עמוד 1 מתוך 1

לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: ו' מאי 04, 2012 2:29 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
המעיין היטיב בדברי ספר חינוך (מצווה ער"ב) יראה שכתב במצוות כה"ג לישא הבתולה בזה"ל ונוהג בארץ בזמן הבית והעבודה כי אז יתמנה כהן גדול לא במקום אחר. ולכאורה מדבריו משמע שרק בארץ ישראל יש מצווה כזאת ואם ייצא הכהן גדול מארץ ישראל לחוץ ישראל מאיזה סיבה שיהיה לא יהא עליו מצווה לישא הבתולה. ומלבד שיש בזה נפ"מ לגבי קיום מצווה זו יש גם נפ"מ לענין האיסור עשה שלא יבעול הכהן גדול את שאינה בתולה דלפ"ז מותר לו לעשות כן בחוץ לארץ. הראיתם דבר מוזר כזה או הנשמע כמוה?

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: ו' מאי 04, 2012 4:58 pm
על ידי בעלזער
איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.
ועל ביאה ללא קידושין יתכן שאין כל איסור עליו.

ולעצם העניין איני יודע אם יש דבר כזה שהכה"ג יוצא לחוץ לארץ. אם מפני שצריך את הציץ כדי לכפר ועוד כמה וכמה דינים וצ"ב.

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: ו' מאי 04, 2012 5:39 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
בעלזער כתב:איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.

כגון אם מתה אשתו?

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: א' מאי 06, 2012 8:53 am
על ידי בברכה המשולשת
הרי כתב הרמב"ם שאסור לכה"ג לצאת מירושלים (כלי המקדש ה, ז, בדפוסים)

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: א' מאי 06, 2012 10:29 am
על ידי חכם באשי
בעלזער כתב:איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.

היכן ראית שאסור לכה"ג לשאת שתי נשים?
רק ביום הכיפורים אסור לו שיהיו שתי נשים (עי' יומא ריש פ"ק), אבל זה משום 'בעיה צדדית', דכתיב 'וכיפר בעדו ובעד ביתו', על בית (אשה) אחת מכפר. אך אין האיסור אינו איסור מגופו.

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: א' מאי 06, 2012 10:52 am
על ידי בעלזער
עיין בחינוך מצוה רע"ב ומה שאמרו שאינו נושא שתיים נשים לעולם, ובמנחת חינוך שם, כן הוא דעת הר"מ כאן פי"ז הי"ג והראב"ד השיג עליו דדוקא ביום הצום נאסר בשתי נשים אבל כל השנה מותר, וכו וכו'.

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: א' מאי 06, 2012 10:56 am
על ידי חכם באשי
תודה. זה חידוש עבורי.

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: א' מאי 06, 2012 11:32 am
על ידי הבונה
לשון הראב"ד בהשגתו: לא מתחורא זאת הסברא, שלא אמרו במס' יומא אלא ביתו אמר רחמנא ולא ב' בתים, ואפשר שלא נאסר בב' נשים אלא ביו"כ שמא ימשוך לבו אחריהן ויבא לידי טומאה, אבל הדעת נותנת כן כדי שלא יצטרך לגרש ערב י"כ, אלא שאני מוצא וישא לו יהוידע נשים שתים ויולד בנים ובנות.
ולכאורה דברי הרמב"ם נסתרים מכתוב מפורש.
אמנם במרכה"מ מיישב באופן פשוט ונפלא, שלפי ענין הכתובים יהוידע השיא למלך יאשיהו ב' נשים שכך נאמר שם:
בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע:
וַיַּעַשׂ יוֹאָשׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְדֹוָד כָּל יְמֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן:
וַיִּשָּׂא לוֹ יְהוֹיָדָע נָשִׁים שְׁתָּיִם וַיּוֹלֶד בָּנִים וּבָנוֹת:


ובתולדות אדם על הגר"ז מולאז'ין מביא חידוש זה, וקוצף על מפלפל אחר, שטען כי אין כל חידוש בדבר פשוט כזה, ואין מה לצטט חידוש נטול חריפות שכזה.

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

פורסם: ב' מאי 21, 2012 2:39 pm
על ידי ספרים
ר_חיים_הקטן כתב:
בעלזער כתב:איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.

כגון אם מתה אשתו?


עד כמה שזכור לי חייב הכהן גדול לישא אשה ואם מתה אשתו עוד בהיותו בארץ מדוע לא נשא אשה טרם יצא לחו"ל אלא א"כ תאמר שיצא עם אשתו לחו"ל ושם מתה אשתו אך דבר זה רחוק מאוד - וחוץ מזה שכבר כתב לך הרב בברכה שאסור לכהן גדול לצאת מירושלים.

אם כי שלשון החינוך באמת קצת קשה דמלשונו משמע שזה נוהג אלא בארץ ולפי מה שכתבו כאן הרי זה נוהג גם בחו"ל ורק אין כזה היכי תימצי וצ"ב.