כאן אני מבקש לייחד מקום לתופעה מצויה ברשימות יוחסין מהסוג שאנו עוסקים בהם ברשימה זו, תופעה שאני מכנה
אותה בשם "המעלית". יש לנו מספר מצומצם של אישים תורניים מפורסמים שהמסורת מייחסת אותם לצאצאי דוד המלך,
כדוגמת ר' שלמה לוריא (מהרש"ל), ר' יהודה ליווא (המהר"ל) או ר' יוסף קארו ואחרים. רבים מרושמי שולשלות
היוחסין של משפחותיהם מגיעים עד לאותם חכמים ומשם "עולים במעלית" עד דוד המלך. ברם, חשוב לציין שמסורות
אלו אינן מפורטות ולא נרשמו בהן כל הדורות, דור אחר דור מאותם חכמים כלפי מעלה. לפלא הוא שאנו מוצאים
ברישומים רבים פירוט הדורות כסדר נתינתם מסיני, בלי להפריד בין מידע בדוק למסורת כללית. זאת ועוד: אף שראינו
שהייחוס של ר' יהודה הנשיא אינו ייחוס ישיר לדוד המלך, מבכרים רבים להזניח נקודה זאת ולציין את הדעה המייחסת
את בית יהודה הנשיא לזרע שלמה בן דוד כעובדה מוגמרת ומוחלטת.
מעבר לבעייתיות הנובעת מטווח השנים הגדול אחורה, הרי שלשת אלפי שנים של היסטוריה של עם צופנת בחובה גם
תקופות של מעברים מגלות לגלות, נדודים בין יבשות והתחלות חדשות במקומות רחוקים – וכל אלו משבשים ומקשים
את הרישום של סדר הדורות. לפנינו דוגמה טובה לקושי מסוג זה. בספרי יוחסין מובא שהמהר"ל היה מגזע רב האי גאון,
שהיה אחרון הגאונים בבבל והיה לו בן בשם יוסף מרומי (ראה מקור נפתח לבית דוד לר' משה יאיר וינשטוק עמ' מג
הערה טו). נתון זה עומד בניגוד לשורה מתוך קינה שנשא ר' שמואל הנגיד (ספרד) על רב האי גאון וזה לשונה: "ואם הלך
ואין לו בן, ביום הלכו לתחתיה, ולא ילדה תעודתו ולא חזרה באכסניא, ולא זכה לבן ישיב, בכל זדון ושגיה". כלומר,
המשורר מקונן שרב האי לא השאיר ילד אחריו. כיצד תואם הדבר את הרישום על בנו, ר' יוסף ?
כאן יש מקום להשערות רבות. האם ייתכן שבנו זה מת בחיי אביו והשאיר אחריו צאצאים (רב האי האריך ימים וחי 99
שנה), או שמא טעות במגילת היוחסין ור' יוסף זה היה חתנו או אולי בן בתו? מה בדבר האפשרות שר' שמואל הנגיד לא
ידע על בנו של רב האי שגלה ממקום אביו ועבר לרומי?
[/quote]ישבב הסופר כתב:יש לציין שכל ה"מיוחסים אל דוד המלך" מונים את החשבון דרך משפחת המהר"ל, שהוא נכד של "רבי יוסף מרומי בן רב האי גאון".
בן זה של רב האי גאון, לא ידעו עליו בדורו של רה"ג, שהספידו רבי שמואל הנגיד שלא הניח בנים אחריו. [ורבו המיישבים, אבל העובדא תמוהה].
?
יתר10 כתב:אכן, ואפילו צאצאי רש"י כמוזכר באשכול אחר, וכבר כתבו שם שלפי זה אבד היחוס את כל ערכו, ולפי החשבון הזה בעוד כמה דורות יהיו כולם נכדי הבעש"ט וגם נכדי הגר"א...
מחולת המחנים כתב:היחוס של משפחת חרל"פ לדוד המלך[/size]
חכם באשי כתב:לפי החשבון שלי, כ-80 אחוז מהיהודים של היום הם צאצאים של דוד המלך.... עיין ודוק היטב.
לא ידען כתב:שמעתי שבארה"ב יש בית מדרש ומכון לחקר יוחסין בשם צאנז-גריבוב.
.."[/u]
מחולת המחנים כתב:באשכול סמוך נכתב שכל יוצאי אשכנז הינם מצאצאי רש"י, ורש"י היה מיוחס לר' יוחנן הסנדלר שהיה מיוחס עד לדוד המלך, א"כ יוצא לנו שכל האשכנזים מיוחסים עד לדוד המלך, הפלא ופלא.
מאירי כתב:מצאתי, מגילת יוחסין של משפחת שחור, עד דוד המלך, מתוך הספר 'זכר אבות'.
גיס כתב:אני קיבצתי מספרים שונים את היחוס שלי עד לאדם הראשון בשלשה משפחות,
רבני מינצברג,
רבני דיסקין (במרכז שניאורסאהן)
הפרוש,
גיס כתב:הסרפד כתב:גיס כתב:אני קיבצתי מספרים שונים את היחוס שלי עד לאדם הראשון בשלשה משפחות,
אני סבור שקה"ת ובה המהדורה שזכתה לאישור הרבי,
אינה טועה,
רבי לעולם אינו טועה
חכם באשי כתב:לפי החשבון שלי, כ-80 אחוז מהיהודים של היום הם צאצאים של דוד המלך.... עיין ודוק היטב.
חכם באשי כתב:הוא אשר אמרתי, ששמונים אחוז מיהודי דורינו 'מיוחסים' לדוד המלך. המשיח יגיע בקרוב, ואז כולם יתקוטטו על המלוכה*, שהרי כולם צאצאי דוד המלך וכולם ראויים למלוכה...
גיס כתב:רבי לעולם אינו טועה
גיס כתב:שמח כתב:גיס כתב:רבי לעולם אינו טועה
"הרב אנגלרד" שמוזכר כאן בסתמא, הלא עלה ונתעלה זה מכבר ככ"ק אדמו"ר מראדזין שליט"א, ובקיאותו הרמה בעניני יוחסין הלא מן המפורסמות.
כוונתך שהרב אנגלרד הוא האדמו"ר מראדזין?
גיס כתב:אני סבור שקה"ת ובה המהדורה שזכתה לאישור הרבי,
אינה טועה,
רבי לעולם אינו טועה
איש רגיל כתב:מדוע אני אומר דברים קשים?
כעת אתה טוען שרק בספר היום יום לא תיתכן טעות, וזה כבר הרבה יותר מתקבל על הדעת, אך כמובן שמי שלא זכה להימנות על אנ"ש אינו מאמין שהרבי אינו טועה, ולגביו אין שום ראיה.
גיס כתב:אולי זה יתאים לדעת נטיעות:
גיס כתב:הכללתי יותר מידי,
וכעת תוכל לבדוק כמה אנשים אינם חסידיו של הרבי והם מאמינים בו,
לדעתי מדבר באדמו"ר בעל ה"ריטיניג" (הפופלארי) הכי גדול בעולם,
יש לו עשרות מיליוני מאמינים
בברכה המשולשת כתב:העירו כבר פעם שמבחינה סטטיסטית כל היהודים היום הם צאצאי דוד המלך ואהרן הכהן (כך מורה כל ניתוח תולדות)
חכם באשי כתב:ואם תברר אצל הספרדים תמצא, להפתעתך, שגם הם מיוחסים כולם (אולי למעט יוצאי ג'רבה, אי הכהנים..), אבל כולם, ל- דוד המלך!
אף אחד לא מיוחס לשאול המלך, או לאיזה 'סתם יהודי' מפעם...
הוא אשר אמרתי, ששמונים אחוז מיהודי דורינו 'מיוחסים' לדוד המלך. המשיח יגיע בקרוב, ואז כולם יתקוטטו על המלוכה, שהרי כולם צאצאי דוד המלך וכולם ראויים למלוכה...
שלמה גוטליב כתב:ראה ראיתי שמשפחת לוריא נכדי המהרש"ל
מיחסים עצמם במצבותיהם בן אח"ב לדוד המלך
האם יש קשר ליחוסים שעליהם עוררו לעיל?
ירון כתב:שלמה גוטליב כתב:ראה ראיתי שמשפחת לוריא נכדי המהרש"ל
מיחסים עצמם במצבותיהם בן אח"ב לדוד המלך
האם יש קשר ליחוסים שעליהם עוררו לעיל?
לא קשור ליחוסים לעיל, אך גם על יחוס זה קמו עוררין:
בני משפחת לוריא התיחסו לפי מג"י עתיקה לר' שלמה שפירא שהתייחס לרש"י מכוח מסורת משפחתית.
רש"י התייחס לרבי יוחנן הסנדלר, ויש מג"י שקבעה שהמרחק הוא ל"ג דורות, בלי לנקוב בשמות.
במג"י עתיקה שהיתה אצל ר' אפרים זלמן מרגליות מברודי, ואמינותה אינה ברורה, מנו חלק מהדורות בין רש"י והתנא רבי יוחנן הסנדלר.
לפי שער אחת ממהדורות סדר הדורות מר' יחיאל היילפרין ממינסק - התייחס רבי יוחנן כדור רביעי לרבן גמליאל הזקן, נכד הילל הזקן, שהתייחס לפי (ישלימו אחרים המקור) מצד אמו לשפטיה בן אביטל, במו של דהע"ה.
אלא שלאחרונה קמו חולקים על הסעיף האחרון, רנ"א וקשטיין ע"פ דעה שהביא ר"ש אנגלארד, כי תמוה שבשלב מאוחר - במאה הי"ח - התגלתה מסורת יחוס בין רבי יוחנן הסנדלר לבין רבן גמליאל הזקן, ויש סוברים כי הכוונה שרבי יוחנן היה בדור הרביעי לתנאים, וכלל לא התייחס משפחתית לרבן גמליאל, ואם כן, ממילא נופל בנין יחוס משפחת לוריא לדוד המלך .
נדמה לי שהדברים אינם לגמרי מדויקים. אמנם לחיבור למשפחת טריויש אין מקור ברור אבל עצם הייחוס של ר' שלמה שפירא לרש"י נזכר במגילת הייחוס המפורסמת למשפחת לוריא שמאבותיו לא פסקה תורה עד רש"י.ירון כתב:ולהוסיף לכך -
יחוס משפחת לוריא ידוע דור אחר דור עד ר' שלמה שפירא כאמור לעיל. עם זאת, החיבור הנפוץ במג"י בין ר"ש שפירא הנ"ל לבין רש"י, מבוסס ככה"נ על השערה, אם לא בדותא, של אחד מ-"בקיאי היוחסין" של הדורות הקודמים:
למעשה, אין כל מקור לכך שר' שלמה שפירא היה בנו של ר' שמואל שפירא, וגם אין כל מקור לכך שר' שמואל שפירא היה חתן ר' מתתיהו טריוויש. ולמרות מסורת היחס של משפחת טריוויש לרש"י, שהיא כנראה מסורת קדומה ואמינה - למיטב ידיעתי אין מקור המחבר דור אחר דור ממש בין טריוויש לרש"י...
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 443 אורחים