עמוד 1 מתוך 1

יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 10:13 pm
על ידי אחד היה אברהם
כתיב בבראשית (מב, לה-לו): ויהי הם מריקים שקיהם והנה איש צרור כספו בשקו ויראו את צררות כספיהם המה ואביהם וייראו: ויאמר אלהם יעקב אביהם אתי שכלתם יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימן תקחו עלי היו כלנה: ואיתא בזה בב"ר (צא, ט): 'ויהי הם מריקים שקיהם וגו'', מלמד שחשדן אביהם. 'ויאמר אליהם יעקב אביהם וגו'', כבר יוסף איננו ושמעון איננו, עלי להעמיד שנים עשר שבטים. ופירש המתנות כהונה שם: שחשדן אביהם. שמא מכרו את שמעון. ודייק מדכתיב 'המה ואביהן'.
ולכאורה דברי המתנות כהונה אינם מובנים, דאיך נלמד מכך דכתיב 'המה ואביהם' שחשדם אביהם שמכרו את שמעון, ובאמת שאר המפרשים שם במדרש מפרשים זאת שזה נלמד מסמיכות הפסוק שכתוב 'יוסף איננו ושמעון איננו' עיי"ש, אבל דברי המתנות כהונה הנ"ל אינם מובנים לי, ואשמח אם מישהו יוכל להאיר בזה את עיני.

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 11:02 pm
על ידי כרם
המת"כ שם מפנה לרש"י. וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף".

ולכאו' הבין המת"כ, כי כשראה יעקב את הכסף שבצרורותיהם חשד בהם שמכרו את שמעון ומשם בא להם הכסף.
אולי.

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 12:31 pm
על ידי אחד היה אברהם
כרם כתב:וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף

איפה הרש"י הזה?

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 3:40 pm
על ידי כרם
אחד היה אברהם כתב:
כרם כתב:וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף

איפה הרש"י הזה?


על מדרש רבה יש פירוש רש"י.

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 3:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
כרם כתב:
אחד היה אברהם כתב:
כרם כתב:וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף

איפה הרש"י הזה?


על מדרש רבה יש פירוש רש"י.


כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 3:47 pm
על ידי כרם
בברכה המשולשת כתב:
כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.


השאלה היתה מה פירוש במתנות כהונה.
המת"כ מפנה לרש"י - והכונה למה שנדפס על שם רש"י במדרש רבה.
עיון באותו פירוש מבאר את כונת המת"כ.
כל זה אין לו עסק בשאלה המחקרית, האם באמת פירוש זה הוא של רש"י, או שהוא של ראשון אחר ויוחס לרש"י בטעות.
הכתובת היא נכונה.

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: א' מרץ 11, 2012 12:11 pm
על ידי אחד היה אברהם
כרם, תודה רבה על התשובה המדוייקת.
בברכה המשולשת כתב:כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

מי זה אותו חד מן קמאי מראשוני אשכנז? ולמה כתב את פירושו בשם רש"י?

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: א' מרץ 11, 2012 12:19 pm
על ידי הוגה
אחד היה אברהם כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

מי זה אותו חד מן קמאי מראשוני אשכנז? ולמה כתב את פירושו בשם רש"י?

לע"ע לא נודע שמו, וזה לא שהוא "כתב את פירושו בשם רש"י", אלא במשך הדורות נתייחס בטעות לרש"י.

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: א' מרץ 11, 2012 4:28 pm
על ידי בברכה המשולשת
הוגה כתב:
אחד היה אברהם כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

מי זה אותו חד מן קמאי מראשוני אשכנז? ולמה כתב את פירושו בשם רש"י?

לע"ע לא נודע שמו, וזה לא שהוא "כתב את פירושו בשם רש"י", אלא במשך הדורות נתייחס בטעות לרש"י.


אאל"ט, יש מאמר של י"מ תא-שמע על הפרשנות האשכנזית למדרשים (פורסם כמבוא לספר של מ"ב לרנר שהו"ל אחד מהפירושים הנ"ל), שעוסק גם בפירוש זה

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

פורסם: א' מרץ 11, 2012 5:23 pm
על ידי חיים
וכן הרחיב בענין בפירוט רב, הגאון רבי יעקב חיים סופר בקונטרס מנוחת שלום ח"ד עמוד ע"ח.