מתפעל כתב:קצת קשה להאמין שהרב זוין באמת ובתמים האמין שהמפד"ל דאגה לערכי היהדות יותר מאגודה.
הרי בגיוס בנות למשל, הם הצביעו בעד.
מאיפה אתה מביא את הסיפור הזה?
קראקובער כתב:רב שמעון בשערי יושר מצטט אותו.
ואי אפשר בלי הסיפור הידוע עם רבי חצקל סרנא...
לייטנר כתב:דוגמא לכך יכולה להיות בהצעה שיעמוד בראש חזית דתית מאוחדת מחד גיסא, והתייעצותו עם הרבי זצ"ל מאידך גיסא.
אמיר כרמי כתב:קראקובער כתב:רב שמעון בשערי יושר מצטט אותו.
ואי אפשר בלי הסיפור הידוע עם רבי חצקל סרנא...
איפה?
מה הסיפור?
דרך אגב לגבי נשוא האשכול מעניין אותי האם היחס אליו חיובי דיו בכל החוגים שומתו"מ? כלומר האם אברך ליטאי קלאסי יצטט אותו כלאחר יד או שלא? האם יתנו כולם יתנו לבניהם לקרוא בספריו?(לאפוקי סיפורי חסידים כמובן...)
מתפעל כתב:לעצם הענין, האם הרב זוין חתם קול קורא להצביע למפד"ל? האם זה ברור שהצביע עבורם?
בודאי שתמך רעיונית ברעיון המזרחי דמעיקרא של בנייה בפועל של הארץ והתערבות בהנהגה, אבל ספציפית שאמר כי הם עולים על האגודה בנושא שמירת ערכי היהדות, לא מסתבר לי שאמר.
עזריאל ברגר כתב:לייטנר כתב:דוגמא לכך יכולה להיות בהצעה שיעמוד בראש חזית דתית מאוחדת מחד גיסא, והתייעצותו עם הרבי זצ"ל מאידך גיסא.
הרבי תמך מאוד בהקמת חזית דתית מאוחדת!
קראקובער כתב:אמיר כרמי כתב:קראקובער כתב:רב שמעון בשערי יושר מצטט אותו.
ואי אפשר בלי הסיפור הידוע עם רבי חצקל סרנא...
איפה?
מה הסיפור?
דרך אגב לגבי נשוא האשכול מעניין אותי האם היחס אליו חיובי דיו בכל החוגים שומתו"מ? כלומר האם אברך ליטאי קלאסי יצטט אותו כלאחר יד או שלא? האם יתנו כולם יתנו לבניהם לקרוא בספריו?(לאפוקי סיפורי חסידים כמובן...)
רק כלאחר יד...בשינוי השם....
(אשלח לך הסיפור באישי)
קראקובער כתב:גאליציאנער, הוא שאל על הליטאים לא על הבלזאים.
א גאליציאנער כתב:קראקובער כתב:גאליציאנער, הוא שאל על הליטאים לא על הבלזאים.
געזונטערהייט, יקבל תשובה על הליטאים... הג"ר שמואל גרינפעלד יחזקהו וירפאהו הקב"ה ויחייהו לאורך ימים, הינו תלמיד ישיבת נובהרדוק הצרפתית, ואף שימש בה כר"מ ראשי, ובשיעוריו הוא מזכיר רבות את הרש"י ז"ל.
הונח לך?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
א גאליציאנער כתב:בקשר לצנזורה, אין הרבה מה לדבר, רק שבמהדורא הישנה השתפך הרש"י ז"ל בפיוטיות נלהבת מאוד בתארו את חזותו המאירה של הרב קוק עד כדי... ובמיוחד בשבתות בסעודה שלישית וכדומה, ובמהדורא החדשה, נשמטו קטעים אלו בפרק העוסק בו, עיין ותמצא.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
מה שנכון נכון כתב:א גאליציאנער כתב:בקשר לצנזורה, אין הרבה מה לדבר, רק שבמהדורא הישנה השתפך הרש"י ז"ל בפיוטיות נלהבת מאוד בתארו את חזותו המאירה של הרב קוק עד כדי... ובמיוחד בשבתות בסעודה שלישית וכדומה, ובמהדורא החדשה, נשמטו קטעים אלו בפרק העוסק בו, עיין ותמצא.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
כבודו בטוח?
אין לפני את המהדורה הישנה, וגם איני יודע מה טמון ב"עד כדי....", אך גם במהדורה החדשה לא חסרה התפעלות, וישנו תיאור סעודה שלישית, וכל הפרק תואם למה שנדפס ע"י הרשי"ז עצמו בסיני יז מעמ' לה.
מתפעל כתב:יישר כח לייטנר, ועדיין לא הבאת מקור לדבריך.
"בהזדמנות אחרת כשהביע את תמיכתו במפד"ל (על שמותיה השונים), נשאל כיצד הוא תומך במפלגה זו כנגד עמדת הרבי, והרב זוין ענה בדייקו שהרבי לא אמר לאיזו מפלגה להצביע, אלא אמר להצביע למפלגה שהכי דואגת לערכי היהדות (לשון שלי), ולדעתו זו המפד"ל".
לעומקו של דבר כתב:מה אדוני רוצה. עזוב את הוורט עם הוראת הרבי, תכל'ס למה הוא תמך בהם? מפני שדואגים לערכי הנצרות? הוא וודאי חשב שהם הכי קרובים ומועילים ליהדות.
באספת-עם של המזרחי ב"אוריון" בירושלים בשבת יצא הגרש"י זווין בקריאה נלהבה להצביע בעד רשימת המזרחי. הרב עמד על עמדתו וזכויותיו המרובות של המזרחי במלחמת מצוה בעד כל הקדוש והיקר לנו במשך יובל שנים ועל פעולותיו החשובות בארץ. ברכה לעמנו ולארצנו תביא תנועת המזרחי - סיים את נאומו.
הרב סקר את פרשת פירוקה של החזית הדתית (דבריו בנקודה זו נתפרסמו במילואם לפני כמה ימים ב"הצפה"), וסיים את נאומו המקיף בדברים אלה:
בכאב לב אנו עומדים על חורבנה של החזית הדתית המאוחדת. לחזית היה ערך היסטורי לא רק למדינתנו אלא גם בתפוצות. חזית מאוחדת לכנסת השנייה עלולה היתה להרים את קרננו מבחינה מוסרית וממשית ולהביא לכל הפחות שלשה מנדטים נוספים. נציגי המזרחי בכנסת הראשונה עמדו במערכה בשורה הראשונה בשביל עניני הדת והכלכלה כידוע לכל.
מר דוד צבי פנקס, המועמד הראשון ברשימת המזרחי ודתיים בלתי מפלגתיים קיבל מכתב מהרב הגאון ר' שואל יצחק הילמן (חותנו של הרב הראשי מרן הרי"א הרצוג), שבו הוא מודיע על הזדהותו עם רשימת המזרחי, רשימה ב. במכתב הרב הילמן נאמר:
"תמים דעות אנוכי עם כב' שאין דרך אחרת לכל מן דין סמוכו לנא רק להצביע בשביל רשימה ב, רשימת המזרחי, ויכול להודיע גלוי דעתי זה להסכים למשמעתי".
הרב הגאון ש. י. זווין, עורך האנציקלופדיה התלמודית, ומראשי חסידי חב"ד, קורא את כל יראי ד' להצביע בעד רשימת המזרחי, רשימה ב'.
הרב זווין כותב בין השאר:
כל איש ואשה, זקן וצעיר, בעל בית ושכן, איש התורה ואיש המעשה, הפקיד והפועל, כל איש אשר יראת ד' נגד עיניו, ילך ביום הבחירות אל הקלפי ויצביע בעד רשימת המזרחי ודתיים בלתי-מפלגתיים רשימה ב'."
במשאל שנערך בימים אלה בקרב אישים דתיים מכל החוגים על השאלה, אם יש צורך בהקמת חזית דתית משותפת או לא... הרב ש. י. זווין רואה בהקמת חזית דתית כוללת הכרח השעה ומציע, שאם לא תקום חזית כזו, הרי שחייבות המפלגות הדתיות להגיע, לפחות, להסכם בדבר מניעת השמצות וגידופים במערכת הבחירות.
הרב זווין ביקש מאתנו לתקן את הידיעה מאתמול בדבר מכתב הרבי מלובביץ אליו. הרבי כתב, כלפי שפורסם ב"מעריב", שיש לערוך את הבחירות בהקדם ושאין להדיח רב ראשי מכהונתו, אך הוא תומך בבחירת הרב גורן כרב ראשי אשכנזי ולא ברב אונטרמן כפי שפורסם.
חלמישצור כתב:ועוד ידיעה מעניינת שמצאתי, שלפי הרש"י זווין, הרבי תמך בשלב מסוים ברב גורן בבחירות לרב הראשי לישראל. בעיתון מעריב, ה' כסלו תשכ"א, עמ' 1, דווח (http://www.jpress.nli.org.il/Olive/APA/ ... k=2A3B6415):הרב זווין ביקש מאתנו לתקן את הידיעה מאתמול בדבר מכתב הרבי מלובביץ אליו. הרבי כתב, כלפי שפורסם ב"מעריב", שיש לערוך את הבחירות בהקדם ושאין להדיח רב ראשי מכהונתו, אך הוא תומך בבחירת הרב גורן כרב ראשי אשכנזי ולא ברב אונטרמן כפי שפורסם.
חלמישצור כתב:ועוד ידיעה מעניינת שמצאתי, שלפי הרש"י זווין, הרבי תמך בשלב מסוים ברב גורן בבחירות לרב הראשי לישראל. בעיתון מעריב, ה' כסלו תשכ"א, עמ' 1, דווח (http://www.jpress.nli.org.il/Olive/APA/ ... k=2A3B6415):הרב זווין ביקש מאתנו לתקן את הידיעה מאתמול בדבר מכתב הרבי מלובביץ אליו. הרבי כתב, כלפי שפורסם ב"מעריב", שיש לערוך את הבחירות בהקדם ושאין להדיח רב ראשי מכהונתו, אך הוא תומך בבחירת הרב גורן כרב ראשי אשכנזי ולא ברב אונטרמן כפי שפורסם.
כמובן וכידוע שהדבר לא יצא אז אל הפועל. הרב אונטרמן גבר על הרב גורן בבחירות של שנת תשכ"ד בקול אחד בלבד, וכיהן עד שנת תשל"ב, אז החליפו הרב גורן. והדברים עתיקים.
לעומקו של דבר כתב:חלמישצור כתב:ועוד ידיעה מעניינת שמצאתי, שלפי הרש"י זווין, הרבי תמך בשלב מסוים ברב גורן בבחירות לרב הראשי לישראל. בעיתון מעריב, ה' כסלו תשכ"א, עמ' 1, דווח (http://www.jpress.nli.org.il/Olive/APA/ ... k=2A3B6415):הרב זווין ביקש מאתנו לתקן את הידיעה מאתמול בדבר מכתב הרבי מלובביץ אליו. הרבי כתב, כלפי שפורסם ב"מעריב", שיש לערוך את הבחירות בהקדם ושאין להדיח רב ראשי מכהונתו, אך הוא תומך בבחירת הרב גורן כרב ראשי אשכנזי ולא ברב אונטרמן כפי שפורסם.
כמובן וכידוע שהדבר לא יצא אז אל הפועל. הרב אונטרמן גבר על הרב גורן בבחירות של שנת תשכ"ד בקול אחד בלבד, וכיהן עד שנת תשל"ב, אז החליפו הרב גורן. והדברים עתיקים.
בסיבוב השני התנגד, כן?
לא היתה כזאת בישראל אשר חילוניים, ואפילו סתם בע"ב (שחלק חשוב מועידה הבוחרת הוא מהם), יסירו רב ממשרתו. מובן שידוע לי שמלכתחילה הנה באופן רשמי ניתנה להנ"ל המשרה לזמן קבוע. אבל אין זה מבטל כלל הענין דכבוד התורה וכבוד רב בישראל, הענין דחזקה וכו'.
עצם היחס שלי לכל המוסד דרבנות הראשית - הריהו מבוסס על יסוד יחס כל גדולי ישראל שקדמונו - דענין כהנ"ל שלילי הוא. וכידוע לכל העסקנים הציבוריים דרוסי' איך שהתנגדו רבני ישראל ומנהיגים האמיתיים להקמת מוסד כזה ברוסי' וסביבותי'. והתנגדו בכל עוז ועד כדי מלחמה בממשלה הצארית, כמובן באופנים האפשריים אז, עד שביטלו כל התכנית. והטעמים ידועים, ובאם הי' ספק בנוגע לחשש שלהם האם רחוק הוא או קרוב, הרי המציאות דשנות הרבנות הראשית דאה"ק ת"ו הוכיחה, אשר החששות צדקו במילואם ועוד יותר.
אלא שבעוה"ר, כפי המצב בהוה - הנה ביטול כל הענין דרבנות הראשית אם כי בגדר הטוב הוא, אבל לע"ע לא בגדר האפשרי, כיון שלא ישמעו לזה השמאליים ואפילו לא אלו שמימין להם, אף שכל אחד נוכח במשך שנים שעברו בההיזק שהובא לדת ועניני' על ידי מוסד הנ"ל וד"ל, למרות שאלו שכיהנו במשרה זו כוונתם היתה רצוי' ואולי גם מעשיהם באם היו יכולים לפעול כרצונם. והאפשריות והיכולת שלהם היו פוחתות והולכות, ובינינו לבין עצמינו, לא תמיד עמדו בנסיון. אלא שאמרו חז"ל אל תדין את חברך וכו'.
כיון שכנ"ל, אין אפשריות לבטל כל המוסד, הרי על כל פנים מוכרח למעט ההיזק הנגרם לדתנו ולכבוד התורה ונושאי התורה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים