חקירות בדיני מוקצה
פורסם: ב' אפריל 30, 2012 11:35 pm
במסגרת הלימוד בתוכנית קנין הלכה שע"י ארגון דרשו אנו עסוקים בלימוד הלכות מוקצה החמורות.
נתעוררתי בכמה קשיים בהבנת הגדרת חילוקי המוקצה.
א.במוקצה מחמת ח"כ האם צריכים ייחוד מקום וקפידה או אחד משניהם סגי, כי לשון הגמרא מוכח לכאן ולכאן.
ב.המחבר בשו"ע נקט לדינא שהגדרתו כל שמקפיד מלהשתמש, ובמשנ"ב נקט הלשון לטלטלו ובסק"ז נקט הלשון להשתמש, בשועה"ר נקט להשתמש, האם חולקים הם ולדעת הגר"ז יש להחמיר שכשמקפיד מלהשתמש בו תשמיש אחר הרי הוא מוקצה מחמת ח"כ או דנימא דגם ד' המשנ"ב כן, בליקוטי דברי הרב מהדו' קליין ראיתי שנקט בפשיטות שחלוקים הם הרב והמשנ"ב, האומנם?
ג.בס"ו מתיר הרמ"א לטלטל כלי שנשבר ואין ראוי לשום מלאכה כשיש היזק דרבים, האם הדבר הותר גם בכלי המוקצה מחמת ח"כ או דווקא במוקצה מח"ג.
------------------
אולי נפתח בזאת אשכול שכל באי שער תוכנית קנין הלכה יוכלו לשטוח את ספיקותיהם וחידושיהם במקום חשוב זה ומכולנו רווחא שמעתתא.
נתעוררתי בכמה קשיים בהבנת הגדרת חילוקי המוקצה.
א.במוקצה מחמת ח"כ האם צריכים ייחוד מקום וקפידה או אחד משניהם סגי, כי לשון הגמרא מוכח לכאן ולכאן.
ב.המחבר בשו"ע נקט לדינא שהגדרתו כל שמקפיד מלהשתמש, ובמשנ"ב נקט הלשון לטלטלו ובסק"ז נקט הלשון להשתמש, בשועה"ר נקט להשתמש, האם חולקים הם ולדעת הגר"ז יש להחמיר שכשמקפיד מלהשתמש בו תשמיש אחר הרי הוא מוקצה מחמת ח"כ או דנימא דגם ד' המשנ"ב כן, בליקוטי דברי הרב מהדו' קליין ראיתי שנקט בפשיטות שחלוקים הם הרב והמשנ"ב, האומנם?
ג.בס"ו מתיר הרמ"א לטלטל כלי שנשבר ואין ראוי לשום מלאכה כשיש היזק דרבים, האם הדבר הותר גם בכלי המוקצה מחמת ח"כ או דווקא במוקצה מח"ג.
------------------
אולי נפתח בזאת אשכול שכל באי שער תוכנית קנין הלכה יוכלו לשטוח את ספיקותיהם וחידושיהם במקום חשוב זה ומכולנו רווחא שמעתתא.