עובדיה חן כתב:איפה מסופר עליו שמאחר והיה לו כבוד מהח"ח ועוד גדולי ישראל הוא בז לכל סוג אחר של כבוד.
משוש דורים כתב:התלאות והזוועות שעברו על הגרי"ז גוסטמאן, השכיחו ממנו את חבריו ומיודעיו, אך לא את התורה שלמד עמם, כשהזכירו לו את דברי התורה מאותם הימים נזכר על ידם גם בהם.
ללמדנו מהי דבקות בתורה.
עובדיה חן כתב:איפה מסופר עליו שמאחר והיה לו כבוד מהח"ח ועוד גדולי ישראל הוא בז לכל סוג אחר של כבוד.
עובדיה חן כתב:נתפרסם בקולמוס של פרשת שופטים,שעומד לצאת ספר על תולדותיו,ע"י הרב פייג,בנוסף הסיפור הידוע על הסטייפלר שפגש אותו ושאלו האם וא הדיין מולינא וכו יש שם הכחשה שזה היה אם הסטייפלר ומציינים שזה היה עם הרב מטשבין.
בר ישראל כתב:יש סיפור מאד מפורסם שמספרים עליו (שבוודאי שקר, התאריכים לא עובדים, אך ידועים מה שאמרו על הח״ח) בקרב תלמידי הגר״א ליכטנשטיין זצ״ל, ראש ישיבת הר עציון, (שבאמת היה לו קשר מעניין עם הרב גוסטמן), שבתחילת מלחמת יום הכיפורים הרב ליכטנשטיין חיקר איך הוא יכול לעזור וגילה שהחלבן של ירושלים התגייס. בשמעו את זה הרב ליכטנשטיין התנדב לקחת תפקידתו עד תום המלחמה וכתוצאה מזה יום אחד הוביל חלב לביתו של הרב גוסטמן, שרק עז עלה לארץ. הרב גוסטמן היה בעמצה סוגיה קשה עם אחד מן התלמידים שלו, והיה תקוע בקושי מסוימת. הרב ליכטנשטיין נתן לו את החלב וקודם צאתו נתן לו תירוץ לקושיה שלו . לאחר שהרב ליכטנשטיין הלך, הרב גוסטמן התפעל ואמר ״אשרי הארץ שאפילו חלבניה יכולים לדון בש״ס״ (יש גרסא אחרת שבה הרב גוסטמן חשב שאם חלבני הארץ הם ככה אז שריה עאכ״ו, וכשהוא הצטרך לפגוש עם אחד מחברי הכנסת בעד במועצת הוא הכין קושיותייו הכי מטרידות קודם לכן).
פרנקל תאומים כתב:בר ישראל כתב:יש סיפור מאד מפורסם שמספרים עליו (שבוודאי שקר, התאריכים לא עובדים, אך ידועים מה שאמרו על הח״ח) בקרב תלמידי הגר״א ליכטנשטיין זצ״ל, ראש ישיבת הר עציון, (שבאמת היה לו קשר מעניין עם הרב גוסטמן), שבתחילת מלחמת יום הכיפורים הרב ליכטנשטיין חיקר איך הוא יכול לעזור וגילה שהחלבן של ירושלים התגייס. בשמעו את זה הרב ליכטנשטיין התנדב לקחת תפקידתו עד תום המלחמה וכתוצאה מזה יום אחד הוביל חלב לביתו של הרב גוסטמן, שרק עז עלה לארץ. הרב גוסטמן היה בעמצה סוגיה קשה עם אחד מן התלמידים שלו, והיה תקוע בקושי מסוימת. הרב ליכטנשטיין נתן לו את החלב וקודם צאתו נתן לו תירוץ לקושיה שלו . לאחר שהרב ליכטנשטיין הלך, הרב גוסטמן התפעל ואמר ״אשרי הארץ שאפילו חלבניה יכולים לדון בש״ס״ (יש גרסא אחרת שבה הרב גוסטמן חשב שאם חלבני הארץ הם ככה אז שריה עאכ״ו, וכשהוא הצטרך לפגוש עם אחד מחברי הכנסת בעד במועצת הוא הכין קושיותייו הכי מטרידות קודם לכן).
נו באמת, הלא זה הסיפור המפורסם עם החלבן האגדי של "שערי חסד"-הגאון רבי בצלאל גולדשטיין זצוק"ל (ר' בצלאל מילכיקער) בהיפגשו עם הגרז"ר בענגיס זצוק"ל עם קבלתו את משרת ראב"ד 'העדה החרדית'.
בן ירושלים כתב:ואני שמעתי את זה על ר' דוד בהרן שנפגש עם הרב בנגיס , וההרב בנגיס היה בטוח שמדובר באיזה משהו כמו בלן בבית המרחץ ולכן רצה לחזור לחו"ל.
סיפר בנו ממשיכו של הגר"א שפירא, הרב יעקב אלעזר שליט"א, שפעם בימי כהונתו כרב ראשי נפגש בחתונה עם הגאון הרב גוסטמן, ודיברו בלימוד על רש"י בפרק "איזהו נשך". למחרת באמצע ישיבה עם רבנים בהיכל שלמה, נכנס המזכיר והודיע שהרב גוסטמן נמצא על קו הטלפון ומבקש לדבר עם הרב בדחיפות. הרב השיב שהוא באמצע ישיבה ובסופה יתקשר לרב גוסטמן. אולם המזכיר חזר ואמר שהרב גוסטמן אמר שהנושא אינו סובל דיחוי. עזב הרב שפירא את הרבנים המתדיינים והלך לטלפון, והרב גוסטמן אמר שיש לו יישוב לרש"י שעליו דיברו אתמול. הרב שפירא שמח בזה מאוד. אינני יודע אם הוא קיבל את הסברו של הרב גוסטמן, אבל החביבות העצומה ליישב רש"י, והדחיפות שהרב גוסטמן ייחס לה, היו יקרות בעיניו כפנינים וזהב.
יגל כתב:בתמונה המצ"ב רישום הנישואין של הגרי"ז בווילנה תרצ"ב. מעניינת ההערה Both are divorcees. האם ידוע למי אודות זיוו"ר?
פרנקל תאומים כתב:יגל כתב:בתמונה המצ"ב רישום הנישואין של הגרי"ז בווילנה תרצ"ב. מעניינת ההערה Both are divorcees. האם ידוע למי אודות זיוו"ר?
זה מעניין וזה גם פלא. הלא הגרי''ז גוסטמן זצ''ל היה בסה''כ בן 21 שנים כשהוא נשא את רעייתו בת הג'ר מאיר באסן זצ''ל, גם כך הרי זה גיל צעיר מאד לנישואין ביחס למקובל אז בין בני הישיבות באותו האיזור, כך שלומר שכבר היה זה זיוו''ש? פלא.
נחלי אפרסמון כתב:מסופר על רבי ישראל זאב גוסטמן זצ"ל שהיה ראש ישיבה בישיבת "נצח ישראל" ברחביה ירושלים, וכל כולו שוקע היה בלימוד התורה, ובכל זאת היה מקדיש זמן להשקיית הצמחים בגינת ביתו. פעם הביעו תלמידיו את פליאתם, ואז סיפר להם הרב בחרדת קודש כי בצעירותו היה חבר בבית הדין של רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי, ופעם היו מהלכים ביער הסמוך לוילנא ושחים בפסקי הדין שהגיעו לידיהם. לפתע התכופף רבי חיים עוזר והרים מספר פטריות בר וצמחים, והחל מלמד את רבי ישראל פרק בהלכות צמחים, מהי פטריה מורעלת וכיצד נראית פטריה ראויה למאכל. ולא זאת אלא אף החל לקלף את הפטריה ולהפרידה לחלקיה, והראה לו כיצד מכשירים אותה לאכילה. השתומם רבי ישראל והחריש. לאחר מכן שב לדבר בדברי תורה. לאחר כברת דרך, גילה רבי חיים עוזר פתח נסתר של מערה ולמרבה הפלא נכנס לתוכה עם רבי ישראל. הוא השתהה בתוכה זמן רב, והרחיב את הדיבור על גודל המערה, תנאיה וטיבה, והרב גוסטמן משתאה ומחריש. כעבור שנתיים פרצה מלחמת העולם השניה, והרב גוסטמן הצליח בחסדי שמים להימלט ליערות אשר סביב וילנא, ואז נזכר במערה, נכנס אליה והשתכן בה במשך חדשים מספר, כאשר המזון היחיד שהחזיקו בחיים היה פטריות בר וצמחים שהראהו רבו. לזכרון הנס הגדול וההצלה היה מדי פעם בפעם משקה את הצמחים בחצרו כדי להודות לה' על חסדו הגדול.
ויש נוסחה כיון שהתחבא ע"י השיחים וכך מספר הגר"א נבנצל.
דורש טוב לעמו כתב:נחלי אפרסמון כתב:מסופר על רבי ישראל זאב גוסטמן זצ"ל שהיה ראש ישיבה בישיבת "נצח ישראל" ברחביה ירושלים, וכל כולו שוקע היה בלימוד התורה, ובכל זאת היה מקדיש זמן להשקיית הצמחים בגינת ביתו. פעם הביעו תלמידיו את פליאתם, ואז סיפר להם הרב בחרדת קודש כי בצעירותו היה חבר בבית הדין של רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי, ופעם היו מהלכים ביער הסמוך לוילנא ושחים בפסקי הדין שהגיעו לידיהם. לפתע התכופף רבי חיים עוזר והרים מספר פטריות בר וצמחים, והחל מלמד את רבי ישראל פרק בהלכות צמחים, מהי פטריה מורעלת וכיצד נראית פטריה ראויה למאכל. ולא זאת אלא אף החל לקלף את הפטריה ולהפרידה לחלקיה, והראה לו כיצד מכשירים אותה לאכילה. השתומם רבי ישראל והחריש. לאחר מכן שב לדבר בדברי תורה. לאחר כברת דרך, גילה רבי חיים עוזר פתח נסתר של מערה ולמרבה הפלא נכנס לתוכה עם רבי ישראל. הוא השתהה בתוכה זמן רב, והרחיב את הדיבור על גודל המערה, תנאיה וטיבה, והרב גוסטמן משתאה ומחריש. כעבור שנתיים פרצה מלחמת העולם השניה, והרב גוסטמן הצליח בחסדי שמים להימלט ליערות אשר סביב וילנא, ואז נזכר במערה, נכנס אליה והשתכן בה במשך חדשים מספר, כאשר המזון היחיד שהחזיקו בחיים היה פטריות בר וצמחים שהראהו רבו. לזכרון הנס הגדול וההצלה היה מדי פעם בפעם משקה את הצמחים בחצרו כדי להודות לה' על חסדו הגדול.
ויש נוסחה כיון שהתחבא ע"י השיחים וכך מספר הגר"א נבנצל.
אני גם שמעתי את הנוסחא שהוא התחבא ע"י השיחים, כך סיפר לנו הרב מיכאל ימר שליט"א ראש ישיבת שעלבים.
נחלי אפרסמון כתב:איך קוראים לספר שנדפס עליו בעיברית?
מבית הרב כץ, הרב הראשי של פתח תקוה מוסרים, שנתקבלה טלגרמה מווילנה, מאת הרב ישראל גוסטמאן, לשעבר רב בשניפישוק, שהוא חי וגר בווילנה, ברחוב וויניצקה 18 והוא מבקש עזרה (הצופה, ל' חשון תש"ה, עמ' 3).
במכתב שהגיע השבוע מיעקב שטיין בוילנה לאחיו יוסף בנתניה מסופר, כי בסף הכל ישנם עתה בווילנה כ-2000 יהודים ובתוכם 500 מיהודי ווילנה עצמה. קהילת ווילנה אורגנה מחדש ע"י הרב היחיד שנשאר בחיים, הרב ישראל גוסטמאן. הכותב ממלא תפקיד של יו"ר הקהילה. במכתב מסופר עוד, כי פונרי משמשת קבר ל-80 אלף יהודים (המשקיף, י' בטבת תש"ה, עמ' 1).
על קברות-אחים בפונארי ... העליה על הקברות אורגנה על ידי קהילת ווילנא והרב גוסטמאן, היחיד מבין רבני המחוז שניצל. בהספדו אמר הרב גוסטמאן:(הארץ, י"ג טבת תש"ה, עמ' 2).אנו עומדים על קברות ווילנא היהודית. בתהלים נאמר "אל נקמות ה'", ולפיכך מחוייבים גם אנו לזכור, שאסור לרחם על אויבינו, ואנו צריכים לעזור בכל כוחנו להשמיד את "עמלק" של ימינו.
רב אחד נשאר בווילנה - פרטיזן.
הרבנות הראשית בא"י קבלה בימים אלה מכתב מאת הרב ישראל גוסטמן בווילנה, הרב היחיד שנותר שם לחיים. הרב גוסטמן לחם זמן רב כפרטיזן בעורף הנאצים. על מכתבו מתנוססת חותמת ברוסית ובליטאית "רב עירוני בווילנה" (המשקיף, ח' אדר תש"ה, עמ' 4).
שרידי היהודים החרדים בליטא התחילו בהקמת מוסדות הקהלות הדתיות בקובנה ובווילנה. הקהילות מוכרות ע"י השלטונות הסובייבטיים. הרב גוסטמן, הרב היחידי שנשאר בווילנה, הוכר כמרא דאתרא ("הרב העירוני") (שערים, א' ניסן תש"ה, עמ' 1).
מהרב ר' ישראל גוסטמן, הרב משניפישוק בווילנה, נתקבלה גלויה מווילנה, בה כותב בין השאר:מכל רבני ווילנה נשארתי אני היחידי. כתבתי לכם פעמים רבות, אולם לא קבלתי תשובה. תדרשו בשלום כל הווילנאים.
מהגלויה ניכר, שמצב שרידי היהודים בווילנה קשה מאד וחוצה עזרה מיידית. עולי ווילנה בארץ צריכים להתענין במצבם הדחוק של שרידי בני עירם (שערים, ח' ניסן תש"ה, עמ' 1).
78) הרב ישראל גוסטמאן מוילנא - מבקש עזרה דחופה (שערים, י"ט סיון תש"ה, עמ' 3).
חלמישצור כתב:כבר נקבעה תמונה זו בבית מדרשנו בידי מתפעל, והרב אישנמ השיב כי אכן הוא הרב גוסטמן, יעוי"ש.
עובדיה חן כתב:איפה מסופר עליו שמאחר והיה לו כבוד מהח"ח ועוד גדולי ישראל הוא בז לכל סוג אחר של כבוד.
מחולת המחנים כתב:שמעתי מהרב ישעיהו הדרי זצ"ל שהרב גוסטמן אמר לי האי לישנא, "אני כבר כבוד אינני צריך", ומפני מה, היה כשהיה דיין בבית הדין בווילנא, יום אחד התכנסו כל גדולי הדור לווילנא, באמצע הישיבה נכנס הרב גוסטמן, הגרח"ע גרודזנסקי שהכיר אותו קם לכבודו, וכל גדולי הדור החפץ חיים ועוד ראו שכולם קמים לכבודו, קמו אף הם, וכך כל המשתתפים גדולי וזקני הדור קמו לכבודו, סיים הרב גוסטמן, "וכי אוכל לקבל בעולם הזה כבוד יותר מזה?!".
שמעתי מהרב הדרי עוד עניינים מהרב גוסטמן.
עוד ידוע שלאחר השואה פגש את הרב משטעבין זצוק"ל, אמר לו הרב מטשעבין לפני המלחמה היה דיין בווילנא בשם גוסטמן שהייתי מתכתב אתו בהלכה, שמא היה זה אביך, ענה לו הרב גוסטמן הרי זה אני, התפעל הרב מטשעבין ואמר שחשב שהיה זה דיין ותיק וישיש שהתכתב עמו בדברי תורה עמוקים, וכעת הוא רואה שלא היה באותו זמן אלא אברך צעיר לימים.
מחולת המחנים כתב:עוד ידוע שלאחר השואה פגש את הרב משטעבין זצוק"ל, אמר לו הרב מטשעבין לפני המלחמה היה דיין בווילנא בשם גוסטמן שהייתי מתכתב אתו בהלכה, שמא היה זה אביך, ענה לו הרב גוסטמן הרי זה אני, התפעל הרב מטשעבין ואמר שחשב שהיה זה דיין ותיק וישיש שהתכתב עמו בדברי תורה עמוקים, וכעת הוא רואה שלא היה באותו זמן אלא אברך צעיר לימים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 344 אורחים