עמוד 1 מתוך 1

חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: א' אפריל 15, 2012 12:47 pm
על ידי מאיר בן אבי
אני עומד בע"ה להוציא לאור כתבי הגר"א על נ"ך, בפירושו מביא הגר"א מאמרים בשם חז"ל שלמרות מאמצי הרבים לא מצאתי להם מקור,
אודה מאד לציבור תלמידי החכמים אם יסייעו לי במציאת מקורות לדברים, וזכות הרבים תלויה בהם,

א. איוב נולד בתשעה באב ולכן קילל יום לידתו.
ב. נפתלי היה מהיר ריצה ורץ על שבלים ולא היה כופפן.
ג. אמרו בנפתלי: מקום הגבולין לא קחשיב בנתינת ארץ כנען.

כל מאמרים אלו לא ידעתי מקורם היכן הוא
בתודה מראש
מאיר בן אבי

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: א' אפריל 15, 2012 2:01 pm
על ידי מרחביה
מאיר בן אבי כתב:א. איוב נולד בתשעה באב ולכן קילל יום לידתו.

ראה כאן: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 23&hilite=

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: א' אפריל 15, 2012 3:43 pm
על ידי חכם באשי
ואם תשתמש ב'מדרש איוב' אליו ציין מרחביה, עדיף שתציין למהדורה החדשה שלו שנכללה ב'בתי מדרשות' המצוי באוצר.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: א' אפריל 15, 2012 10:14 pm
על ידי ערער בערבה
באדיבות אוצה"ח:
מאיר בן אבי כתב:ב. נפתלי היה מהיר ריצה ורץ על שבלים ולא היה כופפן.

ספר הישר. [ולהעיר של' האדרת אליהו הוא: 'כדרך שאמרו חז"ל'].
מאיר בן אבי כתב:ג. אמרו בנפתלי: מקום הגבולין לא קחשיב בנתינת ארץ כנען.

דומה שטעית בהעתקת הדברים, עיי"ש שנית.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 7:06 am
על ידי אוצר החכמה
מרחביה כתב:
מאיר בן אבי כתב:א. איוב נולד בתשעה באב ולכן קילל יום לידתו.

ראה כאן: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 23&hilite=


רק שלא יהיה טעות, פשטות כוונת המדרש הוא שירמיה נולד בת"ב ולא שאיוב נולד בת"ב .

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 8:14 am
על ידי מרחביה
אכן , צודק, ושגיתי בחופזי.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 9:17 am
על ידי חקר
בכלל מוזר לומר שהגר"א מצטט מתוך מדרש איוב שאינו אלא ליקוט מדרשים מתוך פירושי הראשונים.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 9:27 am
על ידי מאיר בן אבי
איפה בספר הישר כתוב על נפתלי שרץ על שבלים ולא כפפן? חיפשתי היטב ולא מצאתי

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 9:36 am
על ידי חקר
אאל"ט נזכר כן במדרש על עשאהל שהיה 'קל ברגליו', ואולי יש כאן שילוב של מדרש זה עם מה שנאמר בנפתלי 'אילה שלוחה'.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 10:18 am
על ידי כרם
מאיר בן אבי כתב:איפה בספר הישר כתוב על נפתלי שרץ על שבלים ולא כפפן? חיפשתי היטב ולא מצאתי


בספר הישר (סיפורים) בפרשת ויחי, במעשה דעשו שבא לערער על קבורת יעקב במערת המכפלה.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 6:28 pm
על ידי מאיר בן אבי
תודה לכל העוזרים, אכן מענין הגר"א מציין זאת על נפתלי בעוד המדרש כותב זאת על עשה אל
תודה רבה לכולכם

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 6:55 pm
על ידי הבונה
מאיר בן אבי כתב:תודה לכל העוזרים, אכן מענין הגר"א מציין זאת על נפתלי בעוד המדרש כותב זאת על עשה אל
תודה רבה לכולכם

אכן בילקוט בירמיה רמז רפה מובא כך על עשהאל, אבל כפי שציינו בס' הישר ויחי מובא כן על נפתלי, ובאמת פלא שהגר"א יסתמך על סה"י ועוד יכנהו חז"ל, וכמדומה שכבר תמהתי כאן פעם שסדר הדורות מסתמך על סה"י כמו על חז"ל ואולי יותר.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 9:15 pm
על ידי חכם באשי
אבל, כידוע לך, הבונה, פרופ' מ' בר אילן סובר ש'ספר הישר' הזה קדום ביותר, בערך מהמאה העשירית, מעט אחרי זמנו של ספר יוסיפון.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 9:16 am
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:אבל, כידוע לך, הבונה, פרופ' מ' בר אילן סובר ש'ספר הישר' הזה קדום ביותר, בערך מהמאה העשירית, מעט אחרי זמנו של ספר יוסיפון.


אז בכל מקרה זה מאוחר בהרבה לחז"ל.

Re: חיפוש מקורות למאמרים לא ידועים

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 11:21 am
על ידי אליהוא
יותר מסתבר שהוא ט"ס וצ"ל עשהאל [מובא כבר במדרש עה"פ לא לקלים המירוץ] שהרי מביא רק כדוגמא.
וצריך לעיין בכתבי היד. [אני מקוה שאתה עושה כך בלא"ה].
לגבי אות ג' כבר כתבו לך שיש לך ט"ס בהעתקתך, אתה השתמשת במהדורת תשנ"א שם כ' [דה"י א י"ג] צידון בצפון כמו שאמרו בגבול נפתלי מקום הגבולין לא קחשיב וכו', ונשמט לך מילת 'בגבול', אבל נשמט שם נקודה וגם נפתח הר"ת לא נכון. ובדפו"ר הנוסח: צידון בצפון כמ"ש[=כמו שאמר] בגבול נפתלי. מקום הגבולים וכו' הוא משפט חדש.

ולחיבת הקודש אכתוב לך מקור לדברי רבינו בדברי הימים ב' ט"ו ג' ללא כהן מורה זה מדי. ונכתב שם בסוגרים (אנ"ה [=אמר נכדו המסדר] זה השומע מפי אא"ז הגאון לא השמיע לנו סמך הדברים). וראיתי מי שניסה למצוא מקור והסבר.
אבל הפשוט דהכונה לדברי הגמ' בקידושין מ"ט ע"ב עילם שזכתה ללמוד ולא זכתה ללמד והיינו ללא כהן מורה ועילם היא מדי כידוע.