עמוד 1 מתוך 1

דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 1:28 pm
על ידי מדבר
החפץ חיים בשמירת הלשון חלק שני פרק י"א מבאר מה עשה יוסף שלא כהוגן שהביא דיבת אחיו אל אביו ועל ענין שחשדם בעריות כתב וז"ל ומה שאמר שחשודים על העריות טעות היתה שעל ידי ספר היצירה בראו גלם כתמונת אשה
האם לקח החפץ חיים זאת ממקור כל שהו
או שכונתו בדרך אפשר שכך היה
או שמא ברוח קודשו כידוע מסיפורים רבים

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 1:41 pm
על ידי עשוי לנחת
ראה של"ה וישב דרך חיים תוכחת מוסר אות נז

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 2:08 pm
על ידי מדבר
יישר כח הנה דברי השל"ה
בדברי החפץ חיים.PDF
(211.08 KiB) הורד 280 פעמים
עשוי לנחת כתב:ראה של"ה וישב דרך חיים תוכחת מוסר אות נז

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 2:16 pm
על ידי אוצר החכמה
מה שצריך עיון בדבר זה מה פירוש שהיו מטיילין עמה, שכתב השל"ה, כי אם אם הוא דבר המביא לידי הרהור לכאורה אסור גם במי שנבראה בספר יצירה כמו בגדי צבעונים, או דלמא לא, כי התם מיירי ביודעה ומכירה, וכמו שכתב הרוגאצ'ובר בשות שלמת יוסף לגבי תמונה, והביא ראיה מסוטה, ואע"פ שלכאורה לא הותר זה אלא במקום מצווה, אולי היה איזה עניין מצווה בטיול זה.

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 6:21 pm
על ידי חקר
כבר כתב ע"ז החת"ס: ולא אאמין על שבטי י"ה שעסקו בשמות הקדושים ע"מ לשעשע עם נקבה חלילה חלילה וכו'.

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 7:21 pm
על ידי מדבר
חקר כתב:כבר כתב ע"ז החת"ס: ולא אאמין על שבטי י"ה שעסקו בשמות הקדושים ע"מ לשעשע עם נקבה חלילה חלילה וכו'.

האם תוכל לציין היכן כתב זאת

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 7:37 pm
על ידי חקר
בפרשת וישב עה"פ 'ויבא יוסף את דבתם'.

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 7:54 pm
על ידי אוצר החכמה
מעניינת לשונו של החת"ס ע"מ, כי אני הבנתי את זה אחרת בשל"ה, שבראו נקיבה מאיזה סיבה, ואח"כ שהו איתה משום שלא היה בזה איסור וע"ז דנתי למעלה, אבל לא שבראו ע"מ כן.

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 8:02 pm
על ידי צh33
לא הבנתי
הרי יתכן שטיילו עימה לאיזה טעם נעלה ומכ"מ יוסף שלא ידע כלל שבגולם עסקינן סבר שמכ"מ דבר זה מגונה והוציא דיבה.
וגם דברי החת"ס לא הבנתי.

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 8:34 pm
על ידי לייטנר
לא הבנתי כיצד ממה שראה יוסף את אחיו מתהלכים עם נקבה כלשהי, חשד בהם בעריות.

אגב, ראיתי מי שמפרש שיוסף ראה את ראובן שוכב את בלהה (לפי חלק מהדעות בגמרא ובמדרש) או נכנס לאוהל שבו שהתה, כדי להוציא את מיטתו של יעקב, וזהו סיפורו של יוסף על אחיו בעריות, ומכאן "וישמע ישראל".

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 8:56 pm
על ידי מדבר
חקר כתב:בפרשת וישב עה"פ 'ויבא יוסף את דבתם'.

בהמשך יש מה שכתב כמה שנים קודם ושם מביא את השל"ה ודן בדבריו

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 9:35 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי כיצד ממה שראה יוסף את אחיו מתהלכים עם נקבה כלשהי, חשד בהם בעריות.


כנראה שהשל"ה הבין שאם בחור מטייל עם בחורה (טיול הוא עניין עונג בעלמא ולא הליכה לצורך) סרך עריות יש כאן!

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 9:37 pm
על ידי אוצר החכמה
אגב, ראיתי מי שמפרש שיוסף ראה את ראובן שוכב את בלהה (לפי חלק מהדעות בגמרא ובמדרש) או נכנס לאוהל שבו שהתה, כדי להוציא את מיטתו של יעקב, וזהו סיפורו של יוסף על אחיו בעריות, ומכאן "וישמע ישראל".


אבל אם זה חטאו של ראובן בלבד למה יתייחס העניין לכולם?

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 10:30 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:
לא הבנתי כיצד ממה שראה יוסף את אחיו מתהלכים עם נקבה כלשהי, חשד בהם בעריות.


כנראה שהשל"ה הבין שאם בחור מטייל עם בחורה (טיול הוא עניין עונג בעלמא ולא הליכה לצורך) סרך עריות יש כאן!


כן? ומה מעמדה שיש לחשוד בעריות?!

Re: דברי חפץ חיים בענין מה שחשד יוסף את אחיו בעריות

פורסם: א' יוני 10, 2012 10:31 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:
אגב, ראיתי מי שמפרש שיוסף ראה את ראובן שוכב את בלהה (לפי חלק מהדעות בגמרא ובמדרש) או נכנס לאוהל שבו שהתה, כדי להוציא את מיטתו של יעקב, וזהו סיפורו של יוסף על אחיו בעריות, ומכאן "וישמע ישראל".


אבל אם זה חטאו של ראובן בלבד למה יתייחס העניין לכולם?


לפי שיטתך, הדבר נאמר גם על יהודה (ובת שוע), ואם כן מדובר כאן על אחים ולא רק על אחד.