מתפעל כתב:ראיתי קטע זה מהרב וולבה זצ"ל והוקשה לי, הרי התורה בעצמה מספרת על משה רבינו שהיה כבד פה, כלומר, לא מכסה על חיסרון פיזי. ולהיפך, זה מראה שחיסרון בעיני העולם, אינו באמת חיסרון שיפריע להיות גדול הדור.
מתפעל כתב:הרי הרש"ר הירש היה כמה דורות קודם להגר"י קלופט ולמה נשלא ניתן עדיפות לדבריו כנגד הרב שבימיך?
מתפעל כתב:מה שנכון,
אינך מכיר הסיפור הידוע, כמדומני בנודע ביהודה, שלא ההין לחלוק על הפתחי תשובה הלכה למעשה. שאלו תלמידו וכי רבינו פחות גדול בתורה ממנו?
והשיבו, איני יודע, אבל בכל זאת הוא היה דור או שניים לפני. ונשם אוויר אחר.
משהו כזה, ואולי אני מתבלבל באישים אבל העיקרון בודאי ידוע. התמעטות הדורות.
כאשר בא הרב וולבא להכריע אם למחוק קטע מספרו, ויש לו מצד אחד את הרש"ר הירש, ומצד שני הרב קלופט,
זה לא שיקול חזק מאד פער הדורות?
מתפעל כתב:לעומקו,
אם התורה כותבת שמשה רבינו היה כבד פה, האם לא חזינן שזה לא נכון לומר כלל שכזה שאין להזכיר שום חיסרון חיצוני באבות האומה?
וגם אם נאמר שרק התורה רשאית לומר ולא אנחנו, הרי בפרשה של יתרו, מגלה לנו התורה שהמצב כפי שהיה, היה עלול לגרום לכך שמשה רבינו לא יוכל לעמוד במעמסה.
זה כן כתוב בתורה.
מתפעל כתב:מה שנכון,
אינך מכיר הסיפור הידוע, כמדומני בנודע ביהודה, שלא ההין לחלוק על הפתחי תשובה הלכה למעשה. שאלו תלמידו וכי רבינו פחות גדול בתורה ממנו?
והשיבו, איני יודע, אבל בכל זאת הוא היה דור או שניים לפני. ונשם אוויר אחר.
משהו כזה, ואולי אני מתבלבל באישים אבל העיקרון בודאי ידוע. התמעטות הדורות.
כאשר בא הרב וולבא להכריע אם למחוק קטע מספרו, ויש לו מצד אחד את הרש"ר הירש, ומצד שני הרב קלופט,
זה לא שיקול חזק מאד פער הדורות?
מתפעל כתב:ראיתי קטע זה מהרב וולבה זצ"ל והוקשה לי, הרי התורה בעצמה מספרת על משה רבינו שהיה כבד פה, כלומר, לא מכסה על חיסרון פיזי. ולהיפך, זה מראה שחיסרון בעיני העולם, אינו באמת חיסרון שיפריע להיות גדול הדור.
מתפעל כתב:בא נשאל ככה,
נניח ולא היה מדובר ברש"ר הירש זצ"ל אלא בבן דורו , נניח הנצ"יב למשל או הבית הלוי, זצ"ל,
והיה בא רב בן דורינו ופוסק שאין לומר כך, ושצריך להשמיט דבריו,
גם הייתם מקבלים את זה?
סגי נהור כתב:על כך רמזתי לך לעיל - שדרכו וסגנונו של הרש"ר הירש אכן שונים מן המקובל בימינו בציבור החרדי, ורק נסיבות היסטוריות גורמות לעמעום עובדה פשוטה זו. הדבר גורם ל"קושיות" על דבריו, ולפעמים אפילו להסברים שכנראה כוונתו לא היתה כפשוטה וכו', ודברים מגוחכים כעין זה.
מתפעל כתב:לעומקו,
אם התורה כותבת שמשה רבינו היה כבד פה, האם לא חזינן שזה לא נכון לומר כלל שכזה שאין להזכיר שום חיסרון חיצוני באבות האומה?
וגם אם נאמר שרק התורה רשאית לומר ולא אנחנו, הרי בפרשה של יתרו, מגלה לנו התורה שהמצב כפי שהיה, היה עלול לגרום לכך שמשה רבינו לא יוכל לעמוד במעמסה.
זה כן כתוב בתורה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים