עמוד 1 מתוך 1

שאלה בענין משה רבינו

פורסם: ש' מרץ 17, 2012 11:36 pm
על ידי שליטא
ידוע שמשה רבינו ידע כל מה שתלמיד ותיק ראשי לחדש

ומצד שני כשהוא ראה את ר' עקיבא דורש תילי תילים של הלכות - הוא לא הבין אותו..

לכאורה איך זה מסתדר?

Re: שאלה בענין משה רבינו

פורסם: א' מרץ 18, 2012 12:14 am
על ידי שליטא
עלה לי תרוץ בענין בלי מקור אבל אני אשמח לשמוע משהו עם מקורות

רציתי לומר משה רבינו ידע את כל ההלכות שר' עקיבא דרש מהתגים

אבל מה שמשה רבינו לא ידע - זה איך ר' עקיבא הצליח להוציא את אותן הלכות מאותם תגים!

כלומר מה שמשה רבינו לא הבין בעצם זה את הקשר בין ההלכות לבין התגים - ואת זה זכה להבין ר' עקיבא

Re: שאלה בענין משה רבינו

פורסם: א' מרץ 18, 2012 12:36 am
על ידי ההוא תלמידא
כבר הקשה כן האוה"ח הקדוש בפרשת תזריע (יב, לז). ואשריך שכיוונת לקושייתו, וגם תירוצך קרוב מאוד לתירוצו.
והא לך לשונו:
וראיתי ליישב מאמרי רז''ל שאמרו (ויק''ר פכ''ב) שלא היה דבר שלא נמסר למשה בסיני, ואפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, ואמרו במקום אחר (במד''ר פי''ט) כי רבי עקיבא היה דורש מה שלא ידע משה כאומרו הדברים עשיתים אעשה לא נאמר וכו' יעויין שם דבריהם, וכן כמה מאמרים שדומים לזה. ונראה כי ישוב המאמרים הוא. כי הן אמת שכל דבר תורה נאמר למשה ואין חכם יכול לדעת יותר ממה שידע משה, והגם שתצרף כל דורות ישראל מיום מתן תורה עד שתמלא הארץ דעה אין חידוש שלא ידעו משה, אבל ההפרש הוא כי משה נתן לו ה' תורה שבכתב ותורה שבעל פה, והנה האדון ב''ה בחכמתו יתברך רשם בתורה שבכתב כל תורה שבעל פה שאמר למשה, אבל לא הודיע למשה כל מה שנתן לו בעל פה היכן הוא רמוז בתורה שבכתב וזו היא עבודת בני ישראל עמלי תורה ללבש ההלכות שנאמרו למשה בסיני והסודות והדרשות כלן יתנו להם מקום בתורה שבכתב, ולזה תמצא באו התנאים וחברו תורת כהנים וספרי וכו' וכל דרושתם בכתובים אינם אלא על פי ההלכות והלבישם בתורת ה' תמימה שבכתב, ואחריהם ועד היום זו היא עבודת הקודש בני תורה לדייק המקראות וליישבם על פי המאמרים שהם תורה שבעל פה, וזו היא עבודת התורה הנקראת ארץ החיים, וענין זה לא נמסר למשה כולו לדעת כל תורה שבעל פה היכן היא כולה רמוזה בתורה שבכתב, ולזה אמרו ז''ל שדרש רבי עקיבא דרשות שלא ידעם משה, אין הכוונה שלא ידע משה עקרן של דברים הלא ממנו הכל אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, אלא שלא ידע סמיכתם ודיוקם היכן רמוזים בתורה, וזה לך האות מה שלפנינו שדרש הלל מהכתוב ההלכה שנאמרה למשה בעל פה ולא גילה ה' למשה עיקרה בכתוב ובא הלל ודרשה, ודברים אלו נכונים הם.

Re: שאלה בענין משה רבינו

פורסם: א' מרץ 18, 2012 3:05 am
על ידי אבי קלמן
ר' צדוק הכהן מלובלין - רסיסי לילה אות נו
...וזה מה שאמרו במנחות (כט ב) דמשה רבינו ע"ה לא הבין דברי רבי עקיבא ובמדרש רבה (חקת יט, ו) דראתה עינו של רבי עקיבא מה שלא ראה משה רבינו ע"ה ואף דלא קם כמוהו היינו מצד השגתו דרך ראיה ולו נתגלה גם כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש ואפילו מה שרבי עקיבא עתיד לחדש. אלא שהכל היה התגלות נבואה דרך ראיה ולא דרך השגה שכליות כמו שמשיגים אותם המחדשים הדברים שדבר זה לא ניתנו לכתוב כי דבר זה אי אפשר להלביש בכתב כלל רק מה שלב חכם ישכיל פיהו ועיקר ההשגה הוא סוד נעלם בלב המשיג...

ומעניין לעניין אציין לבקשתי בנושא קרוב (viewtopic.php?f=17&t=6636&p=69607&hilit=%D7%9C%D7%90+%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%94%D7%99%D7%90#p58406)

Re: שאלה בענין משה רבינו

פורסם: א' מרץ 18, 2012 3:25 am
על ידי יאיר
ומי שימצא מפרש/ספר אחד שמסביר אלו תילי תילין של הלכות למד ר"ע מהתגין איזיל אברתיה מאניה לבית המרחץ (וירטואלית).
(ויתכן שדברי שליט"א המחודשים יש בהם [מן] האמת).

Re: שאלה בענין משה רבינו

פורסם: א' מרץ 18, 2012 2:40 pm
על ידי שליטא
ההוא תלמידה - ישר כח גדול חזקתני!

ישר כח כמובן לכל העונים!

מכתב מאליהו בחלק ה' כמדומני, מסביר מדוע לר' עקיבא היתה אחיזה בתגים ולעומת זאת למשה רבינו לא היה אחיזה כל כך בתגים

הוא מביא את באר הגולה שמסביר בצורה נפלאה את הענין ע"ש.