רימנובער אייניקעל כתב:זה בטוח שהוא לא היה בן אחר בן להשל"ה הק',כי להשל"ה קראו הורביץ ,ולהרב מראפשיץ קראו רבין ,והוא החליף את שם משפחתו לשם משפחת אמא שלו מרת בילה הורוויץ,
רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב.כלשון הרה"ק רבי יענקעלעה מפשעווארסק זצ"ל, וכשהיגע בפעם הראשונה להרבי רבי אלימלך מליזשענסק ,אמר להרבי מראפשיץ שאינו מקבל יחסנים לחברייא שלו.אז זרק עצמו הרבי מראפשיץ על הארץ והתחיל לבכות מה הוא אשם שהוא נולד יחסן?עד שריחמו עליו הרבי רבי מיילך וקבלו לחברייא שלו, זיע"א.
רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב
איטשע כתב:רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב
סתם גוזמא, ה'יחוס' שלו הוא רק בהיותו בן בתו של ר' איציקל האמבורגער, מצד אביו לא ידוע יחוסו בכלל
ארזי ביתר כתב:רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב.כלשון הרה"ק רבי יענקעלעה מפשעווארסק זצ"ל, וכשהיגע בפעם הראשונה להרבי רבי אלימלך מליזשענסק ,אמר להרבי מראפשיץ שאינו מקבל יחסנים לחברייא שלו.אז זרק עצמו הרבי מראפשיץ על הארץ והתחיל לבכות מה הוא אשם שהוא נולד יחסן?עד שריחמו עליו הרבי רבי מיילך וקבלו לחברייא שלו, זיע"א.
כנראה שיש בסיפור ידוע זה, תשובה לשאלתי, אלא שאני בקטנות ובצרות דעתי, לא זכיתי להבין.
אייניקעל, אשמח אם תואיל לבאר לי דבריך.
רימנובער אייניקעל כתב:איטשע כתב:רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב
סתם גוזמא, ה'יחוס' שלו הוא רק בהיותו בן בתו של ר' איציקל האמבורגער, מצד אביו לא ידוע יחוסו בכלל
אבל רבי איציקל המבורגר היה יחסן גדול.
איטשע כתב:רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב
סתם גוזמא, ה'יחוס' שלו הוא רק בהיותו בן בתו של ר' איציקל האמבורגער, מצד אביו לא ידוע יחוסו בכלל
הסרפד כתב:איטשע כתב:רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב
סתם גוזמא, ה'יחוס' שלו הוא רק בהיותו בן בתו של ר' איציקל האמבורגער, מצד אביו לא ידוע יחוסו בכלל
אבותיו מצד אביו היו רבני באליגראד, לא כן?
חיס כתב:כבר נדפס ספר "חלק צדיק" ובו תולדותיו בארוכה של הרה"ק רבי מנחם מנדל לינסקא זי"ע אביו של הרה"ק מרופשיץ זי"ע יעיין שם וינעם לכם
ארזי ביתר כתב:חיס כתב:כבר נדפס ספר "חלק צדיק" ובו תולדותיו בארוכה של הרה"ק רבי מנחם מנדל לינסקא זי"ע אביו של הרה"ק מרופשיץ זי"ע יעיין שם וינעם לכם
האם ישנו ברשת?
אם לאו, היכן ניתן להשיגו?
איטשע כתב:רימנובער אייניקעל כתב:כידוע שרבי נפתלי מראפשיץ היה מגזע רבנים לאורך ולרוחב
סתם גוזמא, ה'יחוס' שלו הוא רק בהיותו בן בתו של ר' איציקל האמבורגער, מצד אביו לא ידוע יחוסו בכלל
אליעזר מארקס כתב:בנוגע לסיפור הזה, א'יך א'ייל מ'יך ל'כתוב, אבל זכור לי סיפור כזה שהמסקנא של הסיפור זה שב' האיכרים רוצים להשתדך ומבקשים את הסכמת האורח. האורח ממאן להסכים. מתברר שא' האיכרים הוא דוד מלכא משיחא והשידוך הוא כנסת ישראל עם דודה.
נראה לי שהסיפור הזה מקורו מהר"ד מלעלוב (עכ"פ, לגירסא זו אין קשר לראפשיץ ובגדול, סגנון סיפורי רופשיץ הוא שונה קצת. אם כי יש לחלק).
ולכשירווח, אעיין ואשיבנו דבר.
להרב בעל אוהב ישראל מאפטא היה חתן שהיה סוחר באתרוגים. לצורך מסחר זה היה עובר דרך ארץ אשכנז (כנראה נסע לאיטליה או לקורפו לקנות בזול), וראה איך שההשכלה עשתה שמות בארץ. פעם שאל את חותנו, באיזה זכות יש להם עדיין קיום. והשיבו חותנו, עוד תראה ותבין.
קרה פעם שהחתן ההיא נתעכב בדרך ונתקע באחת מערי אשכנז. כאשר הגיע חג הסוכות הוצרך לשבות שם. בתפלת ערבית שבליל החג התפללו במהירות, ולבבו עליו יכאב על השינוי בין מה שהורגל באוירת החג בבית חותנו. אך לאשר התפלל במתינות, לא נשאר איש בביהכ"נ בעת גמרו תפלתו זולת השמש, ולכן לא היה מי שיכניסו לסוכתו לסעודת החג.
בינתיים הגיע איש פשוט, והתייצב להתפלל ערבית. הוא פתח בקול רם "והוא רחום", וכשהשמש העירו שביום טוב אין אומרים והוא רחום, ענה הכפרי "איז נישט והוא רחום" (אז לא והוא רחום). אחר התפלה הפציר בו המשמש שיקח אורח זה לביתו.
כאשר התיישבו לסעוד הגיע איש אל הסוכה, ובעה"ב קם לקראתו בידידות "שלום עליכם רבי אברהם", והם התחילו לשוחח על דא ועל הא. אח"כ הגיע עוד ידיד, ובעה"ב פנה אליו ג"כ בידידות "שלום עליכם רבי יצחק" ודיברו ביניהם משך זמן. כה נמשך הדבר ועוד אוהבים הגיעו, ובעה"ב קיבל פני כל אחד מהם בשמו. חתן הרב מאפטא נפשו דאבה עליו על היותו בבית פשוט כזה בחג הסוכות, במקום שהורגל להיות בצל חותנו.
אחר החג כשהחתן הגיע אל החותנו, פנה אליו הרב מאפטא, "אה עכשיו כבר ראית". אז הבין החתן שהוא התארח אצל אחד מהצדיקים הנסתרים, והאורחים הללו היו שבעת הרועים ושיחותיהן היו מסותרות בסתרי תורה. ובזכות צדיקים נסתרים כאלו שנמצאים בערי אשכנז, יש זכות קיום לארץ אשכנז.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 244 אורחים