בספר הגלגולים (מהדורת פרימשלא שהו"ל הרב משינאווא) פל"ח, נדפס דרוש בענין מעלת ויתרון אכילת שבת שאין לחיצונים חלק בו.
המצאותו של הדרוש בחיבור זה, מלמדת שמגוית האר"י נרדה, אע"פ שאין חותם תורתו טבוע עליו.
והנה דרוש זה, שלם ומתוקן יותר, נמצא גם בספרו של רבי יעקב צמח, המצוי עדין בכת"י, 'רנו ליעקב'.
מתוך אותו כתב יד נדפס הדרוש לאחרונה בגליון אליבא דהלכתא גליון מט, ע"י ידידי רבי שלום הלל שליט"א.
בדרוש כפי שהוא מופיע אצל רבי יעקב צמח נוספה פתיחה חשובה שאינה מצויה בדפוס: הדרוש הזה שמע מהור"ר יוסף דון דון מפי מורי זלה"ה.
הרי לנו כי הדברים מיוחסים באופן ברור לרבינו האר"י. והראה רבי שלום הנזכר, כי הדברים נזכרו בקיצור ע"י הרב חיד"א במדבר קדמות, בשם האר"י בספר הגלגולים.
על רבי יוסף דון דון, המתואר כאן כתלמיד האר"י אין אנו יודעים דבר. במענה לשאלתי השיבני הרב אביב"י בזה"ל:
ר' יוסף דון דון נזכר בכמה וכמה כתבי יד. אחד מהם, קדום, הזכרתי בספר קבלת האר"י עמ' 221.
אין לי כל פרטים ביוגרפיים עליו, ולא הצלחתי למצוא מאומה על תולדותיו.
כל שיש ממנו - דברי תורה בשם רבו האר"י.
כנראה היה משומעי לקחו שם בצפת.
בסה"ז לרב יצחק נסים, ח"ד עמ' ס"א, מתואר כ"י ליקוט חיבורים שונים בקבלת האר"י, ובו נמצא גם דרוש הפותח במטבע זה: דרוש ששמע כמהר"ר יוסף דון דון מפי הרב זלה"ה. אלא שיתכן, כי הנזכר כאן, המתואר בספר קבלת האר"י והמצוי בכת"י שוקן, כולהו חד הם.
---------------------------
למדנו על מציאות תלמיד האר"י, שאין מקום לפקפק כי קיבל תורה מן האר"י ובכ"ז לא נזכר ע"י הרח"ו ברשימת התלמידים. ודבר זה ראוי לזכור כשאנו דנים במהר"י סרוג תלמיד האר"י.
אלא שאם אכן כל אזכוריו של רבי יוסף דון דון הם בהקשר של דרוש זה, הרי שאין כאן פלא, שכן יתכן שלא ישב בסגל התלמידים שלקחו לקח מתורת האר"י ז"ל, אלא קיבל ממנו איזה דברי דרוש בעלמא, וכבר התפרסם בימינו עדותו של מהר"ש אוזידא בעל מדרש שמואל, המתאר את ידו החזקה של הרב האר"י שבכל חדרי תורה משלה, ואיך היו החכמים כולם בני מקומו, שותים בצמא את דבריו, בכל חלקי פרד"ס התורה.