עמוד 1 מתוך 1

מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 9:55 am
על ידי שבטיישראל
מאיפה היה לו ליעקב אבינו "בוטנים ושקדים" לשלוח מנחה "לאיש" ?! והלא היה רעב בארץ ?!
הרי להדיא נא' "ונחיה ולא נמות" ועי' ברש"י דמביא מב"ר שאכן נגמר להם האוכל

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 10:02 am
על ידי יאיר
ר' שבטי,
וכי אפשר לחיות משקדים ובוטנים לאורך זמן?! (הרי בסוף במהרה יגמרו).
ונראה דכוונת רש"י בעיקר על תבואה.

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 10:07 am
על ידי שבטיישראל
יאיר כתב:ר' שבטי,
וכי אפשר לחיות משקדים ובוטנים לאורך זמן?! (הרי בסוף במהרה יגמרו).
ונראה דכוונת רש"י בעיקר על תבואה.


לפחות לא מתים !!
והרי נא' ונחיה ולא נמות ?!

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 12:33 pm
על ידי יאיר
אבל יעקב אע"ה ראה את הנולד שעוד מעט וכבר לא ישארו גם אלו.

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 2:56 pm
על ידי ארי שבחבורה
והשוה עוד לדברי רש"ר הירש על אתר:
"בטנים" - אין ידוע מה טיבם. מדוע לא שלח יעקב אחד המינים שהם הם עיקר שבח הארץ או כאן "זמרת הארץ"? כנראה מפני שלא עלה כל יבול. כל מה שהוא שולח משתמר לזמן רב, והוא נותר משנים קודמות. משום כך מבואר במדרש-רבה (צא,יא) כי בטנים ושקדים נאמר לשמנם - הם עצמם נאכלו זה מזמן.

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 6:48 pm
על ידי לייטנר
.

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 12:04 am
על ידי ארי שבחבורה
לייטנר כתב:"בא"י לא הי' רעבון של כליה, דאי הי' הרעב כמו במצרים היו כולם מתים ברעב, אלא גדל ירקות ועשב השדה שהיו ב"א אוכלים, משא"כ במצרים לא גדל כלל" (העמק דבר, בראשית מא נ, וראה שם גם פסוקים ד, נד ובפרק מב פסוק ה).

בפירושו לפרק מ"א פסוק נ"ד כותב הנצי"ב להדיא שמה שגדל בארץ ישראל היה 'מיני מאכלים גרועים - והיה המון העם יכול לאכול בדוחק' וכן כתב בפירושו לפרק מ"א פסוק ה' שמה שגדל בארץ ישראל היה 'מאכלים פשוטים - שבשני שובע המה מאכלי בהמה' - הגדרות אשר קשה להחיל על הדברים ששלח יעקב 'מנחה' ליוסף ואשר מוגדרים בפיו כ'זמרת הארץ' דהיינו 'מדמשבח בארעא' כתרגום אונקלוס המובא ברש"י.

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 6:10 am
על ידי שבטיישראל
ארי שבחבורה כתב:והשוה עוד לדברי רש"ר הירש על אתר:
"בטנים" - אין ידוע מה טיבם. מדוע לא שלח יעקב אחד המינים שהם הם עיקר שבח הארץ או כאן "זמרת הארץ"? כנראה מפני שלא עלה כל יבול. כל מה שהוא שולח משתמר לזמן רב, והוא נותר משנים קודמות. משום כך מבואר במדרש-רבה (צא,יא) כי בטנים ושקדים נאמר לשמנם - הם עצמם נאכלו זה מזמן.


א"כ קשה מה שפירש"י שהכוונה לאפרסקין שהרי אפרסקין כידוע אינם משתממרין כלל (ואפ' יותר גרוע מתפוחים וכדו') חוץ א"ת ששלח פירות יבשים וצ"ב

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 7:47 am
על ידי אוצר החכמה
צריך להביא ראיה אם אפרסקין משתמרין או לא כי אין האפרסקין של חז"ל אפרסקים שלנו.

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 9:28 am
על ידי לייטנר
.

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 11:38 am
על ידי גוראריה
לייטנר כתב:
אוצר החכמה כתב:צריך להביא ראיה אם אפרסקין משתמרין או לא כי אין האפרסקין של חז"ל אפרסקים שלנו.


בטנים הוא מה שנקרא בלשון חז"ל פיסתקין או אפסתקין, מה שנקרא בימינו פיסטוקים. א"כ, סביר להניח שהגרסה הנכונה ברש"י היא 'אפסתקין' ולא 'אפרסקין' וא"ש.

viewtopic.php?f=7&t=4947&hilit=%D7%91%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%9D

Re: מאיפה היה לו ליעקב "בוטנים ושקדים" ?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 8:19 am
על ידי אורייתא!
במדרש (בראשית רבה סוף פרשה צא, דף קג.) איתא: שהיה זה שמן העשוי משקדים ובוטנים - היינו "שמן שקדים ושמן בוטנים".
ובספר משכיל לדוד - לר' דוד פראדו.
בטנים וכו' ודומה לי וכו'. ממ"ש במדרש משח דבטנין משמע טפי כפירוש ר' מכיר דאין דרך כ"כ לעשות שמן מאפרסקין ומ"מ לא ידענא מנ"ל להמדרש שלא היו בטנים ושקדים ממש אלא השמן שלהם: ע"כ.

ובקושיית השואל דכאן יש ליישב הדבר שכן אם היה זה בוטנים ושקדים ממש, היה להם איזה אוכל...
משא"כ בשמן העשוי מהם, דאף לחיותא לא מהני.