ארבע עשרה שנים בישיבה, הלא ש"ס גומרים בשבע שנים, רק כנראה הוא למד שם רק עמוד היומי ולכן לקח לו ארבע עשרה שנה.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 11:00 pm
על ידי יאיר
נאשער כתב:נויירא: תוכל להביא לנו מה שכתוב בקישור שהבאת, האתר חסום לי, תודה.
הוא מה שהובא בהמשך הודעותו.
נויירא כתב:אגב ברדב"ז ח"א ע"ז:
למזכרת אהבה, אציין לכת"ר איזה הערות קטנות על ספרו "בית המדרש של שם ועבר" ...
מישהו מכיר את הספר?

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?300472&
[יש באוצר עוד 4 ספרים שמוזכר בהם "שם ועבר"]
אגב, עבר היה נינו של שם.

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ו' דצמבר 16, 2011 1:23 am
על ידי כותב
בית דינו של שם ועבר - קבעו ראש השנה בחודש תמוז ויוה"כ בחודש אב.
(זרע ברך, שלישי, פ' וירא ד"ה למועד אשוב)

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 7:31 pm
על ידי רבינו הגודל
נאשער כתב:[בשטייגן לא הביאו משהו רלוונטי לזה, אולי מכאן תצמח הישועה.]
בשבועות האחרונים קראנו בפרשיות התורה ובמפרשיהם אודות ישיבת שם ועבר, נשמח לדעת מהו המקור ל'ישיבת שם ועבר', היכן היתה הישיבה, ומה המיוחד בישיבה זו שלא היה קודם לכן, איך התקיימה הישיבה, מהיכן היו בה לומדים ומי הם, הדבר נקשר בכך שרבקה שראתה את עוברה משחר לפתחי תיאטראות ובתי כנסיות, הלכה להיוועץ בשם ועבר ולא בחמיה הגדול, וכן יעקב בלכתו לחרן בציווי אביו, סוטה ממסלולו והולך לישיבת שם ועבר ולומד בה י"ד שנה ברציפות יומם ולילה, מהי הישיבה, מה למדו בה במיוחד, ומה ניתן להרחיב עליה ממקורות חכמינו.
בצפת ישנו מקום שנקרא מערת שם ועיבר {כניסה מרחוב ירושלים} אמנם צריך לבדוק האם זה בדרך לחרן?

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ג' דצמבר 27, 2011 12:59 am
על ידי חסיד חבד
בפשטות חרן צפונית היא בטורקי'.

ויל"ע אמאי נצרך יעקב לילך מצפת לבית א-ל (לוז) בשביל להגיע לחרן...

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 1:14 am
על ידי חיימקה
יאיר כתב:[/size]
אגב, עבר היה נינו של שם.

צ"ל נכדו [שפתי חכמים פ' כה אות מ]
ואגב בסוף פ' תולדות [ובתחילת ויצא פ' יא] הזכיר רש"י רק את עבר וכתב שם בשפתי חכמים ששם מת באותה שעה

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 1:54 am
על ידי יאיר
חיימקה כתב:
יאיר כתב:[/size]
אגב, עבר היה נינו של שם.

צ"ל נכדו [שפתי חכמים פ' כה אות מ]

תמה אני עליך ר' חיימקה איך תכלכל את פס' כד בבראשית פרק י'.
http://www.otzar.org/aspcrops/22030_237 ... 122011.asp

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 1:32 pm
על ידי בעל הבית
נאשער כתב:[בשטייגן לא הביאו משהו רלוונטי לזה, אולי מכאן תצמח הישועה.]
בשבועות האחרונים קראנו בפרשיות התורה ובמפרשיהם אודות ישיבת שם ועבר, נשמח לדעת מהו המקור ל'ישיבת שם ועבר', היכן היתה הישיבה, ומה המיוחד בישיבה זו שלא היה קודם לכן, איך התקיימה הישיבה, מהיכן היו בה לומדים ומי הם, הדבר נקשר בכך שרבקה שראתה את עוברה משחר לפתחי תיאטראות ובתי כנסיות, הלכה להיוועץ בשם ועבר ולא בחמיה הגדול, וכן יעקב בלכתו לחרן בציווי אביו, סוטה ממסלולו והולך לישיבת שם ועבר ולומד בה י"ד שנה ברציפות יומם ולילה, מהי הישיבה, מה למדו בה במיוחד, ומה ניתן להרחיב עליה ממקורות חכמינו.

עיין בספר אמת ליעקב מהגר"י קמנצקי זצ"ל ריש פרשת ויצא דמפרש בטו"ט מעלת תורת שם ועבר

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 11:50 pm
על ידי חיימקה
יאיר כתב:
חיימקה כתב:
יאיר כתב:[/size]
אגב, עבר היה נינו של שם.

צ"ל נכדו [שפתי חכמים פ' כה אות מ]

תמה אני עליך ר' חיימקה איך תכלכל את פס' כד בבראשית פרק י'.
http://www.otzar.org/aspcrops/22030_237 ... 122011.asp

בושות בושות אני הסתמכתי על השפ"ח [ומסתמא יש שם ט"ס] אבל לא לזכור פסוקים מפורשים ???? בושות!!!!!!!!

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2011 12:03 am
על ידי יאיר
קורה.
לא חייבים לומר שזו ט"ס דאפשר לפרש בן בנו - מזרעו, מצאצאיו. כמו "מבני בניו של המן למדו תורה בבני-ברק" (גיטין נז:).

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ד' יולי 16, 2014 8:33 pm
על ידי נהר שלום
נאשער כתב:
בראנסוויל כתב:נאשער לעבן, וואס פונקטליך ווילסטו געוואויר ווערן?

וער איז גיוועזן דער ראביי דארט, וויפל תלמידים האבן דארט געלערנט, וואס האט מען געלערנט, ווער האט אויף-געשטעלט דאס ישיבה, ווער האט ממשיך גיווען דאס ישיבה, אוואו איז אין דעם דאזיגן מאמענט אזאנס ישיבה, און אזוי וואטער, אויב די האסט עפעס צו פארברייטערן דאס נושא, ביטע שיק א מעטש' אדער קאלד אריין א הודעה אין דאזיגן פאראמס.

אפשר לתרגם ללשון הקודש

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' יולי 17, 2014 12:33 pm
על ידי איש גלילי
נויירא כתב:על מערת שם ועבר מכאן:
http://www.tzfat-kabbalah.org/he/tour.asp?p=1148
המערה הקרויה על שמם של שם ועבר נמצאת במרכז העיר צפת, במרחק דקות ספורות של הליכה מהעיר העתיקה. המסורת היהודית מזהה במערה את בית מדרשם של שם, בנו של נח, ועבר נינו.
במדרש הקדום נאמר: ' כל מי שהוא עוסק בתורה בעולם הזה, אף לעתיד לבוא אין מניחין אותו לישון, אלא מוליכין אותו לבית המדרש של שם ועבר'.
המסורת היהודית מספרת שבהליכתו של יעקב אבינו לחרן, משם חזר עם 12 השבטים ו-4 נשותיו, התעכב 14 שנה ללימוד תורה בבית המדרש שבמערה זו. מאוחר יותר למד את ההלכה במערה זו עם בנו יוסף.
נוסעים יהודים שביקרו בצפת בימי הביניים , מציינים שבמקום זה קבורים חכמי המשנה הקדמונים מלפני כ- 2,000 שנה , רבי חנינא בן הרכינס ורבי דוסא בן הרכינס.
האר"י הקדוש מספר גם הוא על המערה וסגולותיה ומציין ששמה במסורת הערבית הינו 'בני יעקב'.
מקום קדוש ועתיק זה הינו דוגמא מובהקת להשפעתה של צפת על התרבות האנושית כולה.
כאן למדו ולימדו את החכמה הא-להית העתיקה בדורות הראשונים של האנושות, ומכאן נפוצה האמונה שהשפיעה על העולם כולו.

כל המסורת הזאת הינה מסורת ערבית ולא יהודית, המסורת היהודית היא רק על קבורת תנאים.
המסורת הזאת מקשקשת בשכל על המבשר על "מות" יוסף שסיפר זאת ליעקב במערה זאת, ומת במקום. ואילו אנו קראנו בתורתנו הקדושה "וישלחהו מעמק חברון".
כמו כן, חז"ל אמרו ש"מלכי צדק מלך שלם" הוא שם בן נח, ומכאן שמושבו היה בירושלים.
מעולם לא מצאנו על אחד מאבותינו שגר באזור זה באופן קבוע, ואפילו לא מצאנו שעבר שם (מלבד אברהם שאמר לו ה' "קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה").

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ד' נובמבר 18, 2015 11:50 pm
על ידי עושה חדשות
נאשער כתב:בשבועות האחרונים קראנו בפרשיות התורה ובמפרשיהם אודות ישיבת שם ועבר, נשמח לדעת מהו המקור ל'ישיבת שם ועבר', היכן היתה הישיבה, ומה המיוחד בישיבה זו שלא היה קודם לכן, איך התקיימה הישיבה, מהיכן היו בה לומדים ומי הם, הדבר נקשר בכך שרבקה שראתה את עוברה משחר לפתחי תיאטראות ובתי כנסיות, הלכה להיוועץ בשם ועבר ולא בחמיה הגדול, וכן יעקב בלכתו לחרן בציווי אביו, סוטה ממסלולו והולך לישיבת שם ועבר ולומד בה י"ד שנה ברציפות יומם ולילה, מהי הישיבה, מה למדו בה במיוחד, ומה ניתן להרחיב עליה ממקורות חכמינו.


viewtopic.php?f=17&t=24642&hilit=%D7%A9%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%91#p248526

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 1:33 am
על ידי לוי
ראוי לציין כמה ידיעות פשוטות, המפורשות בדברי רש"י בפרשת תולדות:

1. היו 2 ישיבות נפרדות. בית מדרשו של שם, ובית מדרשו של עבר. וכך פירש רש"י את הפסוק יושב "אהלים" - לשון רבים.
2. רבקה הלכה לדרוש בבית מדרשו של שם. כנראה מפני שהיה זקן וגדול מעבר, [שהרי היה אבי זקנו].
3. יעקב אבינו נטמן י"ד שנים בבית מדרשו של עבר. כך מפורש בגמ' מגילה. לפי חשבון השנים כבר לא היה שם חי באותו זמן.