דודי צח כתב:מצאתי בשו"ת מהרלב"ח (החדש) סימן צג כהאי לישנא:
בו ביום העיד החכם המעולה כה"ר אברהם נ' עזרא הרופא בפנינו בית דין חתומי מטה שהחכם מורנו כמה"ר יעקב בי רב כתב ש.....
הווי אומר מדובר אולי בחכם בדורו של הבית יוסף וחבריו
יבנה כתב:דודי צח כתב:מצאתי בשו"ת מהרלב"ח (החדש) סימן צג כהאי לישנא:
בו ביום העיד החכם המעולה כה"ר אברהם נ' עזרא הרופא בפנינו בית דין חתומי מטה שהחכם מורנו כמה"ר יעקב בי רב כתב ש.....
הווי אומר מדובר אולי בחכם בדורו של הבית יוסף וחבריו
נמצא ג"כ בשו"ת רדב"ז חלק ד' סי' נ"ו [אלף קכח] כא' שחי בזמנו במצרים.
דודי צח כתב:מצאתי בשו"ת מהרלב"ח (החדש) סימן צג כהאי לישנא:
בו ביום העיד החכם המעולה כה"ר אברהם נ' עזרא הרופא בפנינו בית דין חתומי מטה שהחכם מורנו כמה"ר יעקב בי רב כתב ש.....
הווי אומר מדובר אולי בחכם בדורו של הבית יוסף וחבריו
יציב פתגם כתב:אולי ואולי הכוונה לרב זה
אורי אגסי כתב:אפילו הכי, לא נראה שהיה זה ממש חלק מהתואר שלו שירשם על מצבתו, תואר כזה רושמים על מי ששימש בפועל כרופא.
מה גם, שאחר שנמצא להדיא חכם אחר שגר בצפת וכונה כך בספרים, כבר אין ספק במי מדובר, ואין צורך לדחוק ולומר שזה האבן עזרא הקדום.
אורי אגסי כתב:אפילו הכי, לא נראה שהיה זה ממש חלק מהתואר שלו שירשם על מצבתו, תואר כזה רושמים על מי ששימש בפועל כרופא.
מה גם, שאחר שנמצא להדיא חכם אחר שגר בצפת וכונה כך בספרים, כבר אין ספק במי מדובר, ואין צורך לדחוק ולומר שזה האבן עזרא הקדום.
ישבב הסופר כתב:הרמב"ן בפירושו לתורה, בפרשת פינחס, מביא שרוב היושבים בארצות ישמעאל נקראים אבן עזרא או אבן שושאן.
"ככה יעשו כל הישמעאלים וכל ישראל הדרים בארצותם להיקרא כולם על משפחת אבן עזרא או אבן שושאן"
שמועלקע כתב:ובדרך אגב אציין, כי בספר שם הגדולים מובאת עדות של חכם על פירוש ר' אברהם אבן עזרא למסכת קידושין, כתגובה לטוענים שהוא לא היה תלמודי.
בדקתי ומצאתי ספר עצמות יוסף לר' יוסף אבן עזרא, אולם לא היה נראה לי שאותו חכם שהרחיד"א מביא (לא זוכר שמו) יתבלבל בכזה דבר, כי ר' יוסף אבן עזרא חי בדור הגירוש (לפי מה שזכור לי) סמוך לזמנו של אותו החכם.
לא מזמן ראיתי איזה ספר על מסכת קידושין, שיצא מכתב יד, והספר הוא כעין שיטה מקובצת לאיזה חכמם קדמון (לא להחליף בשיטה מקובצת הנר לר' זכריה אגאמתי)
ושם בהקדמה מובא כי בין הפירושים שהוא מביא (אותו החכם) זה מהאבן עזרא, לא ברור לי מי הוא אותו אבן עזרא, וגם מאחר ובהקדמה לא ציינו איפה בספר, לא יכולתי לעבור על כולו בשביל לבדוק. (יתכן ומדובר על אבן עזרא אחר, לא זכור לי אם היה כתוב "אבן עזרא" או "אברהם אבן עזרא"
עצם הידיעה שהאבן עזרא כתב פירוש למסכת בתלמוד, מאוד מסקרנת וגם מפתיעה כי אכן קשה לעמוד בספריו על דרך מסוימת בביאור הלכה כל שהיא על פי חז"ל, והוא אף אינו מצטט כמעט בשום מקום מאמר כל שהוא מחז"ל. אלא לעתים נדירות ואף פעם לא ציטוט של המקור כלשונו ושלא לדבר על הפנייה למקור חזל"י מסוים.
מעניין אם הוא אכן פירש מסכת מהתלמוד, מה הייתה דרכו הפרשנית, האם הוא השתמש באותם כלים פשטניים להבנת דברי חז"ל?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים