עמוד 1 מתוך 1

האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 2:59 pm
על ידי יעקובזון
בבית כנסת שמוכרים את העליות
מלבד המעלה של תשלום על מצוה ,האם יש איזה חיוב לשלם על עלייה? למי הזכות למכור את העלייה לבעל הספר תורה ,או לבעל הבית כנסת[שזה בעצם הציבור] והאם יכול לכפות את התשלום
אשמח לקבל מקורות בעניין

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:15 pm
על ידי אוהב אוצר
????????????????????????????????????
אתה יכול לבקש מקור, אבל סגנון שאלתך.....
מה פירוש גבאי צדקה? לפי שאלתך אין מושג כזה בכלל...
אתה דואג לנקות את בית הכנסת ולעשות שם בדיקת חמץ [שזה חובה]? לא, נכון? אז מי עושה, הגבאי, למה הוא ??? ולא אתה???
עכשיו אתה קצת חושב אחרת? וזה עוד בלי 'המקורות'....

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:15 pm
על ידי שבטיישראל
עי' מטה אפרים ביום א' דר"ה דיש ענין לעלות לתורה בימים אלו, והענין דווקא לקנות ולפזר ממון על העלייה, עיי"ש

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:35 pm
על ידי יעקובזון
אוהב אוצר כתב:????????????????????????????????????
אתה יכול לבקש מקור, אבל סגנון שאלתך.....
מה פירוש גבאי צדקה? לפי שאלתך אין מושג כזה בכלל...
אתה דואג לנקות את בית הכנסת ולעשות שם בדיקת חמץ [שזה חובה]? לא, נכון? אז מי עושה, הגבאי, למה הוא ??? ולא אתה???
עכשיו אתה קצת חושב אחרת? וזה עוד בלי 'המקורות'....
מבחינה מוסרית ודאי שצריך לשלם אני ממש מתנצל שגרמתי לרגש שלך לפעול אולם אני שאלתי מבחינה הלכתית מאיזה סעיף אפשר לחייב אותי לשלם [מלבד נדר]

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:38 pm
על ידי יוסףלוי
עיין כאן בדברי חכם באשי
viewtopic.php?f=17&t=9017

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:40 pm
על ידי יעקובזון
יוסףלוי כתב:עיין כאן בדברי חכם באשי
viewtopic.php?f=17&t=9017
אתה מבין שאינו דומה עבודה גשמית [איסוף הגניז קבורתה וכו] לממכר רוחני שאין רווח מששי

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 3:56 pm
על ידי אוהב אוצר
ממאי נפשך, כבר הנדר מחייב אותך, אז אתה מחפש עוד?

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 4:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
איני מבין. וכי בכדי אסר אדוננו הגר"א מכירת עליות בשבת ויו"ט? הרי אם לא צריך לשלם- אין כאן מקח וממכר.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 4:50 pm
על ידי יאיר
ליתר דיוק.
הגר"א אסר משום שדומה למקח וממכר.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 5:23 pm
על ידי בברכה המשולשת
יאיר כתב:ליתר דיוק.
הגר"א אסר משום שדומה למקח וממכר.


נכון. כתבתי מהזכרון, ועכשיו ראיתי שכתר"ה צודק.
אפרש גם מעט יותר מה שרציתי לומר מראש- שכל הדיונים בפוסקים על מכירת עליות, ברור שצריך לשלם, כל הדיון הוא על שאלות הלכתיות המסתעפות מכך.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 7:52 pm
על ידי יעקובזון
אוהב אוצר כתב:ממאי נפשך, כבר הנדר מחייב אותך, אז אתה מחפש עוד?
א. אני יכול למסור מודעה קודם. ב. מי אמר שאני חייב לתרום להבית כנסת או למה שהגבאי מחליט?

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ד' מרץ 28, 2012 7:54 am
על ידי בברכה המשולשת
יעקובזון כתב:
אוהב אוצר כתב:ממאי נפשך, כבר הנדר מחייב אותך, אז אתה מחפש עוד?
א. אני יכול למסור מודעה קודם. ב. מי אמר שאני חייב לתרום להבית כנסת או למה שהגבאי מחליט?


לכאורה זה דמי לנודר ע"ד רבים, שצריך לקיים לפי מה שאמרו הרבים.
ואם מוסר מודעא לפני כן, הוי כגזל, שהרי אם ידעו שלא מתכוון לקיים נדרו- לא היו נותנים לו את העליה.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ד' מרץ 28, 2012 2:50 pm
על ידי יעקובזון
בברכה המשולשת כתב:
יעקובזון כתב:
אוהב אוצר כתב:ממאי נפשך, כבר הנדר מחייב אותך, אז אתה מחפש עוד?
א. אני יכול למסור מודעה קודם. ב. מי אמר שאני חייב לתרום להבית כנסת או למה שהגבאי מחליט?


לכאורה זה דמי לנודר ע"ד רבים, שצריך לקיים לפי מה שאמרו הרבים.
ואם מוסר מודעא לפני כן, הוי כגזל, שהרי אם ידעו שלא מתכוון לקיים נדרו- לא היו נותנים לו את העליה.
כן אבל עדיין לא ברור למי שייכות העליות כך שגזל לכאורה אין פה

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ד' מרץ 28, 2012 4:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
העליות שייכות לציבור. מה כאן הספק?

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ד' מרץ 28, 2012 5:00 pm
על ידי עמקן
יש לדון מי הסמיך הגבאים לעשות החלטות בדברים הונגעים להנהלת ביהכ"נ, ולכאורה צריך החלטת כל חברי בהכ"נ. יהיה איך שיהיה למעשה כל זמן שהגבאים דואגים לכל צרכי בהכ"נ והציבור מסכים בשתיקה למעשיהם יש להניח שיש בזה הסכמת הציבור גם לגי מכירת העליות.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ד' מרץ 28, 2012 9:38 pm
על ידי בברכה המשולשת
עמקן כתב:יש לדון מי הסמיך הגבאים לעשות החלטות בדברים הונגעים להנהלת ביהכ"נ, ולכאורה צריך החלטת כל חברי בהכ"נ. יהיה איך שיהיה למעשה כל זמן שהגבאים דואגים לכל צרכי בהכ"נ והציבור מסכים בשתיקה למעשיהם יש להניח שיש בזה הסכמת הציבור גם לגי מכירת העליות.


ירושלמי מגילה- שלושה מבני הכנסת כבית הכנסת.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ד' מרץ 28, 2012 10:19 pm
על ידי לייטנר
עמקן כתב:יש לדון מי הסמיך הגבאים לעשות החלטות בדברים הונגעים להנהלת ביהכ"נ, ולכאורה צריך החלטת כל חברי בהכ"נ. יהיה איך שיהיה למעשה כל זמן שהגבאים דואגים לכל צרכי בהכ"נ והציבור מסכים בשתיקה למעשיהם יש להניח שיש בזה הסכמת הציבור גם לגי מכירת העליות.


עיין בהרחבה בספר 'סמכות הרוב בהלכה' לרב יצחק נמני שליט"א.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ה' מרץ 29, 2012 11:16 am
על ידי עמקן
בברכה המשולשת כתב:
עמקן כתב:יש לדון מי הסמיך הגבאים לעשות החלטות בדברים הונגעים להנהלת ביהכ"נ, ולכאורה צריך החלטת כל חברי בהכ"נ. יהיה איך שיהיה למעשה כל זמן שהגבאים דואגים לכל צרכי בהכ"נ והציבור מסכים בשתיקה למעשיהם יש להניח שיש בזה הסכמת הציבור גם לגי מכירת העליות.


ירושלמי מגילה- שלושה מבני הכנסת כבית הכנסת.

ז"ל הירושלמי (פ"ג הל"ב) ג' מבה"כ כבה"כ כו' מה אנן קיימין אם בשקיבלו עליהן אפי' אחד אם בשלא קיבלו עליהן אפילו כמה אלא כן אנן קיימין בסתם ע"כ, ובשו"ת הרשב"א ח"א סימן תרי"ז ופירוש ואם כשקבלו עליהם בני העיר כל מה שיעשו השבעה במכר זה אפילו אחד נמי, ואם בשלא קבלו עליהם מה שיעשו בדבר זה אפילו היו כמה אין ממכרן מכר, והעמידוה בסתם כלומר כשהעמידו עליהם הציבור שבעה פרנסים סתם לפקח על עסקי הציבור, לפיכך כשהן שבעה יש להם רשות לכל דבר כאלו עשו כן כל בני העיר, אף על פי שלא העמידו אותם על דבר זה בפי', אבל פחות משבעה אין כחן שוה להיותם ככל בני העיר עד שיטלו רשות בפירוש מן בני העיר עכ"ל, וכעין זה בר"ן (מגילה ז: מדפי הרי"ף בד"ה והיכא) ומבואר בזה להדיא שא"א לאדם לבוא מצד עצמו ולעשות דברים עבור הציבור בלי מינוי מהם.
ומה דיש להסתפק הוא שאם למעשה הגבאים עושים הכל עבור הציבור והציבור רואים ושותקים וגם משתתפים איתם פעולה אולי זה נחשב למינוי מהציבור, ובפרט שאין זה הגון להטיל כל הטורח ואחריות על כתפי הגבאים ולבוא רק בטענות כשנעשה דבר שלא לרצונו.
יהיה איך שיהיה כל זה שייך רק על העבר על מכאן ולהבא בודאי יש לציבור הכח להחליט שהם אינם מסכימים להגבאים ורוצים גבאים אחרים או שהם רוצים להגביל כח הגבאים לדברים מסויימים ושאר דברים יקבעו באופן אחר כגון ע"י בחירת כל חברי הקהילה.

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ה' מאי 03, 2012 7:49 pm
על ידי יעקובזון
יעקובזון כתב:
אוהב אוצר כתב:????????????????????????????????????
אתה יכול לבקש מקור, אבל סגנון שאלתך.....
מה פירוש גבאי צדקה? לפי שאלתך אין מושג כזה בכלל...
אתה דואג לנקות את בית הכנסת ולעשות שם בדיקת חמץ [שזה חובה]? לא, נכון? אז מי עושה, הגבאי, למה הוא ??? ולא אתה???
עכשיו אתה קצת חושב אחרת? וזה עוד בלי 'המקורות'....
מבחינה מוסרית ודאי שצריך לשלם אני ממש מתנצל שגרמתי לרגש שלך לפעול אולם אני שאלתי מבחינה הלכתית מאיזה סעיף אפשר לחייב אותי לשלם [מלבד נדר]

האם אפשר לכפות בדרך זו את הציבור לממן את הבדיקת חמץ וכו'

Re: האם חייבים לשלם על מכירת עליות?

פורסם: ה' מאי 03, 2012 9:22 pm
על ידי בברכה המשולשת
עמקן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עמקן כתב:יש לדון מי הסמיך הגבאים לעשות החלטות בדברים הונגעים להנהלת ביהכ"נ, ולכאורה צריך החלטת כל חברי בהכ"נ. יהיה איך שיהיה למעשה כל זמן שהגבאים דואגים לכל צרכי בהכ"נ והציבור מסכים בשתיקה למעשיהם יש להניח שיש בזה הסכמת הציבור גם לגי מכירת העליות.


ירושלמי מגילה- שלושה מבני הכנסת כבית הכנסת.

ז"ל הירושלמי (פ"ג הל"ב) ג' מבה"כ כבה"כ כו' מה אנן קיימין אם בשקיבלו עליהן אפי' אחד אם בשלא קיבלו עליהן אפילו כמה אלא כן אנן קיימין בסתם ע"כ, ובשו"ת הרשב"א ח"א סימן תרי"ז ופירוש ואם כשקבלו עליהם בני העיר כל מה שיעשו השבעה במכר זה אפילו אחד נמי, ואם בשלא קבלו עליהם מה שיעשו בדבר זה אפילו היו כמה אין ממכרן מכר, והעמידוה בסתם כלומר כשהעמידו עליהם הציבור שבעה פרנסים סתם לפקח על עסקי הציבור, לפיכך כשהן שבעה יש להם רשות לכל דבר כאלו עשו כן כל בני העיר, אף על פי שלא העמידו אותם על דבר זה בפי', אבל פחות משבעה אין כחן שוה להיותם ככל בני העיר עד שיטלו רשות בפירוש מן בני העיר עכ"ל, וכעין זה בר"ן (מגילה ז: מדפי הרי"ף בד"ה והיכא) ומבואר בזה להדיא שא"א לאדם לבוא מצד עצמו ולעשות דברים עבור הציבור בלי מינוי מהם.
ומה דיש להסתפק הוא שאם למעשה הגבאים עושים הכל עבור הציבור והציבור רואים ושותקים וגם משתתפים איתם פעולה אולי זה נחשב למינוי מהציבור, ובפרט שאין זה הגון להטיל כל הטורח ואחריות על כתפי הגבאים ולבוא רק בטענות כשנעשה דבר שלא לרצונו.
יהיה איך שיהיה כל זה שייך רק על העבר על מכאן ולהבא בודאי יש לציבור הכח להחליט שהם אינם מסכימים להגבאים ורוצים גבאים אחרים או שהם רוצים להגביל כח הגבאים לדברים מסויימים ושאר דברים יקבעו באופן אחר כגון ע"י בחירת כל חברי הקהילה.


בבתי הכנסת שאני מכיר הגבאים נבחרים ע"י כל חברי הקהילה, ולכך כיוונתי מעיקרא