עמוד 1 מתוך 1

"כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: ש' ינואר 14, 2012 11:07 pm
על ידי ארי שבחבורה
כתיב: "ויאמר אליהם מלך מצרים למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו לכו לסבלותיכם" (שמות ה,ד), ואיתא במדרש (שמות-רבה ה,טז), וז"ל: אמר ר' יהושע בן לוי, שבטו של לוי פנוי היה מעבודת פרך, אמר להם פרעה: בשביל שאתם פנויים אתם אומרים "נלכה ונזבחה לאלוהינו" – "לכו לסבלותיכם", עכ"ל, והובא ברמב"ן על אתר. ובפשטות ביאור סיומם של דברי פרעה הוא כפי שכותב כאן רש"י, וז"ל: "לכו לסבלותיכם" - לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם, אבל מלאכת שעבוד מצרים לא היתה על שבטו של לוי, ותדע לך שהרי משה ואהרן יוצאים ובאים שלא ברשות, עכ"ל. ויעוין עוד בביאור 'בית היין' על הרמב"ן.
אמנם, לפי מדרש זה תמוהה ביותר טענת פרעה על כלל העם אשר בגינה גזר עליהם את גזירת התבן - "כי נרפים הם על כן הם צועקים לאמר נלכה נזבחה לאלוהינו" (להלן פסוק ח'), והרי ה'צועקים' הם משה ואהרן משבט לוי שבאמת 'פנוי היה מעבודת פרך' ועל כן הם היו 'פנויים' לחשוב מחשבות שכאלו וכפי שעמד על כך פרעה בעצמו, ואם כן לכל היותר היה לו לפרעה לגזור שעבוד על שבט לוי מכאן והלאה כדי למנוע תופעות שכאלו, ומה לו כי ילין על שאר העם? ובשלמא אם היו מגיעים עם משה ואהרן זקני ישראל היתה בכך הוכחה שגם אצל יתר העם פושות מחשבות שכאלו, אולם לא כן היה וכפי שכותב רש"י (לעיל פסוק א') ש'הזקנים נשמטו אחד אחד מאחרי משה ואהרן עד שנשמטו כולם קודם שהגיעו לפלטין', וא"כ תמוה איזו טענה היתה לפרעה על כלל העם? וצ"ע.

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: ש' ינואר 14, 2012 11:20 pm
על ידי נוטר הכרמים
אביא כאן דברים נפלאים, אקטואליים מאוד, מאת הגאון הנורא בעל שואל ומשיב בספרו דברי שאול עה"ת כאן, מהם משתמע כי העם כולו רצה ללכת בעקבותיו של שבט לוי. דבריו נסובים בביאור דברי המדרש (רבה ה,טז): ויאמר אליהם מלך מצרים למה משה ואהרן, מהו למה, אמר להם אתה למה ודבריכם למה, וז"ל:
והמדרש משולל ביאור, ונראה בזה כי הנה זאת לפנים בישראל האנשים המצוינים בתורה וביראה אחריהם נמשכו כל בית ישראל, וכל איש ואיש מישראל מתברך היה בלבבו שבניו יזכו להיות כמותם שיהגו בתורת ה' ויראתו. והנה משה ואהרן לא עסקו רק בתורת ה' ועבודתו וגם כל שבט לוי לא עבדו לפרעה, וכשראה פרעה כי כל ישראל נמשכין אחריהם ורוצים להשמט מן העבודה, לכן אמר למשה ואהרן למה תפריעו את העם, כי כן דרך העולם וחברת האנושי הוא לעבוד, ואתם ע"י הנהגתכם מפריעים לי לנהל את עבודת המדינה.
ולזה אמר להם 'אתם למה', הדוגמא שלכם שאתם בטלים מהעבודה מפריעה, ודבריכם אל העם באופן זה 'למה שאתה מפריעים גם להם' לכו לסבלותיכם.
וכן אורחות הרשעים שיחשבו כי העמלים בתורה הם הגורמים נזקי הדור, כי אם היו עוסקין בדרך ארץ כל העולם היו נמשכים אחריהם, טח מראות עיניהם כי הם הם המקיימים הדור.

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: א' ינואר 15, 2012 12:31 am
על ידי אור חדש
אולי אפ"ל בפשטות, שלא רצה שיבואו אליו עוד בכאלה, לכן הוסיף על בנ"י עוד עבודה.
כפי שאכן היה שחזר משה אל הקב"ה: "ומאז באתי אל פרעה..."

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: א' ינואר 15, 2012 8:28 am
על ידי ארי שבחבורה
נוטר הכרמים כתב:אביא כאן דברים נפלאים, אקטואליים מאוד, מאת הגאון הנורא בעל שואל ומשיב בספרו דברי שאול עה"ת כאן, מהם משתמע כי העם כולו רצה ללכת בעקבותיו של שבט לוי. דבריו נסובים בביאור דברי המדרש (רבה ה,טז): ויאמר אליהם מלך מצרים למה משה ואהרן, מהו למה, אמר להם אתה למה ודבריכם למה, וז"ל:
והמדרש משולל ביאור, ונראה בזה כי הנה זאת לפנים בישראל האנשים המצוינים בתורה וביראה אחריהם נמשכו כל בית ישראל, וכל איש ואיש מישראל מתברך היה בלבבו שבניו יזכו להיות כמותם שיהגו בתורת ה' ויראתו. והנה משה ואהרן לא עסקו רק בתורת ה' ועבודתו וגם כל שבט לוי לא עבדו לפרעה, וכשראה פרעה כי כל ישראל נמשכין אחריהם ורוצים להשמט מן העבודה, לכן אמר למשה ואהרן למה תפריעו את העם, כי כן דרך העולם וחברת האנושי הוא לעבוד, ואתם ע"י הנהגתכם מפריעים לי לנהל את עבודת המדינה.
ולזה אמר להם 'אתם למה', הדוגמא שלכם שאתם בטלים מהעבודה מפריעה, ודבריכם אל העם באופן זה 'למה שאתה מפריעים גם להם' לכו לסבלותיכם.
וכן אורחות הרשעים שיחשבו כי העמלים בתורה הם הגורמים נזקי הדור, כי אם היו עוסקין בדרך ארץ כל העולם היו נמשכים אחריהם, טח מראות עיניהם כי הם הם המקיימים הדור.

יישר כח.
הדברים אכן נפלאים, אולם אין בהם כדי להעלות ארוכה לתמיהתי, שכן היא גופא קשיא - כיצד 'ראה פרעה כי כל ישראל נמשכין אחריהם ורוצים להשמט מן העבודה'? מזה שהם לא מנעו ממשה ואהרן לבוא לפניו? וכי יעלה על הדעת שהם יסרבו לאפשרות להשתחרר מעול משעבדיהם המוצעת להם ע"י משה ואהרן? וא"כ עדיין קשה מנין לפרעה שהם הוגים במחשבות שכאלו בעצמם?

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: א' ינואר 15, 2012 8:33 am
על ידי ארי שבחבורה
אור חדש כתב:אולי אפ"ל בפשטות, שלא רצה שיבואו אליו עוד בכאלה, לכן הוסיף על בנ"י עוד עבודה.
כפי שאכן היה שחזר משה אל הקב"ה: "ומאז באתי אל פרעה..."

זה גופא מה שקשה לי - מדוע לא היה די בשעבוד שהיה עד עכשיו? הרי מזה שמשאר העם לא הגיע אף אחד בטענות שכאלה מוכח לכאורה שהשעבוד שהיה עד עכשיו מספיק בהחלט...

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: א' ינואר 15, 2012 2:03 pm
על ידי אור חדש
הלוואי שלא תדע, אבל קושי שעבוד אפשר תמיד להוסיף...

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: א' ינואר 15, 2012 8:56 pm
על ידי ארי שבחבורה
ללא כל ספק, אבל את זה פרעה יכל לעשות גם קודם...

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: א' ינואר 15, 2012 9:30 pm
על ידי לייטנר
ללא כל סימוכין שידוע לי עליהם, אני מציע כי החוק שפטר כהנים מעבודה (סוף פרשת ויגש) חל גם על שבט לוי. חוק כזה גם פרעה לא יכל לבטלו, על כן הדרך היחידה שלו ללחוץ על שבט לוי היה דרך הכבדת העבודה על עמם.

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: א' ינואר 15, 2012 9:57 pm
על ידי ארי שבחבורה
לייטנר כתב:ללא כל סימוכין שידוע לי עליהם, אני מציע כי החוק שפטר כהנים מעבודה (סוף פרשת ויגש) חל גם על שבט לוי.

כך היא דעתו המפורשת של הגר"י קמינצקי זצ"ל בספרו 'אמת ליעקב' על התורה בסוף פרשת ויגש - עיי"ש.
חוק כזה גם פרעה לא יכל לבטלו, על כן הדרך היחידה שלו ללחוץ על שבט לוי היה דרך הכבדת העבודה על עמם

נפלא.
יישר כח.

Re: "כי נרפים הם על כן הם צועקים" - תמיהה על טענת פרעה

פורסם: ג' ינואר 17, 2012 4:22 pm
על ידי איש_ספר
לייטנר כתב:ללא כל סימוכין שידוע לי עליהם, אני מציע כי החוק שפטר כהנים מעבודה (סוף פרשת ויגש) חל גם על שבט לוי. חוק כזה גם פרעה לא יכל לבטלו, על כן הדרך היחידה שלו ללחוץ על שבט לוי היה דרך הכבדת העבודה על עמם.

עיין תורת המקרא לפרשת שמות.