והסר שטן מלפנינו ומאחרינו • הפשט ?
פורסם: ד' אפריל 25, 2012 8:58 pm
הקושי בזה מפורסם, ונאמרו דרכים רבות בביאורו, ואלו חלקם:
א' - הסר שטן לפני עשיית המצוה/העבירה ולאחריה. ובכמה סגנונות כידוע.
ב' – "פירוש, שאנחנו רודפין אחר היצה"ר, ומאחרינו שיצה"ר רודף אותנו" – שם משמואל בשם המגיד מקאזיניץ.
ג' – "מלפנינו ומאחרינו, בזכות האבות הקודמים ובזכות בניהם אחריהם" – תפארת שמואל.
ד' – "מלפנינו זה ראש השנה כדאיתא כדי לערבב השטן, ומאחרינו זה יום כפור דאיתא ביומא.." אמרי אמת.
ה' - "שטן מלפנינו, היינו בגדלות, שלא יתגרה בנו להחטיאנו בגיאות ורוממות הלב. ומאחרנו, היינו בעת הקטנות, שלא יתגרה בנו להשפילנו עד לארץ, ולהראות לי שאין לי עוד תקוה ח"ו" – קול מבשר בשם ישמח ישראל.
כל זה טוב ויפה, אך פשוטו מהו ?
(ואין לי כוונה כאן ליכנס לשאלה מה זה פשט)
אבודרהם כתב: "שבור שטן מלפנינו ומאחרינו - על שם יפול מצדך אלף ורבבה מימינך, וכן בלילה אומר לשם שמירה כן מלפני אוריאל ומאחרי רפאל".
אך לתומי עדיין לא נתיישבה דעתי.
מה כוונתו בזה שבחר "שטן" דוקא, להסירו, ומה זה "מלפנינו ומאחרינו" ולא "מצידינו ומימיננו" לדוגמא (ע"ד הפסוק הנ"ל), וכן ע"ז הדרך.
??
א' - הסר שטן לפני עשיית המצוה/העבירה ולאחריה. ובכמה סגנונות כידוע.
ב' – "פירוש, שאנחנו רודפין אחר היצה"ר, ומאחרינו שיצה"ר רודף אותנו" – שם משמואל בשם המגיד מקאזיניץ.
ג' – "מלפנינו ומאחרינו, בזכות האבות הקודמים ובזכות בניהם אחריהם" – תפארת שמואל.
ד' – "מלפנינו זה ראש השנה כדאיתא כדי לערבב השטן, ומאחרינו זה יום כפור דאיתא ביומא.." אמרי אמת.
ה' - "שטן מלפנינו, היינו בגדלות, שלא יתגרה בנו להחטיאנו בגיאות ורוממות הלב. ומאחרנו, היינו בעת הקטנות, שלא יתגרה בנו להשפילנו עד לארץ, ולהראות לי שאין לי עוד תקוה ח"ו" – קול מבשר בשם ישמח ישראל.
כל זה טוב ויפה, אך פשוטו מהו ?
(ואין לי כוונה כאן ליכנס לשאלה מה זה פשט)
אבודרהם כתב: "שבור שטן מלפנינו ומאחרינו - על שם יפול מצדך אלף ורבבה מימינך, וכן בלילה אומר לשם שמירה כן מלפני אוריאל ומאחרי רפאל".
אך לתומי עדיין לא נתיישבה דעתי.
מה כוונתו בזה שבחר "שטן" דוקא, להסירו, ומה זה "מלפנינו ומאחרינו" ולא "מצידינו ומימיננו" לדוגמא (ע"ד הפסוק הנ"ל), וכן ע"ז הדרך.
??