אוצר החכמה כתב:יש כאלה שכותבים בתנאים הבחור המהולל הבקי באלף דפים מתלמוד בבלי??
ציפורן כתב:האם יש כאן היודעים פרטים אודות (ספריו) משנתו ותורתו, היינו סדר השמוסע'ן שלו או עינינים מרכזיים באימרותיו?
האם דברי תורתו ארוכים או שמא 'בקיצור האומ"ר', האם ישנם דברים מסויימים אותם דורש מחסידיו ומקורביו?
אשמח למשוב.
שיבר כתב: לדרוש מחסידיו? הוא לא דורש מאומה עד כמה שידוע לי.
בני ברקי כתב:מבלי להכנס לנושא הנפיץ בכלל(ואני שמח שלא מדברים מהנושא הזה).
מתי האדמור מדליק נרות חנוכה ביום שישי ערש"ק?
יואל משה כתב:בני ברקי כתב:מבלי להכנס לנושא הנפיץ בכלל(ואני שמח שלא מדברים מהנושא הזה).
מתי האדמור מדליק נרות חנוכה ביום שישי ערש"ק?
על איזה יום מדובר?
בכל אופן אין חילוק, גם בליל שישי וגם במוצש"ק מדליק לפני עלות השחר.
בני ברקי כתב:יואל משה כתב:בני ברקי כתב:מבלי להכנס לנושא הנפיץ בכלל(ואני שמח שלא מדברים מהנושא הזה).
מתי האדמור מדליק נרות חנוכה ביום שישי ערש"ק?
על איזה יום מדובר?
בכל אופן אין חילוק, גם בליל שישי וגם במוצש"ק מדליק לפני עלות השחר.
אני מדבר על ערב שבת קודש , השנה נר שביעי של חנוכה
מתפעל כתב:גם בגור היתה מגמה של הליכה לכולל לשנתיים שלוש ואז לצאת לעבודה.
לא יודע אם גם היום זה כך.
מתפעל כתב:חושבני שמדליק קרוב מאד לשבת, אבל בהדלקה זו אין מאפשרים לחסידים לבא.
לעומקו של דבר כתב:ציפורן, הדברים פשוטים ולחינם אתה מפקפק בהם.
אפשר כתב:מתפעל כתב:חושבני שמדליק קרוב מאד לשבת, אבל בהדלקה זו אין מאפשרים לחסידים לבא.
בכלל בכל שבת הוא עושה מלאכה דאורייתא ודרבנן עד דקת השקיעה ממש, אם כי איני מבין איך אפשר לסמוך כ"כ על שעון, וגם למה אינו עושה תוספת. אבל אפשר שסובר דהלכתא כר"ת לגמרי, וכמו שהיה נהוג באונגריה, ולכן מוכן בעצם לעשות מלאכה עד שקיעה שניה, ומחומרא פורש בשקיעה ראשונה ובזה יוצא תוספת שבת של כשעה. א"א לדעת ולהקיש כיון שבשאר הדברים אינו עומד על משמר הזמנים.
עוי"ל, א רעבישע תירוץ, שברש"י בראשית כתוב שהקב"ה יודע עיתיו ורגעיו ולכן נכנס לשבת בכחוט השערה. ואיהו נמי ידיע ליה, ולכן אי"צ להוסיף.
בני ברקי כתב:אפשר כתב:
אם כך אז כל ליל שבת הוא משתווה לשאר בני אדם כלומר בשקיעה הוא אחרי תפילת שחרית ולא עושה יותר מלאכות.
אפשר כתב:מתפעל כתב:חושבני שמדליק קרוב מאד לשבת, אבל בהדלקה זו אין מאפשרים לחסידים לבא.
בכלל בכל שבת הוא עושה מלאכה דאורייתא ודרבנן עד דקת השקיעה ממש, אם כי איני מבין איך אפשר לסמוך כ"כ על שעון, וגם למה אינו עושה תוספת. אבל אפשר שסובר דהלכתא כר"ת לגמרי, וכמו שהיה נהוג באונגריה, ולכן מוכן בעצם לעשות מלאכה עד שקיעה שניה, ומחומרא פורש בשקיעה ראשונה ובזה יוצא תוספת שבת של כשעה. א"א לדעת ולהקיש כיון שבשאר הדברים אינו עומד על משמר הזמנים.
עוי"ל, א רעבישע תירוץ, שברש"י בראשית כתוב שהקב"ה יודע עיתיו ורגעיו ולכן נכנס לשבת בכחוט השערה. ואיהו נמי ידיע ליה, ולכן אי"צ להוסיף.
ידידיה כתב:אפשר כתב:מתפעל כתב:חושבני שמדליק קרוב מאד לשבת, אבל בהדלקה זו אין מאפשרים לחסידים לבא.
בכלל בכל שבת הוא עושה מלאכה דאורייתא ודרבנן עד דקת השקיעה ממש, אם כי איני מבין איך אפשר לסמוך כ"כ על שעון, וגם למה אינו עושה תוספת. אבל אפשר שסובר דהלכתא כר"ת לגמרי, וכמו שהיה נהוג באונגריה, ולכן מוכן בעצם לעשות מלאכה עד שקיעה שניה, ומחומרא פורש בשקיעה ראשונה ובזה יוצא תוספת שבת של כשעה. א"א לדעת ולהקיש כיון שבשאר הדברים אינו עומד על משמר הזמנים.
עוי"ל, א רעבישע תירוץ, שברש"י בראשית כתוב שהקב"ה יודע עיתיו ורגעיו ולכן נכנס לשבת בכחוט השערה. ואיהו נמי ידיע ליה, ולכן אי"צ להוסיף.
מה הבעיה שמצריכה כ"כ פלפול? לתוספת שבת די במשהו, וזמן השקיעה המדוייק ידוע לנו, השמש אינה מזייפת.
להלן מאגרות משה שבאו אליו בטענה דומה:
ציפורן כתב:לעומקו של דבר כתב:ציפורן, הדברים פשוטים ולחינם אתה מפקפק בהם.
"מה אני בחינם אף אתם בחינם"
אשמח עם יוכח אחרת...
והנה יש להבדיל,
בין להיות תלוי על שולחן אחרים מאשר לאוכל על שולחן עצמו שהוא תמיד דבר מבורך, מכאן ועד מ-ג-מ-ה לשלב את התורה עם דרך ארץ כמטרה לכשעצמה!
זו ממש הגזמה.
ובפרט שכך למד האמרי אמת אצל אביו שמסר נפשו למען לא להזדקק למשכורת חסידיו כמפורסם,
והן הן שבחי הדברים בסכמה-
כידוע לכולם שבעל הפרדס יוסף חריף ובקי טובא במקצעות התורה, ואם אתה בא לעמוד על ציטוטיו בפרשה אחת הנך משתומם-
לא יעלה על הדעת שאותו רב למד שנה שנתיים ויצא מיד לעמול לעבודתו, כמפורסם בתולדותיו שהיה עוסק בתורה ללא הרף
כיתר אנשי פולין שגדשו את בתי המדרשות בעסק התורה סביב השעון,
ועסקו מעט שבמועט לפרנסתם שהייתה דחוקה למאד והיתה בלתי נמנעת בכדי להחיותם.
נשר כתב:באיטיות בכוונה ובדביקות תוך כשעיניו מישירות מבט אל המתברך ושניהם אוחזים כוסית בידם "ל ח י י ם ט ו ב י ם ו ל ש ל ו ם"!! כהמילים מוטעמות ומודגשות היטב!
לעומקו של דבר כתב:הוא לוקח סנדקאות?
תוכן כתב:פעם הגיע שלמה קרליבך לאחד הטישים של האמשינובר. אחד החסידים בראות אותו שם, רצה להעיפו. אמר לו האדמו"ר, דע לך, שמקומו של שלמה קרליבך בגן עדן לא רק שהוא הרבה יותר גבוה משלי, אבל הוא הרבה יותר גבוה ממה שאתה מדמיין שיגיע לי.
איש גלילי כתב:תוכן כתב:פעם הגיע שלמה קרליבך לאחד הטישים של האמשינובר. אחד החסידים בראות אותו שם, רצה להעיפו. אמר לו האדמו"ר, דע לך, שמקומו של שלמה קרליבך בגן עדן לא רק שהוא הרבה יותר גבוה משלי, אבל הוא הרבה יותר גבוה ממה שאתה מדמיין שיגיע לי.
למען הדיוק, שמעתי את הסיפור מכלי שני.
הרב מרדכי הלפרין (חתנו של הרבי), נכח פעם בשיחה כלשהי, בה הזכיר את דעתו של חמיו בנושא מסויים. אמר לו אחד היושבים שם: עזוב, חמיך הוא איש מוזר, שהרי הוא אומר שלר' שלמה קרליבך יהיה ג"ע יותר גדול משלו. הגר"מ נדהם, והלך לשאול את חמיו אם זה נכון שכן אמר. אמר לו הרבי: כן, ולא רק יותר גדול ממה שיהיה לי באמת, אלא יותר גדול ממה שחושבים שיהיה לי!
משוש דורים כתב:לעומקו של דבר כתב:הוא לוקח סנדקאות?
לא, מפני שאומר שהוא עבריין שעובר על זמני ההלכה, אבל משתתף בבריתות של חסידיו, ומתכבד בברכות.
ידידיה כתב:מה הבעיה שמצריכה כ"כ פלפול? לתוספת שבת די במשהו, וזמן השקיעה המדוייק ידוע לנו, השמש אינה מזייפת.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים