מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי שליטא » ה' אפריל 05, 2012 1:20 am

יצא לי לדבר עם מישהו שטען שהוא לא נותן צדקה כוון שהוא מחשיב את המיסים לצדקה

אותו אדם אינו מאמין בחזל כך שלא היה טעם לומר לו שלפי חזל זה אינו נחשב לצדקה

אבל אז חשבתי לעצמי "רגע מי אמר שלפי חז"ל זה אינו נחשב לצדקה"?

בקצור לא ברור לי הענין ואני אשמח אם יש למישהו מהלך הלכתי ברור בענין

תודה לכל העונים!

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' אפריל 05, 2012 2:30 am

מסים למי ?
למדינת ישראל ?

להוי ידוע שהמשלם מסים למדינת ישראל אינו אלא מאבד ממונם של ישראל !!!

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 05, 2012 8:24 am

תנאי קא שקלת מעלמא.
יעויין:
שו"ת ציץ אליעזר ח"ט סימן א - ...האם אפשר לזקוף על חשבון מעשר כספים את הסכומים שאנו משלמים למס הכנסה לממשלה, כולם או בחלקם, וזאת בהתחשב עם העובדה שהממשלה עצמה מפרישה סכומים נכרים לצרכי צדקה וחסד, לעזרת הישיבות לקיום שרותים דתיים לבנין מקואות ושכרם של רבנים והחזקת בתי הדין הרבניים, גם יתר ההוצאות הם בגדר של צרכי צבור שכולנו חייבים בה בהיותנו אזרחי המדינה.
אמנם מס הכנסה אינו אלא מקור אחד בלבד של תקציב המדינה, מקורות אחרים הם מסי עקיפין שכולנו משלמים ביודעין ובלא יודעין...
פרק ה...
ובזה נבוא גם לבירור השאלה הא' שבראש דברינו אם אפשר לזקוף על חשבון מעשר כספים את הסכומים שמשלמים למס הכנסה, וכל כיוצא בזה מה שפורעים עבור צרכי הציבור.
על דין הרמ"א שבסי' רמ"ט סעי' א' שפוסק דאין לעשות ממעשר שלו דבר מצוה וכו'. פוסק הט"ז בסק"א וז"ל: וכ"ש לפרוע בהם מסים דאסור אע"ג דאיתא פ"ק דבתרא שאפי' מה שא"ה נוטלין בזרוע נחשב לצדקה מכל מקום מיקרי זה פורע חובו מן הצדקה תדע דהא גם במה שאדם זן בניו הקטנים אמרינן בפרק נערה שנתפתתה דהוי בכלל עושי צדקה בכל עת וכי ס"ד שיוציא אדם מעשר שלו לזון בניו הקטנים עכ"ל.
הרי נלמד מדברי הט"ז דאין לפרוע מסים ממעות מעשר, ואין הפרש בין מסים שמשלמים לעכו"ם לבין מסים שמשלמים לישראל, דהא הרי גם מסים שמשלמים לעכו"ם החשיב הט"ז כתשלום-צדקה ובכל זאת אסר לשלם זה ממעות מעשר ומנימוק דמיקרי זה פורע חובו מן הצדקה, וא"כ מאותו הטעם אסור לשלם מזה גם מסים-לישראל.
אולם מאידך מזה שהט"ז החשיב תשלום מסים כתשלום-לצדקה נפתחו לפנינו דרכי –היתר באופן שכן יוכלו לשלם מכסף המעשר עבור תשלומי-מסים...

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי שליטא » ה' אפריל 05, 2012 1:33 pm

שבטיישראל כתב:מסים למי ?
למדינת ישראל ?

להוי ידוע שהמשלם מסים למדינת ישראל אינו אלא מאבד ממונם של ישראל !!!


בהנחה שזה מגיע לצורכי ציבור ולא לכיסים הפרטיים של חברי הכנסת למיניהם - חחח

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 05, 2012 2:01 pm

אפשר לצחוק, ואפשר לעיין בדברי הפוסקים.
יעויין למשל במקורות שהביא הרב יגאל בנבנשתי שספרו משפטי מלוכה (נמצא באוצר).

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אפריל 06, 2012 2:26 pm

ראשית, בקובץ קול התורה חוברת לט (חסרה באוצר!) יש פסקים מהגרש"ז בענייני מעשר-כספים, ומונח בזכרוני ששם כתב שבא"י בה מרבית
התקציב הולך לצרכי רבים בני-ברית, ניתן להחשיב מס הכנסה כצדקה לענין מעש"כ.

שנית, כפי שהזכירו לפני, כמה מפוסקי זמנינו כתבו להפך, שאין להחשיב תשלומי מיסים לקיום חובת צדקה, לפי שאין מקיימים מצוות צדקה בדבר
שבחובה. זה זמן נתקשיתי מאד בדבריהם. הלא בזמן חז"ל ובזמן שהיה כח בי"ד יפה היו כופין על הצדקה כמבואר ב"ב ח: ועוד מקומות, וכי בזמן
שכפו על הצדקה היו צריכים להפריש עוד מעשר כספים נוסף על הכסף שניתן כתשלום חובה?

ומה שכתבו הפוסקים שאין להוציא ממעות מעשר למצוה שמחויב בה לכאורה הוא ענין אחר לגמרי, שלענין מעשר או חומש מנכסיו למצוות אמרינן שהכוונה
רק להידור מצוה וכדומה, מה שאינו מחוייב. אבל אם נתן צדקה גמורה לעניים יצא, אף שהיה מחוייב בדבר מכח כפיית בי"ד או הציבור.

אמנם מצד אחר היה אפשר לפקפק אם להחשיב מיסי המדינה כצדקה. אמנם חלק ניכר מהוצאות המדינה מיועד לצרכים שהם צרכי מצוה (באופן גס,
כמעט כל התקציב מתחלק לבטחון, חינוך, בריאות, ורווחה), אבל מצד שני, כל אזרח נהנה בעצמו מהוצאות אלה, ולכן אי אפשר להחשיבם כצדקה גמורה,
אלא אולי כנתינה לצורך מצוה שעליה אמר הט"ז שאין להחשיב אם הוא דבר שבחובה.

והנה, בדברי חז"ל והראשונים מצאנו מס על פי נפשות או על פי ממון, כל דבר לפי ענינו. ומארבעת הצרכים הנ"ל שהם עיקר התקציב, נראה שחינוך בריאות ורווחה
מסתבר לחייב לפי נפשות, ולענין בטחון יש לדון. לכן, אם ננקוט לשם פשטות שכל המס היה צריך להתחלק לפי משקי בית, היתה צריכה כל משפחה לשלם אלפיים
ש"ח בחודש מס. לעומת זאת בזמננו משלמים מס עוד יותר מכפי ממון, דהיינו שהעשירים משלמים מס גבוה בהרבה מכפי חלקם (וכהיום, מס ההכנסה של העשירון
העליון מגיע לכשליש המס של כל האוכלוסיה). ולכן, לולי דברי הגדולים הנ"ל, היה נלענ"ד לומר כעין פשרה שחלק המס המשולם מעבר למה שמשלם משק בית ממוצע
ניתן להחשיבו כצדקה, או לפחות את חלקו של חלק זה ההולך למטרות שניתן לראות בהם מטרות צדקה. שהרי מס יתר זה הוא למעשה תשלום חובת המס עבור העניים
שאינם משלמים מס הכנסה כלל (או פחות מחלקם). כלומר, בדוגמא הנ"ל, מי שמשלם יותר מאלפיים ש"ח מס בחודש יכול להחשיב את היתרה כצדקה (אבל אז יש לחשב
את המעשר מההכנסה ברוטו, בניכוי המס הממוצע של אלפיים ש"ח בלבד, וזה כבר נתבאר בדברי הגרש"ז כמדומני, ואינם לפני כעת).

הארכתי למרות השעה הדחוקה, כי נושא זה הציק לי הרבה בעבר, ואשמח לשמוע חוו"ד הרמה

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי שליטא » א' אפריל 08, 2012 2:48 pm

תודה לכל העונים - ישר כח!

אני רציתי מהלך ברור בענין שמסדר את הסוגיא כמו שצריך

לבנתיים אני רואה שאין כאן מהלך ברור מכל מיני סיבות כנ"ל

לכן קשה לומר שאפשר לסמוך על זה להלכה ולמעשה וכנראה שמצד ההנהגה צריך להחמיר

מצד ההלכה ברור שיוצאים ידי חובה לפי הכלל של ספדל"ק

אבל מצד ההנהגה צריך להחמיר כוון שענין הצדקה הוא עצום וגדול ואי אפשר להיות עבד ה' אמיתי בלעדי הצדקה

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שלח » ו' נובמבר 18, 2016 12:29 pm

לכאורה ביטוח לאומי שכולם משלמים לפי חוק הכסף הולך לנזקקים אבל זה גם ביטוח לאדם עצמו,האם אפשר להחשיבו למעשר כספים?

חד ברנש
הודעות: 5853
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי חד ברנש » ש' נובמבר 19, 2016 11:07 pm

לא כל הכסף מגיע לנזקקים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 20, 2016 9:13 am

בספרי כתבתי בס"ד כך:
בהקשר זה, יש לציין לתשובתו של מרן הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך: "חלק המסים הולך למטרות של צדקה כגון סעד, בריאות, חינוך, בטחון וכו'. האם מותר לשלם חלק זה של מס ההכנסה שלו מדמי מעשר? תשובה: בא"י שרוב הנהנים מן המסים הם יהודים מותר לשלם מדמי מעשר אותו החלק שהולך למטרות מותרות. בחו"ל לא" (קול התורה, חוברת ל"ט, שנת תשנ"ו, עמ' פ"ח). הדיון נסוב סביב קיום מצוות הצדקה האישית באמצעות תשלום מסים, ולא נגע בשאלת קיום מצוות הצדקה הציבורית ע"י מדינת ישראל (על החשבת תשלום המיסים כצדקה, בגלות, ולהבדיל במדינת ישראל, יעויין במקורות הבאים: ט"ז, יו"ד, סימן רמט, ס"ק א; שו"ת מהר"ם בריסק, ח"א, סימן ע; שו"ת ציץ אליעזר ח"ט סימן א).

צמא למים
הודעות: 39
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 10:38 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי צמא למים » א' נובמבר 20, 2016 1:30 pm

ועדיין מעניין לדעת, אם נניח חמשים אחוז הולך לנזקקים, אפשר להחשיבו למעשר כספים?

לכא' זהו דבר שנוגע כמעט לכאו"א, ואם לא שמענו שנוהגים כן נראה שלא, ויל"ע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 20, 2016 2:07 pm

צמא למים כתב:ועדיין מעניין לדעת, אם נניח חמשים אחוז הולך לנזקקים, אפשר להחשיבו למעשר כספים?

לכא' זהו דבר שנוגע כמעט לכאו"א, ואם לא שמענו שנוהגים כן נראה שלא, ויל"ע.


יש רבים המפקפקים על החשבתו כמע"כ בגלל פשטות דברי הט"ז, כאמור, ולכן לא נהגו המדקדקים להסתמך על זה. אולם, זה בודאי חזי לאיצטרופי למי שלא מפריש מע"כ שיש בידו מעין מע"כ.

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שריה » א' נובמבר 20, 2016 2:17 pm

יש בזה גמרא והט"ז (יורה דעה סימן רמט סק"א),
ז"ל הט"ז

(א) רק יתננו לעניים. - וכ"ש לפרוע בהם מסים דאסור אף על גב דאיתא בפ"ק דבתרא שאפילו מה שא"ה נוטלין בזרוע נחשב לצדקה מכל מקום מיקרי זה פורע חובו מן הצדקה. ע"כ.

והציץ אליעזר לומד מזה שעכ"פ מודה הט"ז שזה צדקה גמורה רק שיש בעיה "טכנית" מצד פורע חובו ממעות מעשר, וא"כ לשיטת הב"ח ודעימיה שמותר לפרוע חובו ממעות מעשר - עכ"פ כשהתנה מראש - יש מקום להקל.
אבל צ"ע הלא לכאו' להגרשז"א לא סבירא ליה שמותר לפרוע חובו ממעשר, ואדרבא הגרשז"א החמיר אפילו על הוצאות בניו שאסור לפרוע מכספי מעשר, וכמדומה אחת הסיבות להחמיר היא מפני שהיום זה חובה ע"פ חוק, וצע"ג.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' נובמבר 20, 2016 2:21 pm

לא הבנתי. אם קופת העיר יכפו את כל הציבור לתת להם כסף לא יוכלו ליתן ממעשר כספים? ומאי שנא ביטוח לאומי, הרי [לפחות חלק מ]מטרתו היא לתמוך בעניים?
[הט"ז מיירי במסים לצורך המלך, לא כך? היה בזמנו בכלל מסים שהם לצורך העניים?].

אך יש לדון מצד מה שבד"כ משלם ביטו"ל כדי שיוכל לקבל אם יצטרך, וצ"ב מה המציאות.

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שריה » א' נובמבר 20, 2016 2:33 pm

שש ושמח כתב:לא הבנתי. אם קופת העיר יכפו את כל הציבור לתת להם כסף לא יוכלו ליתן ממעשר כספים? ומאי שנא ביטוח לאומי, הרי [לפחות חלק מ]מטרתו היא לתמוך בעניים?
[הט"ז מיירי במסים לצורך המלך, לא כך? היה בזמנו בכלל מסים שהם לצורך העניים?].

אך יש לדון מצד מה שבד"כ משלם ביטו"ל כדי שיוכל לקבל אם יצטרך, וצ"ב מה המציאות.

המלך עוסק בצרכי העיר, ולדעת הט"ז מותר לתת לשאר מצוות ולכאו' צרכי ציבור נכלל בזה.
אפשר לטעון שהט"ז מדבר באופן שרובם נכרים, וכה"ג, אבל בכ"א עיקר הטיעון שלו זה חובה, למשל ע"ש בהמשך דבריו, שאם קנה עלייה לתורה ע"ד שישלם מכספי מעשר, מותר, ואם לאו , אסור, כי ברגע שקנה שלא ע"ד לשלם ממעשר, שוב נחשב הדבר לחובה ופורע חובו ממעות מעשר.

אם קופת העיר יכפו זו שאלה, אבל כנראה שאם הם כופים על מנת שאנשים יקיימו מצוות צדקה א"כ ברור שזה נחשב צדקה מה שנותנים להם ואדרבא זהו הדין שכופים על מצוות צדקה, אבל כשהמדינה כופה המטרה היא לא הצדקה שבעניין.

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 20, 2016 2:45 pm

א. המלך אינו עוסק בצורכי העיר, אלא בצורכי הממלכה (משפט ומלחמות)
ב. דעת הט"ז שאין לפרוע חובותיו ממעשר, ומכיון שכופים על המס הוי חוב.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' נובמבר 20, 2016 2:56 pm

שריה כתב:המלך עוסק בצרכי העיר, ולדעת הט"ז מותר לתת לשאר מצוות ולכאו' צרכי ציבור נכלל בזה.

מי שנותן לצרכי העיר כפי חלקו אינו מצוה כלל. תשלום ועד בית זה גם מצוה? רק מי שנותן מעבר לחלקו יש בזה מצוה, וע"ז הט"ז לא דיבר.

שריה כתב:אפשר לטעון שהט"ז מדבר באופן שרובם נכרים, וכה"ג, אבל בכ"א עיקר הטיעון שלו זה חובה, למשל ע"ש בהמשך דבריו, שאם קנה עלייה לתורה ע"ד שישלם מכספי מעשר, מותר, ואם לאו, אסור, כי ברגע שקנה שלא ע"ד לשלם ממעשר, שוב נחשב הדבר לחובה ופורע חובו ממעות מעשר.

מי שקונה עלייה משלם תמורת העלייה, ואינו ענין לנידו"ד שאינו תמורת שום דבר אלא רק לצורך העניים. [אמנם יל"ד שגם כאן הוא תמורת מה שמתחייבים לשלם לו אם יצטרך, וצ"ב במציאות ובדין. ומ"מ זה סברא גם ב"ערבים" וכדו', וכמדומני ששם כולם נוהגים לחשבו ממעשר כספים].

שריה כתב:אם קופת העיר יכפו זו שאלה, אבל כנראה שאם הם כופים על מנת שאנשים יקיימו מצוות צדקה א"כ ברור שזה נחשב צדקה מה שנותנים להם ואדרבא זהו הדין שכופים על מצוות צדקה, אבל כשהמדינה כופה המטרה היא לא הצדקה שבעניין.

המטרה של המדינה היא צדקה, אלא שאינו לשם מצות השי"ת אלא כמצוה שכלית. [לכן גם איני מבין מ"ש הרב בברכה המשולשת באות ב'].

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שריה » א' נובמבר 20, 2016 3:01 pm

א. ברור בגמ' בב"ב שמדובר שהכסף מגיע לצורך מטרת מצווה, אחרת לא היה נחשב מצווה. אם המלך היה לוקח ממון לצורך תענוגות נקרא נסתחפה שדהו ולא צדקה.

ב. הט"ז כותב מפורש שמה שנהנה מהעליה אינו מעלה ולא מוריד, אלא רק האם נחשב שפורע חובו או לא.

ג. למה מי שנתן לצורך העיר ולוועד בית כפי חלקו אינה מצווה. מי שכותב ס"ת כי חייב אינו מצווה בגלל שהוא חייב?

ד. נושא האשכול מדובר על מי שנותן למס יותר מכפי חלקו שהוטל עליו?!

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שריה » א' נובמבר 20, 2016 3:12 pm

אני יסביר את ההבדל בין חיוב חיצוני לבין שקופת העיר תחייב,
כשקופת העיר כופה עלי, היא מגיעה אלי מכיוון שהם יודעים שיש לי חיוב של מעשר, וכדי שאתן את המעשר, הם כופים אותי לשלם כסף
משא"כ ביטוח לאומי או מיסים וכה"ג, לא משנה בדיוק מה המטרה, הם לא באים בכדי שאקיים את חובת התוה"ק של צדקה ומעשר, לכן זהו חיוב חיצוני שנפרע ממעות מעשר האסור להרבה מהפוסקים (וכהט"ז).

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' נובמבר 20, 2016 3:20 pm

[לגבי ההודעה הקודמת]
א. הפשטות אינה כך. עי' מאירי ומהרש"א בחי' אגדות שם.
ב. לא כתבתי שאם נהנה לא נחשב צדקה. כתבתי שאם מתחייב תמורת דבר אחר אי"ז צדקה אלא מקח וממכר.
ג. ????
ד. כל החילוק בין חלקו המוטל עליו לשאין מוטל עליו הוא לגבי מס לצרכי העיר שגם הוא נהנה ממנו, ולא לגבי מס לצורך עניים, כמובן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 20, 2016 3:21 pm

שריה כתב:אני יסביר את ההבדל בין חיוב חיצוני לבין שקופת העיר תחייב,
כשקופת העיר כופה עלי, היא מגיעה אלי מכיוון שהם יודעים שיש לי חיוב של מעשר, וכדי שאתן את המעשר, הם כופים אותי לשלם כסף
משא"כ ביטוח לאומי או מיסים וכה"ג, לא משנה בדיוק מה המטרה, הם לא באים בכדי שאקיים את חובת התוה"ק של צדקה ומעשר, לכן זהו חיוב חיצוני שנפרע ממעות מעשר האסור להרבה מהפוסקים (וכהט"ז).


אם קופת העיר תכפה הרי זה מכוח אחת משניים:
א. כפייה על המצוות, ואז אה"נ ניתן יהיה לפרוע זאת ממע"כ (אליבא דרוב השיטות דמע"כ הוי מכוח צדקה ולא חיוב נפרד), אלא שיש תלוי במחלוקת ראשונים אם כופים על הצדקה.
ב. כפייה כמס על הצדקה כמו בזמן הגמ' שיש גבאי צדקה של הציבור, ואז הוי מס ככל מס (אפילו שמטרתו המהותית היא צדקה)

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שריה » א' נובמבר 20, 2016 3:24 pm

בברכה המשולשת כתב:ב. כפייה כמס על הצדקה כמו בזמן הגמ' שיש גבאי צדקה של הציבור, ואז הוי מס ככל מס (אפילו שמטרתו המהותית היא צדקה)

מה זאת? כופים שלא בגדרי כפיה על הצדקה?

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שריה » א' נובמבר 20, 2016 3:29 pm

שש ושמח כתב:[לגבי ההודעה הקודמת]
א. הפשטות אינה כך. עי' מאירי ומהרש"א בחי' אגדות שם.
ב. לא כתבתי שאם נהנה לא נחשב צדקה. כתבתי שאם מתחייב תמורת דבר אחר אי"ז צדקה אלא מקח וממכר.
ג. ????
ד. כל החילוק בין חלקו המוטל עליו לשאין מוטל עליו הוא לגבי מס לצרכי העיר שגם הוא נהנה ממנו, ולא לגבי מס לצורך עניים, כמובן.

א. במאירי ובמהרש"א עיינתי ואדרבא. ועיין ראשון לציון רמ"ט ומנחת יצחק ה' ל"ד אות י'.
ב. מה הכוונה מתחייב תמורת דבר אחר. לקנות עליה לתורה ושאר כיבודים לפי הט"ז מותר.
ג -ד. כנראה כוונתך שכשנותן לצרכי העיר גם הוא נהנה, אבל הרי זה לא ברור, כי תשלומי צרכי העיר אין משלמים כמו "משתרשי", למשל מי שנמצא בקומה ראשונה משלם בוועד בית על מעלית, וכן שאר תושבי העיר משלמים מס קבוע ואין בודקים מי נהנה בדיוק יותר ומי פחות.
וכמו"כ גם בביטוח לאומי נהנה שמקבל דמי לידה וקצבת ילדים וכן ביטוח שאם ח"ו יהיה נכה יקבל וכו'.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' נובמבר 20, 2016 3:32 pm

בברכה המשולשת כתב:אם קופת העיר תכפה הרי זה מכוח אחת משניים:
א. כפייה על המצוות, ואז אה"נ ניתן יהיה לפרוע זאת ממע"כ (אליבא דרוב השיטות דמע"כ הוי מכוח צדקה ולא חיוב נפרד), אלא שיש תלוי במחלוקת ראשונים אם כופים על הצדקה.
ב. כפייה כמס על הצדקה כמו בזמן הגמ' שיש גבאי צדקה של הציבור, ואז הוי מס ככל מס (אפילו שמטרתו המהותית היא צדקה)


בזמן הגמ' לא כפו מדין כפיה על המצות? כבר התייאשתי מלהבין, אבל אולי לכה"פ יודיעוני מה המקור לחידוש נפלא כזה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 20, 2016 3:37 pm

יעויין במש"כ בזה, בס"ד, בספרי
קבצים מצורפים
כפיה על צדקה.docx
(14.89 KiB) הורד 319 פעמים

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שלח » א' נובמבר 20, 2016 3:42 pm

יש להבחין בין מס הכנסה שהולך גם למטוסים וכדומה, לבין ביטוח לאומי שהולך לנזקקים

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' נובמבר 20, 2016 4:06 pm

לא ראיתי במצורף ראיות מוכרחות, [ואמנם רוב המקורות שצויינו שם אינם תח"י], מלבד מה שהובא בשם האגרו"מ (יו"ד קמ"ט) ע"פ התוס' כתובות מ"ט ב'. וגם לדברי התוס' הנ"ל, נראה שאין הכוונה שיש כאן חיוב חדש, אלא שכיון שכל בני העיר מחוייבים במצות צדקה, נמצא שמי שאינו מקיים חיובו הוא מפסיד לאחרים, ולכן יכולים לכפות זה את זה לקיים מצות הצדקה. [אבל לולי חיוב צדקה כמדומני שלא היו יכולים לחייב זה את זה]. ואם אמת נכון הדבר, נראה פשוט שאפשר לחשבו ממע"כ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 20, 2016 9:23 pm

שלח כתב:יש להבחין בין מס הכנסה שהולך גם למטוסים וכדומה, לבין ביטוח לאומי שהולך לנזקקים

ביטוח לאומי הולך גם לשלם לחיילי מילואים, שזה ממש לא "עניים" אלא משכורת שהמדינה צריכה לשלם לחיילים שלה.
וגם כו"כ קצבאות (ילדים, לידה, זקנה וכיו"ב) ניתנות לא לפי הכללים ההלכתיים של הלכות צדקה (אין מי שלא מקבל קצבת ילדים, גם אם הוא וכאו"א מילדיו עשיר כקורח).

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' נובמבר 21, 2016 8:19 am

היה ת"ח בבני ברק, בעל יקרא דאורייתא, עו"ד הרב יחיאל ציק ז"ל, שאמר לי פעם ששוחח על כך עם הגרשז"א והורה לו שאכן אם יכול לחשב כמה מכספי הביטו"ל שלו הולכים לצדקה, יכול לחשב זאת ממעשר כספים. אבל חלפו הרבה שנים ולא כדאי לסמוך על זכרון פרטי השאלה והתשובה.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם ביטוח לאומי נחשב לצדקה ומעשר כספים?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' נובמבר 21, 2016 8:54 am

viewtopic.php?t=9184#p83155

(לפי מה שהצעתי שם, רק מי שמשלם יותר מחלקו יכול לקזז. אאל"ט סך המיסים הישירים כהיום הזה הוא כ-250 מיליארד ש"ח לשנה, שהם כשלושים אלש"ח לנפש, או כמאה אלש"ח למשק בית)

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' נובמבר 21, 2016 3:26 pm

ברזילי כתב:אמנם מצד אחר היה אפשר לפקפק אם להחשיב מיסי המדינה כצדקה. אמנם חלק ניכר מהוצאות המדינה מיועד לצרכים שהם צרכי מצוה (באופן גס,
כמעט כל התקציב מתחלק לבטחון, חינוך, בריאות, ורווחה), אבל מצד שני, כל אזרח נהנה בעצמו מהוצאות אלה, ולכן אי אפשר להחשיבם כצדקה גמורה,
אלא אולי כנתינה לצורך מצוה שעליה אמר הט"ז שאין להחשיב אם הוא דבר שבחובה.

והנה, בדברי חז"ל והראשונים מצאנו מס על פי נפשות או על פי ממון, כל דבר לפי ענינו. ומארבעת הצרכים הנ"ל שהם עיקר התקציב, נראה שחינוך בריאות ורווחה
מסתבר לחייב לפי נפשות, ולענין בטחון יש לדון. לכן, אם ננקוט לשם פשטות שכל המס היה צריך להתחלק לפי משקי בית, היתה צריכה כל משפחה לשלם אלפיים
ש"ח בחודש מס. לעומת זאת בזמננו משלמים מס עוד יותר מכפי ממון, דהיינו שהעשירים משלמים מס גבוה בהרבה מכפי חלקם (וכהיום, מס ההכנסה של העשירון
העליון מגיע לכשליש המס של כל האוכלוסיה). ולכן, לולי דברי הגדולים הנ"ל, היה נלענ"ד לומר כעין פשרה שחלק המס המשולם מעבר למה שמשלם משק בית ממוצע
ניתן להחשיבו כצדקה, או לפחות את חלקו של חלק זה ההולך למטרות שניתן לראות בהם מטרות צדקה. שהרי מס יתר זה הוא למעשה תשלום חובת המס עבור העניים
שאינם משלמים מס הכנסה כלל (או פחות מחלקם). כלומר, בדוגמא הנ"ל, מי שמשלם יותר מאלפיים ש"ח מס בחודש יכול להחשיב את היתרה כצדקה (אבל אז יש לחשב
את המעשר מההכנסה ברוטו, בניכוי המס הממוצע של אלפיים ש"ח בלבד, וזה כבר נתבאר בדברי הגרש"ז כמדומני, ואינם לפני כעת).


א. הרי בד"כ גם עשיר שמשלם יותר מחלקו היחסי מקבל תמורה לכל מה שהוא נותן ויותר מזה, שהרי איש פרטי עשיר ככל שיהיה אינו יכול לדאוג למערכת כבישים, משטרה וכדו'. לכן כמעט כל אחד היה מעדיף שתהיה מערכת מסים כללית ולא שהוא ידאג לעצמו, - לפי"ז מסתבר שגם לולי דין צדקה, כשם שיכולים בני העיר להחליט על גביה לפי ממון, כך יכולים להחליט גם על גביה לפי הממון הפנוי, או איך שתקרא לגביה הנהוגה היום. [האם לדעתך במדינה שאין עניים, אלא עשירים ובינוניים, לא יוכלו לקבוע כך? וכן גויים אינם יכולים לקבוע כך, בהנחה [המסתברת לענ"ד, ולא ביררתי] שאינם יכולים לכפות זא"ז על הצדקה?]
וכמדומני שתסכים שאם יתכן ליצור חיוב זה גם לולי דין צדקה, א"א להחשיבו למע"כ.
ב. גם לשיטתך א"א לחשב את כל העולה על התשלום הממוצע, אלא רק את החלק ממנו שהולך לסבסוד העניים, ולא את מה שמשמש לסבסוד מעמד הביניים, לא כן?

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 21, 2016 4:24 pm

להלן מש"כ בס"ד בספרי בנושאים הנוגעים לעניין זה:

לצורך דיוננו הנוכחי, נדגים את הדברים בשאלה קיצונית: אם יחליט השלטון, בהסכמת רוב בני הקהילה או המלכות, לממן לימודי טניס שולחן לכלל הציבור- האם יעלה על הדעת כי דבר זה יוגדר כתפקיד שלטוני המתיר הטלת מס? יתר על כן, אפילו במקרה שכל בני הקהילה, ללא יוצא מן הכלל, יסכימו לדבר זה, אין להשתמש לצורך כך במנגנון השלטוני, אלא תהיה כאן שותפות עסקית רגילה, ללא כל מימד שלטוני, של פרטים רבים, החופפים בזהותם האישית לאוכלוסיית בני הקהילה ברגע ההחלטה, אך שונים ממנה בהגדרתם הקיבוצית, וממילא גם בזהותם העתידית. על ההבחנה בין ציבור לשותפות יעויין עוד במקורות הבאים: שו"ת תשורת ש"י (הגאון רבי שלמה יהודה טאבאק), מהדורה קמא, סימן רלט; שו"ת חלקת יעקב (הגאון רבי מרדכי יעקב ברייש), יו"ד (מהדורה חדשה), סימן סו; מאמרו הנ"ל של הרה"ג אורי דסברג, בעמ' 404 – 405, ובהרחבה רבה בדברי הרב יגאל בנבנישתי, בספרו משפטי מלוכה, שאלה ד. (בפרק הראשון, לעיל, עסקנו באפשרות להגדיר קהילה כשותפות, אך גם לפי השיטות שזו היא אכן ההגדרה ההלכתית של הקהילה, אין מדובר בשותפות עסקית רגילה אלא בשותפות ציבורית מיוחדת, וכפי שהעירו הרבנים אליעזר אפרסמון, דוד ויסקוט ויחיאל עוזרי, במאמרם "הקצאת משאבים וקדימויות טיפול ברפואה הציבורית" הנ"ל, בעמ' 14). אמנם, יעויין בדבריו של הרה"ג עזריאל אריאל, במאמרו "אורות החברה (מדיניות כלכלית-חברתית במשנת הראי"ה) הנ"ל, בעמ' 118, בהקשר של מצוות הצדקה: "אולם אף אם הצדקה איננה מתפקידה של המדינה, יש מקום להתערבות של המדינה בענייני הצדקה מתוך שתי נקודות מוצא: האחת היא התנדבות של ראשי המדינה, והשניה היא התאגדות של כל האזרחים לעשות את הצדקה שלהם בצורה יותר יעילה." ההצעה הראשונה (התנדבות השלטון) נדחתה (לענ"ד) לעיל, בסוף הפרק הראשון, ואילו ההצעה השניה אינה שלטונית כלל, במהותה, אלא היא מתארת התאגדות וולנטרית של בני המדינה כפרטים, ברגע מסויים, וממילא אין היא יכולה להצדיק שימוש במנגנון השלטוני הכופה של המדינה לצורך ביצועה. (ויעויין עוד במאמרו "המצוות התלויות בארץ כמסד למדיניות חברתית" (המאמר מופיע באתר של מכון התורה והארץ), נקודה מס' 12 במסקנות: "במקרים שבהם הטיפול בעניים ברמה הממלכתית יעיל יותר, אזי מצווה מן המובחר להתאגד ולבצע את אותם דברים ברמה של המדינה. הדברים אמורים בעיקר בנקיטת מדיניות כלכלית של מניעת עוני (עידוד יוזמות כלכליות, השקעה בתשתיות וכדו').". מעבר לשאלה המעשית אם "מדיניות כלכלית" שלטונית כלשהי אכן יכולה להגשים את המטרה של מניעת עוני (כאשר השיקולים התיאורטיים וניסיון העבר מורים שההפך הוא הנכון, ואכמ"ל), קיימת גם בעיה מהותית בעצם הגדרת התאגדות של הפרטים השונים כ-"רמה של המדינה")

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' נובמבר 21, 2016 7:08 pm

שש ושמח כתב:א. הרי בד"כ גם עשיר שמשלם יותר מחלקו היחסי מקבל תמורה לכל מה שהוא נותן ויותר מזה, שהרי איש פרטי עשיר ככל שיהיה אינו יכול לדאוג למערכת כבישים, משטרה וכדו'. לכן כמעט כל אחד היה מעדיף שתהיה מערכת מסים כללית ולא שהוא ידאג לעצמו, - לפי"ז מסתבר שגם לולי דין צדקה, כשם שיכולים בני העיר להחליט על גביה לפי ממון, כך יכולים להחליט גם על גביה לפי הממון הפנוי, או איך שתקרא לגביה הנהוגה היום. [האם לדעתך במדינה שאין עניים, אלא עשירים ובינוניים, לא יוכלו לקבוע כך? וכן גויים אינם יכולים לקבוע כך, בהנחה [המסתברת לענ"ד, ולא ביררתי] שאינם יכולים לכפות זא"ז על הצדקה?]
וכמדומני שתסכים שאם יתכן ליצור חיוב זה גם לולי דין צדקה, א"א להחשיבו למע"כ.
ב. גם לשיטתך א"א לחשב את כל העולה על התשלום הממוצע, אלא רק את החלק ממנו שהולך לסבסוד העניים, ולא את מה שמשמש לסבסוד מעמד הביניים, לא כן?
א. ברור שכל אחד מאיתנו מעוניין במערכת המס, וגם העשירים מקבלים תמורה לחלק מן המס שהם משלמים, אבל אני מדבר על מה שהם משלמים מעבר לתמורה. לפי הדין והיושר כל הנהנים צריכים להשתתף בשווה (ברוב ההוצאות התקציביות בזמננו יש לחלק לפי נפשות, במיעוטן לפי ממון, ומיעוט אחר כלל איננו משרת את העשירים ומוקצה כולו לרווחת השכבות החלשות). במערכת המס הנהוגה במקומותינו לא גובים לפי ממון וגם לא לפי נפשות, אלא העשירים משלמים הרבה יותר מחלקם, ולזה צדקה ייקרא.

אני מסכים שגם גויים יכולים לכפות על שיטת מיסוי פרוגרסיבית, צדקה בלשוננו, ומסיעין על קיצתן (וכן יהודים יכולים לגבות צדקה גם ממי שאינו חייב במצוות, מדין תקנת בני העיר) אבל אינני מסכים שחיוב שניתן ליצור גם לולא דין צדקה אין בפריעתו משום מצוות צדקה. אדרבא - גם אם כח הכפיה איננו נובע מהלכות צדקה, יש כאן קיום מצוות צדקה, לכה"פ במקרה שנתן ביודעין (כך מוכח משיטת ר"ת, שהכפיה לצדקה שרשה בכח תקנות בני העיר), ולענין מי שירדו לנכסיו וגבו ממנו צדקה בלא ידיעתו יש לפלפל.

ב. מעמד הביניים (לפחות החלק התחתון שלו, זה שאיננו מכסה את הוצאות עצמו בתשלום מיסיו) נחשב כזה רק בגלל מערכת המס. לולא היו העשירים משלמים את חלקם של אנשי מעמד הביניים-הנמוך, רוב ככל השייכים לו היו מוגדרים עניים שראוי לתת להם צדקה (לפי רמת החיים הנוהגת היום). לדוגמא, הכנסתו הממוצעת של משק בית מן העשירון הששי היא כ-11 אלש"ח נטו (בנתוני 2009, שיש לי זמינים), ותרומתו לתשלומי המיסים הישירים והעקיפים היא כשלשת אלש"ח. לו היו משקי בית אלה נדרשים לשלם את חלקם האמיתי במס (כלומר את העלות הריאלית של שירותי הבטחון, הבריאות והחינוך שהם צורכים), היו צריכים לשלם שלשת אלש"ח נוספים בחודש, ואין שום אפשרות שהיו עומדים בזה. לפיכך, גם הם נקראים עניים לצורך זה, וכ"ש חמשת העשירונים שמתחתיהם.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' נובמבר 21, 2016 9:13 pm

ברזילי כתב:א. ... במערכת המס הנהוגה במקומותינו לא גובים לפי ממון וגם לא לפי נפשות, אלא העשירים משלמים הרבה יותר מחלקם, ולזה צדקה ייקרא.

אני מסכים שגם גויים יכולים לכפות על שיטת מיסוי פרוגרסיבית, צדקה בלשוננו, ומסיעין על קיצתן (וכן יהודים יכולים לגבות צדקה גם ממי שאינו חייב במצוות, מדין תקנת בני העיר) אבל אינני מסכים שחיוב שניתן ליצור גם לולא דין צדקה אין בפריעתו משום מצוות צדקה. אדרבא - גם אם כח הכפיה איננו נובע מהלכות צדקה, יש כאן קיום מצוות צדקה, לכה"פ במקרה שנתן ביודעין (כך מוכח משיטת ר"ת, שהכפיה לצדקה שרשה בכח תקנות בני העיר), ולענין מי שירדו לנכסיו וגבו ממנו צדקה בלא ידיעתו יש לפלפל.

מסתבר כדבריך שגם אם היה ניתן ליצור חיוב לצורך העניים שאינו מכח דיני צדקה היה בפריעתו משום מצות צדקה. [ובדרך אגב - לענ"ד א"א ליצור חיוב כזה [כגון בגויים], ואף לשי' ר"ת (ב"ב ח' ב') שהזכרת מדובר באופן שיש חיוב צדקה אלא שא"א לכפות עליו, ובני העיר יכולים לכפות זא"ז, לא משום שיכולים לכפות זא"ז לצורך העניים אלא משום שכשאחד אינו נותן צדקה השאר צריכים לתת במקומו].
אבל כ"ז אם החיוב הוא לצורך העניים. בנידו"ד החיוב הוא לצורך העשיר עצמו והוא מקבל ממנו יותר ממה שנתן, וגם אם לא היו העניים בעולם היה עליו לשלם את אותו הסכום [כמובן הכוונה להוצאות תחבורה בטחון וכדו', ולא לביטו"ל וכדו']. בזה מסתבר שא"א להגדיר את החיוב כחיוב לצורך העניים. - [ויש להוסיף, שהרי היה אפשר לכפות על העשירים לשלם גם במקום הבינוניים שאינם עניים, הרי שאין כאן דאגה לעניים אלא חלוקה הוגנת של התשלום].
אני מסכים שכל זה אינו מוכרח, ואם יש מקורות להיפך מדברי אשמח לשמוע.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' נובמבר 21, 2016 11:02 pm

שש ושמח כתב:
ברזילי כתב:א. ... במערכת המס הנהוגה במקומותינו לא גובים לפי ממון וגם לא לפי נפשות, אלא העשירים משלמים הרבה יותר מחלקם, ולזה צדקה ייקרא.

אני מסכים שגם גויים יכולים לכפות על שיטת מיסוי פרוגרסיבית, צדקה בלשוננו, ומסיעין על קיצתן (וכן יהודים יכולים לגבות צדקה גם ממי שאינו חייב במצוות, מדין תקנת בני העיר) אבל אינני מסכים שחיוב שניתן ליצור גם לולא דין צדקה אין בפריעתו משום מצוות צדקה. אדרבא - גם אם כח הכפיה איננו נובע מהלכות צדקה, יש כאן קיום מצוות צדקה, לכה"פ במקרה שנתן ביודעין (כך מוכח משיטת ר"ת, שהכפיה לצדקה שרשה בכח תקנות בני העיר), ולענין מי שירדו לנכסיו וגבו ממנו צדקה בלא ידיעתו יש לפלפל.

מסתבר כדבריך שגם אם היה ניתן ליצור חיוב לצורך העניים שאינו מכח דיני צדקה היה בפריעתו משום מצות צדקה. [ובדרך אגב - לענ"ד א"א ליצור חיוב כזה [כגון בגויים], ואף לשי' ר"ת (ב"ב ח' ב') שהזכרת מדובר באופן שיש חיוב צדקה אלא שא"א לכפות עליו, ובני העיר יכולים לכפות זא"ז, לא משום שיכולים לכפות זא"ז לצורך העניים אלא משום שכשאחד אינו נותן צדקה השאר צריכים לתת במקומו].
אבל כ"ז אם החיוב הוא לצורך העניים. בנידו"ד החיוב הוא לצורך העשיר עצמו והוא מקבל ממנו יותר ממה שנתן, וגם אם לא היו העניים בעולם היה עליו לשלם את אותו הסכום [כמובן הכוונה להוצאות תחבורה בטחון וכדו', ולא לביטו"ל וכדו']. בזה מסתבר שא"א להגדיר את החיוב כחיוב לצורך העניים. - [ויש להוסיף, שהרי היה אפשר לכפות על העשירים לשלם גם במקום הבינוניים שאינם עניים, הרי שאין כאן דאגה לעניים אלא חלוקה הוגנת של התשלום].
אני מסכים שכל זה אינו מוכרח, ואם יש מקורות להיפך מדברי אשמח לשמוע.
אני לא מבין מה כוונתך "החיוב הוא לצורך העשיר עצמו". הלא לו היינו נוהגים לפי הדין, היו הוצאות הציבור (תחבורה, בטחון ועוד) מתחלקות לפי נפשות, ומעולם לא נשמעה טענה כזו שהעשירים לבדם ישלמו את הוצאות העיר כי גם לולא היו כאן עניים הם היו צריכים להוציא את ההוצאה (ולפיכך מה שאתה קורא לו חלוקה הוגנת, אינו הוגן כלל וכלל ע"פ דין, אם לא שיש כאן צדקה).

אם כן, איך העובדה שהעשיר מוותר על זכותו המגיעה לו בדין ע"פ שו"ע, ולוקח על עצמו לממן את העניים ולשלם במקומם את חובם לציבור, היא "לצורך העשיר עצמו"? גם לא הבנתי מש"כ "והוא מקבל ממנו יותר ממה שנתן" - היום העשירון העליון משלם כחצי מן המיסים של כלל הציבור. הוא מקבל תמורה יותר מששילם? איך זה ייתכן בכלל, מי ייצר את התמורה הזו? ואם העשירון העליון היה משלם לבדו את כל המיסים עבור כל הציבור, גם אז היית חושב שהוא מקבל יותר מששילם?

ולכן, נראה פשוט ששיטת המס הנוהגת במקומותינו היא תקנת עניים, והדר דינא שיש בפרעון המס משום צדקה (למי שמשלם מעבר לחלקו, כנ"ל).

אולי רצונך לומר שלולא היו העשירים משלמים יותר מחלקם, היה הציבור כולו מתפשר על רמת הוצאה נמוכה יותר, וכך היו הכבישים גרועים, הבטחון לקוי וכו' וגם העשירים היו סובלים מזה (אפשר להתוכח על זה, אבל נניח). את זה אפשר לומר על הוצאות שאינן ניתנות לחלוקה, כמו בטחון ותשתיות, אבל לא על בריאות, חינוך ורווחה, שהם רובו המכריע של התקציב. אבל לאמיתו של דבר אני חושב שזו טעות, ומי שסולל כביש לתועלת הציבור כולו נחשב שתרם מהונו לצרכי ציבור גם אם הוא עצמו משתמש בכביש, ואם כי יש לדון שמצוות צדקה לעני אין כאן, אבל לענין מעש"כ לא גרע מקניית ספר להשאילו לאחרים בזמן שגם הוא עצמו נהנה מן הספר.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' נובמבר 22, 2016 12:43 am

ברזילי כתב:אני לא מבין מה כוונתך "החיוב הוא לצורך העשיר עצמו". הלא לו היינו נוהגים לפי הדין, היו הוצאות הציבור (תחבורה, בטחון ועוד) מתחלקות לפי נפשות, ומעולם לא נשמעה טענה כזו שהעשירים לבדם ישלמו את הוצאות העיר כי גם לולא היו כאן עניים הם היו צריכים להוציא את ההוצאה (ולפיכך מה שאתה קורא לו חלוקה הוגנת, אינו הוגן כלל וכלל ע"פ דין, אם לא שיש כאן צדקה). אם כן, איך העובדה שהעשיר מוותר על זכותו המגיעה לו בדין ע"פ שו"ע, ולוקח על עצמו לממן את העניים ולשלם במקומם את חובם לציבור, היא "לצורך העשיר עצמו"?

בודאי שלפי הדין חולקים לפי ממון או לפי נפשות. מצד שני יש הגיון מסויים שהעשיר ישלם יותר מהבינוני או העני, משום שככל שהאדם עשיר יותר הוא מצטער פחות על כל שקל שהוא מפסיד, ולכן מסתבר לי שיכולים בני העיר לקבוע מערכת מסים כשלנו גם לולי דין צדקה. האם לדעתך מדינה שאין בה עניים אלא רק עשירים ובינוניים [לו יצוייר] לא יוכלו לקבוע כך?

ברזילי כתב:גם לא הבנתי מש"כ "והוא מקבל ממנו יותר ממה שנתן" - היום העשירון העליון משלם כחצי מן המיסים של כלל הציבור. הוא מקבל תמורה יותר מששילם? איך זה ייתכן בכלל, מי ייצר את התמורה הזו? ואם העשירון העליון היה משלם לבדו את כל המיסים עבור כל הציבור, גם אז היית חושב שהוא מקבל יותר מששילם? אולי רצונך לומר שלולא היו העשירים משלמים יותר מחלקם, היה הציבור כולו מתפשר על רמת הוצאה נמוכה יותר, וכך היו הכבישים גרועים, הבטחון לקוי וכו' וגם העשירים היו סובלים מזה (אפשר להתוכח על זה, אבל נניח). את זה אפשר לומר על הוצאות שאינן ניתנות לחלוקה, כמו בטחון ותשתיות, אבל לא על בריאות, חינוך ורווחה, שהם רובו המכריע של התקציב.

יתכן שכלל העשירים לא מקבלים יותר ממה שנתנו, אבל כל עשיר בודד מקבל יותר ממה ששילם, מפני שנר לאחד נר למאה. הרי בודאי אם תבוא לעשיר ותציע לו שלא ישלם מסים ולא יקבל שום שירות מהמדינה בודאי לא יסכים לזה, וגם העשיר הגדול ביותר לא יוכל לסלול לעצמו כבישים וכדו'. כמובן שזה שכמו שכתבת יש הוצאות שכן ניתנות לחלוקה, [אמנם גם בבריאות וחינוך לא שווה לכל עשיר להקים לעצמו בי"ס ובי"ח] אבל נ"ל שבסך הכל העשירים מרויחים מהעסקה.

ברזילי כתב: אבל לאמיתו של דבר אני חושב שזו טעות, ומי שסולל כביש לתועלת הציבור כולו נחשב שתרם מהונו לצרכי ציבור גם אם הוא עצמו משתמש בכביש, ואם כי יש לדון שמצוות צדקה לעני אין כאן, אבל לענין מעש"כ לא גרע מקניית ספר להשאילו לאחרים בזמן שגם הוא עצמו נהנה מן הספר.

אפשר לתרום למע"צ ממעשר כספים? [קניית ספר להשאילו לאחרים הכוונה משום מצוות ת"ת].

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי ברזילי » ג' נובמבר 22, 2016 8:24 am

א. יש הגיון מסויים גם בקומוניזם, אבל בסופו של דבר הדרך לקבוע מה הוגן ומה לא במסגרת הדיון ההלכתי היא לבדוק את הדין, ובמבט הזה אין שום ספק שנתינת העשיר יותר מחיובו על פי דין היא לתועלת העניים. אני מסכים שזכותו של הציבור לקבוע מערכת מס כרצונו (אמנם צריך לחשוב מה הפרוצדורה בה קובעים את הכללים הללו), אבל אין הסכמת הקהל משנה את המציאות, גם אם יסכימו שהעשירים צריכים לתרום מכספם לטובת העשירים-קצת-פחות, עדיין תהיה זו נתינה (אלא שבאופן כזה לא נראה זאת כצדקה, אם המקבלים באמת אינם ראויים ליטול).

ב. אין שום בעיה לעשירים להתאגד ולהקים לעצמם מערכת חינוך\רפואה פרטית (רמז: כך התנהלו הדברים רוב ימות עולם, וכך הוא המצב גם אצלנו היום במידה רבה). לכן למעשה, רוב ההוצאה איננה לתועלת העשיר גם לשיטתך. אבל, כאמור, אני לא מסכים עם עיקר הסברא שלך. אדם שנותן כסף לתועלת העניים וגם נהנה מזה בשוליים נחשב כנותן צדקה גם אם לא היה יכול לקבל את התועלת השולית הזו בדרך אחרת.

ג. כפי שכתבו הט"ז ועוד, במעש"כ הולכים אחר המנהג. לכן, באופן עקרוני היה אפשר לומר שניתן לתת מעש"כ לכל מטרה ציבורית, כולל מע"צ, ואולי לפי המנהג אין הדבר כן (בספרי הקיצורים יש תשובה של ר' יעקב קמנצקי על נתינת מעש"כ למחקר רפואי, אגודה למלחמה בסרטן וכו' - בארה"ב, באופן שרוב הנהנים הם גויים - ולמיטב זכרוני הוא לא שולל את האפשרות, אבל כותב שיש להעדיף צדקה גמורה). מכל מקום מה שהבאתי ראיה הוא לא לענין מטרות מעש"כ אלא רק לשלול את הטענה שלך שאם אדם נהנה ממשהו, אין נתינתו יכולה להחשב קיום מעש"כ. לענין זה, השאלה אם זו מצוות ת"ת או חסד עם הרבים איננה משמעותית, כי הרי ההנחה היא שקניית ספר לצורך עצמו בלבד איננה מועילה, למרות שגם בזה יש מצוות ת"ת, והשאלה היא האם יש כאן נתינה לאחרים או לא.

צמא למים
הודעות: 39
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 10:38 pm

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי צמא למים » ג' נובמבר 22, 2016 12:47 pm

ולמרות הטיעונים שהובאו כאן, עדיין לא שמענו על רבנים מוסמכים רבים שמורים (אפי' לאדם אמיד שמיסיו מרובים) שאפשר לסמוך על המסים לנתינת מעשר, וכנראה גם לא נשמע. (על ביטוח לאומי עוד יש מקום לדון, אבל לא על מסים).
למה? דבר ראשון, אינני יודע. אבל לפני שמחדשים כזה דבר צריך יותר מקורות וסמכות.
דבר שני, כמדומה יש חילוק מהותי בין העולם העתיק להעולם המודרני. כאשר העולם לא היה כפר אחד, ומערכת הכלכלה לא התבססה על הבורסה ודברים דומים, כל אדם היה (יחסית), בעל נכסים לעצמו. למרות שודאי היו צרכים משותפים רבים, והיה מלכות וכו', אולם העושר לא נבנה בצורה מובהקת כל כך על מערכות ציבוריות השייכות לחברה, אלא יותר בצורה פרטית, שהיה אדם בעל אחוזות וכד'. [אע"ג שניצל כח עבודה וכו', אבל למעשה הבסיס היה פרטי, וצבירת הממון בתוך שלו, בקרקעותיו וכד'].
היום, העשירים עשירים יותר, משום שבמציאות חיים מודרנית, אפשר לצבור הון רב דרך מערכות המדינה, יש תקשורת ענפה, הכל עובד בצורה של רשתות ענק, וכו' וכו'. לכך הוגן יותר שהחברה תחייב את אלו שעושים מזה הון, להפריש אחוזים נכבדים למערכות שעליהם מבוסס צבירת העושר. זה לא כ"כ צדקה, אלא שגם לה מגיע אחוזים.

אפשר להרחיב בהסברים ולהגיד טיעונים נוספים, אבל למעשה, לא נראה שיהיו רבים שיסברו שהיינו מס היינו צדקה.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי ברזילי » ג' נובמבר 22, 2016 2:24 pm

צמא למים כתב:ולמרות הטיעונים שהובאו כאן, עדיין לא שמענו על רבנים מוסמכים רבים שמורים (אפי' לאדם אמיד שמיסיו מרובים) שאפשר לסמוך על המסים לנתינת מעשר, וכנראה גם לא נשמע. (על ביטוח לאומי עוד יש מקום לדון, אבל לא על מסים).
כבר הזכירו לעיל תשובה של רשז"א, וע"ע בצי"א ט,א

בברכה המשולשת
הודעות: 14267
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע נתינת המיסים אינה נחשבת לצדקה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 22, 2016 2:27 pm

צמא למים כתב:היום, העשירים עשירים יותר, משום שבמציאות חיים מודרנית, אפשר לצבור הון רב דרך מערכות המדינה, יש תקשורת ענפה, הכל עובד בצורה של רשתות ענק, וכו' וכו'. לכך הוגן יותר שהחברה תחייב את אלו שעושים מזה הון, להפריש אחוזים נכבדים למערכות שעליהם מבוסס צבירת העושר. זה לא כ"כ צדקה, אלא שגם לה מגיע אחוזים..


כמדומני שכת"ר מערב קצת בין שני מושגים שונים: המדינה/הציבור וכו' מחד והחברה מאידך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 415 אורחים