עמוד 1 מתוך 1

הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ג' אפריל 24, 2012 2:19 pm
על ידי אויצר_ניק
הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא(יט',יז')
בערכין(טז ע''ב) תניא א''ר טרפון תמיהני אני אם יש בדור הזה מי שמקבל תוכחה אם אמר לו טול קיסם מבין עיניך אמר לו טול קורה מבין עיניך אמר רבי אלעזר בן עזריה תמיהני אם יש בדור הזה שיודע להוכיח
ובאבודרהם כתב שמשום כך אין מברכין ברכת המצוות על תוכחה שאין מי שראוי להוכיח ואין מי שראוי לקבל כמבואר בגמ' הנ''ל מבור דמצות תוכחה נוהגת אף בזמן הזה וכן משמע ברי''ף(סוף פ''ב דב''מ) וברמ''א(יו''ד סימן שלד) שמביאים להלכה את דיני תוכחה
וצ''ע הרי מבואר בגמ' שאין בזמננו מי שיודע להוכיח ואיך יקים מצות תוכחה?

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ג' אפריל 24, 2012 3:01 pm
על ידי בברכה המשולשת
גם אני הקטן הסתפקתי בדבר זה שנים רבות, ולכאורה הביאור הוא שהמצוה קיימת במהותה, רק חסר תנאי חיצוני בגברא.

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ג' אפריל 24, 2012 10:15 pm
על ידי יאיר
אע"ג דאמרו כך הרי מצינו שגם בדורם הוכיחו אחד את השני ואפילו ברוריה...

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ג' אפריל 24, 2012 11:54 pm
על ידי אוצר החכמה
כמדומני שבספרו של הרב קפלן מבני ברק על מצוות תוכחה דן בזה.

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 8:43 am
על ידי אויצר_ניק
אוצר החכמה כתב:כמדומני שבספרו של הרב קפלן מבני ברק על מצוות תוכחה דן בזה.

מהו שם הספר?

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 10:49 am
על ידי אוצר החכמה
מצוות התוכחה, יש באוצר אבל לא חיפשתי אם באמת דן בזה.

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 1:32 pm
על ידי הוגה
ואף הח"ח נקט במקומות רבים בספריו שצריך להוכיח ובאופנים המותרים.

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 4:51 pm
על ידי יין המשמח
ישיבע בוחער כתב:ובאבודרהם כתב שמשום כך אין מברכין ברכת המצוות על תוכחה שאין מי שראוי להוכיח ואין מי שראוי לקבל כמבואר בגמ' הנ''ל

אך לכאו' צ"ב בהא דאין מברכין רק משום זה, דלכאורה הוא משום דאתי לאפרושי מאיסורא, וע"ד שאין מברכין על עדות או כיו"ב

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 6:58 pm
על ידי אויצר_ניק
יין המשמח כתב:
ישיבע בוחער כתב:ובאבודרהם כתב שמשום כך אין מברכין ברכת המצוות על תוכחה שאין מי שראוי להוכיח ואין מי שראוי לקבל כמבואר בגמ' הנ''ל

אך לכאו' צ"ב בהא דאין מברכין רק משום זה, דלכאורה הוא משום דאתי לאפרושי מאיסורא, וע"ד שאין מברכין על עדות או כיו"ב

האם תוכל להסביר את דבריך?

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 7:19 pm
על ידי הוגה
הוא מתכוין לשאול פשוט, מדוע אבודרהם היה צריך לטעם "שאין מי שראוי להוכיח",
הי"ל פשוט, שהטעם שלא מברכים על מצות תוכחה מפני שהוכחה אינה אלא לאפרושי מאיסורא,
ויש אומרים שהטעם שלא מברכים על "עדות" שזו מצוה להעיד, מפני שאי"ז אלא לאפרושי מאיסורא ובזה לא תיקנו ברכה, כמו"כ כאן מטעם זה לא יברך, ולמה הוצרך לטעם אחר?

אבל באמת י"ל, שהוכחה שייכת גם במעשה מצוה, שמוכיחו ומזרזו לקום ולעשות מצוה, אף שבביטולה אין איסור, לכן הוצרך לטעם הנוסף דעדיפא מיניה שכלל "אין מי שראוי להוכיח".

וביותר יש לי להבין דברי האבודרהם באופ"א, שכוונתו, דוודאי בעיקרון יש קיום מצות תוכחה, אלא כיון ש"אין מי שראוי להוכיח" ומצוה זו קשה לקיימה היטב ומיעוט יש בה, ועוד שכיון ש"אין מי שראוי להוכיח" כהוגן א"כ עלול לעבור על "ולא תשא עליו חטא" - לכן לא תיקנו עליה ברכה.

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 10:19 pm
על ידי דודי
שאלה יפה שאלת ישיבע בוחער

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ב' אפריל 30, 2012 6:13 pm
על ידי אויצר_ניק
הוגה כתב:ואף הח"ח נקט במקומות רבים בספריו שצריך להוכיח ובאופנים המותרים.

הח''ח כתב לענינים אחרים

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' מאי 02, 2012 2:10 pm
על ידי אויצר_ניק
יישר כח לכל המשיבים

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ד' מאי 02, 2012 10:55 pm
על ידי ההוא תלמידא
ישיבע בוחער כתב:יישר כח לכל המשיבים


"לכל" - לאיתויי אף ספרדים?...

Re: הוכח תוכיח את עמיתך

פורסם: ה' מאי 03, 2012 3:53 am
על ידי צניעומעלי
כל שישנו בכלל עמיתך - עם שאיתך בתורה ובמצוות