עמוד 1 מתוך 1

מנהג המקום בימינו

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 5:35 am
על ידי הודו לה' כי טוב
למה לא נוהגין בדיני מנהג המקום אלק יש לכל משפחה מנהג של מקום שמיחס באירופה (גם כי כבר יש ביטול המקום שם) ולכאורה יש לנו לנהוג כמנהג עיר חדשה כיון שאין לנו דעת לחזור לאירופה ולמה נוהגין כמנהגם עדיין?

Re: מנהג המקום בארה'ב

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 6:11 am
על ידי שבטיישראל
הודו לה' כי טוב כתב:למה בני ארה'ב לא נוהגין בדיני מנהג המקום אלק יש לכל משפחה מנהג של מקום שמיחס באירופה (גם כי כבר יש ביטול המקום שם) ולכאורה יש לנו לנהוג כמנהג עיר חדשה כיון שאין לנו דעת לחזור לאירופה ולמה נוהגין כמנהגם עדיין?


מה פתאום ארה"ב ?
הרי גם ב"אי מצינו כן [חוץ מכמה מנהגים המכונים "מנהג ארץ ישראל" שמקורן ע"פ רוב אצל הספרדים] ?

Re: מנהג המקום בארה'ב

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 2:06 pm
על ידי אב-י
לענ"ד התירוץ לשאלה זו היא, מפני שבארצות הברית אין מסורת ארוכת שנים של ישוב יהודים. כולם היגרו אליה בדרך כלל מאירופה וזה דבר חדש יחסית 100 -130 שנה. ולכן כל קהילה נוהגת עפ"י מקורותיה שמשם היא הגיעה שהמסורת שם מתייחסת למאות שנים אחורה.

Re: מנהג המקום בארה'ב

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 10:02 pm
על ידי אדג
בני קהילת ריספי שבברזיל, שהייתה הקהילה היהודית הראשונה באמריקה, כשהתיישבו נסתפק להם אימתי לומר בתפילתם "ותן טל ומטר לברכה", אם כבני א"י (והעולם הישן בכללו), בין ז' מרחשון (או ס' יום לאחר התקופה, כבני בבל), או בזמנם שהוא בין פסח לתשרי. וענו להם חכמי אמשטרדם, שאין להם לשנות ממנהג העולם (אף שהוא תלוי במנהג המדינה, ואין להם מנהג אחר שיש לחוש מלשנות), כיון שהם באו מאמשטרדם. ואכן כך נהגו.

וכבר הארכתי בזה במקום אחר (קובץ "צרפת פרצת" לט), ואכ"מ.

אב-י כתב:לענ"ד התירוץ לשאלה זו היא, מפני שבארצות הברית אין מסורת ארוכת שנים של ישוב יהודים. כולם היגרו אליה בדרך כלל מאירופה וזה דבר חדש יחסית 100 -130 שנה. ולכן כל קהילה נוהגת עפ"י מקורותיה שמשם היא הגיעה שהמסורת שם מתייחסת למאות שנים אחורה.


א', לא 100-130, כ"א 200-250. ואם כוונתך לרוב בכמות, הרי עליך לומר לא יותר מ90 שנה.
ב', ומה הועלת בדבריך? הרי עליהם לנהוג כמנהג המקום, ומעולם לא מצינו שיהיה מנהג המקום נקבע ע"פ אנשים הבאים.
ג', מהו גדר קהילה? בית הכנסת? הורים?

והנראה, שבאמת היו יכולים לשנות ממנהג אבותיהם כשהגיעו, ומאחר שלא עשו זאת אלא שמרו על מסורת אבותם, הרי מעתה מנהג המקום כן הוא. ויש להאריך בכל גדרי דין שאין לשנות ממנהג אבות ומנהג המקום.

Re: מנהג המקום בימינו

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 6:08 pm
על ידי אב-י
ישנם דברים כאלה שאנשים הבאים מביאים עימם את מנהגם כגון התימנים שבאו לכאן עם מסורתם ומקום מושבם נהפך למנהג המקום עי' ערך ראש העין, שעריה, ועוד. ששם הכל נהוג עפ"י פסקיו של הרמב"ם. וכן אצל הספרדים ישנם קהילות שלא קיבלו את כל פסקיו של הב"י גם כשבאו לא"י אלא כפי הבן איש חי. ז"א שקהילה המגיעה לכאן עם מנהיהם בידם ומתיישבים במקום מסויים או בית הכנסת הנבנה עבור קהילה, שם בתוך הבית הכנסת זהו מנהג המקום, כמו בית הכנסת שהגבאים החליטו שמתפללים לפני העמוד רק כמנהג ספרד וכדו' זהו מנהג המקום אצלם. לגבי הורים זה ענין של אל תיטוש וכו' ואינו שייך לענין מנהג המקום, ויש לכל הנ"ל סימוכין, כנלע"ד.

Re: מנהג המקום בימינו

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 6:27 pm
על ידי חכם באשי
אדג,
בני קהילת ריספי, היגרו מברזיל לניו יורק בשנת 1648 (בעקבות הספרדים או הפורטגליים שכבשו בשנה זו את החלק של ברזיל שהיתה בידי ההולנדים). - לפני למעלה מ-350 שנה.
עי' בספרו של ויזניצר על היהודים בברזיל.

Re: מנהג המקום בימינו

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 10:05 pm
על ידי אדג
חכם באשי כתב:אדג,
בני קהילת ריספי, היגרו מברזיל לניו יורק בשנת 1648 (בעקבות הספרדים או הפורטגליים שכבשו בשנה זו את החלק של ברזיל שהיתה בידי ההולנדים). - לפני למעלה מ-350 שנה.
עי' בספרו של ויזניצר על היהודים בברזיל.

ומה בכך? אני מדבר על התישבותם הראשונה בריספי עצמה, ושם היה נידונם. ראה בספרו הרב (י"ד?) וויטמן [הוצאת מכון ירושלים] "חכמי ריספי ובני דורם", בהקדמתו ובגוף הספר באריכות.

(לא הבנתי מה במחכ"ת, ניסית להגיד ומה הקשר לנידוננו).

Re: מנהג המקום בימינו

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 7:35 pm
על ידי מורה צדק
הודו לה' כי טוב כתב:למה לא נוהגין בדיני מנהג המקום אלק יש לכל משפחה מנהג של מקום שמיחס באירופה (גם כי כבר יש ביטול המקום שם) ולכאורה יש לנו לנהוג כמנהג עיר חדשה כיון שאין לנו דעת לחזור לאירופה ולמה נוהגין כמנהגם עדיין?


לא הבנתי מה רצונו של כת"ר, שכל בני המקום יקבלו את מנהגם של הראשונים שהגיעו?