עמוד 1 מתוך 1

העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ו' פברואר 10, 2012 9:49 am
על ידי גאולה בקרוב
שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 12:30 am
על ידי שמר
ולהעיר באתי מדברי הגמ' ב"מ ל:
"דתני רב יוסף (שמות יח-כ) והודעת להם זה בית חייהם את הדרך זו גמילות חסדים [(אשר) ילכו זה ביקור חולים בה זו קבורה ואת המעשה זה הדין אשר יעשון זו לפנים משורת הדין: אמר מר (אשר) ילכו זה ביקור חולים היינו גמילות חסדים".

ובבן יהוידע פירש
"ונראה לי בס"ד על פי מה שאומרים בשם מהר"ד ז"ל מה ענין דברים אלו הכא בדברי יתרו שבא לתת עצה למנות דיינים? ופירש הענין שנתן עיצה בדברים אלו כדי למעט התביעות ודין ודברים מביניהם דמנהגו של עולם הבטלנים שאין להם עסק מתעוררים לעשות תביעות ודין ודברים זה בזה ועל דבר קל יעשו מריבה ודין ודברים כי בטלנים הם וממציאים להם דברים לעסוק בהם הן מצד נזקין הן מצד חרופים וכיוצא ועל כן אף על פי שימנה להם דיינים הרבה לא יספיקו לדון את דיניהם אך אם הם בעלי מלאכות קשה להם לפנות ממלאכתם כדי לעסוק בדינא ודיינא ולכן אפילו אם יש לזה שהוא בעל מלאכה טענה לתבוע את חבירו בדין מוחל ואינו תובע.
ולכן יעץ אותו שיצוום לעסוק באומנות ולא יהיו בטלנים ועל ידי כך יתמעטו תביעות שלהם בפני הדיינים ויספיקו להם הדיינים שממנה עליהם עד כאן דבריו בתוספת קצת.
ובזה מובן מה שאמר 'בֵּית חַיֵּיהֶם' כי בית קאי על החנות ומקום שעושה בו האומנות שאינו יכול לזוז ממנו כדי לילך לבית דין ועל ידי כך תתמעט התביעות שלהם בפני בית דין",
עיי"ש עוד מש"כ.

נמצא א"כ שעצתו של יתרו התחילה עוד קודם ל"ואתה תחזה".

ובאמת צ"ב דברי המדרש שהביא רש"י.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 6:21 am
על ידי זיז שדי
גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

ולמה לא נקרא פרעה הרשע בשם יתרו על שייתר פרשה בתורה "מי ה אשר אשמע בקולו" אלא וודאי הרבה סיפורי דברים באו בתורה אך לא נקראו בשם תורה עד שנאמרו למרע"ה על הר סיני, ויוצא מכל זה פרשת יתרו מואתה תחזה ואילך שהוא גופיה ייתר פרשה זו.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 6:35 pm
על ידי כדכד
מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:25 pm
על ידי זיז שדי
האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:32 pm
על ידי זיז שדי
גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

למען האמת, אם מישהו יכול להנפיק רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא, לכאורה שם של אחד מהם הוא 'ואתה תחזה'

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 11:34 am
על ידי כדכד
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

הב לי רשימה של אדם אחד, צדיק או רשע, שיש בדבריו ובמעשיו בכדי פרשה שלמה מלבד בלעם ויתרו (וכמובן משה רבנו).
אין הכונה לפרשת שבוע או שלנו או של בני א"י, אלא הכוונה לפרשה פתוחה או סתומה.גם דברי יתרו ומעשיו אינם עולים לכדי פרשה שלמה של פרשת שבוע.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 11:35 am
על ידי כדכד
זיז שדי כתב:
גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

למען האמת, אם מישהו יכול להנפיק רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא, לכאורה שם של אחד מהם הוא 'ואתה תחזה'

מה ההגיון להתחיל קריאה בתורה מאמצע ענין? פשוט שהם לא התחילו ב"ואתה תחזה" אלא מקודם, ואם הפרשיה נקראה "ואתה תחזה" למרות שלא משם התחילה זו רק ראיה לדברי הפותח.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 2:43 pm
על ידי זיז שדי
כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

הב לי רשימה של אדם אחד, צדיק או רשע, שיש בדבריו ובמעשיו בכדי פרשה שלמה מלבד בלעם ויתרו (וכמובן משה רבנו).
אין הכונה לפרשת שבוע או שלנו או של בני א"י, אלא הכוונה לפרשה פתוחה או סתומה.גם דברי יתרו ומעשיו אינם עולים לכדי פרשה שלמה של פרשת שבוע.

אדם, נח, אברהם, אבימלך, יצחק, יעקב, לבן, יוסף, פרעה, שר המשקים, וכהנה רבות.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 2:44 pm
על ידי זיז שדי
כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

למען האמת, אם מישהו יכול להנפיק רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא, לכאורה שם של אחד מהם הוא 'ואתה תחזה'

מה ההגיון להתחיל קריאה בתורה מאמצע ענין? פשוט שהם לא התחילו ב"ואתה תחזה" אלא מקודם, ואם הפרשיה נקראה "ואתה תחזה" למרות שלא משם התחילה זו רק ראיה לדברי הפותח.

אולי תוכל להשיג לי הרשימה, ונראה.
אל תגיד 'פשוט' לדבר שאתה לא יודע.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 4:11 pm
על ידי כדכד
הפשיטות נובעת מהמשפט הקודם שכתבתי "מה ההגיון להתחיל באמצע ענין"

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 4:11 pm
על ידי כדכד
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

הב לי רשימה של אדם אחד, צדיק או רשע, שיש בדבריו ובמעשיו בכדי פרשה שלמה מלבד בלעם ויתרו (וכמובן משה רבנו).
אין הכונה לפרשת שבוע או שלנו או של בני א"י, אלא הכוונה לפרשה פתוחה או סתומה.גם דברי יתרו ומעשיו אינם עולים לכדי פרשה שלמה של פרשת שבוע.

אדם, נח, אברהם, אבימלך, יצחק, יעקב, לבן, יוסף, פרעה, שר המשקים, וכהנה רבות.

נח- נאמרה פרשה על שמו ושכחתי מקיומה מקודם
לגבי האישים האחרים - האםאפשר אולי להצביע על פרשה שאמר/ כתב/ עשה אחד מהאישים שברשימה זו או שלא ברשימה זו?

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 9:06 pm
על ידי זיז שדי
נח לא נקרא בשם יתר, לגבי אבימלך יש לנו את כל הפרשה של לקיחת שרה ודבריו לה' וכל הפרשה של 'ויהי בעת ההיא ויאמר אבימלך'' לבן יש את כל סוף פרשת ויצא, אליעזר עבד אברהם יש את כל דבריו בחיי שרה, כל תחילת וישב דברי יוסף, כל חלומות פרעה, כל דברי יהודה בפרשת ויגש, וכהנה רבות

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 9:12 pm
על ידי במסתרים
זיז שדי כתב:רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא

יש לעיין במובא כאן והלאה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p= ... e35#p97900

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 9:22 pm
על ידי זיז שדי
במסתרים כתב:
זיז שדי כתב:רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא

יש לעיין במובא כאן והלאה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p= ... e35#p97900

אם אכן הרשימה שם נכונה אז טעיתי בהשערתי, אך אני רואה שהרבה פותחים באמצע עניין.

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 5:41 pm
על ידי כדכד
זיז שדי כתב:נח לא נקרא בשם יתר, לגבי אבימלך יש לנו את כל הפרשה של לקיחת שרה ודבריו לה' וכל הפרשה של 'ויהי בעת ההיא ויאמר אבימלך'' לבן יש את כל סוף פרשת ויצא, אליעזר עבד אברהם יש את כל דבריו בחיי שרה, כל תחילת וישב דברי יוסף, כל חלומות פרעה, כל דברי יהודה בפרשת ויגש, וכהנה רבות

נח לא ייתר את הפרשה
לא הוא יזם את מבול והתיבה אלא ה' ציווה עליו לעשות כן
כל הדמויות היחי'דות שהזכרת אין בדבריהם כדי פרשה שלמה גם לא פרשה פתוחה או סתומה