מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' מאי 04, 2012 12:08 am

משנה מסכת אבות פרק ב:
"רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עון, וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון".
ויש לעיין:
א. מדוע יגיעת שניהם? האם יגיעת התורה לבדה, אין די בה? תורה מתשת כוחו!
ב. "דרך ארץ" כאן הכוונה מלאכה. ומה פשר שינוי הלשון במשנה, שתחילה דרך ארץ ואח"כ מלאכה?
והיה ניתן לומר שמלאכה הכוונה מצד הפרנסה שבה, אבל מהיכי תיתי לומר שמילת מלאכה יותר מציינת שכר מאשר מילת דרך ארץ?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' מאי 04, 2012 12:21 am

והרע"ב כתב:
"וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה, לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו".

והוא חידוש בהבנת המשנה, שאה"נ יגיעת התורה מועילה לבדה, ומ"מ מצד הפרנסה צריך גם מלאכה. ואולי כוונתו לבאר מדוע ברישא הוא רק "יפה", מצד שאינו לעיכובא גם דרך ארץ, ורק בסיפא המלאכה לעיכובא כדי שלא תגרור עוון.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

הודעהעל ידי גוראריה » ו' מאי 04, 2012 12:39 am

ה"לב שמחה" היה אומר בדרך צחות: יגיעת שניהם - הבעל והאשה, הוא בתורה והיא בד"א....

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

הודעהעל ידי צביב » ו' מאי 04, 2012 11:26 am

השל"ה הקדוש במסכת שבועות באריכות
מבאר כל תורה שאין עמה מלאכה
מלאכה זה הלכה למעשה
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ו' מאי 04, 2012 11:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

הודעהעל ידי כרם » ו' מאי 04, 2012 11:36 am

בקידושין ל' ע"ב: רבי יהודה אומר כל שאינו מלמדו אומנות מלמדו ליסטות. ליסטות ס"ד אלא כאילו מלמדו לסיטות מאי בינייהו איכא בינייהו דאגמריה עיסקא.
פירש"י: מאי ביניהו, מאי קא מוסיף ר' יהודה. עיסקא, אם למדו סחורה לת"ק הרי למדו חיים לרבי יהודה דאתי לטעמא אומנות דוקא דכמה פעמים שאין לו במה לעשות סחורה ועומד ומלסטם.

וזה תורה עם דרך ארץ - כולל גם סחורה, ומסיים שאם אין עמה מלאכה (לאפוקי סחורה, וכר' יהודה) סופה בטלה וגוררת עון, שמלסטם את הבריות.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ב' מאי 07, 2012 7:03 pm

יש דברים על כך בר' צדוק על פרשת אמור (או קדושים, עכ"פ ממש לאחרונה) בפרי צדיק.
תורה זה לימוד תורה לשם ידיעת המצוות המעשיות, וד"א זה קיום המצוות. וכנגד זה יש הנוטל עליו עול תורה, שזה תורה לשמה. ויש שם תערובת משמעויות בנושא של ד"א, כי פעמים משמע כנ"ל, ופעמים משמע שמתכוין לענייני העוה"ז, ורק מי שלומד תורה לשמה פטור מכך, אבל מי שלומד לשם ידיעה, לא נפטר מעול ד"א. יש שם קטעים שבעיני עדיין מבולבלים. אדרבה, אולי מישהו כאן יאיר את עיני.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בקשת פשט במשנה באבות שיגיעת שניהם משכחת עוון

הודעהעל ידי יאיר » ב' מאי 07, 2012 9:37 pm

שוב אזכיר את הספר המשובח "בשם אמרו" שקיבץ, ליקט וריכז עשרות פירושים על מס' אבות וכתבם בקצרה כל אחד במקומו.
וכל מי שמתקשה בדבר מה במס' זו ודאי ימצא שם מרגוע לנפשו ומה טוב ומה נעים היה אם ספר זה יכנס לאוצר.
(נכתב בעילום שם. הו"ל ומס' טל' אף הם אינם ידועים. ישנה הסכמה של הר' קרליץ נדפס בי-ם תשס"ג).

כדוגמא בלבד "שיגיעת שניהם - הגוף בד"א והמח בת"ת וכו'" (רוח חיים).
[כל' יש ענין גם ליגע את הגוף כדי להמנע מעוונות וכידוע].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 337 אורחים