ישיבע בוחער כתב:בשו''ע(או''ח סימן קנח סעיף י') כתב שאע''פ ששיעור נט''י ברביעית יוסיף ליטול בשפע דא''ר חסדא אנא משאי מלא חפני מיא ויהבו לי מלא חפנא טיבותא
צריך עיון האם יש שיעור למילוי
האם כשממלאים את היד, נחשב למילוי או שכל שיוסיף מועיל
אפילו בנטילת ידים ליוצא מביהכס
כתוב בשם הרב מבריסק, שנטל במים רבים
וכן הגר"ח נטל במים רבים
ורבי דוד יהודיוף שאל את חמיו רבי ישראל [הבבא סאלי] זיע"א
היכן המקור ליטול ג"פ
והשיבו אל תשאל שאלות בעניני קדושה
ישיבע בוחער כתב:והנה על הנצרך לטבול במקוה לא כתוב שיש מעלה לטבול במקוה יותר מים ממ' סאה
בשם רבי שלמה מרדומסק [תפארת שלמה]
אמרו שטבילה במקוה חמה סגולה לפרנסה
אמרו עליו שיש בו מנשמת שלמה המלךישיבע בוחער כתב:והנה על הנצרך לטבול במקוה לא כתוב שיש מעלה לטבול במקוה יותר מים ממ' סאה ומ''ש מנטילת ידים
רבי יואל מסטמר[ראיתי זאת בספר מתורתו של רבינו]
כתב שבמטהרת פרה נאמר וטהר, וברוב הטהרות שבמקוה
לא מוזכר בתורה טהרה, אלא רק סילוק הטומאה
חוץ משרץ , וכו'
ונטילת ידים היא לתוספת טהרה, ולכן מוסיפה יותר עשירות
ישיבע בוחער כתב:(ובאמת מהיכן המקור של ר''ח לזה)
הנה זה צריך עיון גדול
הגמ' אומרת ...מזוני תליא במזלא דהא רב חסדא ורבה וכו'
והנה כאן אומר רב חסדא שמזוני משום נטילת ידים
[ואומנם יש מבארים מזל"א גימטריא נט"ל עם הכולל, עיין שלחן הטהור]
ועוד קשה דאמר רב חסדא האי דעדיפנא מחבראי דנסיבנא בשיתסר
אכן ענין הטהרה הקדושה והשפע הולכים יחד
ישיבע בוחער כתב: ויל''ע אם המעלה הזאת יש רק בנטילת מים ראשונים ושניים או אפילו אם יוסיף עוד נטילות
יוסיף עוד נטילות לכאורה אינו כלום
ואדרבה יש איסור הפסק, וליטול רק לצורך פרנסה אולי אינו צורך הנטילה
[אומנם הלקט יושר כותב בענין הבדלה שרבו לא היה שופך בהבדלה הרבה יין עיי"ש]
אומנם אם עושה לצורך נקיון הידיים יש לעיין
ובשלחן ערוך כתב שענין נקיון הידים הוא קודם
אומנם עצם הנקיות הוא מסוגל לעשירות כמ"ש בפסחים
[ועיין פ"ק דשבת]
ישיבע בוחער כתב: ועוד יל''ע אם זה נאמר רק לנוטל את ב' ידיו בשפע או אפי' אם נוטל ידו האחת בשפע וידו השניה כרגיל
הלשון מלא חפנאי -שתי ידים, וגם שפע בשתי ידים כמ"ש בסמיכת יהושע ע"י משה רבינו
וצ"ע, ונראה שישפשף ידיו
ישיבע בוחער כתב: ועוד יל''ע אם זה קאי גם על נט''י בשחרית ?
נטילת ידים שחרית לכאורה נקיות, ולא תוספת טהרה
ובפרט לפי השיטות שאסור ד"ת כנגדן
אומנם לא שמעתי שלא להוסיף בהן כמ"ש במים אחרונים
[ואין לא שמעתי ראיה]
ישיבע בוחער כתב:יל''ע אם זה קאי גם בנטילה קודם התפילה או רק בנטילה לפני האכילה ?
אולי כל נטילה קודם התפיה מסוגלת לטובה
וכמ"ש בברכות ט"ו כאילו בנה מזבח והקריב עליו קרבן
והרי זה מסוגל לטובה
ועוד נראה לכאורה שלא תקנו להרבות
שמא יעכבנו מלהתפלל
וכמ"ש שם בברכות ט"ו
רב חסדא[מה שכתבתי לעיל מרבי יואל זמן רב לא ראיתי בפנים]