מתפעל כתב:מה פירוש לקחת את העולם?
להיות אדמו"ר מבעלז?
ממש לא מתחיל.
ואם הכוונה לקחת נתח גדול מחסידי בלז שיהפכו להיות חסידי פעשמישל, גם זה בספק גדול.
השם בלז מקודש מידי לחסידי בלז ולא יעזבו למקום אחר.
מתפעל כתב:יישר כח, זה הכל? 6 שניות?
מתפעל כתב:לא ידען הידען,
אתה טוען שהיתה אפשרות שר' פינייאלע ימשיך את השווער שלו במקום מרן מהר"א והיה נקרא דער בלזער רוב?
אני סבור שזה לא מתחיל מסברא פשוטה. ממתי איידים ממשיך אדמורות כשיש בן בכור הראוי מכל הבחינות?
וזה כלל לא משנה אם היה בתרפ"ז באוסטילה ולא בפשמישעל.
אדרבה, אשמח לשמוע מבלזאים מה הם חושבים בענין.
זה נראה לי רחוק מאד מאד.
מתפעל כתב:מעניין, אז רוב החסידים רצו את ר' אהרן והצעירים רצו את הרב מבילגוריי?
בכל אופן, ר' פינייאלע כלל לא מוזכר כאן.
לא ידען כתב:שמעתי מהרה"צ ר' חיים מאיר יחיאל שפירא מנארול מגדולי החסידים והרבנים בבעלז במשך שנים ושעוד הסתופף בצל הרבי המהרי"ד, שאחר פטירת הרבי המהרי"ד מבעלז יכול היה 'ר' פיניעלה בתנועה אחת לקחת אליו את כל העוילם'.
מפאת גדלותו והנהגתו לעומת הרה"ק רבי אהרן שאף שהיה ידוע כבר אז כצדיק נשגב, היה מסוגר מאוד בד' אמותיו שלא כאביו ואבותיו
ולשאלתי למה לא עשה כן השיב 'הגבאים (בבעלז) לא הניחו לעשות כן.
אנא עבדא כתב:מתפעל כתב:מעניין, אז רוב החסידים רצו את ר' אהרן והצעירים רצו את הרב מבילגוריי?
בכל אופן, ר' פינייאלע כלל לא מוזכר כאן.
מעניינת חלוקה זו בעתון זה, כי ראיתי פעם בעתון אחר ששם היה כתוב שקבוצה אחת מה'יושבים' רצתה שיחלקו את המשרה, ושמרן מהר"א יהיה הרבי, והרב מבילגורייא יהיה הרב.
ידוע גם שהרבנית האלמנה של מרן מהרי"ד (שהיתה הזיוו"ש, ואמו של הרב מבילגורייא ושאר האחים) רצתה כך. אבל מרן מהר"א לא הסכים לכך, באמרו שהקבלה מאבותיו הקדושים היא שאין מחלקים את תפקיד הרבנות והאדמורו"ת בבעלזא.
עתניאל בן קנז כתב:גם אנוכי שמשתי את הרב מנאראל. ושמעתי ממנו הרבה.
לא הייתי במעמד שה'לא ידען' היה, שאוכל להכחיש או לאמת את הדברים.
אבל אני משער!, לפי הדברים ששמעתי ממנו ומעוד, שהדברים כפי שהובאו כאן קצת הוצאו מהקשרם.
כוונת הרב היתה, שאילו היה ר' פינאלע מתחיל לעשות 'ראביסטווע' בקול רעש גדול, היה לוקח את כל ה'עולם'. ואין הכוונה לחסידי 'בעלזא', אלא לחסידים סתם. [מה שמכונה כיום 'כלל חסידים'].
כפי ששמעתי כמה פעמים, שהיו בשעתו שני אדמור"ים, אנשי האשכולות בכל תחום, ש'כל אחד נדמה לו כאומתו', והתחילו להתפרסם, ואילולי השואה, הם היו 'גורפים את הכל הקופה'. והם ר' פינאלע מאוסטילה, ור' מושה'ניו מבויאן.
וכוונת הרב מנאראל היתה, שהגבאים מבעלזא לא הרשו לו להתפרסם, מחשש שהדבר יפגע במעמדו של גיסו האדמו"ר מבעלזא כאחד ממנהיגי הדור. [ראה למשל רשימת הרבנים והאדמורים שהתאספו לביטול גזירת החינוך, שתתן תמונת מבט על מי שנחשב כמנהיגי הדור אז בפולין].
אבל חסידי בעלזא, למי שמכיר את חסידי בעלזא, לא נראה לי שהיה איזה צד שיעזבו את רבם. וכפי שהכיר את הרב מנאראל הנני יכול להעיד בבטחה שלעולם לא התכוון לכך...
א גאליציאנער כתב:רדיפות הרב הקדוש מאוסטילא החלו בידי אנשי בית מרן מהרי"ד עוד קודם החשש שמא יתפרסם ויפגע במעמד גיסו קדוש ישראל,(עיין ערך מינויי דיינות בבעלזא העיירה) ואין כאן שום שייכות לכך שחסידי בעלזא אינם הולכים לשום מקום, אדרבה, הם היו מחשיבים אותו כהמשך, כפי ששמעתי מזקנים שהחשיבוהו מאוד בדיבור ובמעשה, ושפיר היה יכול לקחת את כל העולם גם בבעלזא, שהלוא זו היא הסיבה שרדפו את הרב מבילגורייא, משום שחששו גם כן שיקח את העולם, והדברים עתיקים וידועים.
בברכה נאמנה
א גאליצייאנער
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 184 אורחים