אם הוא יכול לחטוא מפעם לפעם רק כדי שיחשבו עליו שהוא חילוני, ויסכימו לרפאות אותו, בודאי שמותר וחייב לעשות כן מפני פיקו"נ.
אוצר החכמה כתב:מה יהיה אם בבית החולים ההוא עובדים שבעה ימים בשבוע, הם לא שמעו מעולם על יהודים ושבת ודתיים ולא איכפת להם כלום מזה, אבל מי שמתאשפז שם חייב לחלל שבת כי כך העסק עובד אחרת הם לא מקבלים אותו.
אוצר החכמה כתב:על זה יש לדון הרבה, יש דיון בפוסקים על מי שצריך לומר שהוא גוי ואינו יהודי אם ייהרג ואל יעבור, איני יודע מה אם צריך לומר שהוא אתיאיסט ולכאורה לא שנא, ואולי בציור שלך צריך רק לומר שהוא עובר עבירה היינו מומר לתיאבון ולכן שרי?
אברהם כתב:אוצר החכמה כתב:מה יהיה אם בבית החולים ההוא עובדים שבעה ימים בשבוע, הם לא שמעו מעולם על יהודים ושבת ודתיים ולא איכפת להם כלום מזה, אבל מי שמתאשפז שם חייב לחלל שבת כי כך העסק עובד אחרת הם לא מקבלים אותו.
תפרט לי מה זה 'כי כך העסק עובד', ואשיב לך.אוצר החכמה כתב:על זה יש לדון הרבה, יש דיון בפוסקים על מי שצריך לומר שהוא גוי ואינו יהודי אם ייהרג ואל יעבור, איני יודע מה אם צריך לומר שהוא אתיאיסט ולכאורה לא שנא, ואולי בציור שלך צריך רק לומר שהוא עובר עבירה היינו מומר לתיאבון ולכן שרי?
כן, לזה כוונתי. (ובמיוחד משום ששלב זה הוא השלב התיאורטי בנידון, עוד לא הגעתי לסיפור עם הגראמ"ש..)
אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..
חנוכה שמח ומרומם!
לייטנר כתב:אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..
חנוכה שמח ומרומם!
ממתי מכתבו של ר' אריה לבנו שהובא בדרשה זו?
בני היקרים, לבי הומה וכו'
לייטנר כתב:אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..
חנוכה שמח ומרומם!
ממתי מכתבו של ר' אריה לבנו שהובא בדרשה זו?
אברהם כתב:לייטנר כתב:אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..
חנוכה שמח ומרומם!
ממתי מכתבו של ר' אריה לבנו שהובא בדרשה זו?
בדקתי בפנים התאריך המדוייק:
יום ראשון בשבת לסדר ויחי יעקב תש"ח ירושלים עיה"ק תוב"א
במצב כזה שעם ישראל וארץ ישראל ועיר הקודש נמצאים ושרויים. אחרי הכרעת רוב אומות העולם בהסכמת כולם - לחבלי משיח. ורק עלינו לחכות כעת ולצפות לישועה בהסכמת הקב"ה לביאת המשיח ולבנין בית מקדשינו ותפארתנו
אברהם כתב:הפרשנות - לפי טעמך..
תמיד אפשר לאטום את האוזן מלשמוע את האירוניה של הביטוי 'הסכמת האומות לחבלי משיח'.. ואת הביקורת השזורה של המשך המשפט על הציפיה להסכמת הקב"ה ולא להסכמת האומות, לביאת משיח ובניין ביהמ"ק ולא להקמת..
חבלי משיח, לפי דעתך, הם 'תהליך שיש להיזהר מלפספסו?..'
נתבוננתי להוסיף בזה, דהנה מעשה נחום איש גמזו נמצא גם בתענית דף כ"א וגם בסנהדרין דף ק"ח, אך יש חילוקי גירסאות ביניהם, דלפי הגירסא בסנהדרין לא ידע נחום איש גמזו על החלפת המרגליות בעפר אלא כשעמד לפני הקיסר, אבל במסכת תענית איתא דכבר בבוקר כשעוד היה במלון ראה את העפר ואמר גם זו לטובה.
ויש לתמוה לפי גירסא זו, למה המשיך בדרכו לקיסר, הלא אף שאמר 'גם זו לטובה' מה טעם להמשיך לקיסר עם העפר, היה לו לומר 'גם זו לטובה' ולחזור לביתו כלעומת שבא!
מכאן אנו רואים ממש כדברי אבא זצ"ל שנחום איש גמזו היה בטוח שהחלפת העפר בעצמה היא טובה גדולה בעבורו, וממילא לא ראה סיבה להימנע משליחותו בעד כלל ישראל, ואכן לבסוף התברר שהעפר היה הרבה יותר טוב מן האבנים טובות ומרגליות. זוהי מידת 'גם זו לטובה' במלוא גדלה והיקפה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים