מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15747
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 20, 2017 11:22 am

לעומקו של דבר כתב:
איש_ספר כתב:בהמשך קצת לדברי הליטוואק:

האם נכונה התחושה שכל נסיון של תלמידיו להטעים משהו מתורתו אחרים שאין להם שייכות לאיש, נידון לכשלון?
במשפחתי ובמשפחת אשתי היו כמה בני עליה שהיו דבוקים בו, זכור לי היטב את הסיטואציה שמי מהם חוזר על איזה רעיון ששמע השבוע בשיעור
וכל הסובבים כובשים פיהוק עמוק ופותחים את אישוני עיניהם לרווחה לבל תשלוט בהם שינה.

האם אכן מדובר בתופעה ידועה? ומה ההסבר לכך?


קיין ספק ניט, שזה סוג תורה שאי אפשר לקנות בשולחן שבת בין מים בטעם מנגו בגיזוז עדין לבעבאלאך של הטשולנט (שיצאו הפעם רכים כהוגן, "לפי האורחים").

יש תורות אחרות שכן אפשר. למשל, תורת קוצק, עם שכולם יסכימו שלא הייתה שטחית, אפשר לשמוע ממנה וורט טוב באותו המעמד הנ"ל, וורט שיקנה באמת וילווה את השומע להמשך חייו.

מה הסיבה?

הרבה דברים, יבואו מיטיבים ממני ויסבירו.
אבל ההקדמה הנחוצה, כמדומני, זה דבר ראשון הצורך בהבנת העניין.
למשל, לשיעור כללי מקדימים קושיות, לא תמיד בגלל שהקושיות קשות, אלא בשביל שמוחם של השומעים יסכים שיש צורך בדברים.

כמו שכתב ליטוואק פון בודאפשט, התורות של הגר"מ לא מילאו שום צורך של מי שלא התרגל לסגנון של ה"מחשבה" הזה. לא צורך מוסרי, כי הוא לא חבט על הראש, לא צורך בפשט הפשוט של דחז"ל כי הוא לא התעסק בזה, ולכן היה חסר את הרגשת החסר שהתורה באה למלא.

כעי"ז ידוע על רב "אשכנזי" שראה את ספר נועם אלימלך, ואמר ש"ההסברים יפים אבל בפסוק הם נכנסים בקושי". כלומר שמבחינתו ה"חסר" היחיד היה הסבר הפשט בפסוקים. מאז שהתפשטו הוורטים החסידיים (אולי גם המוסריים), המאזינים מקבלים שגם הקנאק המוסרי זה צורך בפנ"ע, גם בלי הפשט בפסוק (או בחז"ל).
אבל התורות של ר' משה, להסביר את עומק דברי חז"ל באגדה לכשעצמם, בלי "תועלת" כביכול כביכול, בלי תירוץ קושיה על הפסוק/חז"ל, בלי מוסר ותביעה נוקבת חדרי כליות, בלי נ"מ להלכה, בלי ברק חידוד בריסקאי ש"אאע"ה סבר שיצחק נפסל בלינה כדין במה שבמשכן שילה", לא מילאו שום צורך אצל השומע הקלאסי.

וכנראה שהוא היה יכול להלביש את זה באופן כזה, אבל לא התאים לו. או שפגע במדית האמת.

יצא צולע, תמחלו לי. סוכ"ס יום ו' וצריך לטפל בבעבאלאך הנ"ל


אתה כותב נהדר, ויש פה כמה אבחנות לא רעות אכן לפי התערובת שעשית כאן, אין לי ספק שהבובעס רכים והצאן והבקר וכו'. מה ענין קוצק לכאן? קוצק זה דרך חיים, השקפת עולם או איך שלא תקרא לזה, הוורטלך הם לא הענין, הם בחינת עלהו לא יבול, אבל אצל ר' משה התהליך היה הפוך. כלומר אני מניח בוודאות שהמטרה היתה רוממות המעשה ולא תלמוד עיקר, אבל המסה הגדולה היתה בדיבורים.
אני חושב שלצד כל התשובות המלומדות, יש כאן עוד עניין, וכבר נרמז למעלה. אלו ששיקעו עצמם בלימוד "הלכה" (כולל גמרא עד הלכה למעשה), הרגילו מחשבתם שלא לקבל שום דבר אם אינו ברור ואם אינו מוכרח, והרעיונות של ר' משה, לא נשמעו לשומעים ככאלה, וככאלה הם לא מתיישבים על הלב בלי הכירות עמוקה עם האיש ועם שיחו, ומי שלא זכה לזה, לא מצא טעם במה שנראה בעיניו כדרשנות. מאידך אותם שהכירו את האיש והיתה להם קרבה עמוקה אליו, התבשמו והוקסמו לגמרי.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ו' ינואר 20, 2017 11:58 am

איש_ספר כתב:אני חושב שלצד כל התשובות המלומדות, יש כאן עוד עניין, וכבר נרמז למעלה. אלו ששיקעו עצמם בלימוד "הלכה" (כולל גמרא עד הלכה למעשה), הרגילו מחשבתם שלא לקבל שום דבר אם אינו ברור ואם אינו מוכרח, והרעיונות של ר' משה, לא נשמעו לשומעים ככאלה, וככאלה הם לא מתיישבים על הלב בלי הכירות עמוקה עם האיש ועם שיחו, ומי שלא זכה לזה, לא מצא טעם במה שנראה בעיניו כדרשנות. מאידך אותם שהכירו את האיש והיתה להם קרבה עמוקה אליו, התבשמו והוקסמו לגמרי.
אני לא הייתי בין השומעים בשום מעגל לא מצומצם ולא מורחב אבל לפי מה שהרחתי נלענ"ד שההסבר פה יותר עמוק. הוורטים והרעיונות לא היו אמורים כלל לעמוד בפני עצמם אלא כחלק מתורה שלמה והשומע וורט אחד גם אם נראה לו ששמע עניין העומד בפ"ע אין אלו אלא שברי דברים.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ו' ינואר 20, 2017 1:02 pm

אני רואה חשיבות רבה, בלנסות להבהיר את דרכו של ר' משה בלימוד האגדה.

לכן ברשותכם, אני יביא כמה דוגמאות, של דברי חז"ל פשוטים. שיש בתי מדרשות שלא התייחסו אליהם כלל. יש כאלה ניסו להתמודד ע"י ריקון כל התוכן שלהם.
ולר משה היה גם כן מהלך איך לגשת לכל אותם דברי חז"ל.

למשל, כתוב בחז"ל שאברהם אבינו ראה בירה דולקת ושאל מיהו בעל הבירה. הציץ עליו בעל הבירה.

מי שמחליט לא לדלג על זה וללמוד את זה כמו שלומדים שנים אוחזין, מה הוא מסביר? מה זה דולקת? מה הוא ראה? יש למישהו הסבר?

עתידים בתי מדרשות שבבל לעלות לארץ ישראל? איך? במסוק? עם היסודות או רק קומות עליונות? זה רק מליצה? אין כאן משהו אמיתי? מה חז"ל מלמדים?

לעתיד לבא הקב"ה יוציא חמה מנרתיקה, מה הכוונה, שיהיה מזג אויר רותח?

אני לא שואל איך אתם מבינים, אלא כשתרצו להבין, איזה ספר תפתחו, איזה ראשונים איזה אחרונים. מה המראי מקומות של הסוגיות האלו. אני למשל לא הייתי מוצא ידי ורגלי לולא הדרך שר' משה העמיד ע"פ המהר"ל והגר"א ובנוסח שלו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15747
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ינואר 20, 2017 1:20 pm

לאיפה אתה חותר? שעד שקמתי ר' משה לא למדו אגדה?

מהרש"א למד אצל ר' משה? והנפוצות יהודה היה חניך אור שמח? והבינה לעתים התנדב בנפש יהודי? ואפיקי יהודה היה לפחות בחוג של משלי?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ינואר 20, 2017 1:29 pm

על המדרש הראשון זכור לי שעל הדף דנו בזה והסבירו מה זה דולקת ומה זה בירה. נראה מאד סימפליסטי.

אני חשבתי שדברי הרמ"ש היו מוכרחים, רק שלא הוכרחו לי. ואם אעמיק בעניינים, אבין את ההכרח ועכשיו אני מחפש את המהלך להבין ולהגיע למצב שהחידושים יהיו מוכרחים. עכשיו אתם אומרים שאין אפשרות לזה, שהתורה של רמ"ש לעולם יסמוך על האמונת חכמים של השומע. נו נו. אבל אם כך מובן היטב התנגדותו של הרב שך. אם יתחילו בזה, ברור שעיקר הבשר ויין של התורה תפסיד, שא"א לשניהם לחיות ביחד. האם התורה בנגלה של הרמ"ש ביטא את הגישה הזו?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ו' ינואר 20, 2017 1:35 pm

חלילה חלילה.

ואתה יודע שאני לא חותר שלשום מקום.

כל גדולי עולם שמנית, ר' משה ראה עצמו תלמידם, יגע בדבריהם ודלה מהם פנינים.

ר' משה שפירא, הצליח ללמד אותי, קצת, דברי אגדה. וללמד אותי, שהדברים שייכים אלי. מהגליון מהרש"א יצאתי עם דברים שעדיין לא היו מובנים, המהר"ל היה נראה לי ספר שחוזר על משפטים. יש שיאמרו שדברי חז"ל הם סתומים וחתומים ורק לומדי ח"ן יוכלו לתפוס משהו בהם.

אדם בימינו, ששואל את השאלות שנשאלות בימינו, ולא הכוונה לשאלות באמונה, אלא לצורת חשיבה בכלל. ואנחנו מושפעים מהתרבות המערבית בין אם נרצה בין אם לא נרצה.
וזה גורם למשל לומר שמה שאני לא מרגיש איננו קיים. ווהמצוות הם סמלים ותו לא. ולקטני דעת כמוני, יש שתי אפשרויות, או לחשוב שהמצוות הם סמלים ותו לא. או לדעת שיש עומק נורא בדברי חז"ל שאני לא יבין ולא יתפוס אפילו את קצהו.

אם חז"ל באו לומר דברים שפונים אלי, אני רוצה להבין את החלק הזה. ובשום אופן לא סמלים. והיחיד שקירב לי את הדברים קצת אל הדעת זה היה ר' משה וכל יתר בתי המדרשות המכונים "מחשבה".

אצל ר' משה למדתי שאפר להשאיר את הדברים באותם עולמות בהם הם קיימים לא להמעיט בערכם ולא להתעלם מערכם הנשגב, ולנסות להגדיר אותם באופן שיהיה לזה תפיסה אצל כל אחד, וכמובן השלכה למעשה. (לא במובן של חיזוק והתעוררות אלא תפיסה אחרת של המושגים וממילא של עבודת ה')
====



לא הבנתי למה כינית את השיעורים במשלי - חוג.

הויכוח עצמו דווקא מחדד לי דברים.
נערך לאחרונה על ידי נשר ב ש' ינואר 21, 2017 6:13 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מוישי » ו' ינואר 20, 2017 1:36 pm

מצ"ב שיעור על פר' שמות
קבצים מצורפים
פרשת שמות תשמח.pdf
(614.58 KiB) הורד 428 פעמים

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » ו' ינואר 20, 2017 1:49 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:על המדרש הראשון זכור לי שעל הדף דנו בזה והסבירו מה זה דולקת ומה זה בירה. נראה מאד סימפליסטי.

אני חשבתי שדברי הרמ"ש היו מוכרחים, רק שלא הוכרחו לי. ואם אעמיק בעניינים, אבין את ההכרח ועכשיו אני מחפש את המהלך להבין ולהגיע למצב שהחידושים יהיו מוכרחים. עכשיו אתם אומרים שאין אפשרות לזה, שהתורה של רמ"ש לעולם יסמוך על האמונת חכמים של השומע. נו נו. אבל אם כך מובן היטב התנגדותו של הרב שך. אם יתחילו בזה, ברור שעיקר הבשר ויין של התורה תפסיד, שא"א לשניהם לחיות ביחד. האם התורה בנגלה של הרמ"ש ביטא את הגישה הזו?


בשיעורים הפתוחים הוא השתדל להעמיד את הדברים כסוגיא עם שאלה.

למשל, בפרשת שמות, שמעתי אתמול הקלטה.

הוא שואל, מדוע אומרים לבני בניהם בברכה ראשונה, מה לא טוב לומר מביא גאולה לבניהם?

הוא מדבר על זה שעם ישראל היו צריכים להוולד כדי להיגאל, ככתוב בפסוקים, ואילו ברמב"ן ראינו שכשירדו השבטים למצרים הם ירדו עם המעלה של הגאולה שהיתה להם כמו שכתוב בויחי שהיו ראויים. אז למה היו צריכים לידה? יש כאן סתירה, היו ראויים או שהיה צריך לידה - כלומר מצב חדש.

הוא חוזר אח"כ על יסוד שכתוב בכמה מקומות שבשיל להשיג מעלה, גם היא קיימת צריך לחדש אותה. יש מושג של התחדשות גם בדברים שבעצם קיימים כבר. ורק כך משיגים אותם.

בני ישראל כשנגאלו הרמב"ן אומר שהם שבו למעלת האבות. מעלת האבות הכוונה שאפילו שהם בנים הם לא זכו בצורה של ממילא אלא יש כאן חידוש, לידה.

ירושלמי- אם מתנה למה ירושה ואם ירושה למה מתנה, אלא אם נקבל במתנה אז תהיה כירושה. דהיינו הירושה היא ממילא אבל היא צריכה לעבור תהליך של נתינה.

פרשת הגאולה מתחילה החודש הזה לכם - חודש כל ענינו חידוש בתוך מהלך הזמן שלכאורה הוא לא חדש אלא ממשיך.

פרש הגלות - אם תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ - אם הבנים והבני בנים לא יתחדשו ולא יהיו במעלת כל יום יהיו כחדשים דהיינו שיתפסו אצלם את הדברים מחדש, אלא יהיו בבחינת ונושנתם. אז תבוא גלות.

מביא גאולה לבני בניהם. כתבתי מהזכרון והחסרתי המון אבל זה המבנה של הראיות בכל אופן. על אחריותי בלבד כמובן.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ו' ינואר 20, 2017 3:43 pm

איש_ספר כתב:לאיפה אתה חותר? שעד שקמתי ר' משה לא למדו אגדה?

מהרש"א למד אצל ר' משה? והנפוצות יהודה היה חניך אור שמח? והבינה לעתים התנדב בנפש יהודי? ואפיקי יהודה היה לפחות בחוג של משלי?


שאלתך היא כמו לשאול: מה ר' חיים בריסקר חידש, וכי עד אז לא למדו גמרא ורמב"ם?

נ.ב. חבל על נימת דבריך הלא מכובדת.
נערך לאחרונה על ידי אריך ב ו' ינואר 20, 2017 4:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי יושב סתר » ו' ינואר 20, 2017 4:00 pm

מאמר מתלמיד רבינו זצ"ל לפרשת שמות
קבצים מצורפים
אשר אהיה.docx
(19.61 KiB) הורד 381 פעמים

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אפשר » ש' ינואר 21, 2017 9:47 pm

לענ"ד, לתמצת תיובתא על אדם גדול, אינו דבר חכם, כי בד"כ משתמע מזה סתם זלזול, [ולפעמים התחצפות], ובשלמא נפש יהודי י"ל שהמכוון והרצון מובן מדין ידות. אבל חוג משלי מה זה? אם יש ביקורת תכתוב תבאר [ואף ע"ז יצא הקצף מצד התלמידים דכאן], אבל סתם לקבוע שהוא חוג, כשמכח החוג הזה ודומיו סחב אלפים לבכות בהלוייתו, זה זלזול בלא טעם וריח.
[ולהוציא הספק מן הלב - אני לא בא לאזן את עצמי].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15747
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' ינואר 21, 2017 10:03 pm

אריך כתב:
איש_ספר כתב:לאיפה אתה חותר? שעד שקמתי ר' משה לא למדו אגדה?

מהרש"א למד אצל ר' משה? והנפוצות יהודה היה חניך אור שמח? והבינה לעתים התנדב בנפש יהודי? ואפיקי יהודה היה לפחות בחוג של משלי?


שאלתך היא כמו לשאול: מה ר' חיים בריסקר חידש, וכי עד אז לא למדו גמרא ורמב"ם?

נ.ב. חבל על נימת דבריך הלא מכובדת.

אני מתנצל על הנימה. לא ידעתי שהמילה חוג יש לה קונטציה כ"כ שלילית
לא הבעתי שום ביקורת לגופו של איש.
התהיה היתה כאשר יקירנו ר' נשר, העלה אגדה מד' חז"ל הזוקקת ביאור ותהה מה היה עד ר' משה.
אם היה מביא דברים מר' משה עצמו ומדגיש שאיש לא קדמו בסגנון הדברים, החרשתי.
אלא שמתוך דבריו נראה היה שלדעתו איש לא טיפל בנושאים הללו לפני ר' משה.
ומעין הפתיחה, קבלו נא את התנצלותי.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי דודי צח » ש' ינואר 21, 2017 10:10 pm

גם החלק של דרישת האותיות של המלה והתיבה, עם ניתוח אחר ניתוח, מצרים - מצר-ים-צר וכו' וכו'. זה בוודאי אינו מטבע עובר לסוחר, אלא לאלו שרגילים לסגנון.

כמו שגימטריאות מרגשות ומנעימות את החסידים בכלל ואת החסידים הרומניים בפרט, אבל פחות את הליטאים, כך גם התעמקות יתירה במבנה המלה ובפרטיה ודקדוקיה, ועל פי זה לייצר תלי תלים של רעיונות. הם זרים יותר ממעט למי שלא רגיל (או מאמין) בכל זה. למרות שהיו גם פשטנים גדולים, כמו הרש"ר הירש שהתעסק בזה רבות. הגרמ"ש אהב זאת ביותר.
ובפרט כמובן אותו אברך שהתאונן כמובא לעיל, על הפיהוקים של חמיו וגיסיו כשאמר להם בסעודת השבת את רעיונותיו של ר' משה. בוודאי היה עליו לסנן לכל הפחות את כל הפרפראות הלשוניות, שאינן מתאימות בין הדגים לבשר, ולומר להם בעיקר את הרעיון שהוציא למסקנא, את המסר

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ש' ינואר 21, 2017 10:15 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:על המדרש הראשון זכור לי שעל הדף דנו בזה והסבירו מה זה דולקת ומה זה בירה. נראה מאד סימפליסטי.

אני חשבתי שדברי הרמ"ש היו מוכרחים, רק שלא הוכרחו לי. ואם אעמיק בעניינים, אבין את ההכרח ועכשיו אני מחפש את המהלך להבין ולהגיע למצב שהחידושים יהיו מוכרחים. עכשיו אתם אומרים שאין אפשרות לזה, שהתורה של רמ"ש לעולם יסמוך על האמונת חכמים של השומע. נו נו. אבל אם כך מובן היטב התנגדותו של הרב שך. אם יתחילו בזה, ברור שעיקר הבשר ויין של התורה תפסיד, שא"א לשניהם לחיות ביחד. האם התורה בנגלה של הרמ"ש ביטא את הגישה הזו?

לפ"ב, אתן לזה משל

פעם בישיבות (או סתם כשלמדו) חיפשו נפקא מינה לכל דבר.
כלומר בשביל להגדיר שקידושין זה ממון או איסור, היה צריך להתחיל עם שאלה על הסוגיא, או בדיעבד נפקא מינה להלכה.

היום, (ויש היום שהוא "בתקופה המאוחרת יותר"), ההגדרה "קידושין" כבר טעונה ביאור מצד עצמה: ממון או איסור? תחילתו באיסור וסופו בממון, או איפכא?

כשיש אבי עזרי שייחוד זה צווי דינים, גם הרחקה מעבירה וגם מצב אסור של קירוב, אני חושב שרוב הלומדים ישמחו בהגדרה הזו מצד עצמה, בלי קושיות וראיות. כמובן שראיות הם ביסוס, וקושיות מקדימות נותנות טעם, אבל עצם נתינת הגדרה (שני ההגדרות) לאיסור, רצויה אצל השומע התורני המצוי.

זהו דוגמא של דברים שהם יותר "עבים". אבל כיום גם הגדרות דקות יותר טעונות הסבר מצד עצמם.

אבל על בתימ"ד שעתידין להקבע בא"י, ושאר הדוגמאות היפות שהביא נשר, אז בשיטת לימוד של ר' משה, זה כמו "תפוס" ו"מוחזק". הדבר עצמו זוקק העמקה וביאור. אצל אחרים, מהיכי תיתי. אם יש איזה עניין מוסרי להוציא מזה, או סתירה בין שני מאמרים שצריכה יישוב, אפשר. אבל לא מצד עצמו.

האם הביאור נכון? או שאפשר להתווכח איתו? אולי אפשר להציב ביאור אחר? זה כבר שאלות משניות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15747
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' ינואר 21, 2017 10:26 pm

אני רוצה לשאול שאלת חושים בן דן

לצורך הדיון הבה נחלק את שומרי תו"מ לארבע קבוצות:

א. למדנים (עוסקים בעיקר בעיון בסגנון הישיבות הק')
ב. בעלי הלכה (עוסקים בלימוד הלכה/אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בסגנונות שונים).
ג. מקובלים (עיקר לימודם ספרי האריז"ל ועוד)
ד. בעלי מחשבה (לרוב מדובר במשהו נוסף, אבל די מרכזי באישיותם, והם לומדי מהר"ל, חלק מספרי רמח"ל וכו').

מי מארבעתם מקפיד יותר על אמירת שמו"ת? מי מהם נזהר יותר שלא לעבור לפני המתפלל?

אין ספק שבעלי הלכה, שזה עיסוקם נזהרים יותר, אבל איך הייתם מדרגים את השאר?

בן מלך
הודעות: 224
הצטרף: ד' ספטמבר 15, 2010 9:59 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי בן מלך » ש' ינואר 21, 2017 10:33 pm

איש_ספר כתב:אני רוצה לשאול שאלת חושים בן דן

לצורך הדיון הבה נחלק את שומרי תו"מ לארבע קבוצות:

א. למדנים (עוסקים בעיקר בעיון בסגנון הישיבות הק')
ב. בעלי הלכה (עוסקים בלימוד הלכה/אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בסגנונות שונים).
ג. מקובלים (עיקר לימודם ספרי האריז"ל ועוד)
ד. בעלי מחשבה (לרוב מדובר במשהו נוסף, אבל די מרכזי באישיותם, והם לומדי מהר"ל, חלק מספרי רמח"ל וכו').

מי מארבעתם מקפיד יותר על אמירת שמו"ת? מי מהם נזהר יותר שלא לעבור לפני המתפלל?

אין ספק שבעלי הלכה, שזה עיסוקם נזהרים יותר, אבל איך הייתם מדרגים את השאר?

כששואלים מי מקפיד יותר בהלכה, סביר להניח שאלו יהיו אלו שעיקר עיסוקם בהלכה.
אם תשאל מי מתפלל יותר בדבקות או מי "חי" יותר את המועדים, התשובה מן הסתם תהיה אחרת.
אם תשאל מי מבין יותר בסוגיות עיוניות, התשובה מן הסתם תהיה אחרת.
וכו' וכו'.

לדידי, הנקודה שונה לגמרי. יש אנשים שעוסקים בעיקר ויש שעוסקים בטפל, ואחרי שמוגדר אצל האדם מה העיקר ומה הטפל, כל עניין הדירוג נראה אחרת. (וכמובן יש בזה הגדרות שונות - אצלי למשל הדירוג מתחיל ברשימתך מלמטה למעלה, כשכמה שאדם נמצא יותר למטה כך הוא עוסק יותר בעיקר)

[אגב, שומרי תו"מ הם ציבור רחב הרבה יותר מארבע הקבוצות שציינת. להגנתך יצויין שכתבת "לצורך הדיון"...]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15747
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' ינואר 21, 2017 10:38 pm

ציינתי שהחלוקה לצורך הדיון, צינתי שהשאלה על אמירת שמו"ת ולא על שום דבר אחר, וגם ציינתי שבעלי הלכה כמובן הם בראש בעניין זה, ולכן תגובתך היפה כולה, לא נוגעת ולא פוגעת ולפיכך ברשותך אחזור על השאלה

איש_ספר כתב:אני רוצה לשאול שאלת חושים בן דן

לצורך הדיון הבה נחלק את שומרי תו"מ לארבע קבוצות:

א. למדנים (עוסקים בעיקר בעיון בסגנון הישיבות הק')
ב. בעלי הלכה (עוסקים בלימוד הלכה/אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בסגנונות שונים).
ג. מקובלים (עיקר לימודם ספרי האריז"ל ועוד)
ד. בעלי מחשבה (לרוב מדובר במשהו נוסף, אבל די מרכזי באישיותם, והם לומדי מהר"ל, חלק מספרי רמח"ל וכו').

מי מארבעתם מקפיד יותר על אמירת שמו"ת? מי מהם נזהר יותר שלא לעבור לפני המתפלל?

אין ספק שבעלי הלכה, שזה עיסוקם נזהרים יותר, אבל איך הייתם מדרגים את השאר?

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אברהם » ש' ינואר 21, 2017 11:02 pm

אני הייתי מדרג - בלי להכליל ובלי לפגוע

א. מקובלים (הרבה לפני בעלי ההלכה, בעניין זה של שמו"ת שעפ"י קבלה יש לו חשיבות הרבה יותר גדולה ממקומו בהלכה). ב. בעלי הלכה. ג. בעלי מחשבה. ד. למדנים בסוף... מה לעשות... חיוב זה של שמו"ת 'לא נתקבל' אצל הרבה למדנים...

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אסיר ציון » ש' ינואר 21, 2017 11:03 pm

דוקא אני מבין היטב את הבקורת הסמויה שמציב כאן איש ספר, והיות והפורום כאן מלא בתלמידי הרב זצ"ל ויותר מכך קנאים לכבודו כפי שכבר העיר 'אפשר', לבטח יקומו כאן לזעוק וכו' לכן בנושא זה לא אכנס.
רק מה שהעירו על עצם שיטת המחשבה היא נקודה ראויה שממש צריכה להתלבן,
ברור שאת שיעורי ר' משה צריכים לקבל הלכה מסיני, אין כאן שום ספק, ושמעתי הרבה שיעורים שלו בסגנונות שונים וכן ישבתי עם תלמידים הרבה פעמים, חד משמעית אין לזה שום הקבלה בתורת הנגלה, אין ר"י שיגיד שיעורים בסוגיות בסגנון כזה שהכל הכל מהמסד ועד הטפחות בנוי על שפה והגדרות והנחות יסוד חדשות שמוסר השיעור מחליט עליהם, משכך נשאלת השאלה במלוא עוזה, מי אמר בעצם שיש כאן תורה? מנין אנו יודעים שהדברים קיימים בזכות עצמם? איך אפשר להאמין בדברים שאין לנו שום כלים בעולם לברר אותם כפי שהיינו מבררים למשל יסוד בגדר שטר או הלכה מחודשת בריבית וכו'.
ואם כבר נכנסתי למטר האש, הוזכר כאן הספר 'רעה אמונה' בתור מייצג של דרכו, עברתי על הספר ואיני יודע מה מצאו בו, ממש לא 'כצעקתה' וזאת בלשון המעטה גדולה מאד מאד, אני מעז שלא לתלות את החיסרון בי מאחר ומצאתי לי כו"כ שותפים לדעה.
וכעת להתקפות.... 

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15747
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' ינואר 21, 2017 11:05 pm

טוב לא התכוונתי לפתוח דיון על שמו"ת דייקא אלא על דקדוק הלכה בכלל.
וכיון שהוזכר: שמעתי פעם מר"ב פינס: "מנלן שאין שום היתר להשתמט מאמירת שמו"ת?! ממה שמצינו לסימוניק שאומרו..." ודפח"ח.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אברהם » ש' ינואר 21, 2017 11:07 pm

גם אני לא התכוונתי לענות על שמו"ת בדווקא אלא על שמו"ת כדוגמא.

רבים מהלמדנים אינם מדקדקים בכל מיני הלכות שלא חדרו לבית מדרשם... ואילו בעלי המחשבה שרואים בדברים עמקות ודקות... וכו'

בקיצור, אולי נשאל כך:

מי מד' קבוצות הנ"ל יותר נזהר בהלכות לשון הרע?...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ינואר 21, 2017 11:15 pm

בהקשר לדיון בהקשר הרחב שלו שעורר הרב אי"ס, ולא בנוגע לגאון המנוח זצ"ל, הייתי מחדד את האבחנה כך, בנוגע לעיסוק בתורת הנסתר כדרך ה'מקובלים' רווחת ההנחה (לכל הפחות בין בני אשכנז) כי הכניסה בשערי סוד ה' דורשת מן הלומדים רמה רוחנית אחרת, הן מבחינת דרגה לימודית (מילא כריסו בש"ס ופוסקים), הן מבחינת הכנה עובר ללימוד (טבילה וכד'), ובעיקר הנהגה כללית ראויה ומרוממת. כמדומה שבין העוסקים בתורת המחשבה, למרות שהיא נושקת וחופפת לתורת הנסתר, לא מקובל לדרוש תנאים מוקדמים מהסוג הזה. ולמשל, לכניסה אל ה'ועדים' הסגורים של הגר"מ זצ"ל לא שמענו מכגון דא, אלא כמובא לעיל שהיה בירור אם השומע הוא בר דעת ובעל אוזן שומעת המסוגל להבין את הנאמר, וכן אם הוא רציני ועקבי, ו'מבקש' להחכים בשיעורים, או רק כתחביב בעלמא.

וכל זאת למה??

וכבר אמר המליץ על 'בעלי המחשבה' האמריקאיים הנהנתנים תושבי שכונת -- ודומיהם, "שכן ישנה במחשבה, נותן עיניו (עיני שכלו) בצד זה ואוכל (להנאת גופו ונפשו הבהמית) בצד אחר"... וכדי בזיון וקצף.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אריך » ש' ינואר 21, 2017 11:29 pm

אקדים, שכמה כתבו שיש באשכול זה הרבה מתלמידי הרב. אני לא רואה כאן יותר משנים שלושה. אז אפשר להרגע.

א. בנוגע לשאלה איך אפשר לקבל הדברים כשאין כלים לבדוק אותם. שאלה טובה. התשובה היא כפי שהביא בעלי שור בהקדמה לחלק ב' מדברי המהר"ל שדרך לימוד אגדתא שונה מדרך לימוד שמעתתא. זו האחרונה נלמדת בדרך של קושיה ותירוצים, ואגדתא לא. מה היא כן הדרך ללומדה? בעלי שור כתב, דרך המוסר והתבוננות האדם בעצמו. אם נלך בדרך זו, הרי שכשומע וצופה ברב זצ"ל אני רואה שהדברים שנאמרו היו תמיד מחוברים לתחושות החיים שלו.
מכל מקום, השאלה הזו ניתנת להשאל על רבותינו האחרים. כגון מהר"ל, גר"א בדברי אגדה שלו, ספרי חסידות וכו', מה הם הדרכים לברר אמיתות הד"ת? הרי אין הם צריכים להסתדר עם גמרא ורמב"ם ושו"ע, וא"כ נמצא שאפשר לומר הכל.
ובאמת, גם בלומדות הדברים עדינים. מובן הלא שחידושי ר"ח הלוי על הרמב"ם לא התחיל מהרמב"ם, אלא מהבנה והעמקה. וקצת קשה לתחם את החידושים הללו ולברר אמיתותם, והחזו"א שניסה לעשות זאת, נדחה ע"י הבריסקר'ס, כי הם מתייחסים ל"ווארט" עצמו ולא נבהלים מקושיות מש"ס וכדומה. כל דבר אפשר לתרץ. וגם להידחק.

אלא מאי, סומכים על שני דברים: א) על גדלות האומר, ושיונק מחוליות קודמות במסירת התורה. ור' משה הוא דוגמא לת"ח בכל חלקי התורה, היונק מדורות קודמים. ושרבותיו העריכו מאד. לא צריך יותר מכך. ב) הדברים מסתברים ונשמעים נכונים. ת"ח רבים, וכן אנשים משכילים, שמעו והרגישו שהוא פותח את העיניים. איך אמר האומר: "האמת עד לעצמו".

ב. בנוגע לטענת הנוטר שמחשבה דומה לקבלה, עליו הראיה שאזהרות המקובלים על הנכנס לשערי הסוד, תקפים בכגון שיעורי הגרמ"ש. כל אחד מבין שאין בכך ממש.
היו שיעורי קבלה סגורים, ושם באמת השתתפו ת"ח.

ג. יכולני להעיד על אנשים רבים שהיו שומעים את ה"מחשבה" של ר' משה, התעלו, והשתנו לגמרי, שינוי פנימי.

ד. כנראה שאתה נקי מהבלי העוה"ז, עד שמצאת און ללעוג על בעלי מחשבה תושבי שכונה מסויימת.

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש לוי » ש' ינואר 21, 2017 11:35 pm

איש_ספר כתב:אני רוצה לשאול שאלת חושים בן דן

לצורך הדיון הבה נחלק את שומרי תו"מ לארבע קבוצות:

א. למדנים (עוסקים בעיקר בעיון בסגנון הישיבות הק')
ב. בעלי הלכה (עוסקים בלימוד הלכה/אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בסגנונות שונים).
ג. מקובלים (עיקר לימודם ספרי האריז"ל ועוד)
ד. בעלי מחשבה (לרוב מדובר במשהו נוסף, אבל די מרכזי באישיותם, והם לומדי מהר"ל, חלק מספרי רמח"ל וכו').

מי מארבעתם מקפיד יותר על אמירת שמו"ת? מי מהם נזהר יותר שלא לעבור לפני המתפלל?

אין ספק שבעלי הלכה, שזה עיסוקם נזהרים יותר, אבל איך הייתם מדרגים את השאר?


הוסיף גם אני נקודת עיון לאותם המתעסקים בעניני מחשבה, ואציין כבר עכשיו שכוונתי לתועלת ולא ח"ו איזשהו זלזול.
נתקלתי במשך השנים בהרבה דמויות מענינות שעיקר עיסוקם הוא בעניני מחשבה, ואין כוונתי דווקא ללימוד ספרי מהר"ל תניא וכיוצ"ב, אלא גם בלימוד העיון הישיבתי באופן אחר מצורת הלימוד של העיון בישיבות, ואי"צ לפרט את אותם השיטות הידועות. ונתקלתי בהרבה פעמים באישזהו קו המאחד חלק גדול מאותם האנשים אשר עוסקים בזה, שקיים איזשהו זלזול או אי הערכה, כלפי המדקדק בהלכה או הלומד סימן נפלא בשיעורי הגר"ש וכיוצ"ב, ובפרט היה מתבטא אצלם חוסר ההערכה לעולם ההלכה אצלם.
בעבר חשבתי שזהו פרי מאותו אילן של מחשבה שהם עסוקים בו, ואבאר את דברי, לענ"ד ההתעסקות בעניני מחשבה הנ"ל, הם התעסקות בעולם שהוא ללא גבולות, אין בו גדרות, ויש בזה מעלה וחסרון, המעלה שבו, שמאחר והוא עולם שמחוץ לקופסא, אז הגובה הרוחני שאפשר להשיג בו, לא ניתן להשגה בתוך העולם המוגדר הרגיל, והחסרון שבו, שאם האדם לא מצליח להכניס אח"כ את אותו גובה רוחני לעולם הרגיל שבו הוא חי כ"ד שעות, אז הנפילה שלו ברוחניות היא הרבה יותר מסוכנת, כי הנמצא בתוך עולם מוגדר, אז גם הנפילה שלו יש לה גבול, משא"כ אם אדם יורד בתוך עולם שאין לו גבולות.
אציין בזה את דברי חז"ל, שהובאו ברש"י בתחילת בלק שאחרי שניתנה נבואה לאומות העולם הם פרצו גדרו של עולם, לדעתי הצירוף בין נתינת נבואה לפריצת הגדר, הוא מהטעם הנ"ל, דמאחר שנבואה הוא בתוך עולם של דמיון, אז בעולם ההוא אין את אותו גדר ומחיצה שקיימת בעולם הרגיל, ואם האדם לא מצליח להתעלות ע"י אותו עולם, אז נפילתו היא הרבה מעבר לגדרו של עולם.
הרבה מעלות נאמרו ועוד יאמרו בגדלותו של הגר"מ, אבל לדעתי עוד לפני המעלות (ואולי אף אחד לא ראה צורך למנות אותה עד עמוד 17 באשכול כמעלה) קיים מחזה מענין, שהצליח הגר"מ לחיות את אותם עולמות גבוהים - עולמות שאין בהם גדרות וגבולות, ולהכניס זאת לעולם המוגדר שלו, אם כל דקדוק ההלכה הראוי, (כשאמרו על הר"ש מקינון שלמרות היותו יודע כל הכוונות וכו' היה מתפלל כתינוק בן יומו, אני מבין שזה שייך גם לענין הנ"ל)
ההתעסקות בעניני מחשבה צריכה להיות במידות הנכונות, צריך לדעת את הסכנות שזה יכול להוליד, ואת הדרכים להימלט מהם, ולעשות מכלול של כלל המעלות כלפי כלל החסרונות שיכולים לבוא מזה, ורק אחרי זאת להתעסק בזה.
אדם שלא מקפיד על אמירת שמו"ת או לעבור לפני המתפלל, וכיוצ"ב אם ילמד 'מחשבה' יתכן וזה יעמיק את האי ההקפדה שלו בזה.
אני נזכר שבאחד מהספרים שנכתבו על הגר"מ פינשטיין זצ"ל, היה סיפור על הקפדתו בלא לעבור כנגד המתפלל, אינני זוכר כרגע את הסיפור מדויק, אבל בתחילה ששמעתי את הסיפור הזה, לא הבנתי מה השבח הגדול בזה על הגר"מ, והרי זה הלכה פסוקה, אבל במשך הימים הבנתי, שכשכתוב "לא תוכל לאכול" ומתרגם התרגום "לית לך רשו" הוי אומר שאיסור זה 'קיר', ולחיות בצורה כזו היא גדלות הראויה לציון.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ש' ינואר 21, 2017 11:38 pm

אריך דבריך יפים ונעימים.

לעניין הפרישות מהבלי העוה"ז וכה"ג, נעשתה כאן פשוט אנלוגיה לא נכונה. כלומר, יש הנחה מקובלת (לא על כולם כנראה) שהפרישות היא תנאי כפול קודם ללימוד תורת הסוד. יתכן.
משום מה נעשתה אנלוגיה שלדבר המכונה "מחשבה". גם צריך הקדמה זו. אולי. אבל מהיכ"ת ועוד שיתהפך לביקורת.
אולי גם ללימוד נגלה צריך? גם ללומדע'ס? גם למוסר? מהיכי תיתי.
אולי ההיפך, המאור שבה וכו'?

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אסיר ציון » ש' ינואר 21, 2017 11:39 pm

בהתייחס לדברי נוטר,
זה כבר השלב הבא, אם בכלל יתפתח דיון אמיתי כאן.
הבעיה שמציג נוטר היא לענ"ד קצה הקרחון, כי עוד אפשר למחול לאמריקנער שרוצים גם להשתלם בעמקנות המחשבה ולהשתעשע ביצירתה זאת מבלי לוותר על ה'קריספי חלה' עם הקעטשניו וכו'
הבעיה מתעוררת כשיש שבינם ובין לימוד תורה רציני והקפדה אמיתית על קיום מצוות כראוי, קייים מרחק גדול, ועכ"ז הם מתהלכים בתחושה שכל אברכי הכוללים המתעמלים בתורתם ודקדוקיהם הם לפניהם כמישור וקליפת שום,כי מי כמוהם זכה ליכנס בסוד המחשבה ולדעת באמת אופי העניינים, אבל זה כבר ביקורת לא על השיטה אלא על ספיחיה.
לדידי ברור כשמלה שעמל אמיתי על תוס' קטן ב'שבועת הפקדון' מזכך ומרומם הרבה הרבה מעל כל ההרים הרמים והגבעות הנישאות של הדיבורים והדברים והמדברים.
כשהתורה נעשית שטחית ובקיאותית באמת קשה להתרומם על ידה ובלי 'משככי כאבים' בסגנון בעלי המחשבה קשה לחיות את רוממות היהדות, בתור הכנה למשל, לשבת או למועדים, לדלות הבנתי דף גמרא בשקידה והשתוקקות הוא העיקרי, והא עדיפא מדידכו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' ינואר 21, 2017 11:58 pm

לענ"ד האופן הנכון לבחון מהלך בחלק המחשבה שבתורה הוא בחינה קוהרנטית. אם ביאור המושג מתאים לכל מקום שבו הוא מוזכר בתנ"ך ובחז"ל מסתבר שהוא אמת. ואם לאו צ"ע.

כששמעת את הגרמ"ש זצ"ל נוכחת בקוהרנטיות של הדברים, וזה בעיקר מה שתפס את כולם.

מעט דבש
הודעות: 4050
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ינואר 22, 2017 12:04 am

והדברים עתיקים...
viewtopic.php?p=201127#p201127

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מוישי » א' ינואר 22, 2017 12:06 am

חושבני שיש טעות בהבנת הדברים, אכן ישנם אנשים נטולי גדלות בעיון שמעתתא ודקדוק הלכה שבאים לשמוע בקביעות שיעורים מסוג זה, אצל ר' משה זה יותר בלט ואפילו יוחד שיעור בב"ב אצל מקורבו הר' שחר, אבל גם אצל הגרי"ד מסתובבים כאלו. ולגביהם יתכן שצדקו הדברים, אבל ברצוני להתיחס לבאי ביהמ"ד שאצלם כמובן אין זלזול בעמל התורה ודקדוק ההלכה, אבל מלבד שלימוד הד"ת הנוגעים להלכות דעות וחובות הלבבות המכונים בפי ההמון 'מחשבה', הוא ענין מרכזי בחייהם, בעיניהם מי שעוסק כל ימיו רק בעיון הסוגיא ובירור גדרי הדינים הנוגעים להלכה, הוא פספוס של עיקר בחיים, הלא מה ה' שואל ממך, את כונת הלב, להסתכל על חג הפסח כזמן אכילת מצה זה לפספס את העיקר, ולכן זה נכון שיש זלזול מסוים באלו שלא הגיעו לאור הפנימי של התורה, אבל זהו זלזול מסוג אחר, של רחמנות, שחבל על חינוך חיצוני שלא נוגע בעיקר. יש מה להרחיב ואסתפק בינתיים.

מעט דבש
הודעות: 4050
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ינואר 22, 2017 12:23 am

דודי צח כתב:גם החלק של דרישת האותיות של המלה והתיבה, עם ניתוח אחר ניתוח, מצרים - מצר-ים-צר וכו' וכו'. זה בוודאי אינו מטבע עובר לסוחר, אלא לאלו שרגילים לסגנון.

כמו שגימטריאות מרגשות ומנעימות את החסידים בכלל ואת החסידים הרומניים בפרט, אבל פחות את הליטאים, כך גם התעמקות יתירה במבנה המלה ובפרטיה ודקדוקיה, ועל פי זה לייצר תלי תלים של רעיונות. הם זרים יותר ממעט למי שלא רגיל (או מאמין) בכל זה. למרות שהיו גם פשטנים גדולים, כמו הרש"ר הירש שהתעסק בזה רבות. הגרמ"ש אהב זאת ביותר.

לגבי פרט זה, ראוי לציין, את מה שכבר כתבו כאן פעם בפרום (ראה כאן), שכל דרך זו לא מצאנוה כלל בראשונים ואף לא בקדמוני האחרונים (ואף באלו שהתעסקו רבות בדקדוק המילים, ואף חיברו ספרי שרשים בו ריכזו את כל מילות לה"ק).

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אסיר ציון » א' ינואר 22, 2017 12:24 am

כתגובה לאריך,
אני שמח על ענייניות הדיון, יש"כ על הדברים.
הסכמנו שיש בעיה, ולגבי פתרונה דעתך שיש כאן ב' 'סימנים' או 'חזקות'.
ברשותך אתחיל מהשני, אתה מגיע עם גישה ש"הדברים מדברים בעד עצמם" והם שישפטו, אז בדיוק זה הנושא! אם ניתן להסתברות והגיוניות של שיטה או דרך להחליט שיש כאן משהו אפשר להגיד קדיש על היהדות וחסל, כל הדרכים המסוכנות והרחוקות ביותר מתחילים הלא בסטיה הגיונית, פירות השיטה אינם יכולים להעיד על כלום, הבע"ת של ר' משה הם ללא ספק מפעל עצום אבל איו בזה כלום בכדי להוכיח על עצם שיטת המחשבה כי אין קשר בין הדברים, זה שהרבה יהודים מרגישים מרוממים מהשיעורים וכו' אינו מורה על כלום לענ"ד, ברור שהתחזקו וכו' אבל מנלן שהכל אמת? יש חב"ד ויש ברסלב ויש פחד יצחק ויש סלונים ויש הרב קוק, ובכל מקום יש עובדים שמתעלים במסגרת המקום והסביבה הרוחנית בה הם גדלים, ולכן מה זה אומר? שכולם צודקים והכל אמת? ברור שאין כאן שום הוכחה.
לגבי הטענה השניה שהעלית והיא מסורת ומסירה מדור דור וכו', הנה במחילה, ברור שר' משה זצ"ל עם כל גאונותו העצומה לא הגיע למדרגת הגדולים אשר בארץ, עד שנאמר שמפיו אנו חיים והתקבל בעם ישראל וכו', לכן ההשוואה למהר"ל והגר"א ממש מיותרת, אדרבא, הרב ש"ך למשל השמיע בקורת על השיטה ואף הביע התנגדות שקטה, כמו כן שמעתי מתלמיד הרב דסלר זצ"ל שמילא פיו שחוק כששמע באומרים שרמ"ש קיבל ממנו בלחישה סתרים ואמר לו עד פה תבוא וכו', באומרו הלא רמ"ש היה אז כבר שיתסר כבר שיבסר בהסתלקות הרב דסלר, וד"ל.
כך שאין כאן באמת מסירה מדוד לדור ולא הסכמת חכמי הדור שכל ב"י נשענים עליהם, וכעת אני חושב כפראפזה על דברי רמ"ש בשיעור של קבלו ידעתי, שכל ה500 שנה שלא למדו ככה ולא הסבירו כך ולא הכירו את השפה הזאת והרי הדברים כלל לא 'מסתנכרים' אתם ועם משנתם, הם בעצם רבים מול יחיד והלכה הרי כרבים.
וברצינות, קשה מאד לקבל מקודש מקודש את הדברים, ובלי לקדש אותם אין להם ערך כאמור, וד' יראנו נפלאות מתורתו.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי נשר » א' ינואר 22, 2017 12:28 am

כבוד החכמים שליט"א.היות והתברר שאין כאן זלזול, אפשר לנסות להמשיך את הדיון.

א. לגבי השאלה הקשה שהעמיד הרב איש ספר.

נכון שבעלי הלכה הם מדקדקים ביותר בהלכה. אי אפשר להכחיש את זה. וחייבים להקדים שזה הגדרה כוללת, ויש מדקדקים בכל מקום.

ולמדנים שלומדים בשקיעות ובעמל רב, ושומרים מצוות בדקדוק אבל לא עד כדי כך כמו בעלי הלכה, ברור כל כך שהם עדיפים? בא נניח האפשרות היחידה לגרום לאדם לא לעמוד לפני המתפלל (לא במזיד כמובן) זה לעזוב את הלימוד העיוני ולהטיל את כל כובד המשקל ואת כל המח רק בבירור פרטי ההלכה, האם כך יורו לו כל רבותינו? לפי הנראה זו אכם דרך ושיטה אצל קהילות נכבדות, אבל בפירוש לא דרכם של הישיבות המרכזיות, לכן לא ברור למה ההנחה המוקדמת, שמי שידקדק ביותר הוא דבק בדרך הנכונה בהכרח.

לגבי בעלי מחשבה, יש כאלה שכשהם התחילו את דרכם, אולי הם לא היו קוראים שנים מקרא. אבל אחרי שנים של יגיעה ועמל, בכל חלקי התורה, ובעיקר בנגלה כמובן, ורוב תלמידי ר' משה שפירא הם אנשים תלמידי חכמים מרביצי תורה שעיקר עיסוקם בלימוד ש"ס וראשונים בעיון, אתה יכול לראות אנשים של צורה, אנשים שאולי בגיל עשרים הם אולי לא השכילו להיות מדקדקים בהלכה, אבל עם השנים הם לא רק נהיו מדקדקים בהלכות שמו"ת. ולא רק לעבור לפני המתפלל, אלא כל מצוה ומצוה שלהם קיבלה טעם מיוחד, הם התחילו להתפלל ותיקין, לא רק בגלל שזה מובא בשו"ע, אלא כי הם הגיעו למקום שהתפילה היתה אצלם כל כך חשובה ויסודית, שהם מבינים למה כל ס"ק במשנ"ב, הוא חלק חשוב ביותר בשביל שהתפילה תהיה כמו שהם רוצים שהיא תהיה. כשהם לא עוברים לפני המתפלל זה לא רק כי כך כתוב במשנ"ב, אלא כי שכינה כנגדו. הם חיים שם.
זה לא קורה ביום וגם לא ביומיים, אבל מסתבר שדברים אמיתיים מגיעים אחרי הרבה שנים של לימוד תורה על כל חלקיה, ולאט לאט הדברים מרוממים את האדם.
אם אתה רואה שאפשר לחנך ילד לדקדק בהלכה, בתוך כמה שנים, אתה למד מכאן שזה דבר בסיסי, אבל זו לא התכלית. בתכלית שהדברים יעשו בצורה המושלמת שלהם. והצורה מגיעה אחרי הרבה זמן.
אני יכול למנות לך רשימה של אנשים שישבו אצל ר' משה, שאפשר בהחלט לקנאות בר' משה שהוא זכה להעמיד כאלה אנשים של צורה.

לגבי דרכו של ר' משה באגדה ומה הוא חידש, יש לי בזה דברים, ואני כנראה יכתוב על זה באריכות, לכן אני לא נכנס לזה כעת. ועוד חזון למועד.



ב. לגבי מה שכתב ר' נוטר שליט"א, דע לך, שלר' משה שפירא היו שיעורים בקבלה ממש. ובשיעורים אלו, לא רק שלא יודעים מי השתתף, כנראה גם לא ידעו עולם. תשעים וחמש אחוז מהמספידים, לא היו בשיעורים אלו. נכון שהיו שיעורים יותר ברמה, אבל בפירוש לא קבלה. אם אנחנו מדברים על שלושים שיעורים בשבוע, ובהספדים אתה שומע על שיעור אחד בבני ברק ועוד שיעור או שנים במשלי, אתה מבין לבד שעל השיעורים בקבלה לא שמענו. כראוי לתורת הסוד. בנוסף, אחד הדברים שאיתם התמודד ר' משה שפירא זצ"ל זה הביקוש הרב של תלמידים להצטרף לשיעוריו, כי הדברים בהחלט נאמרו בצורה המושכת את הלב ואת האוזן, ויש לי עדויות אישיות על האכזבה הגדולה מזה שיש כאלו ששומעים אותו, ודבריו לא מולידים בהם שינוי של ממש.

ג. לגבי מה שכתב אסיר ציון, והוא מצפה שיתקיפו, אף אחד לא יתקיף אותך. אתה צודק בהחלט שכשתלמיד יושב אצל רבו לשמוע דברי תורה מהסוג הזה, הוא באמת לא מצפה שהרב יוכיח לו את זה. ולכן לעולם לא אשב לשמוע שיעור במחשבה אצל אגם שאני לא בטוח שהוא ירא שמים בתכלית, מאמין בה' ועובד אותו, ויש לו ראיה ומקור לדבריו. אני מבין בהחלט למה לאדם בדרגתי לא רוצים להגיד את המקור שהוא בדברי קבלה. וזה גם מסביר קצת את הנהגת רב ותלמיד הקיימת בבתי המדרשות הנ"ל.


====

וסתם סיפור ששמעתי, מאחד שישב מאחורי ר' צבי חשין שליט"א באוטובוס, והוא אמר ליושב לצידו שהרב'ה של רש משה היה ללא ספק בעל הלשם. כל ימיו הוא הגה בספר זה וזה עיקר לימודו.

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי סטפנסקי » א' ינואר 22, 2017 12:45 am

אסיר ציון כתב:דוקא אני מבין היטב את הבקורת הסמויה שמציב כאן איש ספר, והיות והפורום כאן מלא בתלמידי הרב זצ"ל ויותר מכך קנאים לכבודו כפי שכבר העיר 'אפשר', לבטח יקומו כאן לזעוק וכו' לכן בנושא זה לא אכנס.
רק מה שהעירו על עצם שיטת המחשבה היא נקודה ראויה שממש צריכה להתלבן,
ברור שאת שיעורי ר' משה צריכים לקבל הלכה מסיני, אין כאן שום ספק, ושמעתי הרבה שיעורים שלו בסגנונות שונים וכן ישבתי עם תלמידים הרבה פעמים, חד משמעית אין לזה שום הקבלה בתורת הנגלה, אין ר"י שיגיד שיעורים בסוגיות בסגנון כזה שהכל הכל מהמסד ועד הטפחות בנוי על שפה והגדרות והנחות יסוד חדשות שמוסר השיעור מחליט עליהם, משכך נשאלת השאלה במלוא עוזה, מי אמר בעצם שיש כאן תורה? מנין אנו יודעים שהדברים קיימים בזכות עצמם? איך אפשר להאמין בדברים שאין לנו שום כלים בעולם לברר אותם כפי שהיינו מבררים למשל יסוד בגדר שטר או הלכה מחודשת בריבית וכו'.
ואם כבר נכנסתי למטר האש, הוזכר כאן הספר 'רעה אמונה' בתור מייצג של דרכו, עברתי על הספר ואיני יודע מה מצאו בו, ממש לא 'כצעקתה' וזאת בלשון המעטה גדולה מאד מאד, אני מעז שלא לתלות את החיסרון בי מאחר ומצאתי לי כו"כ שותפים לדעה.
וכעת להתקפות.... 
מה לך נזעק יש עשרות ספרי חסידות שגם אינם מוכרחים ומה לך כי על ר' משה תלין

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' ינואר 22, 2017 12:45 am

בן מלך כתב:
איש_ספר כתב:אני רוצה לשאול שאלת חושים בן דן

לצורך הדיון הבה נחלק את שומרי תו"מ לארבע קבוצות:

א. למדנים (עוסקים בעיקר בעיון בסגנון הישיבות הק')
ב. בעלי הלכה (עוסקים בלימוד הלכה/אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בסגנונות שונים).
ג. מקובלים (עיקר לימודם ספרי האריז"ל ועוד)
ד. בעלי מחשבה (לרוב מדובר במשהו נוסף, אבל די מרכזי באישיותם, והם לומדי מהר"ל, חלק מספרי רמח"ל וכו').

מי מארבעתם מקפיד יותר על אמירת שמו"ת? מי מהם נזהר יותר שלא לעבור לפני המתפלל?

אין ספק שבעלי הלכה, שזה עיסוקם נזהרים יותר, אבל איך הייתם מדרגים את השאר?

כששואלים מי מקפיד יותר בהלכה, סביר להניח שאלו יהיו אלו שעיקר עיסוקם בהלכה.
אם תשאל מי מתפלל יותר בדבקות או מי "חי" יותר את המועדים, התשובה מן הסתם תהיה אחרת.
אם תשאל מי מבין יותר בסוגיות עיוניות, התשובה מן הסתם תהיה אחרת.
וכו' וכו'.

לדידי, הנקודה שונה לגמרי. יש אנשים שעוסקים בעיקר ויש שעוסקים בטפל, ואחרי שמוגדר אצל האדם מה העיקר ומה הטפל, כל עניין הדירוג נראה אחרת. (וכמובן יש בזה הגדרות שונות - אצלי למשל הדירוג מתחיל ברשימתך מלמטה למעלה, כשכמה שאדם נמצא יותר למטה כך הוא עוסק יותר בעיקר)

[אגב, שומרי תו"מ הם ציבור רחב הרבה יותר מארבע הקבוצות שציינת. להגנתך יצויין שכתבת "לצורך הדיון"...]



איש_ספר כתב:ציינתי שהחלוקה לצורך הדיון, צינתי שהשאלה על אמירת שמו"ת ולא על שום דבר אחר, וגם ציינתי שבעלי הלכה כמובן הם בראש בעניין זה, ולכן תגובתך היפה כולה, לא נוגעת ולא פוגעת ולפיכך ברשותך אחזור על השאלה

איש_ספר כתב:אני רוצה לשאול שאלת חושים בן דן

לצורך הדיון הבה נחלק את שומרי תו"מ לארבע קבוצות:

א. למדנים (עוסקים בעיקר בעיון בסגנון הישיבות הק')
ב. בעלי הלכה (עוסקים בלימוד הלכה/אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בסגנונות שונים).
ג. מקובלים (עיקר לימודם ספרי האריז"ל ועוד)
ד. בעלי מחשבה (לרוב מדובר במשהו נוסף, אבל די מרכזי באישיותם, והם לומדי מהר"ל, חלק מספרי רמח"ל וכו').

מי מארבעתם מקפיד יותר על אמירת שמו"ת? מי מהם נזהר יותר שלא לעבור לפני המתפלל?

אין ספק שבעלי הלכה, שזה עיסוקם נזהרים יותר, אבל איך הייתם מדרגים את השאר?


במחילה, לא הבנתי מה אתה רוצה.
אם אתה חושב שהמודד של היהדות מי מקפיד יותר על שמו"ת, אז אתה צודק בשאלתך.
אבל הרי בזה גופא הרב "בן מלך" חולק עליך.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' ינואר 22, 2017 1:46 am

איש_ספר כתב:הנה הדברים, ומחקתי פרטים שעשויים לזהות

נכון, לא ראיתי אותו מעשר דברים בשנית, אבל ראיתי אותו אומר קינות עם עצב כזה על הפנים, עד כמה שעות אחרי חצות.

נזכרתי כעת שמספרים שגם ר' נתן רוטמן בוכה בקינות וכמד' שלפעמים גם בשיחות שמוסר לפני ת"ב.
האם זה בזכות שהוא למדן/איש הלכה ?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15747
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 22, 2017 1:55 am

והעובדה שאתה חוזר ומתעקש לכתוב הודעות חסרות שחר/פשר/הקשר בזכות מי זה?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1644
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' ינואר 22, 2017 2:20 am

אגב העיון באשכול, נזכרתי משפט אחד ששמעתי מהגר"מ בשותא בשוקא (לא בתוך מאמר) וקנה שביתה בליבי:

רוב תורה שבעל פה היא אגדה, והלומדים מתעסקים במיעוטא דמיעוטא מתושבע"פ שנמסרה איש מפי איש עד משה רבינו.
יש את אלו של נשים נזיקין, יש את אלו של זרעים או של קדשים, ומעט בטהרות, ועל זרעים וטהרות בכלל אין גמ' רק משנה...
ואילו ברוב המשניות שבידינו מתורת התנאים אין הלומדים מעיינים בכלל! מדרשים, זוהר, וכו' וכו'.

דעת_האברך
הודעות: 621
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' ינואר 22, 2017 2:33 am

איש_ספר כתב:אני רוצה לשאול שאלת חושים בן דן

לצורך הדיון הבה נחלק את שומרי תו"מ לארבע קבוצות:

א. למדנים (עוסקים בעיקר בעיון בסגנון הישיבות הק')
ב. בעלי הלכה (עוסקים בלימוד הלכה/אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בסגנונות שונים).
ג. מקובלים (עיקר לימודם ספרי האריז"ל ועוד)
ד. בעלי מחשבה (לרוב מדובר במשהו נוסף, אבל די מרכזי באישיותם, והם לומדי מהר"ל, חלק מספרי רמח"ל וכו').

מי מארבעתם מקפיד יותר על אמירת שמו"ת? מי מהם נזהר יותר שלא לעבור לפני המתפלל?

אין ספק שבעלי הלכה, שזה עיסוקם נזהרים יותר, אבל איך הייתם מדרגים את השאר?


אגב השאלה על שניים מקרא והמתבקש להתרמז ממנה, אעיד כאן נאמנה כמי שהתפלל על יד רבי משה כמה שבתות, שהיה מקדיש את זמן תפילת שבת שחרית (בין גברא לגברא וכו') לאמירת שמו"ת בזריזות.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ינואר 22, 2017 2:39 am

נמחק
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב א' ינואר 22, 2017 2:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דעת_האברך
הודעות: 621
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' ינואר 22, 2017 3:39 am

בן מלך כתב:כששואלים מי מקפיד יותר בהלכה, סביר להניח שאלו יהיו אלו שעיקר עיסוקם בהלכה.
אם תשאל מי מתפלל יותר בדבקות או מי "חי" יותר את המועדים, התשובה מן הסתם תהיה אחרת.
אם תשאל מי מבין יותר בסוגיות עיוניות, התשובה מן הסתם תהיה אחרת.
וכו' וכו'.

לדידי, הנקודה שונה לגמרי. יש אנשים שעוסקים בעיקר ויש שעוסקים בטפל, ואחרי שמוגדר אצל האדם מה העיקר ומה הטפל, כל עניין הדירוג נראה אחרת. (וכמובן יש בזה הגדרות שונות - אצלי למשל הדירוג מתחיל ברשימתך מלמטה למעלה, כשכמה שאדם נמצא יותר למטה כך הוא עוסק יותר בעיקר)

[אגב, שומרי תו"מ הם ציבור רחב הרבה יותר מארבע הקבוצות שציינת. להגנתך יצויין שכתבת "לצורך הדיון"...]


כתנא דמסייעא לדברי הרב בן מלך, יעויין בדברים המבהילים של רבנו הקדוש הרמח"ל בספרו "דרך חכמה":
תלמיד: מה שנראה לי ללקט מכלל דבריך הוא שעיקר עיונו של האדם ראוי שיהיה באלקיות ויעיין בכתבי הקודש ובבאוריהם ומאמרי חז"ל למה שצריך לבנות עליו בניני העיון באלוקיות, ובהגיון, שיעור מה שצריך לדעת דרכי החקירה והלמוד ולא יותר. ובביאור המצוות והדינים מה שצריך למעשה. ובחכמת ההנדסה והתשבורת וזולתם שידיעתם הכרחית לעניינים מן המצוות, שיעור מה שיצטרך לדבר הזה ולא יותר. ובשאר החכמות שאין להם עניין לא באלקיות ולא במצוות, מה שצריך להם לאיזה טעם של עבודה לבד ובשעור המצטרך לפי הטעם ההוא ולא יותר. ומי שאינו צריך להם אין לו להשתדל בהם כלל אלא יהיה כובש תשוקתו כמו שכובשה בענין כל שאר המותרות במאכלים וטיולים וכדומה.
רבי: כפתור ופרח אין להימין ואין להשמאיל מכל אשר דברת. אך עודני צריך להזהיר לך קצת הזהרות בקצת מן העיקרים האלה, כי הנה חלק באור המצוות כבר הראיתיך שהוא אמצעי למקרה מצד המעשה אך הוא בעצמו מצוה כמו שכתבנו ואם כן ודאי שיהיה יותר ראוי להשתדל בי מהשתדל בחכמות ההם בלא צורך, כי זה מצוה וזה לא. אמנם על כל פנים לא יגיע ערכו לערך העיון באלקיות כי זה יש בו שתים לטובה, דהיינו הלימוד שהוא גם כן מצוה, ומהות העיון שהוא אמצעי היותר חזק להשגת השלמות, והעיון בבאור המצוה אין בו אלא אחד שהוא היותו מצוה כמו שכתבנו, אך בבחינת מהות העיון אינו אלא הכנה למעשה ואם כן יתן לו חלק השתדלות יותר משאר הדברים אך לא יגיע אל השיעור ההשתדלות באלוקיות אלא כערך הטפל עם העקרי.
עיוד צריך שתבדיל בין מי שרבים צריכין לו להורות הוראה ובין מי שאינם צריכין לו. כי את שרבים צריכין לו יצטרך קצת יותר בחלק הזה של באור המצוות יותר מן האחרים.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 259 אורחים