הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 19, 2016 10:47 pm
מתוך מכתב שנמצא בגניזה הקהירית ופורסם ע"י פרופ' שכטר:
[האיגרת נכתבה ע"י ר' חושיאל הנמצא בקירואן עבור ר' שמריה ובנו ר' אלחנן הנמצאים במצרים].
"... שלום ממנו ומר אלחנן בנינו, ומהנוספים והנלוים ...
"כאשר הודעתיו כבר בכתבנו פעמים שלש וארבע, כי יציאתנו מארץ מולדתנו לעבור והתגורר בארץ ישמעאל, לא היית א"א בלתי על ראיית מגמת פני הרב, אשר נכספתי משנים קדמוניות, והנה עדיין לא עלה הדבר בידינו. וכל אלו השנים שנתעכבנו בקירואן, כבר הודעתיך בכתבנו על אי זה דרך נתעכבנו.
ועוד היינו מתמהמהים על ביאת ר' אלחנן בננו ...
וכראות כן בני קירואן יזכרו לטובה כי הסכימה דעתנו ללכת, התחילו דבר אלינו עבור עמדינו ... ואף על פי שידענו כי מרוב אהבתם עלינו, חפצו לעכבנו, לא חפצנו ולא נתרצינו בעצתם כלל ... ואתה שלום ... חושיאל בר אלחנן הי"ו".
העולה מתוכן הדברים: כפי הידוע לנו ששם בנו של ר' חושיאל היה ר' חננאל. ואילו במכתב נזכר ר' אלחנן, ואף אינו מזכירו כלל במכתבו, גם במקום שהיינו מצפים שיזכירנו: "... שלום ממנו ומר אלחנן בנינו, ומהנוספים והנלוים..".
היו חוקרים שסברו שהיו שני ר' חושיאל, האחד אבי ר' חננאל והאחר אבי ר' אלחנן. ולכן ר' חושיאל לא הזכיר במכתבו את ר' חננאל. אולם דבר זה רחוק מהסברא ששני ר' חושיאל כיהנו כרבנים בקירואן.
והיו שהרחיקו לכת וסברו שר' חננאל ור' אלחנן היינו הך, אלא שר' אלחנן שינה שמו מאיזו סיבה לר' חננאל (שיש לו אותה משמעות). וגם סברא זו כמובן רחוקה מאוד.
אולם רוב החוקרים סבורים (וכך מסתבר גם לענ"ד) שר' חושיאל הוא אבי ר' אלחנן וגם אבי ר' חננאל.
משה גיל ואברמסון מתרצים זאת שר' אלחנן ור' חננאל אחים הם, ובעת כתיבת האיגרת עוד לא נולד ר' חננאל , [או שהיה תינוק] ולכן לא מזכירו כלל במכתבו.