הודעהעל ידי מור » א' אוגוסט 01, 2010 6:13 pm
לרגל כ"ג אב, יומא דהילולא הכ"ה לבעל ה"קהלות יעקב", מרנא רבי יעקב ישראל קנייבסקי זצוק"ל.
בעיתון 'בקהילה' של השבוע האחרון, שוחח ראש ישיבת בית מאיר הגאון רבי צבי רוטברג שליט"א, עם הרב יעקב ב. פרידמן שליט"א על דודו הגדול, וחשף סיפורים מענינים ומרתקים השופכים אור על אישיותו של רבנו ה'סטייפלער'.
מיזמתי, פניתי אל הרב פרדימן, וביקשתיו לשגר אלי את השיחה המרתקת, למען אעלנה לטובת החכמים דכאן, ונאות. הרי היא לפניכם.
אציין, כי הרב פרידמן שליט"א הבהיר לי, כי בשל אילוצים טכניים הוכנה הכתבה במהירות, מה שהביא - לדעתו - לתוצאה בלתי מושלמת. בעיקר צר לו, שלא סיפק היה בידו להעלות טור פרי עטו על הסטייפלר "שהיה לי שנים כאב. הייתי קרוב לסטייפלר יותר מרבי צבי רוטברג", כלשונו.
[למי שלא הבין, השורות האחרונות בשיחה עוסקות בשמחתו האישית של הגר"צ רוטברג: בשבוע שעבר נישא הוא למזל"ט, לרבנית שרה תחי', בת מרן הגר"ש רוזובסקי זצוק"ל].
הפעטער... הסטייפלר
ראש ישיבת 'בית מאיר' הגאון הגדול רבי צבי רוטברג, אחיינו של מרן ה'קהילות יעקב' בשיחה מרתקת, אישית וגלויית-לב עם הרב יעקב ב. פרידמן על חייו בצל הדוד הגדול, שהשבוע חל מחצית היובל להסתלקותו * על השעות בהן ישבו יחדיו וקיפלו את גליונות ה'קהלות יעקב' * על ביקוריו התכופים אהבתו ומסירותו הנדירים לבנו יחידו, על הגדר שבנה עבורו במו ידיו * על קשריו עם הגיס הגדול מרנא ה'חזון איש', ועל החמימות שפרצה מתחת ליקוב הדין של השלמות
קשה לדעת מתי והיכן הומצא הכינוי 'הסטייפלר'. ה'קהילות יעקב' עצמו אמר לי בצעירותי, שהוא לא אוהב את הכינוי הזה. איך קראו לו אצלכם בבית פנימה? אבא, הדודים?
"זה מעניין. אצלנו היה לכל אחד כינוי אחר. ל'חזון איש' קראו אצלנו 'רבי ישעיה'. רבי חיים שאול קרליץ קרא לו 'הפעטער רבי ישעיה'. סבא שלי, אחיו הגדול, היה קורא לו 'אברהם ישעיה...' נו, הוא היה אחיו הבכור... את הסטייפלר איש לא כינה 'סטייפלר'. קראו לו 'רבי ישראל יעקב'".
הסטייפלר היה נובהרדוקאי בשורשיו. למד בהומל, ולימד בפינסק. שוחחתי לאחרונה גם עם תלמיד נובהרדוקאי שלו מהתקופה הזו, תלמיד מרתק וחריג, הרב אברהם צוקרמן מ'כפר הראה', ראש ישיבות 'בני עקיבא'... האם נותרו לסטייפלר מנהגות נובהרדוקאיות כלשהן?
"אני לא חושב. הוא אמנם לא הקפיד על החיצוניות שלו, אבל לא זכור לי הנהגה נובהרדוקאית..."
הוא הקפיד לא להקפיד. אחד מנכדיו סיפר לי פעם, על מאורע, שבו נוצרה הווא-אמינא שיעמוד בראש משלחת עם הרב שך לראש הממשלה רבין. כיוון שהיה צריך לצאת מד' אמות 'שיכון חזון איש' אל השררה, שלח את נכדו לרכוש עבורו לכבוד העניין גרביים...
"עד כדי כך אני לא יודע, אבל יש משהו מעניין שאני יכול לספר לך. הישיבה שלנו ('בית מאיר') שכנה עם הקמתה בלדרמן, והוא היה מתפלל אצלנו שחרית. מעריב התפלל בכולל 'חזון איש'. לעיתים, כשהיו לו שמחות באיזור, היה מגיע למעריב לישיבה. הוא היה מגיע עם פראק ועניבה... זה היה סימן שפניו לשמחה... זה היה בשנות תשי"ח עד כ', אחרי זה הוא הפסיק עם הלבוש הזה...
"אספר לך סיפור נפלא. פעם הייתי אצל רבי שלמה זלמן, והוא דיבר בחריפות נגד עניבות. חריפות לא מצוייה! על ה' ועל משיחו ממש!..."
רבי שלמה זלמן אמר לי פעם, שהבעיה שלו עם עניבה היא בכך, שלכל בגד יש תכלית כשלעצמה. מחמת צניעות או מחמת הקור. בעוד שהבגד היחיד שתכליתו רק היופי - הוא עניבה...
"יתכן. אני זוכר שדיבר בצורה קשה במיוחד. הוא גם הרגיש בנוח לדבר אתי על כך, כי אני מימיי לא ענבתי עניבה. במהלך השיחה חשבתי לרגע להזכיר את העניבה של הרב שך ושאר ראשי ישיבות, אבל הבנתי מעצמי שראש ישיבה שאני; ולכן אזרתי עוז, ואמרתי לרבי שלמה זלמן כך:
'אני רוצה לספר לרב, שהסטייפלר היה מגיע לחתונות עם עניבה...' כשאמרתי את המשפט הזה, נרתע רבי שלמה זלמן, והפסיק מיד לדבר בנושא...".
היו שתי חלקי 'קהילות יעקב' שאני הכרתי אישית, שכולנו הכרנו. ה'קהילות יעקב' שבכתב המאיר פנים לעולם, בבהירות והסברה הבהירה, ה'קהילות יעקב' הוא מין חיבוק מאיר-פנים לעולם ולומדיו. בנעוריי הייתי קרוב אליו, והייתה לי גם הזכות לקרא העתקי מכתבים אישיים שנשלחו לאנשים ונשים במצוקה. החמימות ומאור הפנים שפעו שם ללא מצרים. לצד זה היה הסטייפלר שבעל פה, של ה'אורייתא קא מרתחא', מעין רשב"י שלאחר המערה... יש לראש ישיבה הסבר לשני סוגי ההנהגה?
"אין לי הסבר מסודר לחלקי ה'אורייתא קא מרתחא' שלו. אבל הוא היה איש רך מאד בפנימיותו. פעם נשלחתי אליו בשליחות על ידי הגר"מ מן לחתום על מכתב חתימה כלשהו... כשבקשתי אמר לי בהקפדה: 'לך לרבי לייזר, מה לך אתי?' כשעמדתי לצאת, קרא לי בחזרה, נטל את הנייר וחתם..."
היה לו כעס גדול כשביקשו לקנות ממנו את כל כרכי ה'קהילות יעקב'...
"לזה היה הסבר אחר. היו מי שרצו להנות אותו מכספם על ידי רכישת סטים של ספרים. לזה הוא לא הסכים".
היו הבדלים גדולים בין ה'קהילות יעקב' לגיסו הקדוש בעל 'חזון איש'. הרב גולדוויכט סיפר לי פעם, על מאורע שבו עשה הרב גולדוויכט מעשה פחזות, וחיקה בפרהסיא את סגנון הכתיבה של ה'חזון איש'...
"כן אני מכיר היטב את הסיפור... הוא הדפיס את דבריו בקובץ 'התבונה' של הרב דבורץ. ה'חזון איש' אמר לו אז, שמהראוי היה להקפיד עליו, אבל הוא לא מקפיד עליו, כי אין לו מהמרקחת הזו (-של קפידא) בבית חרושת שלו..."
מאידך, הסטייפלר היה עולם אחר... הם גרו בצוותא, הסטייפלר מזכיר את שם גיסו כמעט בכל סימן ב'קהילות יעקב', הייתה קרבה ביניהם? גילויי הערצה?
"לסטייפלר הייתה הערצה עצומה ל'חזון איש'. בתור ילד אני גם זוכר שהיו מדברים כל הזמן בלימוד, לא הייתי בגיל שאוכל להבין על מה דיברו... החיבור שלהם היה בלימוד".
"הוא גם הכיר את גבולות יכולותיו. היה יהודי מלונדון, רבי בן-ציון רקוב, שביקש מאבא להיכנס איתו לסטייפלר, לבקש על ישועה. אמר לו ה'קהילות יעקב', 'התחת אלוקים אני?' איך קען שלעפן אייד פון מלאך המוות?'
לסטייפלר היו שורשים חסידיים. אבא חסיד טשרנוביל. היו לו גילויי הנהגה חסידיים כלשהם? האם נכון הסיפור בספודיק שלבש בחגים?
"הנהגות חסידיות לא ידועות לי, מלבד דברים ששמעתי מתלמידיי על ספרי חסידות כ'נועם אלימלך' שהיה לומד בלילות, בסתר. אני לא אחראי לשמועה הזו. אבל ידוע לי בוודאות שהתפלל נוסח ספרד.
"העניין של הספודיק החל כשרבי חיים קנייבסקי התארס, והשווער להבדיל בין חיים לחיים, הרב אלישיב, העניק לו את הספודיק של סבו בעל ה'לשם'. הסטייפלר היה לובש אותו בפורים ובחגים.
"אספר לך. לישיבה שלנו הקרויה על שם גיסו, הייתה קרבה אישית לסטייפלר. היינו מגיעים בפורים ובשמחת תורה ורוקדים איתו ריקודים נלהבים במעגלים, גם כשעוד היה גר בדירתו הקודמת ליד ביתו של בנו למטה... כטוב לבו, היה מחלק לנו בפורים יין כדת היום, אז היה חובש את הספודיק שלו..."
הוא היה קרוב מאד לישיבה, היה מגיע לישיבה ומחלק לבחורים ספרים פגומים...
"זה נכון. היה סוחב איתו עשרות ספרים פגומים ומביא לישיבה. אספר לך משהו נורא, שהייתי שותף לו אישית.
"העניות בימים ההם במעונו ובחייו הפרטיים הייתה נוראה. אני זוכר שכאשר היה מקבל את ספרי ה'קהלות יעקב' היה מקבל אותם בצורה של גליונות, והוא היה צריך לקפל אותם במו ידיו... למדתי אז בחברותא עם רבי חיים קנייבסקי, והייתי עולה אתו לביתו, היינו עוזרים לו יחד בקיפול הגיליונות של ספריו... היינו עושים את זה במוצאי שבת, כשאיסתייעא מילתא בסדרי למודנו. לא אחת, כשהיה מגיע ספר, היה רבי חיים אומר לי, 'הגיע לבית אבא ספר חדש שלו נרד לעזור לו...' הסטייפלר היה מנסה להתנגד, אבל הייתה לו הכרת הטוב עמוקה. יש לי בבית 2 ספרי 'קהילות יעקב', אחד מהם על גיטין, עוד מהישנים, הגדולים, שעזרתי אישית בקיפולם. הסטייפלר שלח לי אותם מתנה אישית כהכרת טובה...
"אספר לך משהו משעשע. הרבנית נוחה עדן, הייתה יושבת בדחילו לידנו וסייעה בעצה... ישבנו יחדיו, הסטייפלר, רבי חיים, הרבנית, והיא הייתה מורה לי איך לקפל את הקצוות באופן שכאשר יסתיים הקיפול - הגימור של הספר יהיה מושלם. הייתה לה שיטה מתוחכמת משלה... רבי חיים ניסה להתווכח על כך, בסוף אמר לי 'די מאמא איז גירעכט', אמא צודקת..."
עד כמה היה הקשר קרוב בין אבא לבנו רבי חיים, עד כמה הייתה קרבה בין הסטייפלר לצורת הלימוד השונה של רבי חיים?...
"אספר לך סיפור מופלא. פעם ישבתי ולמדתי עם רבי חיים, ולפתע עלה אלינו הסטייפלר. הסטייפלר היה שקוע אז בסוגיה של 'אשם תלוי', ונזקק למקורות ל'חקירות' שלו. הוא נכנס לרבי חיים ואמר לו, 'אני צריך לחקירה הזו ראייה מאיזה מקור, מדבר שכתוב... תביא לי ראייה מהבקיאות שלך... הוא הרגיש בנפשו שצריך להיות כתוב משהוא בעניין, אבל לא ישירות...
"ישבתי אז ולמדתי עם רבי חיים. הרהר מעט רבי חיים, והביא לו ראיה. הסטייפלר סירב לקבל אותה. כיוון שכך הביא לו רבי חיים ראיה אחרת ממקור בקיאותי אחר. ראיה נפלאה ממש. אני זוכר עד היום את פניו הקורנות של אביו הסטייפלר, הוא נהנה הנאה עצומה, ולפתע הכריז בחדווה והתלהבות: "הכל צריכין למרא חיטא!..."
הוא היה מרבה להגיע לבנו רבי חיים?
(בחיוך) "פעם הגיע לרבי חיים, במטרה לדבר אתי אישית. זה היה כשסייעתי בידו לקטוף סכך מעצי אקליפטוס. ברח' חזון איש 17 לסוכות. הייתה חורשת אקליפטוס שהייתה שייכת לישיבת פוניבז'. עליתי על העץ, ומחוסר זהירות החלקתי ונפלתי. איבדתי לכמה זמן את הנשימה... זה נודע לסטייפלר, והוא עלה לבית בנו לתת לי מוסר. הוא אמר לי אז, 'מען דארף נישט קריכען אף ביימער, מען דארף זאך היטן...' הוא הרגיש מעין אחריות אישית...
"היה לו קשר חם מאד ולבבי מאד עם רבי חיים. כשרבי חיים לא הרגיש טוב היה מגיע תמיד לראות את שלומו. זכור לי ביקור שריגש אותי מאד. למדתי פעם עם רבי חיים כשלא הרגיש טוב. הוא שכב במיטה ולמדנו. הסטייפלר נכנס, ודרש לדעת איך הוא מרגיש, במהלך הפגישה מישש הסטייפלר בדאגה רבה את מצחו של רבי חיים לראות אם יש לו חום. זה היה מחווה שריגש אותי עד מאד.
"אספר לך עוד על המסירות שלו לבנו. הוא הגיע פעם למסקנה, שהמדרגות של רבי חיים מסוכנות לילדיו, ויש צורך לבנות שער. עמד אפוא הסטייפלר יום אחד, גרר איתו עצים וכלי עבודה... (בחיוך) היו לו לסטייפלר ידיים מוכשרות... והוא בנה שם שער לתפארת, גם בחוזק וגם בנוי, שהחזיק מעמד זמן רב...
"בניגוד לצורה שאולי אתה הכרת אותו, בפנימיות שלו, הוא היה אדם בעל רגש עצום. הוא היה אבא וסבא חם ולבבי... אני זוכר שלקח פעם בול עץ, צבע אותו בצבע לבן, ובמו ידיו עיצב עליו מכפיסי עץ את אותיות הא' ב' עבור נכדו הגדול. היה לו כשרון גם לדברים האלו, והייתה בו מין אהבה וחום פנימי שפרצו לא אחת ועלו על גדותיהם. שנים רבות היה בול העץ הזה בביתו של רבי חיים, מין מזכרת מליבו החם של אבא..."
הראש ישיבה זוכר את החתן רבי שאול ברזם זצ"ל?
"וודאי! הייתי מקושר מאד לרבי שאול. היו לי אתו קשרים מיוחדים. הוא נפטר ממחלה ממארת כשהתארסתי. היה תלמיד חכם עצום. היתה לו 'חבורה' חשובה מאד למצות, שהסטייפלר חמיו סמך עליה מאד. הוא נפטר בתחילת אייר. אני זוכר שנכנס אליי לפני פסח; הוא כבר צעד בקושי על רגליו, והתחנן לפניי שאמשיך את חבורת המצות שלו. הסטייפלר לקח ללב באופן קשה מאד את הסתלקותו, אבל גם לקח ללב באופן נדיר את צערה של בתו...
"אספר לך עוד ביטוי מעולם העדנה והרגישות שלו. הבר מצווה שלי התקיימה בשבת. בשבת אין נותנים מתנות. ביום חמישי דפק הסטייפלר בביתנו, והעניק לי מתנה 'קהילות יעקב', נכון שהיה כאן גם הקשר המשפחתי, אבל פעם בו גם הרגש לצורך של ילד בר-מצווה במתנה..."
ישנם סיפורים שונים על הסיבה שבגללה לא שמע, סיפור על מעיל שסרב להוריד בשבת מהעץ, כשהיה בצבא הרוסי, ולכן קפאו אוזניו... יש סיפורים על ביטויים שאמר למי שהציע לו מכשיר שמיעה, "ניש דא וואס צואה ערן" (אין מה לשמוע")
"לא ידוע לי על כך. אספר לך מה ששמעתי מרבי חיים סטוצ'ינר, שגם היה כבד שמיעה. הוא אמר: כשאדם לא שומע הוא לבד. אוי וויגוט צוא זיין אליין, אוי ווי שווער צוא זיין אליין!" ("אוי, כמה טוב להיות לבד, כמה קשה להיות לבד!")
ה'קהילות יעקב' הוא ללא ספק ספר בהיר מאד, ממוקד מאד, וישיבתי עד לשד עצמותיו. בכל זאת, איך קרה שהוא הפך לספר יסוד בעולם הישיבתי? עובדה בלתי אפשרית כמעט בדור של עשות ספרים אין קץ. האם בגלל הבהירות הגדולה? או בגלל שהוא התחייב מחוייבות פנימית להתרכז בכל נושא ישיבתי, מין 'שולחן ערוך' ללמדנות ישיבתית?
"לא לא. אני לא חושב שזה שולחן ערוך לישיבשע רייד. ראשית, הוא היה מהות של ראש ישיבה. זוהי ההגדרה האמיתית והפנימית שלו. עובדה לא כל כך מוכרת. בצעירותי קראו לו הרבה 'הראש ישיבה'. הוא אמנם למד ולימד בנובהרדוק שלא הייה לה מאפיינים ישיבתיים כל כך, והמושג ראשות ישיבה לא היה טבעי שם, אבל הוא היה בדמו חלבו ונפשו מהות של ראש ישיבה. הרגיש שאיפה העצומה להיות מרביץ תודה גדול. מין שליחות כזו. אגב, בניגוד למה שאתה סבור, גם בדיבורים שבעל פה היה מחשובי מסבירי הדור. הייתה לו הסברה נפלאה בכתב ובעל פה. והוא עמל על ההסברה הזו ועל העברת תורתו קשות. רבי חיים קנייבסקי אמר לי כמה פעמים שאביו אמר לו, שלקח לו הרבה יותר זמן לנסח ולסגנן ולהבהיר את ה'סימן' מאשר לחדש אותו.
"רבי מרדכי גיפטר אמר דבר מדהים: לו הסטייפלר היה יודע עד כמה יתפרסמו ספריו, ואיזה שימוש מובהק ואינטנסיבי העולם יעשה בספרו, הוא לא היה כותב אותו... משום שציבור גדול הפסיק ללמוד בדרך מסודרת את הראשונים וגדולי האחרונים, והתמקד מיד לצד דף הגמרא והתוס' ב'קהילות יעקב'..."
להבדיל מה'חזון איש', שהאיר פנים לתנודות שונות בדור, הקנאות של הסטייפלר הייתה מוחלטת. באגרות רבות שנתקלתי בהן, ישנם ביטויים קשים נגד המדינה, כמו למשל שהמדינה היא "מעבר מגלות אחת לגלות מרה וחשוכה מקודמתה" לא ראינו ביטויים וגישה כזו אצל גיסו.
"למה אתה חושב שה'חזון איש' לא חשב כך? ה'חזון איש' היה קנאי לא פחות. אולי הסגנון היה שונה. שמעתי מהרב מבריסק שהתבטא, 'אומרים עלי שאני קנאי יותר מה'חזון איש'? הוא קנאי גדול ממני, האבער ער מאך דאס איידלער... הוא עושה זאת עדין יותר...
"בכלל, צריך לדעת, שכשמדברים בנשימה אחת על כל גדולי התקופה, כולנו וכל גדולי הדור רחוקים מרחק כדול מאד מה'חזון איש'... הוא היה מצוי במחוזות רוחניים רחוקים מאתנו כולנו, מחוזות רחוקים מאד מאד..."
לסטייפלר הייתה הערצה גדולה לחזון איש...
"אספר סיפור אחד ומאפיין. כשהסתלקה הרבנית של הסטייפלר לעולמה, ביקשו מהגאון רבי משה מרדכי שולזינגר שיספיד אותה. אמר לו רבי משה מרדכי, 'נו צריך להתכונן'. אמר לו תגיד דבר אחד דכולא איתנייהו ביה: 'היא זכתה לשמש את החזון איש!'"
הסטייפלר בדורו זכה למעמד נשגב ממש... הכרנו גדולי עולם בדורו. בדורנו. מי באמת היה הסטייפלר.
"ראשית כל היה מנהיג דגול, פחות בעניינים פוליטיים, אבל סייע לאלפים ורבבות בכל ענייניהם. בתוך כל זה גם ראו אצלו גילויים של מופתים גלויים ממש. ישנו גם ביטוי של הסטייפלר עצמו, שיש בו משום הודאת בעל-דין כלשהי בכוחותיו העל טבעיים. "עפעס אף קינדער העלפט נישט מיינע ברכות". זו הודאת בעל דין מדהימה שבכל הנושאים האחרים הבין בעצמו שדבריו וברכותיו עושים פירות... אני בעצמיי נתקלתי לא אחת במעשים על טבעיים ממש. אברכים שחזרו ממוות לחיים ממש בעזרת כדור לילדים, או עצות שלא הובנו, וברכת ה' חפפה על הכרעותיו.
"אני רוצה לסיים בנימה אישית. עולם התורה כולו שותף בשמחת וחדוות הלב של הראש ישיבה. אנחנו מסבים עכשיו במעונו ובחדר תלמודו, ליד ארון הספרים והש"ס של עמוד הענן שלפני עולם התורה, ראש לראשי הישיבות מרן הגר"ש רוזובסקי, השווער הגדול. אני אישית הכרתי גם את אבא שאתו למדתי חברותא שנים וגם את רבי שמואל. שניהם היו ידידי נפש שכרתו ברית דמים לאורך תקופות גרודנא מיר ולומז'א. יש כאן השלמת מעגל רוחנית ורגשית מפעימת לב! לבו של עולם התורה עם הראש ישיבה ושמחתו".
"יישר כוח אצלכם בשמחות".