עמוד 1 מתוך 1

הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 8:13 pm
על ידי ישי
ישנה תרבות של הגזמה כחלק מהשפה המדוברת, האם ההגזמה היא מידה רעה, מחפש חומר בנושא.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 8:19 pm
על ידי אחשדרפנטובסקי
בודאי מידה רעה, זה שקר.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 8:21 pm
על ידי תוכן
גם בלשון מקרא ולשון חכמים יש הגזמות, כידוע. ובאשר לדברי זה שמעלי, שזה שקר, לא אדע מה רע בשקר בהתאם למצב ולנסיבה.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 8:22 pm
על ידי ישראל הר כסף
כשברור שזה שקר אין זה שקר.
כך גם מוכרח מהגמ' בנדרים פ"ג - דף כ' ע"ב- "אלא אמר רבא באומר יאסרו פירות העולם עלי בשבועה אם לא ראיתי בדרך הזה כעולי מצרים, א"ל רבינא לרב אשי- ודלמא האי גברא קינא דשומשמני חזא ואסיק להון שמא עולי מצרים ושפיר משתבע".
ובר"ן כתב בפי' "ואשמועינן תנא דכי תלה איסור פירות בחד מהני, נדרו בטל, וכל חד וחד טעמיה לחוד, דכי אמר קונם עלי פירות אם לא ראיתי בדרך הזה כעולי מצרים, בדין הוא דלא לתסרו עליה, דקושטא קאמר כיון שראה עם רב, דעביד איניש דגזים בכי האי גוונא".
לכאו' אי"ז שקר אלא דבר אמת, כי זה בעצם תרגום של "הרבה", ומה לי אם בדקדוק השפה אין זה הכוונה, הרי שקר נמדד באופן שאנו מעבירים את הנתונים לשני, והוא מבין בדיוק מה התרגום של מה שאני אומר.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 8:23 pm
על ידי חכם באשי
אחשדרפנטובסקי כתב:בודאי מידה רעה, זה שקר.

וה'עשרות אלפים' כאן: viewtopic.php?f=17&t=9944&view=unread#p91598
זה שקר? אמת? גוזמא? שקר לבן? מה??..
ואיזו הודעה כתבת קודם? כדי שנדע לדעת את 'דעת תורתך' הקדושה.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 8:30 pm
על ידי ישי
גוזמא הנראית לכולם כגוזמא בודאי שאין בזה שקר, כגון האומר לחברו אני מנסה להשיג אותך כבר 50 פעם, אבל כששואלים אותך כמה אנשים היו בכנס, רצונך להחשיב את הכנס, והינך אומר היו 200 איש, כשהיו רק 150, וכן להיפך כשהינך ממעט בכוונה את מספר האנשים, זה גובל בשקר.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 8:44 pm
על ידי חיס
גוזמ"א

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 9:31 pm
על ידי אחשדרפנטובסקי
חכם באשי כתב:
אחשדרפנטובסקי כתב:בודאי מידה רעה, זה שקר.

וה'עשרות אלפים' כאן: viewtopic.php?f=17&t=9944&view=unread#p91598
זה שקר? אמת? גוזמא? שקר לבן? מה??..
ואיזו הודעה כתבת קודם? כדי שנדע לדעת את 'דעת תורתך' הקדושה.

אתה בטח נכנסת להודעותי האישיות לראות כמה נכנסו? אגב. בינתיים נכנסו עוד כמה אלפים.
חוץ מזה באשי, מה אתה רוצה ממני. כל הודעה שלי עכשיו אני הולך לחטוף ממך? בסוף באמת אעזוב את הפורום.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 9:33 pm
על ידי אחשדרפנטובסקי
אנשים מערבים כאן בין מה שנקרא היום בלשון העם הגזמה, שזה שקר בודאי. לבין מה שבחז"ל קרוי גוזמא.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 9:51 pm
על ידי תוכן
האם תוכל להסביר מה ההבדל בין גוזמא של היום ובין גוזמא בזמן חז"ל? דרך אגב, אוריאל זימר כתב מאמר מעניין על לשון עברי, וטען שהיא לשון אירופאי חסר סלסול והגזמה לעומת לשון הקדש שהיא שפה מזרח תיכונית מקושטת ומסולסלת.

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 9:58 pm
על ידי ישראל הר כסף
ארחות יושר לגר''ח קנייבסקי ערך אמת-
לכידה.PNG
לכידה.PNG (30.05 KiB) נצפה 4753 פעמים

Re: הגזמת??

פורסם: ד' יוני 06, 2012 10:33 pm
על ידי חכם באשי
אחשדרפנטובסקי כתב:חוץ מזה באשי, מה אתה רוצה ממני. כל הודעה שלי עכשיו אני הולך לחטוף ממך? בסוף באמת אעזוב את הפורום.

אם כך, אני באמת מתכנן 'להחטיף לך'. התוצאה תהיה נהדרת, מבחינת כולם (כן, גם מבחינת כל הרבבות ועשרות הרבבות ששולחים אליך הודעות אישיות...)

Re: הגזמת??

פורסם: ה' יוני 07, 2012 10:50 am
על ידי בברכה המשולשת
מדומני שרבינו יונה בשערי תשובה התכוון להגזמה בתיאור של הסוג האחרון של כת השקרנים.

Re: הגזמת??

פורסם: ה' יוני 07, 2012 9:12 pm
על ידי מעיין
ישי כתב:גוזמא הנראית לכולם כגוזמא בודאי שאין בזה שקר, כגון האומר לחברו אני מנסה להשיג אותך כבר 50 פעם, אבל כששואלים אותך כמה אנשים היו בכנס, רצונך להחשיב את הכנס, והינך אומר היו 200 איש, כשהיו רק 150, וכן להיפך כשהינך ממעט בכוונה את מספר האנשים, זה גובל בשקר.


מס' קידושין יב א

א"ל רב יוסף אי הכי היינו דתנינא צא וחשוב כמה פרוטות בשני סלעים יותר מאלפים השתא אלפים לא הויין יתר מאלפים קרי להו אמר להו ההוא סבא אנא תנינא לה קרוב לאלפים סוף סוף אלפא וחמש מאה ותלתין ושיתא הוא דהויין כיון דנפקא להו מפלגא קרוב לאלפים קרי ליה

וברש"י שם
כיון דנפקא - אלף השני מחציו שלשים וששה קרוב לאלפים קרי ליה:


ועיין מש"כ לפי זה בדרך שיחה למרן רח"ק עמוד תח לענין מנין שבטים שבתורה מה שדוקא בגד יש מנין עשיריות וכן הוא בטעמא דקרא ומה שהשיב לו אביו הקהלות יעקב ועיין מש"כ בזה החת"ס